2024-03-03, 12:23
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Prova starka allergi tabletter?
Kan fungera ganska bra emot sömnlöshet..
Har köpt Benadryl från ebay och det funkar hyfsat, allergimedicinerna man kan köpa i Sverige är inte speciellt starka.
Citera
2024-03-03, 12:48
Medlem
PappaTribes avatar
Vad har man varit med om om man måste äta zopiklon i ÅR? Nyfiken
Citera
2024-03-03, 13:38
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vad rekommenderar du alkoholister med insomnia?
Melatonin som är det du somnar naturligt av men kan behöva extra utav rekomenderar jag till alla framför z-analoger, benso och tom. relativt ofarliga sömnmediciner som man mår skit av. Att det än idag inte är det första läkarna rekommenderar och att de fortsätter skriva ut z-analoger....

Prova blanda alkohol med Zopiklon. Du lär vakna upp dagen efter och ha gjort nåt helt jävla galet och minns inget utav det. När jag åt Zopiklon beställde jag helt sjuka grejer på nätet, typ dyra grejer för tandblekning trots att jag inte behöver det. Jag har aldrig haft alkoholproblem och dricker rätt sällan men skulle fan aldrig blanda Zopiklon med alkohol. En gång blandade jag det med smärtstillande efter en operation och hamnade på sjukhus i handbojor. Hört om en som ringde polisen för hans hus var helt städat trots att han inte varit där, visade sig vara han själv som åkt hem och städat utan att minnas något. Zopiklon är en väldigt stark drog som helst inte ska tas av någon men ffa inte alkoholister. Min gissning är att TS haft problem med alkohol (har jag rätt?) tidigare och därför kollar man så han inte super för mycket medan han får Zopiklon, det är som sagt för TS skull, inte så att läkarna gör det för att jävlas.
Citera
2024-03-03, 14:10
Medlem
Fennecs avatar
Jag har ätit zopiklon (imovane) i många år, aldrig behövt ta några prover och aldrig haft några problem med förnyande av recept. I och för sig så har jag varit i kontakt med psykiatrin sedan tonåren, med uttalade sömnproblem redan då. Fick som 14 åring sobril utskriver, och nu i vuxen ålder recept på oxascand. Dom slutade jag med självmant och fick senare frågan från min läkare om jag behövde den då det kommit nya riktlinjer kring förskrivning av dem. Har själv aldrig haft några missbruksproblem, aldrig tagit tabletter över förskriven dos och dricker inte alkohol. Jag tror att de tittar mycket på historik, men någonstans börjar väl kanske alla försiktighetsåtgärder bli lite som att sätta skridskohjälm på dagisbarn som ska ut och leka på gården...
Citera
2024-03-03, 14:13
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Kroniska sömnproblem.

Har ätit i typ 7år och det funkar jättebra. Alltid en kort avstämning hur de fungerar när jag behöver förnya recept men aldrig vart med om något liknande TS.
Citera
2024-03-03, 14:15
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kroniska sömnproblem.

Har ätit i typ 7år och det funkar jättebra. Alltid en kort avstämning hur de fungerar när jag behöver förnya recept men aldrig vart med om något liknande TS.

Sure, men det måste ju bero på någonting tänker jag man får ju inte sömnproblem helt bara sådär.
Citera
2024-03-03, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Är nog rätt döfött att klaga på detta. Bakgrunden är ju att regionerna behöver spara pengar, och ett av de effektivaste sätten att spara är att stryka onödiga läkemedelsförskrivnkngar. Ett exempel på en sådan förskrivning är ju sömntabletter till någon som skulle kunna lösa sitt sömnproblem genom att dricka mindre.
Själva klagandet har enbart syftet att visa missnöje "högre upp".

Jo men det är inte läkarens uppgift att agera dietist och PT eller missbruksterapeut. Då har man missförstått sitt syfte imo.
Citera
2024-03-03, 14:38
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Jag var på läkarbesök och för att få tillgång till Zopiklon 5 mg, som jag nu haft på recept en månad. Med 10 dagars intervall kan tilläggas.

Utöver detta intervall så vill nu den fan att jag lämnar blodprov varje halvår för att kolla så jag inte använder andra preparat. Visst fine det är väl inte hela världen..

Men så kommer det även tas prov för att kolla hur mycket alkohol jag konsumerar?!

Hon förklarade att 2 starköl per dag är inte ok, något glas vin på helgen är dock acceptabelt.

Jag bara gapade, va fan är det för överförmynderi? De ska väl skita i om jag dricker alkohol?

Eller är jag pundare för jag har svårt att somna på kvällarna? Ska jag föra dagbok över allt jag dricker och sen snällt gå ner på knä och be om att få denna livsfarliga medicin utskriven?

Era tankar: Är det acceptabelt att göra dessa intrång i privatlivet för att bli hjälpt?

En snabb sökning på google ger bland annat:

Citat:
Zopiklon var den enskilt vanligaste substansen vid dödsfall orsakade av förgiftningar av läkemedel och narkotika, under åren 2012–2017.

https://janusinfo.se/nyheter/nyheter/2019/zopiklonvanligastviddodpagrundavforgiftning.5.74af f81a169d85d2a93c12.html

Och Region Kronoberg skriver:

Citat:
Zopiklon bör endast användas en kortare period (inte mer än fyra veckor i taget) för att bryta en ond sömncirkel och hjälpa dig att komma in i bra sovvanor.

Det är en farlig medicin helt enkelt och du har redan använt den i en månad så det är inte underligt om läkarna tror att du knarkar och dina sömnproblem lär knappast bli bättre ju längre du äter zopiklon.
Citera
2024-03-03, 14:44
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Man blir väldigt snabbt beroende av zopiklon. Vem som helst som ätit en låg dos zopiklon i tre dagar vet att det blir väldigt svårt att sova den fjärde dagen utan zopiklon och efter månader av zopiklonätande så friterar dem sina hjärnor. Jag kan inte tänka mig hur de påverkas efter åratal av att äta en medicin som bokstavligen fuckar upp sömnen (adjö REM-sömn).

Citat:
Effekten av sömnmedel är inte så stor som man vanligtvis tror. De
flesta upplever att de somnar lättare med hjälp av zopiklon och sover
något mer, men sömnen blir inte lika bra och ger inte samma känsla
av att vara utvilad som efter naturlig sömn. Studier visar att sömntabletter minskar insomningstiden med 10–30 minuter men ger
ingen förbättring av själva sömnen. Sömnkvaliteten och sömnnyttan
försämras istället genom att sömnläkemedel ger mindre djupsömn.
Sömntabletter ger ingen naturlig sömn och är skadliga för hälsan.
Zopiklon har många biverkningar som t.ex. dåsighet, trötthet, yrsel,
mardrömmar, förvirring, svårigheter att hålla koncentrationen, försämrat minne, andningen kan hämmas, balanssvårigheter, problem
med att samordna muskelrörelser och ökad fallrisk. Vissa personer
kan känna bitter smak eller metallsmak av zopiklon. Du kan också
bli torr i munnen, vilket gör att du lättare kan få hål i tänderna.

https://www.regionkronoberg.se/contentassets/92b5c9134c094ee28613e07fbc5dabd7/att-sluta-med-zopiklon_2022.pdf
Citera
2024-03-03, 15:09
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Man blir väldigt snabbt beroende av zopiklon. Vem som helst som ätit en låg dos zopiklon i tre dagar vet att det blir väldigt svårt att sova den fjärde dagen utan zopiklon och efter månader av zopiklonätande så friterar dem sina hjärnor. Jag kan inte tänka mig hur de påverkas efter åratal av att äta en medicin som bokstavligen fuckar upp sömnen (adjö REM-sömn).

https://www.regionkronoberg.se/contentassets/92b5c9134c094ee28613e07fbc5dabd7/att-sluta-med-zopiklon_2022.pdf

Jo lite det jag var ute efter, får samma känsla som när cannabisrökare "måste" röka för att de inte kan sova.

Ta tag i välmåendet måste ju vara prio ett, inte stoppa i sig massa skit för att man tror man behöver det.
Citera
2024-03-03, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys

Gällande REM-sömn är det en dos-fråga. På allt upp till 7,5 mg så ligger min REM-sömn stabilt på 25% men går jag högre så kan den halveras.
Det finns många alarmaister som påstår att narkotikaklassade substanser förstör hjärnan vid dagligt bruk men i själva verket kan de ha en positiv effekt på hjärnan. Ännu mer om man kollar på nettoresultat vid ett modernt bruk.
Citera
2024-03-03, 15:18
Medlem
Mårten Rasks avatar
Läkare här. Jag gör inte detta regelbundet men tycker egentligen att det är ett rimligt motkrav från läkaren. Z-läkemedel och bensodiazepiner har missbruksprotential och jag hade aldrig skrivit ut det till någon som det visade sig hade ett alkoholmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in