2024-03-02, 20:08
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D33mon
Nej din idiot.
Det är grundläggande psykologi kring barn i dessa situationer.
Barn kommer kunna säga vad som helst för att skydda mamma eller pappa.
Slå ett barn och det kommer likväl springa till mamma.
"Allt är bra" även om pappa sover med kanyl i armen.

Du kommer från nåt myndighets förakt som heter duga, får väl bara anta att du pluggat livets hårda skola och har haft problem med soc.

Det behövs oändligt mer resurser inom socialtjänsten och jag välkomnar förbättringar av LVU och andra former av insatser

Suck, där kom det. Jag är en outbildad idiot. Nejdu, så enkelt är det inte. Jag särskriver inte myndighetsförakt. Det gör du vilket talar mer för att du har gått livets hårda skola.

Här kan du läsa om andra outbildade idioter som också vill förändra LVU :
https://sverigesradio.se/artikel/ny-utredning-vill-starka-barns-ratt-i-lvu-beslut
https://sverigesradio.se/artikel/experter-advokater-bor-fora-tvangsvardade-barns-talan
2024-03-02, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan7
Jag hörde i en annan live nyss att han skulle ha suttit inne i tio år, någon som vet sanningshalten i det?

Han är uppenbart rubbad och bitter, samt har en hel del missanpassningsissues så det skulle inte förvåna mig. Det skulle förklara hur det kommer sig att han som 40-årig muslimsk man fortfarande saknar fru och barn.

Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Det känns som att vi nånstans hittar varandra lite här. Trots allt.
Jag menar att en skärpning av LVU kommer inte slå mot dessa otämjbara massor det var tänkt för.
Tanken från Tidö är så orealistisk så jag tror knappt dom tror på det själva. Har dom ens funderat på VEM som ska ta hand om alla blatteungar? De familjehem som har dessa kommer vara måltavlor för hämnd. Dels kommer barnen i sig vara direkt farliga, men framförallt släkten. Och att bygga institutioner skulle kosta enorma summor och det skulle inte gå att rekrytera. SiS kan inte ens idag rekrytera personal. Så det är ett luftslott allt bygger på. Fria fantasier. En naiv tanke på hur gängkriminaliteten ska stävjas. En fullständigt galen tanke.

LVU är bara en mikrodel av den stora juridiska reform i repressiv anda som regeringen presenterat. De har varit mycket tydliga med att de ser hur systemet fallerar från vaggan till graven, att det både behövs preventiva mjuka åtgärder + hantera de individer som redan är körda/brottsaktiva. Att regeringspartierna är medvetna om att icke assimilerade/integrerade invandrare utgör det huvudsakliga orsakssambandet är också tydligt. Samtliga partier i Sveriges riksdag och regering är så klart fullt medvetna om att omplaceringsmöjligheterna är lika begränsade som fängelseplatserna.

Den repressiva lagstiftningens huvudsakliga syfte är att göra det så jobbigt för dysfunktionella individer att bo i Sverige att de antingen tvingas ta ansvar och anpassa sig, eller sticka. Regeringen är antagligen varken sugna på att bygga ytterligare 35 fängelser eller anlita 10 000-tals fosterhem/HVB-platser. När både förra och nuvarande regering uttalat "det ska vara möjligt att omplacera kriminellas barn" så är det så klart med förhoppning om att de kriminella tar sina familjer/klaner och lämnar landet.

Den nya politiken har retat upp rätt klientel, nu kanske det behöver bli rejält mycket värre innan det vänder men låt det ske. Bara alla inser att de behöver hålla ut och betalar priset för flera decennier lustgasröstande, destruktiv politik och misskött land. Myndigheterna är iaf fulla med tjänstemän som larmat sedan decennier tillbaka och är urlessa på kriminalitet/fusk, som står redo att göra livet surt för de som utnyttjat/utnyttjar världens mest humana och generösa välfärdssystem. Undantaget verkar vara migrationsverket och skolan, varenda vettig person tycks sedan länge flytt pga omfattande myndighetsaktivism.
2024-03-02, 20:20
Medlem
Ja man undrar ju när du verkar sluka hela family-united narrativet.
Hade du hittat något annat case hade du säkert varit mer trovärdig
2024-03-02, 20:30
Medlem
Citat:
Du gör misstaget att automatiskt utgå från att samhället (läs : den enskilda sockärringen) har rätt i sin bedömning. Det är rättsosäkerheten i det hela som är problemet.

Och det är inte bara jag som tycker det. Det pågår en översyn just angående rättsäkerheten LVU. Barn yngre än 15 år kommer få rätt att yttra sig. Jurister har reagerat på rättsosäkerheten och advokatsamfundet har gått ut med information till sina medlemmar.
Det är saker på gång ska du veta.
Barn till ett par av de som är aktiva på nätet har yttrat sig och sagt vad de vill dock menar mammorna att de blivit pressade att säga det de sagt eftersom de inte uttalat att de vill.hem eller ens ha umgänge , så det verkar ju som om när barn yttrar sig så ljuger de
2024-03-02, 20:30
Medlem
Citat:
Men då kan inte du lagen.

Under LVU ska det kontinuerligt (minst var 6e månad) OMPRÖVAS om LVU fortfarande ska gälla. Alltså det SKA utredas grundligt.
Det innebär inte att nån lat sockärring slentrianmässigt ska trycka på förlängningsknappen.

Läs på för fan : "Du är fortfarande vårdnadshavare för ditt barn. "

https://www.ivo.se/barn-och-ungdomar/vardnadshavare/

För din kännedom är det pappan som är vårdnadshavare.
2024-03-02, 20:31
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D33mon
Ja man undrar ju när du verkar sluka hela family-united narrativet.
Hade du hittat något annat case hade du säkert varit mer trovärdig

Är det mig du menar?

Du får gärna citera mig då. Och du får gärna bemöta mig sakligt.

Nej, jag har inte svalt nåt narrativ från Family United. Jag kom innan dom, så att säga.
Dom har möjligen lånat lite av den kritik många riktat mot Soc / LVU i flera år.
Sen har dom lagt till en egen touch till det hela som inte riktigt passar mig.
2024-03-02, 20:31
Medlem
Citat:
Jaha, var det han ni i tråden kallade för pundare...
Fia kallar honom det dock verkar det vara historia
2024-03-02, 20:32
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barn till ett par av de som är aktiva på nätet har yttrat sig och sagt vad de vill dock menar mammorna att de blivit pressade att säga det de sagt eftersom de inte uttalat att de vill.hem eller ens ha umgänge , så det verkar ju som om när barn yttrar sig så ljuger de

Jag hade högre tankar om dig.

Du drar upp ett fall och utgår från att barn generellt ljuger?

Tur att ingen av er i tråden har nån reell makt.
2024-03-02, 20:33
Medlem
Citat:
Suck, där kom det. Jag är en outbildad idiot. Nejdu, så enkelt är det inte. Jag särskriver inte myndighetsförakt. Det gör du vilket talar mer för att du har gått livets hårda skola.

Här kan du läsa om andra outbildade idioter som också vill förändra LVU :
https://sverigesradio.se/artikel/ny-utredning-vill-starka-barns-ratt-i-lvu-beslut
https://sverigesradio.se/artikel/experter-advokater-bor-fora-tvangsvardade-barns-talan
En av förändringarna är tidigare tuffare ingripanden när det gäller tonåringar som rör sig i kriminella kretsar
2024-03-02, 20:36
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
En av förändringarna är tidigare tuffare ingripanden när det gäller tonåringar som rör sig i kriminella kretsar

Fast nu diskuterade vi att barn under 15 ska få yttra sig.
2024-03-02, 20:40
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Han är uppenbart rubbad och bitter, samt har en hel del missanpassningsissues så det skulle inte förvåna mig. Det skulle förklara hur det kommer sig att han som 40-årig muslimsk man fortfarande saknar fru och barn.

LVU är bara en mikrodel av den stora juridiska reform i repressiv anda som regeringen presenterat. De har varit mycket tydliga med att de ser hur systemet fallerar från vaggan till graven, att det både behövs preventiva mjuka åtgärder + hantera de individer som redan är körda/brottsaktiva. Att regeringspartierna är medvetna om att icke assimilerade/integrerade invandrare utgör det huvudsakliga orsakssambandet är också tydligt. Samtliga partier i Sveriges riksdag och regering är så klart fullt medvetna om att omplaceringsmöjligheterna är lika begränsade som fängelseplatserna.

Den repressiva lagstiftningens huvudsakliga syfte är att göra det så jobbigt för dysfunktionella individer att bo i Sverige att de antingen tvingas ta ansvar och anpassa sig, eller sticka. Regeringen är antagligen varken sugna på att bygga ytterligare 35 fängelser eller anlita 10 000-tals fosterhem/HVB-platser. När både förra och nuvarande regering uttalat "det ska vara möjligt att omplacera kriminellas barn" så är det så klart med förhoppning om att de kriminella tar sina familjer/klaner och lämnar landet.

Den nya politiken har retat upp rätt klientel, nu kanske det behöver bli rejält mycket värre innan det vänder men låt det ske. Bara alla inser att de behöver hålla ut och betalar priset för flera decennier lustgasröstande, destruktiv politik och misskött land. Myndigheterna är iaf fulla med tjänstemän som larmat sedan decennier tillbaka och är urlessa på kriminalitet/fusk, som står redo att göra livet surt för de som utnyttjat/utnyttjar världens mest humana och generösa välfärdssystem. Undantaget verkar vara migrationsverket och skolan, varenda vettig person tycks sedan länge flytt pga omfattande myndighetsaktivism.

Jag håller med dig i sak.

Möjligt att myndigheterna är fulla med tjänstemän redo att göra livet surt för det kriminella importerade packet.
Men det krävs operativ personal också. När det gäller Soc har jag svårt att se att det står socionomstudenter på kö reda att beträda positioner som kommer göra deras egna liv till ett helvete av hot och hat.
2024-03-02, 20:47
Avslutad
Citat:

Inte särskilt många LVU per år? Hur definierar du? Det ligger ju nånstans runt 3000-5000 per år.

"År 2020 fattades beslut om tvångsvård enligt LVU för totalt 3486 barn i hela landet. Då ingår både omedelbara omhändertaganden och andra beslut om vård enligt LVU". Det gäller alltså LVU enligt 2, 3,6 §§, LVU i egna hemmet, LVU utanför det egna hemmet, samt olika tidsrymd.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2021-8-7516.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/fragor-och-svar-om-omhandertagande-av-barn-enligt-lvu/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in