• 1
  • 2
2024-03-02, 15:11
Medlem
I förrgår blev sonen kickade ur ett game, han körde creative med två kompisar. Rätt som det var dök info upp att han blivit bannad I 24 timmar, men vi vet inte varför. Han bröt inte mot några regler.
Efter 24 timmar gick det ändå inte att komma in i spelet. Vi skickade till supporten på Epic games utan att få svar.
På morgonen idag skapade jag ett konto åt mig själv istället. Redan i första gamet blev jag kickad och fick en varning.
"You were removed from the game due to internet lag, your IP or machine, VPN usage or for cheating. We recommend not utilizing VPN or proxy services while attemting to play Fortnite."
VPN är avslaget, jag har definitivt inte hunnit fuska på den halva minuten jag hann spela. Vi hade nätverkskabel kobblad via router som vi testade att flytta direkt till modemet, men det går inte.
Eftersom det drabbar både mitt och sonens konto måste det ju vara något med datorn. Han har spelat i två år utan problem innan, aldrig blivit bannad. Han har inte ändrat nån inställning senaste dagarna säger han, det hände ju när han var mitt i ett game från ingenstans.
Epic games har inte skickat ett enda mail med info, vilket jag trodde att de skulle göra om amn blir bannad
Andra sonen spelar på samma nätverk men med annan dator och det funkar.
Hur i hela friden kan vi lösa detta? Kontot är ju värt tusentals kronor!
Senast redigerad av Mellofreak 2024-03-02 kl. 15:12. Anledning: Glömde tillägga:
Citera
2024-03-02, 15:27
Medlem
BlackBookss avatar
Har du testat "kontot" på en annan dator??
Citera
2024-03-02, 15:33
Medlem
Nej, ska göra det så fort den andra datorn blir ledig. Men sonens konto är stängt permanent och går aldrig få tillbaka. Helt sjukt om det beror på en intällning. Han är 12 år och kan knappast förväntas ha de kunskaper inom data eller engelska för att kunna förstå vad som är fel. Att förlora allt han byggt upp under 2 år trots att han alltid skött sig är ju bara helt galet. Han är så ledsen!!
Citera
2024-03-02, 15:54
Medlem
Har du testat "kontot" på en annan dator??

Nu testade vi och det funkar på andra datorn.
Citera
2024-03-02, 15:57
Medlem
VPN var på innan så kan ha varit det. Dock har den varit på sedan datorn köptes för 2 år sedan... Vi stängde av VPN innan mitt nya konto skapades, men det funkade ju inte ändå. Kan det bero på att ip-adressen är körd?
Mitt nya konto funkar ju inte på den här datorn, men på andra sonens dator går det bra. Eller är det nån annan sabla inställning vi missat?
Citera
2024-03-02, 16:06
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Om båda datorerna går ut via samma router så har dom samma IP mot Fortnite, fast dom kan förstås ha koll på LAN IP på den drabbade maskinen, fast ser inte riktigt varför, när det är enkelt att komma runt.

Statistiskt sett så har din son gjort något han inte borde, och sedan inte vill berätta det. Ungar i den åldern har inte mycket till konsekvenstänk och ljuger gärna när dom blivit påkomna. Att ominstallera datorn helt för att få bort vad det än kan vara är en potentiell lösning.
Citera
2024-03-02, 16:18
Medlem
Han är inte alltid guds bästa barn, men han brukar å andra sidan vara bra på att erkänna om han gjort nåt. Speciellt om det skulle kunna ge tillbaka kontot. Men han vet verkligen vad som hänt. Säger han.

Hur kan man byta IP-adressen? Om vi alla har samma ip-adress oavsett dator, kan vi skydda på nåt sätt så att inte alla stängs ner efter detta? Jag trodde varje dator hade en egen, men jag kan som sagt inget om datorer...

Hur är smartast att gå vidare?
Citera
2024-03-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Att ominstallera datorn helt för att få bort vad det än kan vara är en potentiell lösning.

Får börja med detta då och se om det hjälper.
Citera
2024-03-02, 16:25
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellofreak
Han är inte alltid guds bästa barn, men han brukar å andra sidan vara bra på att erkänna om han gjort nåt. Speciellt om det skulle kunna ge tillbaka kontot. Men han vet verkligen vad som hänt. Säger han.

Hur kan man byta IP-adressen? Om vi alla har samma ip-adress oavsett dator, kan vi skydda på nåt sätt så att inte alla stängs ner efter detta? Jag trodde varje dator hade en egen, men jag kan som sagt inget om datorer...

Hur är smartast att gå vidare?

Interna IP spelar ingen roll, ni har fortfarande bara 1 externt IP adress som går ut så vet inte varför han ens blivit bannad, för att 2 olika ip adresser spelade ? Känns ju konstigt detta.

Om ni inte har fuskat eller brytit mot nån regel så är det konstigt man blir bannad utan att få reda på exakt vad anledningen var, helt värdelöst.

Är det en permanent ban är det inte mycket att göra visst.

https://www.epicgames.com/help/en-US...validated=true
Senast redigerad av swebarb 2024-03-02 kl. 16:28.
Citera
2024-03-02, 16:40
Medlem
Vi får installera om rubbet på hela datorn och börja om totalt, sedan installera om Fortnite och sen skapa ett nytt konto, hålla tummarna att det funkar.
Tydligen fler som drabbats av detta, supporten säger bara att de inte kan avslöja vilken regel man brutit mot itan stänger bara av kontot och sedan avslutar dom ärendet i supporten. Riktigt dåligt. Inte ens ett mail, hade vi inte kontaktat support hade vi inte vetat TT det var permanent ens. Första meddelandet var ju att det skulle vara i 24 timmar.
Men mitt konto är ju i alla fall kvar, så jag får spela vidare ett tag till. 🙂
Citera
2024-03-02, 17:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Fortnite använder sig av Easy Anti-cheat vilket gör att den har tillgång till och söker igenom hela datorns system och kan ändra vad den vill. Det hela är egentligen en ganska grav säkerhetsrisk att låta skumma program ha tillgång till sitt datorsystem. Det är nog bara en tidsfråga innan det någon hackare får tillgång genom denna bakdörr och orsakar haveri. Det är ju liksom en guldgruva för hackarna. Man bör nog hålla sig ifrån att göra något som helst känsligt (jobb, bank, lösenordshanterade, eller logga in på sidor med lösenord eller filer man vill ha kvar) på en dator med Anti-Cheat installerat. Jag skulle jämföra det med att

Det låter som om easy anticheat har detekterat något på datorn som den uppfattar som något sorts fusk.
Citera
2024-03-02, 21:42
Medlem
Kan det vara din breddbandsleverantör som har inbyggt vpn?
Jag har misstankar att min leverantör har någon form av inbyggd vpn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in