Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-03-02, 14:20
Medlem
viko95s avatar
Hej,
Jag som alban vars gammalfarfar flyttade till Kosovo eller Dardanien efter andra världskriget p.g.a. Hoxha börjar bli orolig över Kosovo och dess framtid. Vad tror ni om mitt hemlands framtid? Jag är född 1995 i Kosovo och flyttade till Trollhättan 1999. Landet har fått delvis självständighet sedan 2008. Kommer Kosovo någonsin få full självständighet eller hur ser framtiden ut på Balkan?
Senast redigerad av viko95 2024-03-02 kl. 14:52.
Citera
2024-03-02, 14:27
Medlem
991ESSs avatar
Det är inte poppis med utbrytare längre efter Ukraina debaklet. Så är nog få utanför Serbien och Kosovo som bryr sig särskilt mycket.

Vad är det som är problemet, Kosovo styrs väl trots allt som självständigt iaf med eget parlament osv..

Hade kanske vart enklare att bara flyttat hem till albanien istället. Nu var din farfars hemland albanien, ditt blev Kosovo, och dina barns blir förmodligen sverige.. det blir bara rörigare och rörigare för alla när ni håller på tycks det.

Slutresultatet tycks bli att alla blir oroliga överallt.. meningen med egna nationer för folk var väl att man skulle bo i den kulturen man tillhörde, för det var enklare så att få folk att trivas, att man fungerar ihop med samma mentalitet och värderingar, man slipper onödiga konflikter och missförstånd.

Men lycka till med kosovo för alll del..
Senast redigerad av 991ESS 2024-03-02 kl. 14:35.
Citera
2024-03-02, 14:51
Medlem
viko95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är inte poppis med utbrytare längre efter Ukraina debaklet. Så är nog få utanför Serbien och Kosovo som bryr sig särskilt mycket.

Vad är det som är problemet, Kosovo styrs väl trots allt som självständigt iaf med eget parlament osv..

Hade kanske vart enklare att bara flyttat hem till albanien istället. Nu var din farfars hemland albanien, ditt blev Kosovo, och dina barns blir förmodligen sverige.. det blir bara rörigare och rörigare för alla när ni håller på tycks det.

Slutresultatet tycks bli att alla blir oroliga överallt.. meningen med egna nationer för folk var väl att man skulle bo i den kulturen man tillhörde, för det var enklare så att få folk att trivas, att man fungerar ihop med samma mentalitet och värderingar, man slipper onödiga konflikter och missförstånd.

Men lycka till med kosovo för alll del..

Det jag menar. Är orolig när Krim inte blir erkänt kommer inte Kosovo heller bli det.
Citera
2024-03-02, 15:07
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viko95
Det jag menar. Är orolig när Krim inte blir erkänt kommer inte Kosovo heller bli det.

Kanske bättre att satsa på Albanien istället och inte oroa sig över något du inte kan påverka, borde ju ha bra potential med tanke på läget till havet, samt relativt oexploaterat. Är det mycket korruption och problem med maffia möjligen, vet ej..

(såg din andra tråd)
Citera
2024-03-02, 15:07
Medlem
viko95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Kanske bättre att satsa på Albanien istället och inte oroa sig över något du inte kan påverka, borde ju ha bra potential med tanke på läget till havet, samt relativt oexploaterat. Är det mycket korrupton och problem med maffia möjligen, vet ej..

(såg din andra tråd)

Ja Albanien är vackert. Rekommenderar att besöka vårt land.
Citera
2024-03-02, 15:18
Medlem
viko95s avatar
Hoppas dock Kosovo går ihop med Albanien snart.
Citera
2024-10-13, 06:37
Medlem
Batleikas avatar
Om Kosovo ska ha någon framtid behövs erkännande och europeisk integration. Det är den enda möjliga vägen.

Just nu verkar läget stökigt på Balkan. Det gäller inte bara Kosovo. Länderna hänger ihop på en rad olika sätt. Att EU skulle släppa in dem ”styckvis” är inte sannolikt.

En väg som varit aktuell tidigare handlade om landbyte med Serbien. Jag tror att den idén borde dammas av.
Citera
2025-01-24, 23:49
Medlem
Jag var entusiastisk när Kosovo förklarade sig självständigt. Det var kul att följa listan med fler och fler länder som erkände Kosovo. Men efter ett par år stannade allt av. Nu har det varit stiltje väldigt länge, vissa länder har till och med dragit tillbaka sina erkännanden. Halva världssamfundet erkänner inte Kosovo, däribland EU-länder som Spanien och Grekland.

Kosovo befinner sig i limbo, kommer aldrig att kunna bli en del av varken EU, NATO eller ens FN eller några andra instutioner. Och länge lär de inte komma. Om så självaste Serbien erkände Kosovo skulle fortfarande många länder välja att avstå på grund av inrikespolitikiska överväganden. Som det ser ut nu är Kosovo dömt att tyna bort med tanke på uteblivna investeringar, isolering och konflikten med Serbien och kosovoserber.

Jag tror det bästa för både Kosovo, Serbien och Balkan hade varit att tongivande länder kommer överens om en lösning. Man bestämmer sig för att dra tillbaka sina erkännanden av Kosovo, samtidigt som man tvingar Serbien att respektera Kosovo som en autonom del av Serbien. Ungefär som Skottland, Katalonien eller randim delstat i USA.

Serbien svarar för riksbanken, försvaret, utrikespolitiken samt tull och yttre gränser för det gemensamma territoriet. Kosovo får själva förvalta sjukvård, skolor, lokalpolis, infrastruktur osv. Serbien förbinder sig till att respektera Kosovos självbestämmande inom Serbien samt att albaner ska behandlas lika och ha samma möjligheter.

Detta ser jag som enda vägen. På sikt kommer alla att tjäna på det. Förhoppningsvis mjuknar Serbien och närmar sig EU och NATO. Det kommer att bidra till större välstånd, större framtidsutsikter och större rörlighet för både serber och albaner i Kosovo och Serbien .
Citera
2025-01-25, 12:36
Citat:
Ursprungligen postat av Forrd
Jag var entusiastisk när Kosovo förklarade sig självständigt. Det var kul att följa listan med fler och fler länder som erkände Kosovo. Men efter ett par år stannade allt av. Nu har det varit stiltje väldigt länge, vissa länder har till och med dragit tillbaka sina erkännanden. Halva världssamfundet erkänner inte Kosovo, däribland EU-länder som Spanien och Grekland.

Kosovo befinner sig i limbo, kommer aldrig att kunna bli en del av varken EU, NATO eller ens FN eller några andra instutioner. Och länge lär de inte komma. Om så självaste Serbien erkände Kosovo skulle fortfarande många länder välja att avstå på grund av inrikespolitikiska överväganden. Som det ser ut nu är Kosovo dömt att tyna bort med tanke på uteblivna investeringar, isolering och konflikten med Serbien och kosovoserber.

Jag tror det bästa för både Kosovo, Serbien och Balkan hade varit att tongivande länder kommer överens om en lösning. Man bestämmer sig för att dra tillbaka sina erkännanden av Kosovo, samtidigt som man tvingar Serbien att respektera Kosovo som en autonom del av Serbien. Ungefär som Skottland, Katalonien eller randim delstat i USA.

Serbien svarar för riksbanken, försvaret, utrikespolitiken samt tull och yttre gränser för det gemensamma territoriet. Kosovo får själva förvalta sjukvård, skolor, lokalpolis, infrastruktur osv. Serbien förbinder sig till att respektera Kosovos självbestämmande inom Serbien samt att albaner ska behandlas lika och ha samma möjligheter.

Detta ser jag som enda vägen. På sikt kommer alla att tjäna på det. Förhoppningsvis mjuknar Serbien och närmar sig EU och NATO. Det kommer att bidra till större välstånd, större framtidsutsikter och större rörlighet för både serber och albaner i Kosovo och Serbien .

Största problemet är och kommer alltid vara Serbien, Serbien erkänner inte Kosovo, folkmordet i Srebrenica och Bosnien, samt deras övriga krigsbrott.

Finns två regioner i Serbien idag som vill dra sig ur och få bli egna autonoma länder, Sandzak och Vojvodina.

Dom har via Dayton-avtalet fått en entitet i Bosnien kallat Republic of Serbia, dom hotar ständigt med att dra ut ur Bosnien och ansluta sig till Serbien istället, med markytan från Bosnien med.

Bosnien är EU vänliga och skulle gå med i EU men Serbiska republiken tillåter inte detta då Serbien, Serbiska republiken är ryssvänliga som ser upp till Putin, så dom tillåter inte att länderna utvecklas, kolla bara så långt Montenegro kommit och så bra det har utvecklats.
Citera
2025-01-25, 15:19
Medlem
Det är detta jag menar. Både Serbien, Bosnien-Hercegovina och Kosovo är dömda att lämnas kvar i fattigdom och korruption om man inte löser konflikterna. Absolut har Serbien varit den största faktorn till den negativa utvecklingen. De måste göra upp med sin historia och erkänna vad de gjort.

Jag tror inte på Republika Srpska som en självständig nation. Bosnien-Hercegovina måste hitta en ny form av stadsbildning som inte bygger på etniciteter som ständigt lägger krokben för varandra och underblåser nationalism istället för att ta tag i problem som fattigdom, korruption och utvandring.

Kosovos självständighet har tyvärr varit ett misslyckande. Jag tror inte att Kosovo någonsin kommer att få ett fullt erkännande i världen, så det kanske börjar bli dags att tänka om, om landet någonsin ska utvecklas.

Där är Serbien nyckeln. Kan man å ena sidan få dem att erkänna sina brott och göra upp med sitt förflutna kan Väst släppa in dem i värmen. De tvingas till att acceptera Kosovo som en självstyrande del inom Serbiens territorie mot att Kosovo inte längre ses som ett eget land. Då kommer de sannolikt att mjukna och släppa sitt storhetsvansinne både med Kosovo och Republika Srpska.

För vi kommer inte längre med varken Bosnien-Hercegovina eller Kosovo. Det är bara att acceptera det faktumet. Alternativet är att förhandla med Serbien. De måste å ena sidan sluta att underblåsa nationalismen i Republika Srpska och å andra sidan respektera Kosovos självstyre om det ska ingå i deras territorium.
Citera
2025-01-27, 00:30
Medlem
Messials avatar
Kosovo vill hela tiden hävda att man är ett land, men man är inte medlem i varken FN, EU eller NATO på snart 17 år sedan man utropade sig som "självständigt". Enligt Serbiens grundlag är Kosovo en del utav Serbien.

Slovenien var 16 år efter sin självständighet medlem i både FN, EU, NATO och Schengen.

Värt att nämna är att Bosnien och Hercegovina blev medlem i FN ungefär samtidigt som Kroatien och Slovenien och alla tre ländernas flaggor hissades samma dag utanför FN:s högkvarter i New York i USA.
Trots att Kroatien och Slovenien utropade sin självständighet nästan ett år senare än Bosnien och Hercegovina.
Bosnien och Hercegovina är dessutom erkänt utav alla EU länderna och även utav Kina och Ryssland, men på den tiden var inte Ryssland lika starkt politiskt och det är tveksamt om Vladimir Putin hade erkänt Bosnien och Hercegovina som land idag.

Kosovo är förvisso erkänt utav USA, men inte utav Kina och Ryssland, och dessa länder kan lägga in sitt veto gällande medlemskap i FN för Kosovo.

I somras var det svesrpski sabor i Belgrad i Serbien och man enades om att Kosovo i framtiden skall kallas för Kosovo i Metohija (Kosovo och Metohija) och numera säger även bosnienserbiska politiker Kosovo i Metohija.
Citera
2025-01-28, 16:52
Medlem
Kosovo må ha det svårt att gå med i organisationer, men det går framåt om än saaakta.

I övrigt utvecklas landet fint. Det rankar fint både i demokrati och säkerhet. Typ bäst i hela balkan vill jag minnas. Det är rätt starkt med tanke på kriget och att det var 2008 man utropa självständighet.

Kosovo är på alla sätt och vis självständigt. Att man inte får gå med i en organisation döpt Förenta Nationerna förändrar inte det.

Tänk dig ifall Sverige går ur FN, är Sverige då inte ett självständigt land längre?

Men det hade givetvis underlättat ofantligt mycket ifall Serbien gav vika då man har förlorat Kosovo sålänge 96% av befolkningen är albaner och typ 1,5% är serber. Den energin hade både Kosovo och Serbien kunnat lägga på annat, men som jag likt världen förstått det så behövs Kosovo för det autokratiska Serbien då det används i inhemsk media för att styra opinion och således stärka regeringens ställning.

Den regering som faller när som helst dvs. Avgick inte premiärministern idag? Fint trick av Presidenten då trycket är högt, det är ju honom de som protesterar vill bli av med.

Det lär oavsett inte förändra så mycket gällande Kosovo, främst på grund av ovanstående anledningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in