2024-03-02, 03:24
Medlem
xavi8222s avatar
Jag undrar varför det inte är tillåtet att sälja så kallade ölportföljer på Systembolaget? Det är 24 burkar som är inneslutna av papp så att man enkelt ska kunna bära hem dem från bolaget. De har ett handtag, så att man kan ta en portfölj i varje hand.

Varför är detta förbjudet i Sverige?
Citera
2024-03-02, 03:28
Medlem
Whatelseshouldis avatar
För att dom inte ska uppmuntra till storkonsumtion.
Citera
2024-03-02, 03:28
Medlem
Conor-MacGyvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Jag undrar varför det inte är tillåtet att sälja så kallade ölportföljer på Systembolaget? Det är 24 burkar som är inneslutna av papp så att man enkelt ska kunna bära hem dem från bolaget. De har ett handtag, så att man kan ta en portfölj i varje hand.

Varför är detta förbjudet i Sverige?

Det är väl inte så svårt att förstå om du läser Systembolagets riktlinjer och ledord?

Kanske är pga av detta https://youtu.be/zlNhCLzapk8?t=3018 som Systembolaget inte säljer storpack.
Senast redigerad av Conor-MacGyver 2024-03-02 kl. 03:35.
Citera
2024-03-02, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

Om dom inte vill uppmuntra människor till att dricka så kanske dom borde sluta med tv reklamen. Självklart så bryr dom sig inte ett skit om andra människors alkoholkonsumtion.
Citera
2024-03-02, 04:02
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android87
Om dom inte vill uppmuntra människor till att dricka så kanske dom borde sluta med tv reklamen. Självklart så bryr dom sig inte ett skit om andra människors alkoholkonsumtion.

Om de tycker det är så hemskt så kan de fan bara lägga ner.
Citera
2024-03-02, 04:03
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:

Ja hycklare har dom alltid varit
Citera
2024-03-02, 04:03
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
Det är väl inte så svårt att förstå om du läser Systembolagets riktlinjer och ledord?

Det är många som tar ett flak och går till kassan, där ölen står upp i flaket. Köper man 50 cl-burkar, så tar man ett lock över burkarna.

Skulle de som köper ett flak köpa mer om ölen var förpackade i kassar som man lättare kan bära?
Citera
2024-03-02, 04:10
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Det är många som tar ett flak och går till kassan, där ölen står upp i flaket. Köper man 50 cl-burkar, så tar man ett lock över burkarna.

Skulle de som köper ett flak köpa mer om ölen var förpackade i kassar som man lättare kan bära?

Helt rätt!
Vem bryr sig om hur det är förpackat?
De har ju till och med packtejpsrullar att tejpa flaken med vid kassorna.
Skitetr i statens dubbelmoral och det är faktiskt relativt billigt på bolaget
Citera
2024-03-02, 09:00
Bannlyst
Citat:
Det är precis som dom inte får sälja kylda varor. Kylda varor uppmuntrar folk att sticka in och köpa en kall på sommaren exempel
Citera
2024-03-02, 09:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja om Bolaget är hårda så kommer dom neka dig att bära ut ett flak öl med locket som du snott.

Jag gör alltid lika dant, snor ett lock för att få stabilitet på lådan när man ska bära ut den till bilen. Köper alltid 50cl burkar när jag köper öl.
Skulle de inte godkänna denna lösning och jag istället skulle tappa hela lådan inne på bolaget så ölen sprutar även efter att den är betald så kan man bara gå och hämta en ny låda.
Inte helt säker men tror det gäller hela parkeringen också, går en burk eller flaska sönder så kan du hämta nytt.

Deras reklamationssystem är fan det bästa som finns, du kan dricka upp 66% av en vinflaska och sen gå tillbaka med den och få en helt ny utan att uppvisa kvitto bara genom att säga att den smakade dåligt. Jag har gjort det ett antal gånger och aldrig varit ett problem men då har jag inte druckit mer än ett halvt glas ur flaskan.
Citera
2024-03-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Då borde de ju inte heller sälja baginbox med t.ex. 3 liter vin i en låda eller 6 flaskor vin (4,5 liter) i en annan. Det går ju även att köpa sprit i 3 liter, t.ex. Jägermeister.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tr3-apor-592108/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/box-wine-in-the-afternoon-7317809/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/jagermeister-5771308/

Men det är väl skillnad på vad man dricker om det får vara storpack!
Citera
2024-03-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ja om Bolaget är hårda så kommer dom neka dig att bära ut ett flak öl med locket som du snott.

Va? De bidrar ju tom med packtejp vid kassorna för att man ska kunna tejpa ihop lock med botten för enkelt bärande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in