2024-03-03, 13:52
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Det är precis som dom inte får sälja kylda varor. Kylda varor uppmuntrar folk att sticka in och köpa en kall på sommaren exempel
Faktiskt inte därför de inte har kylda varor, utan det är för att de inte får favorisera en viss vara över en annan vilket innebär att de då t.ex. hade behövt att ha varenda sorts öl i sortimentet i kylen.
Citera
2024-03-03, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Faktiskt inte därför de inte har kylda varor, utan det är för att de inte får favorisera en viss vara över en annan vilket innebär att de då t.ex. hade behövt att ha varenda sorts öl i sortimentet i kylen.
Hahaha bra gissat men fel
Citera
2024-03-03, 14:19
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Hahaha bra gissat men fel
Det är förklaringen jag har fått höra innan, säkert är det också så att det anses bidra till merförsäljning.
Citera
2024-03-03, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Det är förklaringen jag har fått höra innan, säkert är det också så att det anses bidra till merförsäljning.
Aa men så är det inte så du kan släppa den idén.
Citera
2024-03-03, 18:39
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Av samma anledning som det inte får säljas sexpack eller att Systembolaget inte rear ut varor, Systembolaget får inte uppmuntra till merköp.

Det här är dock fruktansvärt löjligt med tanke på att det säljs vin på 3 liters bag in box vilket uppmuntrar till merköp och om jag nu vill ha 24 öl så köper jag en platta lika lätt som jag skulle köpa en ölportfölj och skulle det nu vara så att jag vill ha 3 öl så köper jag 3 öl och inte 6 öl för att ölen säljs i sexpack.
Citera
2024-03-03, 19:34
Medlem
Kan du länka till en bild. Vad menas med portfölj? Om du tänker på som coca cola förpackingar, förslutet i en skyddande atmosfär (kartong) så får det inte säljas 6,12,18,20,24,32 pack med öl. Utan bolaget säljer endast styckvis i sverige. Eller ett öppet flak. Just Deal with it. Och 24 bira för 26kr styck har du givetvis inte råd med.
Senast redigerad av fonzen 2024-03-03 kl. 19:37.
Citera
2024-03-03, 23:16
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Fast jag undrar vad lagstiftningen säger. Är det verkligen förbjudet?

Olagligt är det inte, handlar väl om att systembolaget fattat beslut att inte tillåta sådana förpackningar till försäljning. Däremot kan man ju fortfarande köpa mixpack med öl i kartong om man önskar, dock ingen storsäljare.
Citera
2024-03-08, 00:17
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Va? De bidrar ju tom med packtejp vid kassorna för att man ska kunna tejpa ihop lock med botten för enkelt bärande?

Då kan man ju egentligen tejpa ihop sig ett handtag på egen hand?
Citera
2024-03-08, 01:17
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Aa men så är det inte så du kan släppa den idén.

Han har rätt. Det är huvudskälet. Det du säger bidrar också lte. Du kan väl googla bara.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xwb10o/iskall-ol-en-het-fraga-pa-bolaget
https://cornucopia.se/2018/12/fardigkyld-champagne-pa-systembolaget/
etc

Det är ju vad de sagt genom alla år, och så har folk kritiserat dom med att "men Alko i Finland har ju kylar" och så dör det där bara.
Citera
2026-02-03, 00:49
Medlem
Trådens frågeställning och många förståsigpåares hänvisning till att Systembolaget inte får uppmuntra till köp av mer alkohol än man vill ha är mycket intressant i förhållande till faktumet att det är väldigt många sorter av öl som enbart säljs i 24-pack som ordervara, som man alltså tvingas beställa som 24-pack antingen med hemleverans eller till sin lokala butik för uthämtning.

Systembolagets påstående är att leverantören kräver försäljning i enbart 24-pack är lika märkligt, i synnerhet som samma drycker i stort sett alltid säljs löst i ett få antal butiker, där lokala Systembolaget-butikerna då, som jag har förstått det/fått förkarat för mig av personalen, har valt att ta in sorten på prov och sen säljer dom löst. Ser ut som hyckleri och logiska tankevurpor i deras ursäktande och argumentation.

Är inte på det klara med om det finns något sätt att ta sig runt detta, om man eventuellt kan beställa en 24-pack, plocka ut tre flaskor/burkar i butiken och genast returnera resten(Vid returer så säljs det som returnerats i den lokala butiken där man returnerar varan, behöver inte vara samma butik) eller om man kan beställa men strunta i att hämta ut det, varvid man får pengarna tillbaka och dom sen sätter ut dryckerna löst i butiken till styckförsäljning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in