2024-03-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
det närmaste jag kommer lyder så här
"2014 röstade parlamentet för att återställa de grundlagsändringar som antagits 2004, de som alltså ökade parlamentets inflytande. Presidenten Viktor Janukovytj vägrade att skriva under lagen, men flydde samma dag. Han avsattes formellt dagen därpå."
nämner inga detaljer men en halv bekräftelse på det jag hört/läst/sett stämmer
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ukraina/politiskt-system/

Det är lite av en ickefråga nu när svartahavsflottan sänks av vattenskotrar ändå.
Citera
2024-03-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är lite av en ickefråga nu när svartahavsflottan sänks av vattenskotrar ändå.

håller med, vad det handlar om nu är antagligen Natos vara eller icke vara i Ukraina eller vice versa
Citera
2024-03-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Att spränga bron har visat sig väldigt svårt. Det måste därför planeras i minsta detalj. Jämför med Operation Chastise under 2a världskriget

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Chastise

Där använde man bomber som studsade på vattnet.

Något extraordinärt måste till för att få ner broen.
Nja moderna kryssningsrobotar klarar ganska lätt av en bro. Storm Shadow tex kan känna igen bron själv och den ser bro pelarna. Så det är inte så svårt och slå ut en bro idag med flyg alla fall.
Men broar är jäkligt tåliga
Citera
2024-03-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vad skulle det vara för problem med att en Taurus sänker Krimbron?
Imget problem ryssland kan inte göra ett skit åt det ändå
Citera
2024-03-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Att spränga bron har visat sig väldigt svårt. Det måste därför planeras i minsta detalj. Jämför med Operation Chastise under 2a världskriget

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Chastise

Där använde man bomber som studsade på vattnet.

Något extraordinärt måste till för att få ner broen.

Det är väl mer att länder (Tyskland t ex) väntar in i det sista med att skicka vapen som spränger den. Förmodligen i hopp om att Ryssland ska sansa sig.
Citera
2024-03-01, 22:45
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att tro att gammal bombningskunskap skulle ge en fördel är ungefär som att tro att databrickor skulle ge ett övertag.

Dagens bombflyg lutar sig på helt annan kunskap än vad de allierade skaffade sig på fyrtiotalet.
Har du hört talas om datorer och datoriserad eldledning?

Till och med tröghetsnavigeringen är exaktare idag med bättre inmätta punkter ( tröghetsnavigering används än idag som komplement till gps )

Sovjet host host Ryssland har varit ute på flygtur med ett flertal antika mätflygplan / telemetri både i Östersjön samt svarta havet med omnejd ) Vad tanken är vet jag inte riktigt ? ( möjligtvis en förberedelse för att damma av lite äldre resurser ) eller så behöver de helt enkelt bara bättre underlag ? Där tar mina teorier slut iaf .

Glonass verkar inte riktigt tillförlitligt längre iaf / om det beror på egen störning eller andras låter jag vara osvuret ( allt ryssen behöver göra är ju att ändra nyckeln till tidsangivelse mot den kommersiella delen av verksamheten så får man avvikelser som kan ställa till förtret )
Citera
2024-03-01, 22:49
Medlem
Det ryktas om att ryssarna nu rullar fram med mängder av T-62 utan uppgraderingar. Det tyder å ena sidan på att ryssarna verkar ha gott om stridsvagnar men å andra sidan att de är tagna direkt ur gamla förråd.
Citera
2024-03-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast som jag skriver, det är ju inget nytt. Det underliggande hotet, från båda sidor, har funnits i mer än 60 år. Det är värt att påminna om eftersom det tycks som vissa har glömt bort vad världspolitik är som som varit självklart för alla som inte levt under en sten.

Nu är ju visserligen USA något helt annat än det var på den tiden de hade något annat än Woke-presidenter, så det är tydligen nödvändigt att påminnas om.

Men svara inte mig då din nolla, med en massa tjafs om att »ni har«. Ni var väl lika bortkomna då som nu, höga på era egna vanföreställningar.

Sedan det vanliga att man är »förnekare«, »propagandist« eller fan och hans moster om man inte sjunger med i jubelkören.

Enligt vad du skriver är du över sjuttio och har inte lyckats ta dig till paradiset än. Det har jag, jag bor i ett land där jag kan snacka hur mycket skit som helst om våra politiker. Och tro det eller ej jag har inte ramlat ur från nåt fönster än.
Vad skiljer dagens wokepresidenter mot gårdagen du kan väl förklara. Kanske Gorbatjov var en wokepresident. Du kanske vill att Trump blir president, i såfall kan jag väl påminna om att det inte fungerar med två tuppar i ett hönshus. Den dagen Putin påstår sig vara förstetupp i hönshuset lär det slå slint i huvudet på Trump.
Citera
2024-03-01, 22:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Detta här var ju lite intressant. NL meddelar idag ett nytt stödpaket som bla innehåller CB90. Men enligt Wikipedia äger NL inga CB90 ens. Antingen fel uppgift eller så måste NL köpa de från Sverige.

Citat:
The supply includes 14 rigid hull inflatable boats (RHIBs), eight militarized river patrol boats, and CB90 combat boats, a mix of vessels from the Dutch own resources and those sourced from the industry, the Dutch Ministry reported.

https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3kmnz4yfawd2d
Citera
2024-03-01, 23:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
håller med, vad det handlar om nu är antagligen Natos vara eller icke vara i Ukraina eller vice versa

Hur menar du? Nato är inte i Ukraina.
Citera
2024-03-01, 23:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det ryktas om att ryssarna nu rullar fram med mängder av T-62 utan uppgraderingar. Det tyder å ena sidan på att ryssarna verkar ha gott om stridsvagnar men å andra sidan att de är tagna direkt ur gamla förråd.
Det kan nog stämma för det cirkulerade ju några korta filmer för några dagar sen på en flock T62. Lär nog vara rena rama självmordsuppdraget dock att attackera med de.

https://x.com/JarekKuczko/status/1761958537888989347
Citera
2024-03-01, 23:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur menar du? Nato är inte i Ukraina.
Ukraina har ju ansökt om medlemskap i Nato och rätt så många länder har ju ställt sig positiva till detta. Men det finns ju putinslickare som fortfarande tror att Ryssland kan lägga in veto mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in