2024-02-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jodå, har läst det mycket bra! Oh nej, Sas har inte alls i praktiken gått i konkurs.

Varför är Sas skit menar du?

Käften, dina pissaktier var inte mycket bättre. Du ska inte handla aktiekursen, utan bolaget och det fundamentala. Hernhag sa Ericsson va för svår bransch och att man ska undvika hela branschen, Investor äger Ericsson. Det är en utav flera anledningar till varför jag sålde Investor.

Ericsson är 1.76% av Investor.

"Personer med autism kan ha svårt att uppfatta helheter och förstå sammanhang, vilket gör att de fokuserar mer på detaljer"

https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/autism/

Ericsson som jag baissat hårt i dess egna tråd är dåliga men dina innehav är konkursmässiga. Du behöver seriöst tänka igenom din strategi.

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2023/10/13/det-hander-nar-sas-avnoteras.html
Citera
2024-02-25, 21:27
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Jodå, har läst det mycket bra! Oh nej, Sas har inte alls i praktiken gått i konkurs.

Käften, dina pissaktier var inte mycket bättre. Du ska inte handla aktiekursen, utan bolaget och det fundamentala. Hernhag sa Ericsson va för svår bransch och att man ska undvika hela branschen, Investor äger Ericsson. Det är en utav flera anledningar till varför jag sålde Investor.

Du får läsa på litte bättre, värdet av SAS aktien är noll.

Tre stater med olika intressen som gemensamt ska driva flygbolag ihop. Låter inte som ett recept för framgång.

Var ju visserligen så det såg ut i SAS ett tag... Och det gick ju jävligt bra.
Citera
2024-02-25, 21:34
Medlem
Citat:

Investor har gått ca 11% + i år och Ericson lika mycket minus, så hur tänkte du där?
Citera
2024-02-25, 22:16
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:

Varför så otrevlig? Försöker bara hjälpa dig, i och med att du skriver och delar med dig om din portfölj i ett diskussionsforum där vi utbyter tips och råd, diskuterar varandras portföljer mm. Tillika slår jag index med råge, vilket jag betvivlar att du gör med tanke på hur din portfölj såg ut.
Citera
2024-02-25, 22:21
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
- New Wave
- Peab
- Alleima
- SAG
- Berkshire
- Investor
- Balder
-SSAB
-Volvo
- Trator
- Artic paper
- SHB
- Alligator

Största innehavet ligger i SSAB.

Köpte Betsson innan rapport på 115 och sålde häromdagen med förlust. Har dock varit med länge i den och gjort fina pengar. Magkänslan sa att jag har gjort mitt där och ville prova en ny marknad. Dåligt beslut, men så blir det i bland.
Ja, din portföj påminner en hel del om min. När gick du in i Astor? Astor är ju på många sätt ett intressant bolag, som står för en betydande del av värdeökningen i min portfölj, var inne väldigt tidigt i Astor, köpte en relativt stor post till en väldigt attraktiv kurs.

Tycker du har en hel del intressanta innehav faktiskt, varför har du störst kapital investerat i just SSAB? Hur kommer det sig att du investerar i Arctic paper? Kikade en del på Arctic paper i höstas, vill minnas att det är ett fint bolag med fina siffror?
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2024-02-25 kl. 22:25.
Citera
2024-02-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Ja, din portföj påminner en hel del om min. När gick du in i Astor? Astor är ju på många sätt ett intressant bolag, som står för en betydande del av värdeökningen i min portfölj, var inne väldigt tidigt i Astor, köpte en relativt stor post till en väldigt attraktiv kurs.

Tycker du har en hel del intressanta innehav faktiskt, varför har du störst kapital investerat i just SSAB? Hur kommer det sig att du investerar i Arctic paper? Kikade en del på Arctic paper i höstas, vill minnas att det är ett fint bolag med fina siffror?
Är en gambler och har spelat högt hela livet. Min portfölj är högriskfond där jag aktivt valt att satsa högt på flera bolag. Jag vet om riskerna och är beredd att ta dom.

Astor gick jag in på 7 kr och har successivt höjt mitt gav. Tror på bolaget på långsikt. Rapporten idag var faktiskt riktigt glädjande. Sänkte förlusterna och en stark orderbok för framtiden lovar gott.

SSAB var ren magkänsla på 48 kr. Kändes sjukt undervärderad + stabilt bolag med goda framtidsutsikter. Vet att den svajar, men tror att deras produkter kommer behövas lång tid framöver.

Artic Paper kommer aldrig att bli en raket, men fin utdelning och god kassa så den får ligga i portföljen ett tag.

I korta drag min amatör analys.
Citera
2024-03-01, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Portföljen just nu

Spermosens
Scandinavian Astor Group
Ferronordic
SAAB B
Meta Platforms Inc
NVIDIA Corp.
OEM International B
Axfood
Industrivärden C
Lundbergsföretagen B
Investor B
Tesla
Latour B
ASSA ABLOY B
Svolder B
Volvo B

Uppdaterat portföljen lite för det långsiktiga sparande:

Spermosens
Scandinavian Astor Group
SAAB B
Axfood
Industrivärden C
Lundbergsföretagen B
Investor B
Latour B
ASSA ABLOY B
Volvo B
SECTRA B
Securitas
Palantir tech
AMD
Berkshire Hathaway
SKF B
VBG group
Norion Bank
Coinbase Global inc

Mitt största innehav idag är SAAB följt av Scandinavian Astor Group hack i häl. Sålde bla. NVIDIA med en större vinst.
Citera
2024-03-01, 12:10
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Spermosens
Scandinavian Astor Group
SAAB B
Axfood
Industrivärden C
Lundbergsföretagen B
Investor B
Latour B
ASSA ABLOY B
Volvo B
SECTRA B
Securitas
Palantir tech
AMD
Berkshire Hathaway
SKF B
VBG group
Norion Bank
Coinbase Global inc

Mitt största innehav idag är SAAB följt av Scandinavian Astor Group hack i häl. Sålde bla. NVIDIA med en större vinst.

Det blir svårt att bedöma en portfölj utan procentsatser.
Citera
2024-03-01, 16:03
Medlem
Citat:

Spermosens
Scandinavian Astor Group
SAAB B
Axfood
Industrivärden C
Lundbergsföretagen B
Investor B
Latour B
ASSA ABLOY B
Volvo B
SECTRA B
Securitas
Palantir tech
AMD
Berkshire Hathaway
SKF B
VBG group
Norion Bank
Coinbase Global inc

Du har för många aktier som börjar på S. Det är viktigt att diversifiera!

Åsido!

Vi har SAAB, Securitas, Investor, Assa, Volvo och VBG gemensamt. Ganska stor del av våra portföljer därmed!

Är inte Latour och Assa lite kaka på kaka?
Citera
2024-03-01, 20:43
Medlem
Ha gradvis gått in i börsen igen efter att legat i räntefonder. Idag är portföljen upp 10 000 USD och är säkert upp 85 000 dollar de senaste månaderna. Rejält med drag i portföljen! Tyvärr har jag fortfarande en hel del i en räntefond men skulle jag tömma den och gå in i aktier lär väl tjurmarknaden ta slut.

Hursomhelst:

28% ligger i S&P 500 indexfond
24% ligger i JP Morgan ultrakort Income ETF (grämer mig! ger drygt 5% per år minus skatt)
22% ligger i Vanguard Total World index fond (VT)
13% ligger i Schwab US Dividend Equity ETF (utdelningsbolag)
5% ligger i VanEck Semiconductor ETF
4.4% ligger i ett bolag med naturgas pipelines som delar ut typ 8% per år.
3,3% i Vanguard Growth ETF
2.2% i Eli Lilly
1.6% Vanguard Dividend Appreciation ETF
1% Vanguard Information Tech ETF
1% Vanguard High Dividend ETF
0.5% Guld i en ETF

Försöker vara buy and hold. Hoppas på att kunna pensionera mig och leva på kapitalet om tio år. Planen är att plöja ner pengar i S&P huvudsakligen, varannan vecka när jag får lön. Vid uppgång såväl som nedgång. Samt att gradvis sälja av med inkomstfonden ovan och trycka in i Total world fonden.

Har även en del i pensionsfonder (typ 60% i värde jämfört med portföljerna ovan), dessa pengar ligger i så kallade target date funds som blir mer och med konservativa ju närmre pensionen.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-03-01 kl. 20:47.
Citera
2024-03-02, 00:22
Medlem
Glossuss avatar
Kompletterade med några, av sällskapet kanske godkända bolag igår.
AOI, BOL, ELK, NHY och TGS.
Som att titta på målarfärg som torkar..
Citera
2024-03-02, 00:39
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ha gradvis gått in i börsen igen efter att legat i räntefonder. Idag är portföljen upp 10 000 USD och är säkert upp 85 000 dollar de senaste månaderna. Rejält med drag i portföljen! Tyvärr har jag fortfarande en hel del i en räntefond men skulle jag tömma den och gå in i aktier lär väl tjurmarknaden ta slut.

Hursomhelst:

28% ligger i S&P 500 indexfond
24% ligger i JP Morgan ultrakort Income ETF (grämer mig! ger drygt 5% per år minus skatt)
22% ligger i Vanguard Total World index fond (VT)
13% ligger i Schwab US Dividend Equity ETF (utdelningsbolag)
5% ligger i VanEck Semiconductor ETF
4.4% ligger i ett bolag med naturgas pipelines som delar ut typ 8% per år.
3,3% i Vanguard Growth ETF
2.2% i Eli Lilly
1.6% Vanguard Dividend Appreciation ETF
1% Vanguard Information Tech ETF
1% Vanguard High Dividend ETF
0.5% Guld i en ETF

Försöker vara buy and hold. Hoppas på att kunna pensionera mig och leva på kapitalet om tio år. Planen är att plöja ner pengar i S&P huvudsakligen, varannan vecka när jag får lön. Vid uppgång såväl som nedgång. Samt att gradvis sälja av med inkomstfonden ovan och trycka in i Total world fonden.

Har även en del i pensionsfonder (typ 60% i värde jämfört med portföljerna ovan), dessa pengar ligger i så kallade target date funds som blir mer och med konservativa ju närmre pensionen.

Inget du kommer ifatt polarn med. Gör som jag, take a walk on the wild side..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in