Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vilket kvalificerat nonsensresonemang. Vad jag gör till skillnad från den som vägrar att ens försöka förstå är att lyssna på vad som sägs utifrån en djupare beskrivning. Att han tittar på skyltar och förklarar det han gör ger en bild på hur han beskriver sin verklighet. Det är ytterst viktigt att förstå det om man vill ha en helhetsbild och kunna koncentrera sina insatser utifrån detta. Att slå dövörat till eller försöka utgå från att det inte borde vara så är verkligen det som inte leder sågon vart.
Om man i en ishockeymatch ställs mot ett lag som spelar hårt, försöker påverka domaren och överlag ligga utanför gränsen för det tillåtna för att de vet att det fungerar, då är den sämsta taktiken att bemöta det med: »så får man ju inte göra«.
Att ödsla kraft och energi på att tro att Ukraina är första steget i en serie invasioner är helt enkelt korkat. Har Georgien intagits, har Moldavien intagits, står Sverige på tur?
Kanske det är bäst att koncentrera sig på det som sker och försöka förstå varför det sker just där det sker och utifrån det vidta de mått och steg som är möjliga. Jag tror inte att NATO kommer att ingripa med marktrupper. Det är de flesta inom NATO för kloka för att förstå. Jag tror att kriget kommer att fortsätta länge precis som krigen i Afghanistan gjorde. Det finns bara två möjliga scenarier som kan få det att upphöra:
1. Det blir ett inbördeskrig i Ukraina (sannolikhet mycket låg)
2. Putinregimen ersätts med någon som är beredd att förhandla (sannolikhet på kort sig låg, men på längre sikt om ett årtionde medel)
Du kommer bara med mera av samma snömos när man ber dig utveckla.
Ditt senaste inlägg är tom faktiskt ganska flummigt där man ska se det djupare och med en helhetsbild. Låter ju fint, men jag ställde ju ett gäng skarpa frågor som du undviker att svara på.
Bla att Putins verklighetsbild skiljer sig åt markant genom åren. Som i videoklippet fanns det för Putin inga oklarheter gällande Ukrainas suveränitet och att Ryssland avsåg att hedra de överenskommelser man gjort. Det går alltså inte att dra några slutsatser utifrån Putins yttrande. Om 10 år kanske det kryllar av nazister i Baltikum, Königgrad är hotad och minoriteterna i baltstaterna behandlas illa.
Nej, Moldavien är inte annekterad eller utplånad ännu men det kanske har gått dig förbi vad som utspelar sig där just nu? Jag vet inte riktigt vartåt du vill komma men kanske i stil med att Ryssland är inte farligt egentligen och vi borde inte oroa oss kanske?
Vad gäller Sverige är jag inte orolig men finner det inte helt otroligt att om Putins erövringskrig fortsätter att han likt Stalin gör anspråk på strategiska områden och ber oss avsäga oss någon större ö.