2024-03-01, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Det där är att lägga skuld på offret.
Att säga att tjejen som blev våldtagen hade nog för kort kjol så hon får skylla sig själv.
Eller killen på stan som blir nedslagen helt oprovocerat för...citat "det såg ut som om han kollade snett".

Ska du lösa ett problem så går du på den som är orsaken till problemet.
Inte som du verkar tycka; offret.

Men kanske är det just sådär som de som mobbar försöker rationalisera våldet i efterhand när de skäms?

Du läste inte, jag skrev ju att jag inte tycker det är rätt i teorin. Men du måste vara praktisk.

Om person X blir mobbad av att gå till skolan i gröna kläder men inte blir mobbad om hen har blå, ska personen då fortsätta ha gröna kläder av principiella skäl? Man BORDE inte bli mobbad för gröna kläder men OM man blir det så är det väl smart att byta till blå?

Borde man KUNNA gå själv i en mörk gränd. Ja! Är det smart i dagens samhälle? Nej. Så du kan själv räkna ut om man ska gå i gränden eller inte.

Tänk mer praktiskt, du sitter som en moralriddare utan att faktiskt se hur samhället fungerar. Det är sjukt att man kan bli våldtagen om man klär sig lite slutty, ja, det är väl så klart jag tycker det är helt sjukt och att det inte borde ske, men EFTERSOM DET KAN SKE, frågar jag, var det värt att bli våldtagen för att på något sätt signalera "jag har rätt att klä mig hur jag vill"? Fråga tjejen, tror hon ångrar klädvalet.

Tillbaka till ämnet. Sonen som är mobbad. Ska han behöva byta skola, är det rättvis när han inte gjort något fel? Nej, det är inte rättvist. Bör han dock byta? Ja, om han inte vill bli mobbad, mobbarna kommer inte sluta, man måste tyvärr ge upp och värdera vad som är viktigast, ett icke-mobbat barn eller principer. Fråga barnet, tror han väljer att inte bli mobbad alla dar i veckan.
Citera
2024-03-01, 02:30
Medlem
Kan han inte köra skolgången på distans på något vis? Man hör ju hela tiden om så kallade hemmasittare. Om ni beslutar er för att göra så, se då till att sätta grabben på en massor fritidsaktiviteter så att han inte missar den sociala biten helt. Behöver inte nödvändigtvis vara sporter, finns ju dessutom scouterna, kollo, fiske, estetgrejjer med mera.
Citera
2024-03-01, 09:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppmassage
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm. Som förälder blir jag helt förstörd och galen på detta, man vill ju bara ge horungen till mobbare och dess föräldrar en stenhård jävla lavett, men det kan man ju liksom inte göra. Jag undrar vad JAG som förälder kan göra i detta fallet när skolan ej agerar? Vi kan tyvärr inte ta honom ur skolan, byta skola, på grund av flera olika anledningar. Min polare föreslog lite skämtsamt att jag skulle dra på mig en balaclava och sparka den jäveln stenhårt i njuren, men det går ju naturligtvis inte. Vad kan jag göra för att få allt detta att stoppa, utan att ta min son ur skolan? Ska jag kontakta Stockholm stad/kommun igen för ny hjälp?

Här finns lite matnyttig information om vad man kan göra som förälder vid sådana här situationer:

https://www.skolinspektionen.se/inspektion/missforhallanden-i-skolan/

Om inte det fungerar rekommenderar jag att ta upp frågan med ansvariga politiker i din hemkommun och se till att de ligger på skolan att lösa problemet.
Citera
2024-03-01, 11:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Även om det innebär att den mobbade blir ännu mer mobbad och bryts ner mentalt?

Varför skulle det bli så, varför skulle du ens tro tanken att mobbingen skulle öka för att man gör motstånd? Det är en mobbad tanke, du måste vara helt jävla söndermobbad för att tro det.
Citera
2024-03-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför skulle det bli så, varför skulle du ens tro tanken att mobbingen skulle öka för att man gör motstånd? Det är en mobbad tanke, du måste vara helt jävla söndermobbad för att tro det.
För att som du själv säger mobbare vill ha en reaktion.

Hur ska du egentligen ha det?
Citera
2024-03-01, 11:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
För att som du själv säger mobbare vill ha en reaktion.

Hur ska du egentligen ha det?

Men reaktionen måste ju vara stimulerande, det är inte lika kul att peta på någon efter att man fått en smäll på käften.
Citera
2024-03-01, 11:37
Medlem
Citat:
Men reaktionen måste ju vara stimulerande, det är inte lika kul att peta på någon efter att man fått en smäll på käften.
Fast jo för många är det tvärtom.
Det blir snarare en trigger för grövre mobbning.
Nu är mobbaren/mobbarna sura och ska jävlas på riktigt.

Alla har väl varit om att det fanns någon unge som lätt fick ryck och skulle slåss, kasta stolar, förstöra saker mm.
Jävlar vad mobbarna hoppade på den ungen.

Det finns en anledning till att damp ungarna som blev tokiga och slogs blev mobbade värst
Citera
2024-03-01, 11:41
Medlem
Jag har en kompis vars son blev mobbad av en kille i skolan. Efter ett tag tröttnade pappan, tog reda på vem det var och tryckte upp mobbaren ordentligt mot en vägg och sa till honom att han skulle ge fan i sonen. Sedan var det problemet löst.
Citera
2024-03-01, 12:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fast jo för många är det tvärtom.
Det blir snarare en trigger för grövre mobbning.
Nu är mobbaren/mobbarna sura och ska jävlas på riktigt.

Återigen ditt ego är din värsta fiende i såna här situationer. Om det är så att mobbaren har som plan att bråka så är det inte frågan om mobbing: då handlar det om våld. Det har helt andra mekanismer. Du intellektualiserar det för mycket vilket är typiskt för en person som blivit mobbad.
Citera
2024-03-01, 13:01
Medlem
Citat:
Återigen ditt ego är din värsta fiende i såna här situationer. Om det är så att mobbaren har som plan att bråka så är det inte frågan om mobbing: då handlar det om våld. Det har helt andra mekanismer. Du intellektualiserar det för mycket vilket är typiskt för en person som blivit mobbad.
Återigen det är klassiskt att damp ungen som reagerar med att veva med nävarna mm direkt som var den som blev mobbad mest.

Det fungerar absolut att försvara sig med våld i vissa situationer, det har nog de flesta gjort under skoltiden flera gånger när man testade varandra.
Men då var det i regel ingen direkt mobbing utan att man retades och jävlades med varandra.

Jag tror snarare att du är en känslig person som blandar ihop det jag beskriver ovan med mobbing eller att du själv upplevde att du blev mobbad och kanske försvarade dig.
Alla har väl blivit retade och har retat någon under uppväxten, det hör ju till.

Men riktig mobbning är ju systematiskt och djupare på ett helt annat sätt
Då kanske du inte har några vänner och de står 4 äldre och större killar efter skolan och väntar på att ha sönder din väska och dina kläder.
Vi snackar ondska på riktigt.
Då kan en person verkligen vara körd såvida den inte flyttas/mobbarna flyttas eller att vuxen världen ingriper .
Ibland så kan det verkligen spåra ur varav man har flugornas herre där vi inte har bli lite retad och testad sedan det omvända som är normalt förekommande även i vuxen världen vilket är något en normalt funtad individ kan hantera.
Så länge det inte spårar ur utom kontroll, när några kollegor börjar skära sönder däck och ringa hem då ringer man ju polisen.
Det kommer ju inte bli bättre av att man tar med ett hagelgevär för att sätta dom på plats direkt.
Det fungerar ju inte så.
Citera
2024-03-01, 13:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Återigen det är klassiskt att damp ungen som reagerar med att veva med nävarna mm direkt som var den som blev mobbad mest.

Det fungerar absolut att försvara sig med våld i vissa situationer, det har nog de flesta gjort under skoltiden flera gånger när man testade varandra.
Men då var det i regel ingen direkt mobbing utan att man retades och jävlades med varandra.

Jag tror snarare att du är en känslig person som blandar ihop det jag beskriver ovan med mobbing eller att du själv upplevde att du blev mobbad och kanske försvarade dig.
Alla har väl blivit retade och har retat någon under uppväxten, det hör ju till.

Problemet är att du accepterar att du är kuvad, väldigt vanligt fenomen idag. Det tyder på hjärnskador tyvärr.

Det viktigaste är inte att gå ur mobbingstillfället utan att ha blivit slagen, förnedrad etc utan att visa resten av klassen att man inte blev kuvad på insidan, att man faktiskt stretade emot. Det är det viktigaste, resten är irrelevant som du kan åtgärda senare.
Citera
2024-03-01, 13:12
Medlem
Citat:
Problemet är att du accepterar att du är kuvad, väldigt vanligt fenomen idag. Det tyder på hjärnskador tyvärr.

Det viktigaste är inte att gå ur mobbingstillfället utan att ha blivit slagen, förnedrad etc utan att visa resten av klassen att man inte blev kuvad på insidan, att man faktiskt stretade emot. Det är det viktigaste, resten är irrelevant som du kan åtgärda senare.
Vi kan väl testa att mötas irl och se hur kuvad jag är, jag skojar mig inte. Skicka ett pm så tar vi det där ifrån

Återigen du verkar inte kunna skilja på mobbning och det sociala spelet som förekommer när man växer upp.

Gissar på att du själv ansågs som en problem individ som gjorde motstånd så gott du kunde, idag så har det inte gått så bra i livet men du lever kvar i att du minsann gjorde motstånd även om det uppenbarligen är något som du går runt och bär på och påverkas av starkt.

Rekommenderar dig att söka hjälp och vidare i livet.
Tänk inte på det förflutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in