Citat:
Det där är att lägga skuld på offret.
Att säga att tjejen som blev våldtagen hade nog för kort kjol så hon får skylla sig själv.
Eller killen på stan som blir nedslagen helt oprovocerat för...citat "det såg ut som om han kollade snett".
Ska du lösa ett problem så går du på den som är orsaken till problemet.
Inte som du verkar tycka; offret.
Men kanske är det just sådär som de som mobbar försöker rationalisera våldet i efterhand när de skäms?
Att säga att tjejen som blev våldtagen hade nog för kort kjol så hon får skylla sig själv.
Eller killen på stan som blir nedslagen helt oprovocerat för...citat "det såg ut som om han kollade snett".
Ska du lösa ett problem så går du på den som är orsaken till problemet.
Inte som du verkar tycka; offret.
Men kanske är det just sådär som de som mobbar försöker rationalisera våldet i efterhand när de skäms?
Du läste inte, jag skrev ju att jag inte tycker det är rätt i teorin. Men du måste vara praktisk.
Om person X blir mobbad av att gå till skolan i gröna kläder men inte blir mobbad om hen har blå, ska personen då fortsätta ha gröna kläder av principiella skäl? Man BORDE inte bli mobbad för gröna kläder men OM man blir det så är det väl smart att byta till blå?
Borde man KUNNA gå själv i en mörk gränd. Ja! Är det smart i dagens samhälle? Nej. Så du kan själv räkna ut om man ska gå i gränden eller inte.
Tänk mer praktiskt, du sitter som en moralriddare utan att faktiskt se hur samhället fungerar. Det är sjukt att man kan bli våldtagen om man klär sig lite slutty, ja, det är väl så klart jag tycker det är helt sjukt och att det inte borde ske, men EFTERSOM DET KAN SKE, frågar jag, var det värt att bli våldtagen för att på något sätt signalera "jag har rätt att klä mig hur jag vill"? Fråga tjejen, tror hon ångrar klädvalet.
Tillbaka till ämnet. Sonen som är mobbad. Ska han behöva byta skola, är det rättvis när han inte gjort något fel? Nej, det är inte rättvist. Bör han dock byta? Ja, om han inte vill bli mobbad, mobbarna kommer inte sluta, man måste tyvärr ge upp och värdera vad som är viktigast, ett icke-mobbat barn eller principer. Fråga barnet, tror han väljer att inte bli mobbad alla dar i veckan.