2024-03-01, 10:35
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Man pratar sig ofta varm om Jas-Gripen. Det hade varit mycket spännande att se dom i skarpt läge. Vilken skillnad hade de kunnat göra för Ukraina?

Hade inte gjort någon skillnad överhuvudtaget.

Om det här kriget visat något är det att drönare trumfar stridsvagnar och att luftvärnssystem trumfar stridsflyg. Varken Ryssland eller Ukraina verkar ha satsat på luftdominans sedan kriget började då båda sidor helt enkelt har för bra missiler att försvara sig med.
Citera
2024-03-01, 10:36
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Så det var alltså rysk militär som dödade 15.000 civila i Donbass mellan 2014 och 2022? Sköt ryzzarna alltså under 8 års tid på sina egna allierade och sympatisörer? Varför gör ryzzar så konstiga saker?

RyZZarna besköt ju tydligen också gång på gång det där kärnkraftverket med artilleri, trots att de kontrollerade det och hade egen militär stationerad där.

Varför skjuter ryzzarna hela tiden på sig själva?
Suck... Vi tar det igen, det är 15000 döda totalt på båda sidor (varav cirkus 3500 civila) under de första 8 åren.

https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas
Citera
2024-03-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Det är inte jag som tillhör den efterblivna skaran.

Du är heller inte den enda idioten i ert gäng. Hur djävla svårt är det för er NATO-muppar att fatta och att acceptera, istället för att lura er själva (eller är ni totalt obildade???) att det finns en del skillnader FAKTISKT mellan västra, södra och östra Ukrainas befolkning??? Vi andra förnekar ju inte, som om vi vore idioterna, att västra Ukraina inte är ryskt sett till historia, demografi och kultur men att andra delar av Ukraina är just det. Ukraina växte ju på Sovjetunionens initiativ så att ryska landsdelar tillföll den Ukrainska SSR, sedermera den ukrainska staten. Ukraina växte onaturligt och inte av egen kraft. Sedan såg Sovjet till att låta Ukraina växa på polsk och slovakisk bekostnad dessutom. Gjorde inte dessa delar "ukrainska".

USA vill dominera så mycket av hela världen de bara kan och det senaste landet de verkar få in i sin sfär är ju Sverige. Övriga europeiska makter har sitt koloniala förflutna. Ryssland och Kina har inte den varianten av historia. Och åtnjuter därmed långt större respekt i Afrika än vad USA och EU har där att hämta.

Sovjet växte inte heller av egen kraft. Hade Sovjet agerat som du tycker att Ukraina skulle agera så hade Sovjet hamnat under tyskt välde för över 80 år sedan. När Sovjet sedan lade beslag på stora tyska, polska och andra länders territorium så var det tack vare USA och Storbritannien - deras vapen- och livsmedelshjälp gav Sovjet möjlighet att bli en segrarmakt och inte en förlorare.

Och de delar Ukraina växte på polsk och slovakisk bekostnad gjorde visst områdena ukrainska. All icke-rysk och icke-ukrainsk befolkning fördrevs därifrån och skickades till sina "nya" hemländer.

Kina och Ryssland har en mycket lång tradition av erövringar. Kina och Ryssland är båda extremt mångkulturella stater och det är en följd av att man under århundraden lagt under sig stora områden, även om det förvisso var folk och områden som man gränsade till.

Ryssland åtnjuter större respekt i Afrika än Europa och USA? Är det därför man köper vapen från Ryssland, men när vill man ha mat åt befolkningen, medicin mot sjukdomar, katastrofhjälp vid katastrofer och annat som man inte har råd med själva eftersom man köpt en massa ryska vapen så vänder man sig till Europa och USA? Om ryska vapen duger borde väl ryska mediciner och rysk katastrofhjälp också duga?
Citera
2024-03-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nato cucks?
Låter som ett hån för mig.
När du tidigare har sagt att Nato borde gå in.
Eller att alla borde gå in hårdare.

Eller du har lite svårt att artikulera dig?

Ibland benämner man en grupp för att det är lättare att uttrycka sig så, inte för att man autistiskt menar exakt alla.

Det är som när man kallar någon (t.ex. en krogägare) "den hårda greken" eller liknande, det betyder inte att exakt alla greker är hårda eller krogägare.

Inom NATO (såsom inom socialdemokraterna och andra organisationer) finns det olika falanger. En del mer mjuka (och hycklare enligt mig) som jag kallar för NATO cucks. En del är mer framåt och inser att om vi inte går in hårt kommer det bara leda till ett utdraget krig som inte kommer ge något annat än lidande för civilbefolkningen.

Det är lite hyckleri att säga att man oroar sig för Västs framtid men samtidigt inte skicka så mycket vapen som Ukraina själva säger att de behöver (fast det går). Det är också ett skämt att många här inne vill så gärna att kriget fortsätter och att man minsann vill döda en ryzz samtidigt som man själv inte vågar offra något. Jag tror många av dessa är unga killar som har spelat lite väl mycket spel och dessa har jag hånat i mycket liten utsträckning i förhållande till vad de har hånat mig. Men ja, jag kommer fortsätta håna dessa killar så länge de hånar mig, men jag är också öppen för en seriös diskussion.
Citera
2024-03-01, 10:42
Medlem
Citat:
<utedass-matematik bortklippt>

Någonstans känns ändå Ukrainas siffror trovärdigare, än ryska siffror enligt vilka 10x av alla HIMARS som levererats har förstörts, 10x alla västerländska tanks påstås förstörts, alla Patriot har förstörts, etc. etc.

Det är liksom bara en strid ström av lögner från ryskt håll, så alla som har någon form av intelligens har lärt sig att ryska siffror inte går att lita på.
Citera
2024-03-01, 10:42
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Hockey och alla ryska stjärnor spelar vidare i NHL oavsett alla sanktioner.
Hur kommer det sig? Just ja, money talks och det gäller hela det här jävla kriget.
Nikita Kucherov är väl förmodligen bäst i världen nu f.ö.
Du verkar inte fattat att det är idrottare som tävlar för Ryssland som är stoppade?
Citera
2024-03-01, 10:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Ingenting direkt från cloak and dagger kategorin, vilket får mig att tro att Finnarna har skickat någonting nyligen. (Finnarna berättar inte vad dom skickar så man måste läsa mellan raderna här)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-01/russia-ukraine-war-uk-pushing-germany-to-send-taurus-missiles
Citat:
The UK government has privately urged Germany to provide long-range Taurus missiles to the government in Kyiv as London expressed irritation over comments made by German Chancellor Olaf Scholz about British activity in Ukraine.

Senior British ministers and officials have repeatedly made clear to Germany that Ukraine badly needs its Taurus missiles, according to people familiar with the matter. The UK offered solutions to Berlin’s resistance to sending them, including a swap deal that would see Britain supply Kyiv with more of its own Storm Shadow missiles, and Germany then restock the UK with replacement long-range missiles.
Citera
2024-03-01, 10:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Så det var alltså rysk militär som dödade 15.000 civila i Donbass mellan 2014 och 2022? Sköt ryzzarna alltså under 8 års tid på sina egna allierade och sympatisörer? Varför gör ryzzar så konstiga saker?

RyZZarna besköt ju tydligen också gång på gång det där kärnkraftverket med artilleri, trots att de kontrollerade det och hade egen militär stationerad där.

Det här inlägget där du drar saker rakt ur ryss-krysset är så typiskt på hur vatniks tramsar sönder diskussionen. Den här faktan är så pass enkel att kolla upp att det går inte att dra någon annan slutsats att du vill fara med medvetna lögner och förstöra en seriös debatt.
Citera
2024-03-01, 10:46
Medlem
Det verkar vara fler än jag som tycker att det är dags för fredsförhandlingar.

Inkommet från SVT 37 min sedan

Lavrov till Turkiet - möter Erdogan
Ryssland utrikesminister Sergej Lavrov reser på fredagen till Turkiet för fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina. Det uppger ukrainska Kyiv Post.

Lavrov ska bland annat träffa Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och utrikesminister Hakan Fidan. Mötet sker vid det årliga diplomatiska forumet i Antalya och pågår fram till söndag.

Erdogan uppgav tidigare i veckan att han vill återuppta fredssamtalen från 2022. Även spannmålstransporterna på Svarta havet väntas tas upp.

"Vi behöver ett arrangemang som garanterar säker navigering av kommersiella fartyg i Svarta havet," sade han.

Anders Eliasson SVT
Citera
2024-03-01, 10:46
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Tror du ärligt talat inte dem skulle vara mer tacksamma om du joinar?

Tror du verkligen alla i Sverige/Väst bara vill ha krig och elände? Självklart finns det många som inte håller med Putin men som ändå kan föredra ett avslut och fredsförhandlingar så snart som möjligt.

Fredsförhandlingar? Haha ja där kom det som från alla troll här inne.
Går det så illa för er?

Dessutom att ingå avtal med Ryzzen och Vladolf är lönlöst då de har en historia att skita i ingångna avtal.
Citera
2024-03-01, 10:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:

För helvete din jävla idiot! Kom inte med de där lögnerna om 15000 dödade civila!
Det är sen länge debunkat och räknas som falsk ryktesspridning och trams!

Jag trodde vi blivit av med dessa lögner för länge sen, men uppenbart finns det trådsabotörer som fortfarande vevar med lögnerna.
Citera
2024-03-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Det verkar vara fler än jag som tycker att det är dags för fredsförhandlingar.

Inkommet från SVT 37 min sedan

Lavrov till Turkiet - möter Erdogan
Ryssland utrikesminister Sergej Lavrov reser på fredagen till Turkiet för fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina. Det uppger ukrainska Kyiv Post.

Lavrov ska bland annat träffa Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och utrikesminister Hakan Fidan. Mötet sker vid det årliga diplomatiska forumet i Antalya och pågår fram till söndag.

Erdogan uppgav tidigare i veckan att han vill återuppta fredssamtalen från 2022. Även spannmålstransporterna på Svarta havet väntas tas upp.

"Vi behöver ett arrangemang som garanterar säker navigering av kommersiella fartyg i Svarta havet," sade han.

Anders Eliasson SVT

Låter absolut rimligt, jag förstår att Erdogan vill ha igång handelsvägen ut från svarta havet.

Det finns nog ingen som vill ha krig: Erdogan har absolut rätt att ta upp förhandling med Ryssland om att de skall avbryta sin aggresion mot sjöfarten för främja internationell handel.

Däremot har han ingen möjlighet att förhandla fred för Ukrainas räkning om de inte utsett honom som ombud, och det kan jag inte härleda från uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in