2024-02-29, 23:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tiderna låter rimliga. Men jag har svårt att förlika mig med "Vittnet-SE" eftersom varken AH, SG, KJ, PV, JA eller någon annan som är där inom cirka 40 sekunder, lägger märke till honom.

IW säger i förhör att när han anländer i polisbilen (11:28 pm) så ser han två personer, en på vardera sidan om OP, som försöker få liv i honom. Men IW säger även att ett 10-tal personer samlas bakom. Frågan är hur lång tid det tar innan ett 10-tal har samlats? Det kan väl vara så att SE är en av dessa? Det är väl ca 7 min efter mordet. Kan SE ha hunnit med "språngmarschen" och tillbaks?
Citera
2024-02-29, 23:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
IW säger i förhör att när han anländer i polisbilen (11:28 pm) så ser han två personer, en på vardera sidan om OP, som försöker få liv i honom. Men IW säger även att ett 10-tal personer samlas bakom. Frågan är hur lång tid det tar innan ett 10-tal har samlats? Det kan väl vara så att SE är en av dessa? Det är väl ca 7 min efter mordet. Kan SE ha hunnit med "språngmarschen" och tillbaks?

Tror inte det. Grejen är att SE observerar LJ på vänster sida om barackerna. LJ befinner sig där i ett kort tidsfönster: 40-80 sekunder efter skotten. Därefter måste LJ ge sig av om han ska hinna möta YN/AZ på krönet.

(Det tar 30 sekunder för YN/AZ att gå fram till trappen, från punkten där de möter GM?)

Så SE måste vara en av de första på plats.

Tror de anländer till mordplatsen i följande ordning:

AB 0 sekunder
HJ 15 sekunder
SG 20 sekunder
AH 25 sekunder
SG (andra vändan?)
KJ
GI
LB
AE
LL/JA 45 sekunder
PV (?)
CV
JÅS 60 sekunder
BP

Förutom BP torde alla vara där inom en minut, men ingen ser någon SE.

Ska SE alltså ha dykt upp efter 60 sekunder, när det redan är en massa folk där?
Senast redigerad av Dalulven 2024-02-29 kl. 23:31.
Citera
2024-03-01, 00:15
Medlem
Citat:
Tror inte det. Grejen är att SE observerar LJ på vänster sida om barackerna. LJ befinner sig där i ett kort tidsfönster: 40-80 sekunder efter skotten. Därefter måste LJ ge sig av om han ska hinna möta YN/AZ på krönet.

(Det tar 30 sekunder för YN/AZ att gå fram till trappen, från punkten där de möter GM?)

AB 0 sekunder
HJ 15 sekunder
SG 20 sekunder
AH 25 sekunder
SG (andra vändan?)
KJ
GI
LB
AE
LL/JA 45 sekunder
PV (?)
CV
JÅS 60 sekunder
BP

Ska SE alltså ha dykt upp efter 60 sekunder, när det redan är en massa folk där?
Pv och CV går du flytta upp på listan .

Bra arbete.

Tänkte animera detta flöde men aldrig gjort grundarbetet.

Rock on så animerar jag sen.

Citera
2024-03-01, 09:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Enligt den utmärkta sajten tunnelgatan.se kan han ha gjort det.
https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Som till exempel:
Tid: 23.28.00.
SE uppfattar bryskhet mot LP i samband med att hon ville åka i samma ambulans som OP.

Spekulation. Dock vet vi att det var lite olika synpunkter angående vilket fordon LP skulle åka i. LP ville åka i samma ambulans som OP och LL säger sig ha hjälpt till med detta.
SE blir rädd och vill inte vara kvar med LP så nära. Han bestämmer sig för att gå in på Bohemia för att vänta till ambulansen har kört.

Här får vi in honom på Bohemia som bonus
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-01 kl. 09:09.
Citera
2024-03-01, 09:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Enligt den utmärkta sajten tunnelgatan.se kan han ha gjort det.
https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Som till exempel:
Tid: 23.28.00.
SE uppfattar bryskhet mot LP i samband med att hon ville åka i samma ambulans som OP.

Spekulation. Dock vet vi att det var lite olika synpunkter angående vilket fordon LP skulle åka i. LP ville åka i samma ambulans som OP och LL säger sig ha hjälpt till med detta.
SE blir rädd och vill inte vara kvar med LP så nära. Han bestämmer sig för att gå in på Bohemia för att vänta till ambulansen har kört.

Här får vi in honom på Bohemia som bonus

Enligt intervjun med ambulansföraren så tränger sig LP in precis när han ska till att köra, 23:28. Så SE skulle ha slunkit in på Bohemia efter att ambulansen lämnade?

Dessutom är det LP som står för "bryskifikationen" ...
Citera
2024-03-01, 10:36
Medlem
MrBarnabys avatar
"SE läser Expressen:"

https://tunnelgatan.se/skyldig_sammanfattning.htm#EXPRESSEN
Expressen 860601:
Jag har lyckan att ha tillgång till kb och tankade ner 410 artiklar som berör Palmemordet långt innan kb öppnades temporärt under pandemin. Men eftersom man förbinder sig att inte vidarebefordra materialet så vill jag inte lägga ut det.
Jag har sedan länge haft ett avsnitt SE läser Expressen där jag motiverar varför SE inte nämnde det framstupa sidoläget vid första förhöret, men däremot nämnde det för RB senare under eftermiddagen. Jag hävdar att SE läste Expressen först efter första förhöret men före de senare telefonsamtalen med RB.

Men eftersom folk äntligen börjat få upp ögonen för t ex Expressen 860301 så ska jag i stället skriva ner några av artiklarna själv.

KB har inte huvudupplagan som kom ut redan 03.30 i miljonantal. Men Schönstedts artiklar fanns säkert med redan i huvudupplagan. Det som tillkommit i KBs upplaga är Leif Brännströms artikel.
Övrigt, Expressen 860301:
Det finns en mycket stor bild av Lars Hedberg där man tydligt ser slemsugen. SE nämnde den under det fjärde förhöret.
På sidan 6 finns Leif Brännströms artikel. Där finns en bild på polismannen Bo Larsson som stoltserar med den upphittade kulan. Men den hittades först 06.30. Det bevisar att Expressen som finns på KB inte är huvudupplagan. Leif Brännströms artikel har tillkommit. (Schönstedts artiklar fanns dock säkerligen med i huvudupplagan).

I Brännströms artikel står det bl a "Vittnen uppger att han var i 35 - 40 årsåldern, mörkhårig och klädd i trenchcoat." Jag tycker att trenchcoaten är mycket intressant. SE nämnde den för RB när de talades vid på lördagen. "så var ju jag klädd".
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-01 kl. 11:31.
Citera
2024-03-01, 12:13
Medlem
Citat:
Enligt intervjun med ambulansföraren så tränger sig LP in precis när han ska till att köra, 23:28. Så SE skulle ha slunkit in på Bohemia efter att ambulansen lämnade?

Dessutom är det LP som står för "bryskifikationen" ...
Är det inte LL som är brysk och handlingskraftig på plats?

Dvs han berättar hur han hjälper till att få in LP i ambulansen.

Ambulansföraren tror LL är en polis
Citera
2024-03-01, 12:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

AB 0 sekunder
HJ 15 sekunder
SG 20 sekunder
AH 25 sekunder
SG (andra vändan?)
KJ
GI
LB
AE
LL/JA 45 sekunder
PV (?)
CV
JÅS 60 sekunder
BP

Anser du att det spelar någon roll om man tänker att vittne-SE kommer söderifrån istället?

Ponera att han lämnade byggnaden sådär 23:20:30 23:21:00
Han går sedan raskt därifrån med syfte att ta tunnelbanan från Hötorget.
Han hinner alltså passera mordplatsen innan mordet och befinner sig närmare Kungsgatan när han hör att det smäller.

Kan man tänka sig att han närmade sig brottsplatsen söderifrån och anlände lagom för att observera LJ därinne (dock hävdar jag fortfarande att det sannolikt kräver en extremt bra syn)?
Som addering har vi sannolikhetslära också (som är så poppis i tråden).
Engström lyckas med bedriften att som ensamt mordplatsvittne se LJ när han står i korsningen + utan att någon ser honom. Extremt bra jobbat....

Jag bortser från LP nu då det kräver närmast en egen tråd...

Han kan också blivit så pass chockad av det han såg att han backade undan och höll sig i bakgrunden? En man blödde ju ut på gatan....

Bara lite lösa fredagstankar...
Citera
2024-03-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Anser du att det spelar någon roll om man tänker att vittne-SE kommer söderifrån istället?

Ponera att han lämnade byggnaden sådär 23:20:30 23:21:00
Han går sedan raskt därifrån med syfte att ta tunnelbanan från Hötorget.
Han hinner alltså passera mordplatsen innan mordet och befinner sig närmare Kungsgatan när han hör att det smäller.

Kan man tänka sig att han närmade sig brottsplatsen söderifrån och anlände lagom för att observera LJ därinne (dock hävdar jag fortfarande att det sannolikt kräver en extremt bra syn)?
Som addering har vi sannolikhetslära också (som är så poppis i tråden).
Engström lyckas med bedriften att som ensamt mordplatsvittne se LJ när han står i korsningen + utan att någon ser honom. Extremt bra jobbat....

Jag bortser från LP nu då det kräver närmast en egen tråd...

Han kan också blivit så pass chockad av det han såg att han backade undan och höll sig i bakgrunden? En man blödde ju ut på gatan....

Bara lite lösa fredagstankar...

Hur funkar denna hypotes?

Vittnet SE möter NF ?

Går han om LOP?

Passerar AB...

Går han om GM?

Varför skulle vittnet-SE dölja detta rörelsemönster?

Mvh H
Citera
2024-03-01, 13:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur funkar denna hypotes?

Vittnet SE möter NF ?

Går han om LOP?

Passerar AB...

Går han om GM?

Varför skulle vittnet-SE dölja detta rörelsemönster?

Mvh H

I en utav de tidigaste versionerna han berättar för någon (grannen) så befinner han sig själv på andra sidan Sveavägen när mordet sker. Han nämner att han trodde att det var en "knarkuppgörelse" på andra sidan gatan.

Det är det jag har utgått från.

Menar du att tiden blir ett problem?

Han borde väl hinna ut, kanske korsa gatan och närmast vara framma vid Tunnelbanan utan att nödvändigtvis stöta ihop med NF eller LOP när det smäller?
Han ser att bilar kör in och att mäninskor springer mot platsen.

Varför han skulle dölja det?

Nu tror jag att Engström döljer väldigt mycket. Oavsett skuldfrågan så jag vet inte hur jag ska svara där.

Då är vi ju inne på incitament till att placera sig själv närmare händelsen och ta mer plats narrativet.
Vi är väl överens om att så är fallet?
Att vittnet-SE ljuger/lämnar felaktiga uppgifter med syfte att vara en mer viktig spelare än vad han var?
Citera
2024-03-01, 14:33
Medlem
Vad känner ni till om Stigs umgängeskrets?
Umgicks han med någon/ några militärer eller hemvärnet.
EAP?
Andra intressanta personer.
Vad vet ni?

Anledning till min fråga är en spekulation om att Stig kände igen mördaren och ville skydda honom alternativt inte vågade berätta att han kände igen honom.
Citera
2024-03-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I en utav de tidigaste versionerna han berättar för någon (grannen) så befinner han sig själv på andra sidan Sveavägen när mordet sker. Han nämner att han trodde att det var en "knarkuppgörelse" på andra sidan gatan.

Det är det jag har utgått från.

Menar du att tiden blir ett problem?

Han borde väl hinna ut, kanske korsa gatan och närmast vara framma vid Tunnelbanan utan att nödvändigtvis stöta ihop med NF eller LOP när det smäller?
Han ser att bilar kör in och att mäninskor springer mot platsen.

Varför han skulle dölja det?

Nu tror jag att Engström döljer väldigt mycket. Oavsett skuldfrågan så jag vet inte hur jag ska svara där.

Då är vi ju inne på incitament till att placera sig själv närmare händelsen och ta mer plats narrativet.
Vi är väl överens om att så är fallet?
Att vittnet-SE ljuger/lämnar felaktiga uppgifter med syfte att vara en mer viktig spelare än vad han var?

Ok han korsar Sveavägen och sen går han fram, ja då tillbaka över Sveavägen?

Han måste se LJ trots allt, och det görs sig inte från andra sidan Sveavägen.

Det är trots allt vad grannen minns att han sa långt senare.

Man kan dissikera "din" vittnesberättelse i 3 typfall.

I varje fall svara på frågorna var dessa personer befinner sig när vittne-SE kliver ut på Sveavägen.

LOP, GM, NF ja släng in AB också.

1. 23:20

2. 23:20:30

3. 23:21

Tänk vad trevligt en diskussion kan vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in