2024-02-29, 10:31
  #1
Medlem
Hej,

frågar faktiskt åt en vän.

Han har väldigt sakligt kritiserat ordförande för saker som att föreningens port inte fungerat (vilket ledde till två stora inbrott bland annat). Därefter har han själv fått en serie mer eller mindre helt uppdiktade hot och anklagelser. (I regel hot om tvångsförsäljning eller stämningar på absurda belopp). Dessa har han fått bemöta med väldigt enkla svar om hur absurt det är men det skapar alltid huvudvärk även om det inte blir något nånsin av det.

Detta är den senaste i raden av orelaterade och lika absurda anklagelser och hot som han fått av styrelse/ordförande:

Plötsligt får min vän ett REK-brev från styrelsen där det står att dom har kännedom om att han hyr ut sin lägenhet i andrahand. Hot om omedelbar tvångsförsäljning utan vidare.

Min kompis förstår först inte vad dom kan syfta på. Han bor ihop med sin tjej. Som visserligen är var nyinflyttad sen 2 månader tillbaka. (Han har bott där i flera år).

Han skriver ett mejl och frågar vad det gäller, och påpekar att han är hemma med sin flickvän och att dom gärna får komma förbi eller förklara via mejl vad dom menar. Inget svar på 3 dagar.

Min vän läser på internet att efter ett sånt brev måste man ta åtgärd utan dröjsmål och "hyresgästen" måste flytta ut. Han pratar med tjejen i nån form av panik och de bestämmer att hon flyttar ut några dagar tills det är utrett. Helt enkelt för att han ska vara ensam där utan tvivel. (dom adressändrar också och byter namn på dörren så han står ensam igen).

Min vän mejlar till styrelsen igen och påpekar att han inte fått något svar kring vad det handlar om, men att han tagit en åtgärd och tjejen nu flyttat ut.

Ordföranden svarar till slut att han har suttit och chattat med min vän på blocket då denne hade en annons om att hyra ut sin lägenhet för ungefär ett halvår sedan. Ordföranden har där fått svaret att min vän planerade att hyra ut hela sin lägenhet, allts i andrahand. Och därmed anklagar han min vän för att hyra ut sin lägenhet till sin flickvän.

Min vän svarar att det är längesen han hade en annons uppe på blocket, förklarar att saker ändrades och att det aldrig blev aktuellt att hyra ut. Varpå han hade tagit bort annonsen för längesen. Att han nu 6-7 månader senare lät sin flickvän flytta in och att det är en väldigt märklig anklagelse eftersom dom bor ihop (och dessutom har sprungit på både honom och andra grannar i det gemensamma trapphuset ibland tillsammans).

Ordföranden svarar då att styrelsen anser att han hyr ut sin lägenhet olovligt i andrahand för att han verkar vara bortrest för mycket.

Min vän har varit bortrest mycket förr när han bott själv, men hade inte ens varit utomlands en enda dag sedan hans flickvän flyttat in. Han frågar vad reglerna är för hur mycket man får resa utan sin sambo.. men får bara svaret "hoppas du inte ljuger för du kommer bli av med din bostadsrätt om du mestadels är bortrest och din tjej bor i din lägenhet". "När det gäller hur många dagar eller gränser för vilken tid du måste vara hemma får du utbilda dig själv, det är inte styrelsens ansvar att lära dig". "Hoppas du inser allvaret i detta nu bara."

Min vän påvisar att han dessutom betalar allt för lägenheten och inte mottager några pengar från tjejen kring detta, men det spelar tydligen heller inte någon roll.


Kort bakgrund:
En liten brf med runt 20 lägenheter i en svensk medelstor stad.

De flesta grannar är unga, därmed är det alltid svårt att värva nya styrelsemedlemmar.
Undantaget är en äldre man som suttit som ordföranden i över 15 år.

Detta är en till synes mycket ensam och alkoholiserad man som ändå upprätthålla ett jobb som "redovisningsekonom" medan han pratar vitt om sin "juristutbildning" i sina mejl till föreningen. (han har även tidigare blivit filmad så full vid sin dörr att hans byxor och kalsonger hängde nere vid anklarna, vilket hänt mer än en gång).

De två sidoposterna jämte ordföranden i styrelsen skiftar årligen mellan nyinflyttade och dom har ingen roll, inget arvode och gör kort sagt bara vad ordförande hävdar är korrekt, tills dom lämnar sin post och ibland säger att dom inte gillade det alls. Medan andra gillar att försöka "sätta dit" och jaga grannar på hans order.

Att diskutera
1.Vad kan min vän göra för att få stopp på det?
Han har inte mejlat eller hört av sig till styrelsen mycket själv. Under åren han bott där är det ett fåtal gånger inklusive några enstaka klagomål.

2.Begår ordförande något brott som systematiskt mejlar dessa falska anklagelser och hot i styrelsens namn? Det rör sig om 4-5 incidenter i klass med den ovanstående samt dussintals mindre hot och "misstankar".

3. Är det olämpligt av en styrelseorförande i brf att som privatperson gå under falskt namn/använda en bullvan och framställa sig som bostads-sökande på blocket i syfte att använda det som "bevis" mot en boende i hans bostadsrättsföreningen rent allmänt?

Att flytta eller själv ta ordförandeposten är förstås hypotetiska alternativ men inte så praktiska för min vän, så bortse helst från dessa två "lösningar" i diskussionen.

/Per
Citera
2024-02-29, 11:49
  #2
Medlem
OldFashioneds avatar
Frågan kring andrahandsuthyrningen kan han skita i. Sambo och inneboende får man ha utan tillstånd. Bara att ignorera.

Detsamma gäller resten också: ignorera. Om det handlar om upprepade trakasserier så kan det vara en fråga om ofredande, men det låter inte som det.

Vill man göra något åt det så är det att antingen själv kandidera till styrelsen, alternativt hitta någon annan som vill göra det. Är det bara 3 personer i styrelsen borde det inte vara alltför svårt att göra.
Citera
2024-02-29, 11:58
  #3
Bannlyst
Bilda opinion i föreningen, prata med grannar och se ifall flera delar dessa åsikter, kräv en extrainsatt möte för att rösta bort fanskapet.

Vidare så ska gråhåriga gubbar med svullen prostata hanteras på ett sätt, och ett sätt endast, nämligen genom dominans och aggressiv ton.

Dominera gubbjäveln
Citera
2024-02-29, 18:23
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turneringspoker-se
Hej,

frågar faktiskt åt en vän.

Han har väldigt sakligt kritiserat ordförande för saker som att föreningens port inte fungerat (vilket ledde till två stora inbrott bland annat). Därefter har han själv fått en serie mer eller mindre helt uppdiktade hot och anklagelser. (I regel hot om tvångsförsäljning eller stämningar på absurda belopp). Dessa har han fått bemöta med väldigt enkla svar om hur absurt det är men det skapar alltid huvudvärk även om det inte blir något nånsin av det.

Detta är den senaste i raden av orelaterade och lika absurda anklagelser och hot som han fått av styrelse/ordförande:

Plötsligt får min vän ett REK-brev från styrelsen där det står att dom har kännedom om att han hyr ut sin lägenhet i andrahand. Hot om omedelbar tvångsförsäljning utan vidare.

Min kompis förstår först inte vad dom kan syfta på. Han bor ihop med sin tjej. Som visserligen är var nyinflyttad sen 2 månader tillbaka. (Han har bott där i flera år).

Han skriver ett mejl och frågar vad det gäller, och påpekar att han är hemma med sin flickvän och att dom gärna får komma förbi eller förklara via mejl vad dom menar. Inget svar på 3 dagar.

Min vän läser på internet att efter ett sånt brev måste man ta åtgärd utan dröjsmål och "hyresgästen" måste flytta ut. Han pratar med tjejen i nån form av panik och de bestämmer att hon flyttar ut några dagar tills det är utrett. Helt enkelt för att han ska vara ensam där utan tvivel. (dom adressändrar också och byter namn på dörren så han står ensam igen).

Min vän mejlar till styrelsen igen och påpekar att han inte fått något svar kring vad det handlar om, men att han tagit en åtgärd och tjejen nu flyttat ut.

Ordföranden svarar till slut att han har suttit och chattat med min vän på blocket då denne hade en annons om att hyra ut sin lägenhet för ungefär ett halvår sedan. Ordföranden har där fått svaret att min vän planerade att hyra ut hela sin lägenhet, allts i andrahand. Och därmed anklagar han min vän för att hyra ut sin lägenhet till sin flickvän.

Min vän svarar att det är längesen han hade en annons uppe på blocket, förklarar att saker ändrades och att det aldrig blev aktuellt att hyra ut. Varpå han hade tagit bort annonsen för längesen. Att han nu 6-7 månader senare lät sin flickvän flytta in och att det är en väldigt märklig anklagelse eftersom dom bor ihop (och dessutom har sprungit på både honom och andra grannar i det gemensamma trapphuset ibland tillsammans).

Ordföranden svarar då att styrelsen anser att han hyr ut sin lägenhet olovligt i andrahand för att han verkar vara bortrest för mycket.

Min vän har varit bortrest mycket förr när han bott själv, men hade inte ens varit utomlands en enda dag sedan hans flickvän flyttat in. Han frågar vad reglerna är för hur mycket man får resa utan sin sambo.. men får bara svaret "hoppas du inte ljuger för du kommer bli av med din bostadsrätt om du mestadels är bortrest och din tjej bor i din lägenhet". "När det gäller hur många dagar eller gränser för vilken tid du måste vara hemma får du utbilda dig själv, det är inte styrelsens ansvar att lära dig". "Hoppas du inser allvaret i detta nu bara."

Min vän påvisar att han dessutom betalar allt för lägenheten och inte mottager några pengar från tjejen kring detta, men det spelar tydligen heller inte någon roll.


Kort bakgrund:
En liten brf med runt 20 lägenheter i en svensk medelstor stad.

De flesta grannar är unga, därmed är det alltid svårt att värva nya styrelsemedlemmar.
Undantaget är en äldre man som suttit som ordföranden i över 15 år.

Detta är en till synes mycket ensam och alkoholiserad man som ändå upprätthålla ett jobb som "redovisningsekonom" medan han pratar vitt om sin "juristutbildning" i sina mejl till föreningen. (han har även tidigare blivit filmad så full vid sin dörr att hans byxor och kalsonger hängde nere vid anklarna, vilket hänt mer än en gång).

De två sidoposterna jämte ordföranden i styrelsen skiftar årligen mellan nyinflyttade och dom har ingen roll, inget arvode och gör kort sagt bara vad ordförande hävdar är korrekt, tills dom lämnar sin post och ibland säger att dom inte gillade det alls. Medan andra gillar att försöka "sätta dit" och jaga grannar på hans order.

Att diskutera
1.Vad kan min vän göra för att få stopp på det?
Han har inte mejlat eller hört av sig till styrelsen mycket själv. Under åren han bott där är det ett fåtal gånger inklusive några enstaka klagomål.

2.Begår ordförande något brott som systematiskt mejlar dessa falska anklagelser och hot i styrelsens namn? Det rör sig om 4-5 incidenter i klass med den ovanstående samt dussintals mindre hot och "misstankar".

3. Är det olämpligt av en styrelseorförande i brf att som privatperson gå under falskt namn/använda en bullvan och framställa sig som bostads-sökande på blocket i syfte att använda det som "bevis" mot en boende i hans bostadsrättsföreningen rent allmänt?

Att flytta eller själv ta ordförandeposten är förstås hypotetiska alternativ men inte så praktiska för min vän, så bortse helst från dessa två "lösningar" i diskussionen.

/Per
Jag föreslår att du registrerar dig och skapar en tråd här: https://www.byggahus.se/
Där finns massor av kunniga personer. Alternativt sök och läs i gamla trådar där.

Dock ska du kanske tänka på att den tråden kan jämföras med den här, och därigenom eventuellt röja din identitet här på Flashback där man förväntas vara anonym...

Tänkte ta det i ett meddelande, men det gick inte att skicka då du har för få inlägg.
Citera
2024-02-29, 21:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Bilda opinion i föreningen, prata med grannar och se ifall flera delar dessa åsikter, kräv en extrainsatt möte för att rösta bort fanskapet.

Först behövs 10% av medlemmarna kräver en extra stämma och sen ska majoriteten av de som sedan kommer till stämman rösta bort ordföranden.

Om det ändå är ordinarie stämma i april-maj kan man lika gärna vänta tills dess och istället bearbeta valberedningen til inte föreslå omval av denne person.

Det är också bra att ha lite folk som kan tänka sig att sitta istället. Annars kan det ju bli så att resten av styrelsen har förtroende för sin ordförande och väljer att också hoppa av om han petas. Blir föreningen utan styrelse måste sen till slut likvideras.
__________________
Senast redigerad av Engineer 2024-02-29 kl. 21:58.
Citera
2024-02-29, 22:14
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Först behövs 10% av medlemmarna kräver en extra stämma och sen ska majoriteten av de som sedan kommer till stämman rösta bort ordföranden.

Om det ändå är ordinarie stämma i april-maj kan man lika gärna vänta tills dess och istället bearbeta valberedningen til inte föreslå omval av denne person.

Det är också bra att ha lite folk som kan tänka sig att sitta istället. Annars kan det ju bli så att resten av styrelsen har förtroende för sin ordförande och väljer att också hoppa av om han petas. Blir föreningen utan styrelse måste sen till slut likvideras.

Ja, precis, därav bilda ”opinion” i trapphuset och snacka ihop sig med grannarna, käbbel på Flashback löser ingenting.

Är problemet akut och något som drabbar många borde det inte vara något problem att få till en extrastämma, 10% är extremt lågt, om det inte rör sig om en BRF med typ 700 lägenheter.
Citera
2024-02-29, 22:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Ja, precis, därav bilda ”opinion” i trapphuset och snacka ihop sig med grannarna, käbbel på Flashback löser ingenting.

Är problemet akut och något som drabbar många borde det inte vara något problem att få till en extrastämma, 10% är extremt lågt, om det inte rör sig om en BRF med typ 700 lägenheter.

Fast engagemanget bland de boende verkar lågt. Så frågan är om det blir några 10%...

Citat:
De två sidoposterna jämte ordföranden i styrelsen skiftar årligen mellan nyinflyttade och dom har ingen roll, inget arvode och gör kort sagt bara vad ordförande hävdar är korrekt, tills dom lämnar sin post och ibland säger att dom inte gillade det alls. Medan andra gillar att försöka "sätta dit" och jaga grannar på hans order.

Man bör definitivt ha en plan vem man ska lansera som ordförande istället.
Citera
2024-02-29, 22:24
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast engagemanget bland de boende verkar lågt. Så frågan är om det blir några 10%...



Man bör definitivt ha en plan vem man ska lansera som ordförande istället.

”Verkar” lågt?

Du gissar och tror, ska du spekulera som en menstruerande kvinna är det lika bra att ge upp nu.

Att knacka på hos grannar och höra sig för är inte så jävla svårt, sätt upp en lapp i trapphus(en) och kör därifrån

Vadå för plan, kör för fan, har ni en sjuk diktator på posten måste idioten väck.

Sluta vara rädd för att ta kontakt och prata med människor, det måste man lära sig om saker ska hända
Citera
2024-02-29, 22:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
”Verkar” lågt?

Du gissar och tror, ska du spekulera som en menstruerande kvinna är det lika bra att ge upp nu.

Att knacka på hos grannar och höra sig för är inte så jävla svårt, sätt upp en lapp i trapphus(en) och kör därifrån

Vadå för plan, kör för fan, har ni en sjuk diktator på posten måste idioten väck.

Sluta vara rädd för att ta kontakt och prata med människor, det måste man lära sig om saker ska hända

Det är inte jag som bor där. Om ordföranden är kvar är efter år och de enda som tillkommer i styrelsen är nyinflyttade som hoppar av efter ett år är det glasklart att intresset bland övriga är lågt.

Du vet att det är lagkrav på att en Brf måste ha en styrelse? Att bara kicka nuvarande utan att ha någon ny håller inte.
Citera
2024-02-29, 23:02
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inte jag som bor där. Om ordföranden är kvar är efter år och de enda som tillkommer i styrelsen är nyinflyttade som hoppar av efter ett år är det glasklart att intresset bland övriga är lågt.

Du vet att det är lagkrav på att en Brf måste ha en styrelse? Att bara kicka nuvarande utan att ha någon ny håller inte.

Sitt där med armarna i kors och tyck allt är omöjligt då, det är upp till dig, men så jävla svårt är det inte att ta kontakt med sina grannar

Varför startar du en tråd om ämnet om du redan på förhand dömer ut möjligheten till förändring?
Citera
2024-03-03, 23:57
  #11
Medlem
Stort tack för alla svar såhär långt.

Min vän har pratat med polisen som säger att det kan röra sig om ett ofredande eller kanske olaga förföljelse att ordföranden sitter och jagar honom på blocket och utger dig för att vara bostadssökande bara för att kunna skriva privata meddelanden och sedan försöka ta dem ur sitt sammanhang och använda som bevis då min vän senare har en flickvän som flyttar in på hans adress/i hans lägenhet.

Det verkar som att styrelsen här har gett upp efter att han meddelat dom att de jurister han pratat med klargjort att dom gjort stora övertramp och att han givetvis inte kommer att bli av med sin bostadsrätt på grund av att dom påstår att hans flickvän "säkert är en andrahandshyresgäst" baserat endast på dessa tidigare blocket-annonser/konversationer dom spanat på och engagerat sig i.

Ordförande är i princip den enda i denna lilla brf som har tid och möjlighet att vara ordförande. Se OP - han har suttit i över 15 år och ingen har nånsin ställt upp som alternativ/kandidat.

Att min vän inte har möjlighet att själv bli ordförande borde dock inte betyda att ordförande/styrelsen kan trakkasera honom på detta sätt. Det har varit otroligt stressfyllt för honom att få sin bostadsrätt/existens hotad med såhär hårda ordalag baserat på rent nonsens som han inte ens kan försvara sig mot. (hur bevisar man att någon är ens sambo eller att man själv bor hemma - mer än att säga att dom kan knacka på närsomhelst då han är hemma för det mesta på kvällarna).

Det är absurda anklagelser då han alltså bor på adressen/i sin lägenhet sen många år, vilket dom givetvis också ser på google (mrkoll eller om de kollar med myndigheter). Dom påstår då att han inte får vara "bortrest för mycket" oavsett... Någon som också är mycket svårt att bevisa att han INTE är, så att säga..... (i praktiken reser han nu bara på sommar-semestern , annars är han hemma)

Ordförande/styrelsen verkar ha gett upp då han genom jurister sagt till på skarpen att dom inte kommer kunna tvångsförsälja hans lägenhet genom dessa påhitt eller något annat.. men de fortsätter trakkasera honom, bland annat genom att inte svara alls på hans frågor om praktiska saker... Dröja en vecka med ett enkelt svar kring något annat.. och den typen av indirekt diskriminering/passiv aggression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in