Hej,
frågar faktiskt åt en vän.
Han har väldigt sakligt kritiserat ordförande för saker som att föreningens port inte fungerat (vilket ledde till två stora inbrott bland annat). Därefter har han själv fått en serie mer eller mindre helt uppdiktade hot och anklagelser. (I regel hot om tvångsförsäljning eller stämningar på absurda belopp). Dessa har han fått bemöta med väldigt enkla svar om hur absurt det är men det skapar alltid huvudvärk även om det inte blir något nånsin av det.
Detta är den senaste i raden av orelaterade och lika absurda anklagelser och hot som han fått av styrelse/ordförande:
Plötsligt får min vän ett REK-brev från styrelsen där det står att dom har kännedom om att han hyr ut sin lägenhet i andrahand. Hot om omedelbar tvångsförsäljning utan vidare.
Min kompis förstår först inte vad dom kan syfta på. Han bor ihop med sin tjej. Som visserligen är var nyinflyttad sen 2 månader tillbaka. (Han har bott där i flera år).
Han skriver ett mejl och frågar vad det gäller, och påpekar att han är hemma med sin flickvän och att dom gärna får komma förbi eller förklara via mejl vad dom menar. Inget svar på 3 dagar.
Min vän läser på internet att efter ett sånt brev måste man ta åtgärd utan dröjsmål och "hyresgästen" måste flytta ut. Han pratar med tjejen i nån form av panik och de bestämmer att hon flyttar ut några dagar tills det är utrett. Helt enkelt för att han ska vara ensam där utan tvivel. (dom adressändrar också och byter namn på dörren så han står ensam igen).
Min vän mejlar till styrelsen igen och påpekar att han inte fått något svar kring vad det handlar om, men att han tagit en åtgärd och tjejen nu flyttat ut.
Ordföranden svarar till slut att han har suttit och chattat med min vän på blocket då denne hade en annons om att hyra ut sin lägenhet för ungefär ett halvår sedan. Ordföranden har där fått svaret att min vän planerade att hyra ut hela sin lägenhet, allts i andrahand. Och därmed anklagar han min vän för att hyra ut sin lägenhet till sin flickvän.
Min vän svarar att det är längesen han hade en annons uppe på blocket, förklarar att saker ändrades och att det aldrig blev aktuellt att hyra ut. Varpå han hade tagit bort annonsen för längesen. Att han nu 6-7 månader senare lät sin flickvän flytta in och att det är en väldigt märklig anklagelse eftersom dom bor ihop (och dessutom har sprungit på både honom och andra grannar i det gemensamma trapphuset ibland tillsammans).
Ordföranden svarar då att styrelsen anser att han hyr ut sin lägenhet olovligt i andrahand för att han verkar vara bortrest för mycket.
Min vän har varit bortrest mycket förr när han bott själv, men hade inte ens varit utomlands en enda dag sedan hans flickvän flyttat in. Han frågar vad reglerna är för hur mycket man får resa utan sin sambo.. men får bara svaret "hoppas du inte ljuger för du kommer bli av med din bostadsrätt om du mestadels är bortrest och din tjej bor i din lägenhet". "När det gäller hur många dagar eller gränser för vilken tid du måste vara hemma får du utbilda dig själv, det är inte styrelsens ansvar att lära dig". "Hoppas du inser allvaret i detta nu bara."
Min vän påvisar att han dessutom betalar allt för lägenheten och inte mottager några pengar från tjejen kring detta, men det spelar tydligen heller inte någon roll.
Kort bakgrund:
En liten brf med runt 20 lägenheter i en svensk medelstor stad.
De flesta grannar är unga, därmed är det alltid svårt att värva nya styrelsemedlemmar.
Undantaget är en äldre man som suttit som ordföranden i över 15 år.
Detta är en till synes mycket ensam och alkoholiserad man som ändå upprätthålla ett jobb som "redovisningsekonom" medan han pratar vitt om sin "juristutbildning" i sina mejl till föreningen. (han har även tidigare blivit filmad så full vid sin dörr att hans byxor och kalsonger hängde nere vid anklarna, vilket hänt mer än en gång).
De två sidoposterna jämte ordföranden i styrelsen skiftar årligen mellan nyinflyttade och dom har ingen roll, inget arvode och gör kort sagt bara vad ordförande hävdar är korrekt, tills dom lämnar sin post och ibland säger att dom inte gillade det alls. Medan andra gillar att försöka "sätta dit" och jaga grannar på hans order.
Att diskutera
1.Vad kan min vän göra för att få stopp på det?
Han har inte mejlat eller hört av sig till styrelsen mycket själv. Under åren han bott där är det ett fåtal gånger inklusive några enstaka klagomål.
2.Begår ordförande något brott som systematiskt mejlar dessa falska anklagelser och hot i styrelsens namn? Det rör sig om 4-5 incidenter i klass med den ovanstående samt dussintals mindre hot och "misstankar".
3. Är det olämpligt av en styrelseorförande i brf att som privatperson gå under falskt namn/använda en bullvan och framställa sig som bostads-sökande på blocket i syfte att använda det som "bevis" mot en boende i hans bostadsrättsföreningen rent allmänt?
Att flytta eller själv ta ordförandeposten är förstås hypotetiska alternativ men inte så praktiska för min vän, så bortse helst från dessa två "lösningar" i diskussionen.
/Per
frågar faktiskt åt en vän.
Han har väldigt sakligt kritiserat ordförande för saker som att föreningens port inte fungerat (vilket ledde till två stora inbrott bland annat). Därefter har han själv fått en serie mer eller mindre helt uppdiktade hot och anklagelser. (I regel hot om tvångsförsäljning eller stämningar på absurda belopp). Dessa har han fått bemöta med väldigt enkla svar om hur absurt det är men det skapar alltid huvudvärk även om det inte blir något nånsin av det.
Detta är den senaste i raden av orelaterade och lika absurda anklagelser och hot som han fått av styrelse/ordförande:
Plötsligt får min vän ett REK-brev från styrelsen där det står att dom har kännedom om att han hyr ut sin lägenhet i andrahand. Hot om omedelbar tvångsförsäljning utan vidare.
Min kompis förstår först inte vad dom kan syfta på. Han bor ihop med sin tjej. Som visserligen är var nyinflyttad sen 2 månader tillbaka. (Han har bott där i flera år).
Han skriver ett mejl och frågar vad det gäller, och påpekar att han är hemma med sin flickvän och att dom gärna får komma förbi eller förklara via mejl vad dom menar. Inget svar på 3 dagar.
Min vän läser på internet att efter ett sånt brev måste man ta åtgärd utan dröjsmål och "hyresgästen" måste flytta ut. Han pratar med tjejen i nån form av panik och de bestämmer att hon flyttar ut några dagar tills det är utrett. Helt enkelt för att han ska vara ensam där utan tvivel. (dom adressändrar också och byter namn på dörren så han står ensam igen).
Min vän mejlar till styrelsen igen och påpekar att han inte fått något svar kring vad det handlar om, men att han tagit en åtgärd och tjejen nu flyttat ut.
Ordföranden svarar till slut att han har suttit och chattat med min vän på blocket då denne hade en annons om att hyra ut sin lägenhet för ungefär ett halvår sedan. Ordföranden har där fått svaret att min vän planerade att hyra ut hela sin lägenhet, allts i andrahand. Och därmed anklagar han min vän för att hyra ut sin lägenhet till sin flickvän.
Min vän svarar att det är längesen han hade en annons uppe på blocket, förklarar att saker ändrades och att det aldrig blev aktuellt att hyra ut. Varpå han hade tagit bort annonsen för längesen. Att han nu 6-7 månader senare lät sin flickvän flytta in och att det är en väldigt märklig anklagelse eftersom dom bor ihop (och dessutom har sprungit på både honom och andra grannar i det gemensamma trapphuset ibland tillsammans).
Ordföranden svarar då att styrelsen anser att han hyr ut sin lägenhet olovligt i andrahand för att han verkar vara bortrest för mycket.
Min vän har varit bortrest mycket förr när han bott själv, men hade inte ens varit utomlands en enda dag sedan hans flickvän flyttat in. Han frågar vad reglerna är för hur mycket man får resa utan sin sambo.. men får bara svaret "hoppas du inte ljuger för du kommer bli av med din bostadsrätt om du mestadels är bortrest och din tjej bor i din lägenhet". "När det gäller hur många dagar eller gränser för vilken tid du måste vara hemma får du utbilda dig själv, det är inte styrelsens ansvar att lära dig". "Hoppas du inser allvaret i detta nu bara."
Min vän påvisar att han dessutom betalar allt för lägenheten och inte mottager några pengar från tjejen kring detta, men det spelar tydligen heller inte någon roll.
Kort bakgrund:
En liten brf med runt 20 lägenheter i en svensk medelstor stad.
De flesta grannar är unga, därmed är det alltid svårt att värva nya styrelsemedlemmar.
Undantaget är en äldre man som suttit som ordföranden i över 15 år.
Detta är en till synes mycket ensam och alkoholiserad man som ändå upprätthålla ett jobb som "redovisningsekonom" medan han pratar vitt om sin "juristutbildning" i sina mejl till föreningen. (han har även tidigare blivit filmad så full vid sin dörr att hans byxor och kalsonger hängde nere vid anklarna, vilket hänt mer än en gång).
De två sidoposterna jämte ordföranden i styrelsen skiftar årligen mellan nyinflyttade och dom har ingen roll, inget arvode och gör kort sagt bara vad ordförande hävdar är korrekt, tills dom lämnar sin post och ibland säger att dom inte gillade det alls. Medan andra gillar att försöka "sätta dit" och jaga grannar på hans order.
Att diskutera
1.Vad kan min vän göra för att få stopp på det?
Han har inte mejlat eller hört av sig till styrelsen mycket själv. Under åren han bott där är det ett fåtal gånger inklusive några enstaka klagomål.
2.Begår ordförande något brott som systematiskt mejlar dessa falska anklagelser och hot i styrelsens namn? Det rör sig om 4-5 incidenter i klass med den ovanstående samt dussintals mindre hot och "misstankar".
3. Är det olämpligt av en styrelseorförande i brf att som privatperson gå under falskt namn/använda en bullvan och framställa sig som bostads-sökande på blocket i syfte att använda det som "bevis" mot en boende i hans bostadsrättsföreningen rent allmänt?
Att flytta eller själv ta ordförandeposten är förstås hypotetiska alternativ men inte så praktiska för min vän, så bortse helst från dessa två "lösningar" i diskussionen.
/Per