2024-02-29, 21:24
Medlem
Moondooms avatar
Leonard Cohen
Citera
2024-02-29, 22:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Jag har älskat judisk musik sedan jag lärde mig spela och sjunga Hava Nagila för länge sedan. Bob Dylan, Leonard Cohen, King of Reggae, Georg Riedl osv är bara några judiska storheter.

Av olika anledningar har jag besökt nazisternas dödsläger i Tyskland och Polen där vi träffade judiska musiker som framförde helt underbar musik, oftast med början i moll men sluttonerna i dur.

Tänker f.ö rösta på Israels bidrag i mellofinalen i islamstaden Malmö, om inte muslimerna förbjuder låten.

https://youtu.be/yGXcTAHCcmo?si=QcWWvnHGy2UEZb4G
Tänker du att det ska vara musiker som spelar typiskt judisk musik? Eller går det bra med alla genrer?

För då är det nästan samma som att fråga ”vilken musiker gillar du mest?” Börjar man kolla känns det som om hälften av alla framstående västerländska musiker är judar. Några exempel:

Dimitri Tiomkin, som har skrivit filmmusiken till nästan alla westernfilmer.

Eller Jerry Lieber och Mike Stoller, som nog har skrivit en tredjedel alla rock’n’roll-standards.

Phil Spector, som omskapade hela populärmusiken.

Leonard Bernstein, en av världens bästa dirigenter, och det var han som skrev West Side Story.

Burt Bacharach och Hal David, med otaliga hits, som Raindrops keep falling on my head.

George Gershwin, också med otaliga hits som blivit standards, och inte minst Porgy and Bess.

Irving Berlin, också med otalig hits, som White Christmas.

Förresten är nästan alla klassisk julsånger skrivna av judar. Intressant, eftersom de inte firar jul.
Citera
2024-02-29, 22:12
Mark Knopfler, visserligen bara halvjude.
Citera
2024-02-29, 22:13
Medlem
orrtupps avatar
Mick Jones från The Clash.
Citera
2024-02-29, 23:27
Medlem
Amy Winehouse var en hyfsat begåvad musiker imo.
Citera
2024-02-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tänker du att det ska vara musiker som spelar typiskt judisk musik? Eller går det bra med alla genrer?

För då är det nästan samma som att fråga ”vilken musiker gillar du mest?” Börjar man kolla känns det som om hälften av alla framstående västerländska musiker är judar. Några exempel:

Dimitri Tiomkin, som har skrivit filmmusiken till nästan alla westernfilmer.

Eller Jerry Lieber och Mike Stoller, som nog har skrivit en tredjedel alla rock’n’roll-standards.

Phil Spector, som omskapade hela populärmusiken.

Leonard Bernstein, en av världens bästa dirigenter, och det var han som skrev West Side Story.

Burt Bacharach och Hal David, med otaliga hits, som Raindrops keep falling on my head.

George Gershwin, också med otaliga hits som blivit standards, och inte minst Porgy and Bess.

Irving Berlin, också med otalig hits, som White Christmas.

Förresten är nästan alla klassisk julsånger skrivna av judar. Intressant, eftersom de inte firar jul.

Mycket intressant. kan det vara för att judar maniskt "FOLLOW THE MONEY"?
Kan inte se något annat sammanhang än pengar.
Citera
2024-03-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tänkte gå emot strömmen och nämna Eyal Golan. Är smått förvånad att han inte har nämnts i tråden än med tanke på hur känd han är i Israel. Det är inte en artist jag lyssnar på men en som jag har uppmärksammat i andra sammanhang. Han är en nära vän till Nikos Vertis, en artist som inte bör vara okänd för den som har hört fler än fem stycken grekiska låtar. Eyal Golan har likt många artister tidvis hamnat i blåsväder; misstänkt och friad för våldtäkt mot minderåriga samt dömd för skattebrott. Det är troligtvis inget man bryr sig om ifall man tycker att israelisk pop svänger.

Citat:
Så vitt jag vet gled julen tekniskt sett in på en räkmacka en bra stund efter att kristendomen hade etablerat sig. Det är däremot en intressant tanke då ditt påstående stämmer, även om ämnet känns något off-topic i den här tråden.
Citera
2024-03-01, 00:50
Medlem
Robert Zimmerman
Citera
2024-03-01, 01:19
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Paul Simon.
Citera
2024-03-01, 01:24
Medlem
sunlesss avatar
David Draiman från Disturbed.
Vinnaren i tråden är Hans Zimmer.
Senast redigerad av sunless 2024-03-01 kl. 01:28.
Citera
2024-03-01, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Jag har älskat judisk musik sedan jag lärde mig spela och sjunga Hava Nagila för länge sedan. Bob Dylan, Leonard Cohen, King of Reggae, Georg Riedl osv är bara några judiska storheter.

Av olika anledningar har jag besökt nazisternas dödsläger i Tyskland och Polen där vi träffade judiska musiker som framförde helt underbar musik, oftast med början i moll men sluttonerna i dur.

Tänker f.ö rösta på Israels bidrag i mellofinalen i islamstaden Malmö, om inte muslimerna förbjuder låten.

https://youtu.be/yGXcTAHCcmo?si=QcWWvnHGy2UEZb4G
simon and garfunkel sa klart, bast i klassen helt klart.....

bob dylan ar fejk....

och israel ligger inte i europa och saledes har inget att gora med ”melodifestivalen”(eurovision song contest)
Citera
2024-03-01, 01:37
Medlem
KISS, men skulle inte säga att det är judisk musik, låter som "vanlig" rock så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in