Citat:
Ursprungligen postat av
Storstark68
Jag har älskat judisk musik sedan jag lärde mig spela och sjunga Hava Nagila för länge sedan. Bob Dylan, Leonard Cohen, King of Reggae, Georg Riedl osv är bara några judiska storheter.
Av olika anledningar har jag besökt nazisternas dödsläger i Tyskland och Polen där vi träffade judiska musiker som framförde helt underbar musik, oftast med början i moll men sluttonerna i dur.
Tänker f.ö rösta på Israels bidrag i mellofinalen i islamstaden Malmö, om inte muslimerna förbjuder låten.
https://youtu.be/yGXcTAHCcmo?si=QcWWvnHGy2UEZb4G
Tänker du att det ska vara musiker som spelar typiskt judisk musik? Eller går det bra med alla genrer?
För då är det nästan samma som att fråga ”vilken musiker gillar du mest?” Börjar man kolla känns det som om hälften av alla framstående västerländska musiker är judar. Några exempel:
Dimitri Tiomkin, som har skrivit filmmusiken till nästan alla westernfilmer.
Eller Jerry Lieber och Mike Stoller, som nog har skrivit en tredjedel alla rock’n’roll-standards.
Phil Spector, som omskapade hela populärmusiken.
Leonard Bernstein, en av världens bästa dirigenter, och det var han som skrev West Side Story.
Burt Bacharach och Hal David, med otaliga hits, som Raindrops keep falling on my head.
George Gershwin, också med otaliga hits som blivit standards, och inte minst Porgy and Bess.
Irving Berlin, också med otalig hits, som White Christmas.
Förresten är nästan alla klassisk julsånger skrivna av judar. Intressant, eftersom de inte firar jul.