2024-02-29, 21:16
Medlem
Mrkva-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Önskar tips tidigt men går samtidigt igenom tråden, för ca 30 timmar sedan utsattes min hörsel för en kraftig smäll på kort avstånd (mindre än 2 m).

Upplevde ett kraftigt pip ljud några minuter efter smällen som sedan över gick till något som jag tycker är mer svårbeskrivet. ljudvågs ljud, susande.

Jag upplever ett susande ljud när omgivningen är tyst i den exakta stunden av ljud, familj/tv/radio mm är susandet borta.

Detta susande var kraftigare för 24 timmar sedan, inte lika intensivt/samma volym nu när jag vaknade på morgonen.

Läste om att det kan förvärras om man spänner sig, jag hade delvis nackspärr igår och kunde inte förstå orsak.

Jag har flera barn i förskoleålder så konstant ljud, högt som lågt under helgen väntar här.

Hur ska jag agera, ska jag undvika ljudstimulans närmsta tiden och hoppas att det är övergående eller leva på som vanligt?

Det här då enbart min egna personliga anekdot men här är den i varje fall.

Har haft tinnitus i 20 år och har levt precis som vanligt under den perioden. Har till och med varit på många konserter etc då jag inte har använt öronproppar. Min tinnitus har blivit marginellt värre. Om ens det.

Mycket av tinnitusen är psykologisk och den kan gå upp och ner i vågor. Mitt tips skulle vara att leva som vanligt då överreaktioner på symptomen såsom att börja gå runt med öronproppar etc konstant kan ha motsatt effekt och göra det pskylogiskt värre. Så detta är i alla fall mitt tips baserat på mina erfarenheter.
Citera
2024-04-25, 16:28
Medlem
snooper123s avatar
Hej. Jag har ett litet tinnitus som jag hör mest när det är tyst.
MEN, ibland kommer det plötsligt sus i ena örat och nedsatt hörsel som håller i sig i 10-20 sekunder. Jag blir alltid jätterädd att det är permanesenoch det känns obehagligt men sen går det över. Varför kommer det och vad kan jag göra själv?
Citera
2024-05-09, 19:09
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej. Jag har ett litet tinnitus som jag hör mest när det är tyst.
MEN, ibland kommer det plötsligt sus i ena örat och nedsatt hörsel som håller i sig i 10-20 sekunder. Jag blir alltid jätterädd att det är permanesenoch det känns obehagligt men sen går det över. Varför kommer det och vad kan jag göra själv?

Det är en form av tinnitus som kallas TEN (Transient Ear Noice). Finns olika teorier om varför detta ljud uppstår, och det är också väldigt vanligt.
Har själv konstant tinnitus sedan ca 1 år, och har i perioder upplevt detta, ibland flera gånger per dag. Blev också jätterädd i början, men har nu vant mig.
Försök att inte fokusera för mycket på det bara.
Citera
2024-07-05, 09:07
Medlem
snooper123s avatar
Jag ska berätta att jag gick till vårdcentralen och de gav mig Paraflex som jag skulle ta varje kväll. Nu har jag tagit det i 1 vecka och jag kan säga att min tinnitus har minskat väldigt väldigt mycket. Jag hör den typ inte längre.
Har haft tinnitus 1 år.
Citera
2024-07-05, 15:59
Medlem
Citat:
Jag ska berätta att jag gick till vårdcentralen och de gav mig Paraflex som jag skulle ta varje kväll. Nu har jag tagit det i 1 vecka och jag kan säga att min tinnitus har minskat väldigt väldigt mycket. Jag hör den typ inte längre.
Har haft tinnitus 1 år.

Den var ny, att VC skriver ut Paraflex mot tinnitus? Vad är behandlingplanen, bara äta en veckas kur eller livet ut eller vad har dom sagt? Spelar det någon roll vad för typ av tinnitus det är?
Citera
2024-07-05, 17:17
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyhamstah
Den var ny, att VC skriver ut Paraflex mot tinnitus? Vad är behandlingplanen, bara äta en veckas kur eller livet ut eller vad har dom sagt? Spelar det någon roll vad för typ av tinnitus det är?
Ja jag måste lägga till att jag spänner käken på natten. Så det kan vara därför det hjälper då musklerna slappnar av?
Jag har även börjat med käk-träning och bettskena. Men innan dess tog jag bara paraflex och det hjälpte ändå.

Jag fick ju paraflex för tinnitus Men även för käk-spänningar.

De har inte sagt något mer än att jag skulle prova det. Men eftersom det fungerar så kommer jag få det igen. Men inget mer än det är sagt så jag vet inte riktigt hur behandlingsplanen ser ut eller om de ens har någon.

Min pappa fick bettskena mot tinnitus så det ligger ju något i det.
Citera
2024-07-06, 00:38
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Har haft tinnitus 1 år.
Vilken dos och hur lång tid innan du kände av effekt?
Citera
2024-07-06, 12:52
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Vilken dos och hur lång tid innan du kände av effekt?
500mg, alltså 2st 250mg varje kväll.
1 vecka innan jag märkte stor skillnad.
Citera
2024-07-07, 17:52
Medlem
Citat:
Har haft tinnitus 1 år.

Var det svårt att få paraflex? Jag har tinnitus som 100% beror på muskelspänningar. Jag kan ändra ljudet genom att gapa stort, bita hårt, stretcha nacken osv. Funderar på om det är värt att försöka via någon nätläkare, typ kry. Men vet inte hur sugna de är på att skriva ut detta.
Citera
2024-07-07, 18:36
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Var det svårt att få paraflex? Jag har tinnitus som 100% beror på muskelspänningar. Jag kan ändra ljudet genom att gapa stort, bita hårt, stretcha nacken osv. Funderar på om det är värt att försöka via någon nätläkare, typ kry. Men vet inte hur sugna de är på att skriva ut detta.
Nä det var inte alls svårt.
Jag gick till vårdcentralen och sa att jag har tinnitus och att jag spänner käken och då sa hon att jag ska pröva med paraflex och ifall det fungerar så får jag höra av mig.
Min sambo har fått paraflex 2 gånger mot ryggsmärtor.

Jag har haft missbruksproblematik innan men inte längre. Inte för att paraflex är något man ens känner av i kroppen men ändå.

Jag tycker verkligen du ska testa paraflex. För om det är som du säger så har du det likadant som mig och då kommer paraflex hjälpa. Jag gör käk-övningar också som tandläkaren gav mig. Ett papper med 5-6 olika övningar. Tycker absolut du ska testa. Både käken och öronen har blivit mycket mycket bättre sedan jag började med paraflex plus övningarna.

Övningarna jag gör är typ som dessa.

https://www.1177.se/Halland/undersok...ch-kakmuskler/

Lycka till!
Citera
2024-07-07, 19:16
Medlem
Citat:
Nä det var inte alls svårt.
Jag gick till vårdcentralen och sa att jag har tinnitus och att jag spänner käken och då sa hon att jag ska pröva med paraflex och ifall det fungerar så får jag höra av mig.
Min sambo har fått paraflex 2 gånger mot ryggsmärtor.

Jag har haft missbruksproblematik innan men inte längre. Inte för att paraflex är något man ens känner av i kroppen men ändå.

Jag tycker verkligen du ska testa paraflex. För om det är som du säger så har du det likadant som mig och då kommer paraflex hjälpa. Jag gör käk-övningar också som tandläkaren gav mig. Ett papper med 5-6 olika övningar. Tycker absolut du ska testa. Både käken och öronen har blivit mycket mycket bättre sedan jag började med paraflex plus övningarna.

Övningarna jag gör är typ som dessa.

https://www.1177.se/Halland/undersok...ch-kakmuskler/

Lycka till!

Märker du någon annan skillnad av paraflex. T.ex att du inte spänner dig lika mycket omedvetet. Ibland kommer jag t.ex på mig själv med att man håller axlarna högt. Eller att du kan stretcha enklare? Jag är stel som en pinne, men till viss del beror det på att jag är kroniskt spänd.

Jag läste lite om paraflex på fass och det som inte lät så bra var att där står att det finns risk för allvarliga leverskador.
Citera
2024-07-07, 19:37
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Märker du någon annan skillnad av paraflex. T.ex att du inte spänner dig lika mycket omedvetet. Ibland kommer jag t.ex på mig själv med att man håller axlarna högt. Eller att du kan stretcha enklare? Jag är stel som en pinne, men till viss del beror det på att jag är kroniskt spänd.

Jag läste lite om paraflex på fass och det som inte lät så bra var att där står att det finns risk för allvarliga leverskador.
Nej sådan skillnad har jag inte kännt av men jag har inte ont i käken på morgonen längre. Och jag spände ju käken på natten innan så det har det hjälpt mot.

Jag är ingen läkare men det är ju muskelavslappnande och på något sätt så har det hjälpt mina spända muskler i käken. Och läkaren sa att paraflex hjälper mot spända muskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in