2024-02-29, 16:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är säkert en kombination av att spara pengar, miljö (de gjorde kedjan för liten för att det skulle spara några % bränsle - ett annat problem än kedjesträckaren verkar vara att kedjan sträcks),

Jo, klart det handlar om ekonomi, bygger man fem miljoner motorer och spar in tio kronor per moror så blir det 50 miljoner ner i fickan förutom de motorer som hinner rasa innan garantin gått ut.
Citera
2024-02-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Vill minnas det var det på wv golf det var det intervallet.

Då gällde det alltid att man också bytte vattenpumpen. Jag har för mig att de brukar vilja byta den där pumpen på de flesta bilmärken. Men det kan ju så klart ha ändrat sig.

Skulle ändå välja en kedja alla dagar i veckan före rem.

Man brukar byta pumpen iom att den är rätt billig och väldigt lite extrajobb när man ändå är där och river
Citera
2024-02-29, 20:20
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag hade skrivit i annonsen att det var kamkedja men folk frågade om rem ändå... Var tom. en som tjafsade med mig om det. Folk får väl läsa på lite själva först.

Som sagt hon som köpte trodde mig inte ens förrän hon fick se bilen. Det var en V50 1.8F och F är det viktiga här, det är en Fordmotor med kamkedja i de till skillnad från andra V50 som har rem. Men folk kunde tydligen inte söka efter "Volvo V50 1.8F engine" eller "V50 1.8F kamkedja" osv osv.

Om det är en kvalitetsrem typ original så brukar det rekommenderas byte typ 15t mil eller 10år det som kommer först. Kedja är inte idiotsäkert heller, det sitter spännare och massa mekanik inne i motorn som kan packa ihop, speciellt om man inte sköter olje/filter byten. Om du får kedjeproblem så är det skroten som gäller
Citera
2024-02-29, 20:25
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Om det är en kvalitetsrem typ original så brukar det rekommenderas byte typ 15t mil eller 10år det som kommer först. Kedja är inte idiotsäkert heller, det sitter spännare och massa mekanik inne i motorn som kan packa ihop, speciellt om man inte sköter olje/filter byten. Om du får kedjeproblem så är det skroten som gäller
Vad har det med det jag skrev att göra?
Citera
2024-02-29, 20:28
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vad har det med det jag skrev att göra?

Det blev ett feltryck 😎 sorry om du fick kvällen förstörd
Citera
2024-02-29, 20:59
Medlem
PeterNosters avatar
Jag trodde inte det som skrevs i tråden om kamrem i olja så var tvungen att kolla en Video:

Part 2 of 2 - 2012 PSA Peugeot 208 1.2 VTi Puretech Timing Belt Replacement - 108 308 2008 3008
https://www.youtube.com/watch?v=uKqVPD13u98

Det är sant!!! Komplett hjärnsläpp. Kolla hur remmen ser ut!

Nu gäller det att hålla igång min 306:a tills det kommer en billig och bra elbil.
Hade tänkt köpa en 308 men det här tog ju priset.

Har de någon annan motor på 308:an som inte har detta handikapp?

Min gamla XU10j2 2.0 motor är ju rena drömmen.
Byte av kamrem kostade 2700:- i arbete på verkstad.

Sardiner i olja är väl OK men kamrem!!
Citera
2024-02-29, 23:24
Medlem
JointFimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Håller inte med.
På en BMW fick jag byta kamkedja m m vid cirka 6.000 mil.
På en Mercedes 124/E-klass fick jag byta kamkedja m m var 12.000:ende mil.
Vid 37.500 mil såldes bilen då det var aktuellt med ny kamkedja m m á 40.000:- för tredje gången.
Även dålig erfarenhet av VAG.
Redan på 1956 års modell pajjade kamdreven, som drog med sig vevaxelbyte p g a a även vev-och ramlager skar eftersom oljekanalerna sattes igen i vevaxeln av resterna av kamaxeldrevet.
Tyskarna har aldrig byggt driftsäkra motorer - de har satsat på reklam i stället.

Intressanta tyska motorer tillverkade Borgward och NSU - samt Lloyd med sina Alexander TS och Arabella - om någon mins dem?

Heinkel Cabine och Tourist hade driftsäkra motorer.
Med tyska bilar måste man vara noga med oljebyten. Om inte flyger kamkedjan och många delar. Min bmw har rullat nästan 30 mil. Mercedes w124 kan rulla miljoner mil.
Citera
2024-03-01, 12:03
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Man brukar byta pumpen iom att den är rätt billig och väldigt lite extrajobb när man ändå är där och river

Precis
Det brukar vara därför har jag med fått höra.
Samt den bilen jag då innan nämnt hade en extremt dålig vattenpump.

Så det var nog därför jag fick för mig att det samma gällde de andra bilmärkena också.
Citera
2024-03-01, 13:00
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Precis
Det brukar vara därför har jag med fått höra.
Samt den bilen jag då innan nämnt hade en extremt dålig vattenpump.

Så det var nog därför jag fick för mig att det samma gällde de andra bilmärkena också.
Ett otyg att vattenpumpen sitter på kamremmen. Visst är det smidigt i design och tillverkning men icke fältmässigt.
Citera
2024-03-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Med tyska bilar måste man vara noga med oljebyten. Om inte flyger kamkedjan och många delar. Min bmw har rullat nästan 30 mil. Mercedes w124 kan rulla miljoner mil.

Bensinmotorn M102 i W201 och W124 hade från mitten av 80 talet till början av 90 talet enkel kamkedja, precis samma kedja som en trampcykel, den höll 10" mil om man hade tur.
Citera
2024-03-02, 18:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ett otyg att vattenpumpen sitter på kamremmen. Visst är det smidigt i design och tillverkning men icke fältmässigt.

Kommersiellt en fullpoängare.

Man byter pumpen bara för att kamremmen kan paja om lagret i pumpen blir glappt. Inte för att pumpen slits ut. Pumpen funkar lika bra med glappt lager men inte remmen.

Det finns dock undermåliga pumpar där själva impellern skadats.

Bonuskunskap:
Skillnaden mellan en impeller och en propeller:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impeller
Citera
2024-03-02, 19:24
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kommersiellt en fullpoängare.

Man byter pumpen bara för att kamremmen kan paja om lagret i pumpen blir glappt. Inte för att pumpen slits ut. Pumpen funkar lika bra med glappt lager men inte remmen.

Det finns dock undermåliga pumpar där själva impellern skadats.

Bonuskunskap:
Skillnaden mellan en impeller och en propeller:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impeller

Hoppas du inte försöker läxa upp Idi med pumpar och deras utformning.

Kom att tänka på.. vi var ute och kajkade med familjens Mazda CX5 när multiremmen sa upp sig. Då blev det varmt och bärgning till verkstad då vattenpumpen blev utan drivning. Det slog mig nu att den i detta fall inte sitter på kamdrivningen. Frågas: drivs pumpen på multiremmen om motorn har kamkedja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in