2024-02-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Vad fin påhittad grafik. Finns det bildbevis på samtliga 13 nedskjutningar?

Skulle det göra någon skillnad för dig?
Citera
2024-02-29, 16:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Jamendåså pucko, presentera nåt som styrker din desinformation? Jävla fittsmälla

Går du kvar i lekskolan och kladdar med färg i målarrummet?

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Källa på.att han säger det då?

Jag skriver Aftonbladet, var god sök. Men eftersom du verkar handikappad ska jag i spoiler ge dig länken.

Intressant att i det som följer efter Putin kommer Julia Navalnaja (änkan efter oppositionsledaren) och beskriver ett vackert framtida Ryssland. Hon får applåder och då kan man fråga sig om människor isolerar sin vantro till Putin och hans gäng och om de tror på ett framtida fredligt Ryssland som harmoniseras med...ja med vad då?
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-02-29 kl. 16:53.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska jag »läsa« igen?

Det Putin har sagt är att om NATO går till angrepp mot Ryssland på ryskt område kommer de att försvara sig och att de har också vapen som kan träffa mål.

Vad som är ryskt område diskuteras det väl en del runt. Hela Ukraina? Krim, och de fyra övriga officiellt annekterade oblasten. Charkiv, Odessa och Transnistrien, vem bestämmer vad Putin tycker är ryskt? Vad gäller för Baltikum?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja attackhelikoptrarna tog helt slut och syns inte längre till. Hoppas på liknade utveckling då det gäller stridsflyg!

De tog inte slut men de var tvungna att flytta dem så långt från fronten (baserna för dem) att de blev opraktiska, plus vid fronten var det för stor risk för dem. De har dem men vågar inte använda dem. Vi får hoppas det samma händer med flyget.
Citera
2024-02-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Skulle det göra någon skillnad för dig?

Ja, det hade gjort denna "statistik" någorlunda trovärdig. Nåväl, finns det bevis på samtliga nedskjutningar eller inte?
Citera
2024-02-29, 16:46
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Vad fin påhittad grafik. Finns det bildbevis på samtliga 13 nedskjutningar?

Nej det finns inga bildbevis. Självaste OsintDefender kallar de ukrainska uppgifterna om nedskjutna Su-34 för "löjeväckande" och varnar för att den här typen av lögner riskerar trovärdigheten (som om Ukraina hade någon trovärdighet att förlora).

https://twitter.com/sentdefender/status/1763188171238457828

Det är lite lustigt hur tråden fylls med inlägg från ukrainadårar som faktiskt tror på lögnerna. Det visar hur långt borta från verkligheten dessa arma krakar befinner sig.
Citera
2024-02-29, 16:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Noel reports säger 13 på 11 dagar. Detta måste vara den värsta perioden för ryskt flyg sedan starten på kriget (Det var ju en liknande period förut när de sköt ner, eller bombade på marken, en massa helikoptrar).
https://twitter.com/NOELreports/status/1763136635045134423

Jag ska utveckla en förklaringsmodell som inte bara är positiv utan också lite bekymmersam.

Låt oss säga att det inte finns ett okänt wunderwaffe eller att ryssen helt plötligt blivit kassare än de var innan utan att förklaringen är enklare (och dystrare):

Förklaring:
Ryssland sätter sitt flyg i arbete på ett helt nytt sätt med en ny riskaptit och de gör det helt enligt egen planering och medvetet. De bröstar helt enkelt nedskjutningarna och ser dem som acceptabla förluster för att få någonting annat.

Ingen vet var Rysslands strategi för när de är nöjda är men ett delmål som Putin kanske skulle acceptera som en fältseger och sälja in till sitt folk som "mission accompished" är att ta hela provinserna Luhansk, Dontetsk, Zapporizia och Kherson.

Samtidigt så vet han att Ryssland är pressat och att det är en stor risk att låta kriget fortgå för länge då Ryssland historiskt är experter på att falla ihop inifrån.

Det är relativt tydligt att Ryssen gasar på just nu och tar tillfället i akt under tiden USA försöker lite taffligt att ta på sig trosorna.

Om Ryssland just nu har en strategi att "gå på knock" i dessa fyra regioner (och skyndsamt)så kan det betyda att det finns en order till Ryska flygvapnet att flyga riskfyllt as fuck för att leverera glidbomberna. Precis som att man kan kommendera en "köttvåg av mobiks fram" så kan man kommendera framåt för en pilot. En SU-35 har noll värde om den inte används pga risken att den blir nedskjuten.

Det finns ofta en vinst att hämta då man tar en risk.
Nedsidan är ett antal förlorade stridsflyg.
Uppsidan är framgångar på marken och avancemang då glidbomberna är jävligt jobbiga för Ukraina just nu.

Så att det skjuts ned många plan kan vara bra för att det skjuts ned många plan, men på samma gång vara dåligt för då vet vi att det är full rulle på glidbombsverksamheten. Den ena faktorn är ett bevis för den andra. Det går åt båda hållen.
Citera
2024-02-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Återigen så är den som påstår att han uttryckligen sagt »kärnvapenkrig« som ska bevisa det. En tidningsartikel är inte ett bevis. Den som menar att någon ska bevisa att han inte sagt det måste nog börja fundera på vad den egentligen säger.

I det tal och den video som finns tillgänglig för det som anges som »kärnvapen« så säger han det inte.

»Tragiska följder« är det som händer i Ukraina och i alla krig varje dag.
Jag behöver inte bevisa något eftersom jag inte påstått något. Jag bad dig om en översättning som du anser att det skall vara i partiet om värre konsekvenser än i andra världskriget.
Citera
2024-02-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Ja exakt, för alla som inte håller med dig bara måste vara ryssar, det kan bara inte vara så att svenskar har delade åsikter om något...alls?

Så du tycker 11 plan är mer värt än att behålla Avdeveka (eller hur det nu stavas, orkar inte kolla upp)?

Hur många plan tycker du Kiev är värt?
Jag sa att tankesättet är typiskt ryskt och du tog åt dig personligen?
Vad kostar dessa plan att ersätta? Är dom möjliga att ersätta? Vilka fördelar får Ukraina framledes?
Samhällen som Ryssland tar till enorma förluster kommer att tas tillbaka.
Citera
2024-02-29, 16:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vad som är ryskt område diskuteras det väl en del runt. Hela Ukraina? Krim, och de fyra övriga officiellt annekterade oblasten. Charkiv, Odessa och Transnistrien, vem bestämmer vad Putin tycker är ryskt? Vad gäller för Baltikum?

Ja vad tror du. Hände det något när baltstaterna gick in i NATO? Tog Sovjetunionen över Ungern, Tjeckoslovakien och Afghanistan?

Kanske dags att sluta låta skräpmedia styra verklighetsbilden.

Ryssland med Putin har en uppfattning om att Belarus och i synnerhet Ukraina ska stå under rysk kontroll. I Belarus har han Lukasjenko och därmed det landet under kontroll. Skulle det bli en NATO-vänlig regim i Belarus skulle exakt samma som hänt i Ukraina ha hänt där i stället. Nu hände det i Ukraina och målsättningen är ju att störta Zelenskyj och tillsätta en Moskvatrogen ledare. Putin trodde att det skulle gå enkelt, men det blir nog ett nytt Afghanistan.
Citera
2024-02-29, 16:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jag behöver inte bevisa något eftersom jag inte påstått något. Jag bad dig om en översättning som du anser att det skall vara i partiet om värre konsekvenser än i andra världskriget.

Inte »värre«, men samma resultat.
Citera
2024-02-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ja, det hade gjort denna "statistik" någorlunda trovärdig. Nåväl, finns det bevis på samtliga nedskjutningar eller inte?

Du och werner sombart kan ju leva i eran alternativa sanning.
Allt går enligt plan och 5-D putte har allt planerat i detalj sedan dag ett.

Erat flygvapnen går åt som smör i solsken för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in