Citat:
Jo men Oskarshamn vinner ju inte en match. Knappast att det är den optimala uppvärmningen inför ett kvalspel. Visst skulle de börja vinna kanske jag ändrar min ståndpunkt men förlorar de som de gör nu så vinner de inte en serie i bäst av 7. Senaste segern kom för snart 1½ månad sedan och det är knappast så man vill gå in i ett kval.
Citat:
Oik har förberett sig i månader, visst.
Men det hjälper inte om inte kunnandet är där.
Ungefär som att Norge skulle förbereda sig i flera månader för ett möte mot Tre Kronor i en bäst av sju.
Tre Kronor vinner även om dom skulle komma direkt från en förlust i en VM-final.
Kanske förlorar en eller två matcher men till sist så blir kunnandet avgörande.
Det lutar åt att det blir Hv som hamnar i kvalet. Även fast Hv är knappt shl-mässiga så är dom bättre än Oik.
Oik är ungefär som ett mittenlag i Hockeyallsvenskan typ Karlskoga, Mora.
Själv kommer jag betta 10.000 kr på att Oik åker ut oavsett vilka dom får mäta i kvalet!
Om nån ser bra odds på den här kvalserien så hojta gärna till.
Men det hjälper inte om inte kunnandet är där.
Ungefär som att Norge skulle förbereda sig i flera månader för ett möte mot Tre Kronor i en bäst av sju.
Tre Kronor vinner även om dom skulle komma direkt från en förlust i en VM-final.
Kanske förlorar en eller två matcher men till sist så blir kunnandet avgörande.
Det lutar åt att det blir Hv som hamnar i kvalet. Även fast Hv är knappt shl-mässiga så är dom bättre än Oik.
Oik är ungefär som ett mittenlag i Hockeyallsvenskan typ Karlskoga, Mora.
Själv kommer jag betta 10.000 kr på att Oik åker ut oavsett vilka dom får mäta i kvalet!
Om nån ser bra odds på den här kvalserien så hojta gärna till.
Problemet är att vilka som är "bättre" i grundserien inte per automatik återspeglas i ett kvalspel där just den psykiska aspekten har en osedvanligt stor inverkan. Ungefär som i vår matchserie mot Djurgården där vi trots ett avsevärt sämre spelarmaterial manövrerade ut Djurgården (som bevisligen inte kunde hantera pressen och situationen) i första matchen på Hovet. Lyckas Oskarshamn med samma bedrift, det vill säga knipa första matchen så finns det en viss risk att pressen och turbulensen tar knäcken på Herr Norbergs majestätiska fuskbygge, trots att man rent teoretiskt är ett bättre lag.
Sedan återstår det fortfarande ett par omgångar så att Oskarshamn inte börjar varva upp motorerna redan nu utan gissningsvis istället använder ytterligare ett par matcher till att experimentera och finjustera brister (kanske vila spelare osv.) är väl förståeligt.
Nu är det dock ett enormt avbräck att deras tyngsta anfallsvapen missar resten av säsongen så naturligtvis talar mycket emot, men chanslösa är man inte.
Sedan kan det självfallet också bli Malmö, eller till och med Modo eller Rögle, men för närvarande så talar det mesta för HV71.