Citat:
Ursprungligen postat av
snoppmassage
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm. Som förälder blir jag helt förstörd och galen på detta, man vill ju bara ge horungen till mobbare och dess föräldrar en stenhård jävla lavett, men det kan man ju liksom inte göra. Jag undrar vad JAG som förälder kan göra i detta fallet när skolan ej agerar? Vi kan tyvärr inte ta honom ur skolan, byta skola, på grund av flera olika anledningar. Min polare föreslog lite skämtsamt att jag skulle dra på mig en balaclava och sparka den jäveln stenhårt i njuren, men det går ju naturligtvis inte. Vad kan jag göra för att få allt detta att stoppa, utan att ta min son ur skolan? Ska jag kontakta Stockholm stad/kommun igen för ny hjälp?
Om externa faktorer som påverkar ditt barn inte kan åtgärdas, krävs det att du ägnar dig oavbrutet åt att förbättra ditt barns välmående. Det är nödvändigt att effektivt kommunicera till ditt barn att problemet inte ligger hos hen själv utan hos de som utför mobbningen.
Jag tillämpade följande strategi för att hantera en liknande situation med mina barn: genom att kartlägga bostadsadresserna för de inblandade barnen och deras föräldrar, och rakt av knackade oanmält på.
Under dessa möten var jag tydlig och objektiv i min kommunikation, och jag framförde på ett konstruktivt sätt att mobbningen måste upphöra omedelbart. Eftersom det i de flesta fall är föräldrarnas bristande ansvar som ligger till grund för deras barns mobbning, återstår ingen annan alternativväg än att markera vår position och sätta gränser.
Genom att ha med mitt barn som var utsatt för mobbning, visade jag inte bara mitt stöd utan även försvårade för de föräldrar jag konfronterade att undvika ansvarstagande och skyllande om mitt barn närvarade.