2024-02-28, 16:01
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Medtanke på hur mycket elände en kamrem kan ställa till med om den inte är bytt så är det väl en högst berättigad sak att fråga om?

Om du tittar på en säg VW golf som är 15 år gammal, men bara gått 12000 mil "remmen behöver inte bytas förrän vid 21000" (eller om det var 18000 oavsett galenskaper) så är det ju bara att tacka för sig och gå.

Sköter man serviceintervaller så får man inga problem med kammremen.
Citera
2024-02-28, 16:12
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Medtanke på hur mycket elände en kamrem kan ställa till med om den inte är bytt så är det väl en högst berättigad sak att fråga om?

Om du tittar på en säg VW golf som är 15 år gammal, men bara gått 12000 mil "remmen behöver inte bytas förrän vid 21000" (eller om det var 18000 oavsett galenskaper) så är det ju bara att tacka för sig och gå.
Jag hade skrivit i annonsen att det var kamkedja men folk frågade om rem ändå... Var tom. en som tjafsade med mig om det. Folk får väl läsa på lite själva först.

Som sagt hon som köpte trodde mig inte ens förrän hon fick se bilen. Det var en V50 1.8F och F är det viktiga här, det är en Fordmotor med kamkedja i de till skillnad från andra V50 som har rem. Men folk kunde tydligen inte söka efter "Volvo V50 1.8F engine" eller "V50 1.8F kamkedja" osv osv.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-02-28 kl. 16:21.
Citera
2024-02-28, 16:32
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Sköter man serviceintervaller så får man inga problem med kammremen.

Ja det är just det, om det är en två ägare som begriper sånt här, men majoriteten gör inte det, folk åker till mindre seriösa mekaniker osv.

Sen ska ju kamrem bytas oavsett när det gått ett x antal år, remmen behövs bytas. Kanske vattenpump mm.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag hade skrivit i annonsen att det var kamkedja men folk frågade om rem ändå... Var tom. en som tjafsade med mig om det. Folk får väl läsa på lite själva först.

Som sagt hon som köpte trodde mig inte ens förrän hon fick se bilen. Det var en V50 1.8F och F är det viktiga här, det är en Fordmotor med kamkedja i de till skillnad från andra V50 som har rem. Men folk kunde tydligen inte söka efter "Volvo V50 1.8F engine" eller "V50 1.8F kamkedja" osv osv.

Ja men det blir ju överkurs med mer specifika modeller med olika motorutbud, många har noll aning alls redan innan. Söka på forum för märken och grupper på fejjan känns ju som en ganska så enkel sak att göra idag för att få "idiot svar" på märke/modell.

Sen lämnar ju en hel del annonser mycket att önska med, majoriteten av försäljare (firmor) vet ju inget om fordonet de säljer heller så, även märkes, eller deras egna märken som begagnade.
Citera
2024-02-28, 16:33
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Ja men det blir ju överkurs med mer specifika modeller med olika motorutbud, många har noll aning alls redan innan. Söka på forum för märken och grupper på fejjan känns ju som en ganska så enkel sak att göra idag för att få "idiot svar" på märke/modell.

Sen lämnar ju en hel del annonser mycket att önska med, majoriteten av försäljare (firmor) vet ju inget om fordonet de säljer heller så, även märkes, eller deras egna märken som begagnade.
Fast det räcker att söka efter något av det jag skrev så har du svaret framför dig.

Ok och? Vad har det med min annons att göra?
Citera
2024-02-28, 16:37
Medlem
Korv-Bajss avatar
Ibland kan man se kamkedjan om man öppnar oljepåfyllningslocket.

Om inte annat brukar det vara ett bra sätt att få kontakt med personalen hos bilhandlaren.
Citera
2024-02-28, 16:37
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är då ett jäkla gnäll om kamrem vs kamkedja. Ja, kamremmen kan du få byta om du kör långt med bilen. Kamkedjan kan å sin sida sträckas om du har otur.

Serva bilen så går den bra. Finns inga genvägar.

Fast du glömde nämna det
det är inte helt billigt att serva bilen och även om du gör det själv så tar det tid och delarna kostar.

Remmen bör bytas efter 5000 mil.
Kedjan kan man köra med typ alltid men bör bytas efter 20, 000 mil.
Citera
2024-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
"Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja." Gäller 1.0 motorn. Antingen står det fel info där du kollar eller så blandar du ihop 1.0 motorn med 1.2.

Jag sålde en bil förra året där hon som till slut köpte bilen tjatade som sjutton om det var kamkedja eller kamrem och trots att jag sa att jag var 100% säker på att det är kamkedja så blev jag inte betrodd förrän hon kom och kollade på bilen. Även ungefär vartannat meddelande på blocket från andra personer var "är kamremmen bytt?"

Kollat en extra gång på car.info på en 1.0 liters.
Där står det kamrem. Men då är det som em tidigare skribent säger att det i te alltid stämmer på car.info .
Tyckte bara det var lite konstigt om de frångått kamkedja på nyare modeller.
Men nu vet jag iaf. att det är kedja på 1.0 liters bilarna 👍😂. Blev en väldans snackis av detta.
Är ju inte konstigt, när det är ganska saftigt utgift när denbska bytas( iofs. En sådan här liten bil som jag pratar om kanske inte skulle kosta så mycket) . Tack alla vänliga som svarar , toppen.
Citera
2024-02-28, 16:50
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Fast det räcker att söka efter något av det jag skrev så har du svaret framför dig.

Ok och? Vad har det med min annons att göra?

Att du inte kan förvänta dig att folk ändå fattar om det finns olika utbud av motorer till olika modeller, kanske har de varit i kontakt med andra som inte haft koll ändå fastän de påstod det, sen ändras ju vissa modeller/motorutbud under samma årgång kan ju få folk att inte ha koll heller.

Vissa gånger stämmer inte uppgifter på t.ex. carinfo heller.

Just sayn.
Citera
2024-02-28, 17:38
Medlem
Kamkedja är bättre o framförallt billigare än kamrem alla dagar i veckan. Ingen dyr service osv. Byt bara motorolja när du ska så behöver du aldrig oroa dig.
Citera
2024-02-28, 18:08
Medlem
Citat:

Bara byta om man känner sig orolig så billig peng ändå
Citera
2024-02-28, 18:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Sen ska ju kamrem bytas oavsett när det gått ett x antal år, remmen behövs bytas. Kanske vattenpump mm.

Köpte för många år sen en opel vectra där säljaren och papper visade att kamrem var bytt. Något år senare blev motorn till sallad då kamremmen gick åt helvete, vattenpumpen var inte bytt så de skar och remmen gick av.

Så du har helt rätt.
Citera
2024-02-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Fast du glömde nämna det
det är inte helt billigt att serva bilen och även om du gör det själv så tar det tid och delarna kostar.

Remmen bör bytas efter 5000 mil.
Kedjan kan man köra med typ alltid men bör bytas efter 20, 000 mil.

Nu är det ju olika intervall på olika bilar, men 5000 mil var riktigt lågt, vilka märken har så lågt intervall.

Det är 16000 mil på min diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in