2024-02-28, 15:49
Medlem
En yrkeskår på glid sedan väldigt länge, och en utrensning på G!

Oseriösa skattefifflande öststatsamatörer reser hem medan samtidigt de seriösa och etablerade stannar och konsoliderar/anpassar sig.

För våra egna sötebrödsprofitörer som existerar på att kränga svart o som vips bygger hus i Thailand, köper Dodgen cash o bygger större pool än de rikaste i Waxholm blir det magert och att börja anlita revisor….

En rutten och korrupt bransch som till största delen består av hästhandlare!

Äntligen!
Citera
2024-02-28, 15:54
Medlem
TrueCs avatar
Om du betalar ockerpriser för undermåliga jobb är det du som är efterbliven. Jag jobbar som konsult inom bygg, och de flesta är seriösa, och få lever lyxliv.

Sen kan du leta efter smal kompetens på annat håll som tar mindre än 800kr timmen, du lär gå bet rätt fort

Problemet med dålig jobb är att få duktiga tycker att det är värt mödan, att paja kroppen för en medelmåttig lön, och går således vidare, undertecknad inräknad.

Men fortsätt gnäll och leta lägsta priset du, det lär inte generera finare utförda jobb om man säger så
Citera
2024-02-28, 16:02
Medlem
TrueCs avatar
För att summera; Byggbranschen genomgår tyvärr en braindrain, de med kompetens och kunskap orkar inte längre jobba mot kunder som inte uppskattar eller är villiga att betala för den smala kunskap många faktiskt lärt sig, så kvar blir ni med amatörerna som ni själva inte kan sålla ut.
Citera
2024-02-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Minns ett kul skämt om hantverks-kungarna som vi alla råkat ut för (jag har två proppfulla pärmar med fakturor senaste 14 åren varav en gång i domstol).
Byggaren: Alltså jag kommer och fixar väggen mellan kl 0700 och 1500 på tisdag om en vecka, vad har du för portkod?
Kunden: Den är mellan 0000 och 9999.
Ursäkta men jag förstår inte skämtet?
Om jag avtalar en tid med en kund och denne inte dyker upp så fakturerar jag (ibland). Är kunden dryg kommer jag garanterat att fakturera.

Och vad gnäller du om? Du har tydligen satt dig i en sist där du dragit på dig en investering som kräver underhåll och arbete.
Är du oförmögen att göra detta arbete själv så får man betala för det.
Många människor har heller ingen beställarkompetens. De vet inte vad saker kostar. De förstår inte att en ändring mitt i arbetet kostar mer än materialet.
Citera
2024-02-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
För att summera; Byggbranschen genomgår tyvärr en braindrain, de med kompetens och kunskap orkar inte längre jobba mot kunder som inte uppskattar eller är villiga att betala för den smala kunskap många faktiskt lärt sig, så kvar blir ni med amatörerna som ni själva inte kan sålla ut.
👌👍 Håller med.
Ett jävla klagande. Det är märkligt att det beskrivs som ett drömjobb där man blir miljonär på att inte göra något. Där man kan dyka upp närsomhelst i en ny stor Dodge och bara fakturera. Man behöver tydligen inte någon kunskap alls och ändå tjäna riktigt feta pengar.
Varför jobbar inte fler som hantverkare om det nu är så enkelt och lukrativt?
Citera
2024-02-28, 16:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Minns ett kul skämt om hantverks-kungarna som vi alla råkat ut för (jag har två proppfulla pärmar med fakturor senaste 14 åren varav en gång i domstol).
Byggaren: Alltså jag kommer och fixar väggen mellan kl 0700 och 1500 på tisdag om en vecka, vad har du för portkod?
Kunden: Den är mellan 0000 och 9999.
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Ursäkta men jag förstår inte skämtet?
Om jag avtalar en tid med en kund och denne inte dyker upp så fakturerar jag (ibland). Är kunden dryg kommer jag garanterat att fakturera.

Och vad gnäller du om? Du har tydligen satt dig i en sist där du dragit på dig en investering som kräver underhåll och arbete.
Är du oförmögen att göra detta arbete själv så får man betala för det.
Många människor har heller ingen beställarkompetens. De vet inte vad saker kostar. De förstår inte att en ändring mitt i arbetet kostar mer än materialet.
Tyckte skämtet var jättelätt att förstå. Hantverkaren ger inte en exakt tid, så kunden ger inte en exakt portkod.
Citera
2024-02-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tyckte skämtet var jättelätt att förstå. Hantverkaren ger inte en exakt tid, så kunden ger inte en exakt portkod.
Jo jag förstod det men förstod inte att det var det som var skämtet😂.
Kanske för att jag själv haft att göra med kunder som inte vill lämna ifrån sig koder. När man ska göra ett arbete som tar 10min.
De kan inte öppna kl 07 för då är det för tidigt. Sedan ska de köra barn till dagis och sedan jobba. De vill att man ska komma mellan kl 17 och 18 eller om 2 veckor när man har något annat inplanerat. Jag förklarar hur enkelt jobbet är och att man ofta får en lucka under dagen då man kan ordna det men dom måste vara hemma.
Då ber jag dom ofta att välja en annan hantverkare.
Citera
2024-02-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten

Ingen annan fakturerar för restid.

Vilka är ingen annan?
Vad jämför du med? Bilverkstäder dit du kör din bil?
Citera
2024-02-28, 16:44
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Alltså att bygga hus, gräva brunnar, lador osv. Det föregår pengar. Om vi avstår ifrån att bygga, renovera. Blir pengar värdelöst. Civilisationen kräver nybyggnation, underhåll. Du kan inte avstå det.

Pengar finns bara där för att underlätta handel.

Ja och här är ju hantverkarna duktiga köttrobotar som utför det akademikerna ha skapat. Att läsa en ritning och svinga en spikpistol tar inte många dagar att lära sig.
Citera
2024-02-28, 16:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Jag har anlitat hantverkare ett par gånger. Bekantas bekanta, på portaler och annat. De bästa är polackerna.

Svenska hantverkare är fan helt sinnes. Elektrikern som var en bekant tog 7000 för att installera ett eluttag i köket. Han visste inte hur man drar fram trefas trots att vi har el i varmgrund.

Lämnade mig att betala för min egen spiskabel som han tagit från spisen. Under denna tid snackade han jakt med svärfar i en timme som jag fick betala för. Som grädde på moset fick jag koppla in spisen själv sen genom att skruva fast ledarna.

På fakturan var min debitering 4h plus servicebil o restid en timme. Han bor granne och fick välja när han hade tid över. Även materialet var uppmärkt med 50-70% mot kundpriser motsvarande elbutik.

När jag påtalade att detta var lite väl. Så skrev av han en högstadieuppsats om hur orättvis jag var.

Detta är en kille som säkert läser här. Kräla

Det var inte två servicebil då? En dit och en hem?
Citera
2024-02-28, 16:47
Medlem
För rätt så många år sen (2014-2017) jobbade jag inom hantverksbranschen, framförallt med offerter och fakturor, och jag kan ärligt talat säga att jag ALDRIG har sett något så oseriöst. Varenda jävel var en fifflare och det fakturerades helt galna priser på allt möjligt.

Det var helt självklart att kunderna blev galna när man vägrar ringa eller saltar fakturan med det dubbla priset och liknande.

Den här branschen behöver verkligen städas upp, har aldrig sett så mycket skit. Möjligen är väktaryrket lika oseriöst, men har aldrig jobbat som eller med väktare, så jag kan inte uttrycka mig lika säkert men har betraktat det på håll.
Citera
2024-02-28, 16:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
För rätt så många år sen (2014-2017) jobbade jag inom hantverksbranschen, framförallt med offerter och fakturor, och jag kan ärligt talat säga att jag ALDRIG har sett något så oseriöst. Varenda jävel var en fifflare och det fakturerades helt galna priser på allt möjligt.

Det var helt självklart att kunderna blev galna när man vägrar ringa eller saltar fakturan med det dubbla priset och liknande.

Den här branschen behöver verkligen städas upp, har aldrig sett så mycket skit. Möjligen är väktaryrket lika oseriöst, men har aldrig jobbat som eller med väktare, så jag kan inte uttrycka mig lika säkert men har betraktat det på håll.

Ja och ovanpå det subventionerar staten den här jävla branschen. För att annars Fuskar dom även med skatten (ja ännu mer än nu). Jävla pack är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in