2024-02-27, 19:04
Medlem
snoppmassages avatar
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm. Som förälder blir jag helt förstörd och galen på detta, man vill ju bara ge horungen till mobbare och dess föräldrar en stenhård jävla lavett, men det kan man ju liksom inte göra. Jag undrar vad JAG som förälder kan göra i detta fallet när skolan ej agerar? Vi kan tyvärr inte ta honom ur skolan, byta skola, på grund av flera olika anledningar. Min polare föreslog lite skämtsamt att jag skulle dra på mig en balaclava och sparka den jäveln stenhårt i njuren, men det går ju naturligtvis inte. Vad kan jag göra för att få allt detta att stoppa, utan att ta min son ur skolan? Ska jag kontakta Stockholm stad/kommun igen för ny hjälp?
Citera
2024-02-27, 19:10
Medlem
Kontakta mobbarens föräldrar om situationen, mobbning kan förstöra en individ för all framtid.
Citera
2024-02-27, 19:14
Medlem
TheSamePersons avatar
Ok så du skriver "vi kan inte flytta honom för olika anledningar" men ang det där med att "du inte kan ge mobbaren en läxa han inte glömmer" nämner du ingenting om några anledningar eller om det öht finns några. Tillhör mobbaren en klan eller ett gäng och du är rädd för hämnd? Ja då är det tyvärr kanske bara att flytta. Annars ta lagen i egna händer.

P.S jag är arab och muslim så ha detta i åtanke innan du använder mina råd.
Senast redigerad av TheSamePerson 2024-02-27 kl. 19:23.
Citera
2024-02-27, 19:14
Medlem
SmegmaFris avatar
Har han svenska föräldrar, eller är det en invandraravkomma du har att göra med?
Citera
2024-02-27, 19:15
Medlem
Gå ut i skogen ge han en gren och låt han träna mot något träd.
Sen nästa gång de håller på med honom plockar han upp en gren och sätter stopp för det.
Barn straffas inte. Han lär sig något värdefullt också i samma veva.

Våld löser våld.
Citera
2024-02-27, 19:15
Medlem
Låter kanske inte rättvist men försök ta reda på VARFÖR barnet mobbas, ibland spelar det ingen roll men ibland är det något tydligt.

Minns själv som barn, var sällan så att säga "en i mängden ungarna" som blev mobbade utan snarare någon som stack ut, om de hade extremt fula kläder eller frisyr eller om de luktade illa eller så.

Om det är något som du kan fixa på barnet, så gör det. Och jag VET att man inte ska behöva mobbas oavsett hur man är, detta är ingen lösning på problemet men kanske i alla fall kan hjälpa din unge. Om ditt barn sticker ut, hjälm honom/henne fixa det så kanske mobbarna i alla fall väljer ett annat offer som sticker ut mer istället då.
Citera
2024-02-27, 19:16
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Jävligt jobbig situation som det inte finns något enkelt svar kring.

Mina ungar är vuxna idag och klarade sig rätt bra genom skolan, men om jag får relatera till min egna skolgång så använde mina föräldrar följande metoder när någon jävlades... (obs 70-/80-tal..):
- Hota mobbaren
- Hota föräldrarna
- Hota skolledningen
- Delta på lektionerna och rasterna
- Vakta i omklädningsrummet
- Ha järnkoll på fritiden

Mycket av ovanstående är inte gångbart idag, på gott och ont.

Som förälder idag i din situation kan det vara minst lika viktigt att finnas där för ditt barn i alla lägen, det är du redan säkert men det kanske gör det hela lite mer drägligt för ditt barn. Sätten du kan göra det på kanske är...:
- Vara närvarande i skolan
- Kräva mer insyn i skolans vardag
- Kräva att det finns mer närvarande personal i högrisksituationer i skolan (omklädningsrum, raster, matsal, busshållsplatsen et c)
- Klaga/förklara för lärare, föräldrar, rektor, skolchef på kommunen, skolinspektionen och politiker (i den ordningen)
- Ställa rimliga krav som inte är genomförbara idag, men stå på dig. T ex att mobbaren avskiljs från klassen, fler resurslärare, aktivt arbete för bättre skolmiljö osv.
- Punktmarkera föräldrarna till mobbaren, hör av dig till dom varenda gång det varit något och följ upp nästa dag.
- Markera stenhårt vid minsta lilla sak/incident, det ska bli så jobbigt för dom inblandade att skolan måste agera, föräldrar involveras än mer och mobbaren ändra på sig.

Hoppas något av det här hjälper, det här är så långt min begränsade kunskap sträcker sig. ❤️
Citera
2024-02-27, 19:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppmassage
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm.

Jag vet att det här inte är något du vill höra men någon behöver förklara det för dig. Det är antagligen ditt fel. Du har uppfostrat din son fel helt enkelt.

Du ska DEFINITIVT INTE hålla på och kontakta mobbarens föräldrar. Du ska lära din son hur världen fungerar, att sätta gränser osv.

En majoritet av den vuxna befolkningen förstår inte vad syftet med mobbing går ut på och de lär inte sina barn det och om man inte gör det går mobbingen i arv. Det är jättemycket glapp i kunskapssammanhang som går i arv generation till generation och folk undrar varför.
Citera
2024-02-27, 19:19
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppmassage
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm. Som förälder blir jag helt förstörd och galen på detta, man vill ju bara ge horungen till mobbare och dess föräldrar en stenhård jävla lavett, men det kan man ju liksom inte göra. Jag undrar vad JAG som förälder kan göra i detta fallet när skolan ej agerar? Vi kan tyvärr inte ta honom ur skolan, byta skola, på grund av flera olika anledningar. Min polare föreslog lite skämtsamt att jag skulle dra på mig en balaclava och sparka den jäveln stenhårt i njuren, men det går ju naturligtvis inte. Vad kan jag göra för att få allt detta att stoppa, utan att ta min son ur skolan? Ska jag kontakta Stockholm stad/kommun igen för ny hjälp?
Din polare verkar vara en riktigt välutbildad pedagog. Not. Han tycker att du ska maskera dej och misshandla ungen. Du själv funderar (på din kammare) att ge föräldrarna en " stenhård jävla lavett " och kallar ungen för "horunge". Med din inställning är det nog inte konstigt att ditt eget barn råkar ut för mobbing. Sådana som du borde kölhalas. Stackars barn som befinner sej i din närhet!
Citera
2024-02-27, 19:29
Medlem
3Godisars avatar
Om ni absolut inte kan byta skola (varför ni inte skulle kunna göra det) skulle jag försöka byta klass.
I värsta fall hemundervisning.
Citera
2024-02-27, 19:30
Medlem
FcknFaggots avatar
Jag har inte läst trådens svar men det finns bara en sak du kan göra, träna ditt barn att ge tillbaka med våld, det behövs inte så mycket. Grundläggande boxning och brottning, det lär man ut på en timma.

Våld är det enda sättet att stävja mobbing och något som faktiskt biter på mobbare!
Citera
2024-02-27, 19:30
Medlem
snoppmassages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Ok så du skriver "vi kan inte flytta honom för olika anledningar" men ang det där med att "du inte kan ge mobbaren en läxa han inte glömmer" nämner du ingenting om några anledningar eller om det äht finns några. Tillhör mobbaren en klan eller ett gäng och du är rädd för hämnd? Ja då är det tyvärr kanske bara att flytta. Annars ta lagen i egna händer.

P.S jag är arab och muslim så ha detta i åtanke innan du använder mina råd.
Tack för råden. Nej mobbaren tillhör inte någon klan, det är mer att jag inte pallar bli anmäld för misshandel eller whatever om jag skulle ge horungen en läxa den aldrig skulle glömma. Det skulle tyvärr göra hela situationen värre.
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Har han svenska föräldrar, eller är det en invandraravkomma du har att göra med?
Det är svenska föräldrar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Gå ut i skogen ge han en gren och låt han träna mot något träd.
Sen nästa gång de håller på med honom plockar han upp en gren och sätter stopp för det.
Barn straffas inte. Han lär sig något värdefullt också i samma veva.

Våld löser våld.
Tack, jag vet att det är så man egentligen måste göra. Jag gjorde så när jag gick i grundskolan på 90-talet, då var det bara det som funkade tyvärr. Kruxet är väl mer det att min son inte har det i sig, han har aldrig varit "sådan".
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Låter kanske inte rättvist men försök ta reda på VARFÖR barnet mobbas, ibland spelar det ingen roll men ibland är det något tydligt.

Minns själv som barn, var sällan så att säga "en i mängden ungarna" som blev mobbade utan snarare någon som stack ut, om de hade extremt fula kläder eller frisyr eller om de luktade illa eller så.

Om det är något som du kan fixa på barnet, så gör det. Och jag VET att man inte ska behöva mobbas oavsett hur man är, detta är ingen lösning på problemet men kanske i alla fall kan hjälpa din unge. Om ditt barn sticker ut, hjälm honom/henne fixa det så kanske mobbarna i alla fall väljer ett annat offer som sticker ut mer istället då.
Jag fattar vad du menar, ofta så är det ju så tyvärr. Iallafall så sticker han inte ut på något sätt, mer än att han är lite mer skolmotiverad (pluggar väldigt hårt, målmedvetet och mycket) samtidigt som han tränar en hel del handboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in