2024-02-27, 13:17
Medlem
Jag har nyligen börjat mitt första jobb och eftersom efterskottslön, så kom lönen idag. Jag började jobba mitt i månaden, så jag hann inte tjäna så mycket. Jag fick totalt ut 11.5, efter skatt. Hyra, inkl el och så, går på 7200. Så jag får 4200 kr över. Jag jobbar ett timvikarie jobb, så jag kommer inte att tjäna så mycket till att börja med. Jag blev även ganska nyligen klar med matematik 2b. Problemet som jag har nu är att idag så ska jag göra min första betalning till CSN. Det är ju var tredje månad. Tre stycken betalningar totalt. Jag ska betala 2200 kr i taget. Jag försökte ansöka om att betala tillbaka mindre, då kostnaden på hyran, samt att jag gärna vill ha råd med mat och så.

Vad kan jag realistiskt göra vid det här laget? Jag vill ju absolut inte att något hamnar hos Kronofogden eller något. Varför accepterar dom inte att man ska få betala mindre om man tjänar mindre pengar? Hur länge kan jag skjuta upp att göra betalningen, tills det går vidare till Kronofogden?

Jag vet att när man väl studerar, så behöver man inte betala tillbaka. Problemet är att nu eftersom att jag är klar med matematik 2b och har alla mina behörigheter för universitetsutbildningen. Nu kommer jag bara plugga till högskoleprovet och förhoppningsvis göra bra ifrån mig att faktiskt komma in på utbildningen som jag vill gå på. Jag kommer alltså inte aktivt plugga på ett sätt som stoppar betalningen till CSN, tills dess.
Citera
2024-02-27, 13:28
Medlem
Kantarellgudens avatar
1. Ring CSN (fruktansvärt jobbigt jag vet) och förklara din situation och låt den trevliga människan på andra sidan luren hjälpa dig!

2. Sök random distanskurser på komvux (finns hur mycket som helst att välja på) och dra ut på tiden.
Citera
2024-02-27, 13:30
Medlem
De är väl bara att betala de o leva snålt. 733kr i månaden borde väl gå med dom pengarna? Käka linser och bönor alternativt skaffa ett extrakneg.
Citera
2024-02-27, 13:40
Medlem
argaangelicas avatar
Ändra till månadsbetalning på CSN mina sidor.

Bättre svar här kanske?

(FB) Stora tråden om CSN och studiemedel #2
Citera
2024-02-27, 14:21
Medlem
talcsofts avatar
Se till att betala i tid. Påminnelseavgiften på 450 kr är inte kul.
Citera
2024-02-27, 15:19
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Jag har nyligen börjat mitt första jobb och eftersom efterskottslön, så kom lönen idag. Jag började jobba mitt i månaden, så jag hann inte tjäna så mycket. Jag fick totalt ut 11.5, efter skatt. Hyra, inkl el och så, går på 7200. Så jag får 4200 kr över. Jag jobbar ett timvikarie jobb, så jag kommer inte att tjäna så mycket till att börja med. Jag blev även ganska nyligen klar med matematik 2b. Problemet som jag har nu är att idag så ska jag göra min första betalning till CSN. Det är ju var tredje månad. Tre stycken betalningar totalt. Jag ska betala 2200 kr i taget. Jag försökte ansöka om att betala tillbaka mindre, då kostnaden på hyran, samt att jag gärna vill ha råd med mat och så.

Vad kan jag realistiskt göra vid det här laget? Jag vill ju absolut inte att något hamnar hos Kronofogden eller något. Varför accepterar dom inte att man ska få betala mindre om man tjänar mindre pengar? Hur länge kan jag skjuta upp att göra betalningen, tills det går vidare till Kronofogden?

Jag vet att när man väl studerar, så behöver man inte betala tillbaka. Problemet är att nu eftersom att jag är klar med matematik 2b och har alla mina behörigheter för universitetsutbildningen. Nu kommer jag bara plugga till högskoleprovet och förhoppningsvis göra bra ifrån mig att faktiskt komma in på utbildningen som jag vill gå på. Jag kommer alltså inte aktivt plugga på ett sätt som stoppar betalningen till CSN, tills dess.
Ring CSN.
Jag har bra erfarenheter av deras kundtjänst.
Citera
2024-02-27, 15:43
Medlem
NollFemNollFems avatar
Första googleträffen leder mig till
https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/svart-att-betala.html#h-Studielan

Där finns länkar till e-tjänsten där du kan
* flytta fram en betalning en månad
* ändra från att betala för tre månader i taget (kvartalsvis betalning) till att betala för en månad i taget (månadsbetalning)
* ansöka om att få betala mindre under en period (nedsättning).
Citera
2024-02-27, 19:27
Medlem
Ingen familjemedlem, släkting eller vän som kan hjälpa dig nu i början?
Citera
2024-02-27, 20:40
Medlem
immenhusens avatar
Ring! CSN är mycket medgörliga. Tror till och med att du digitalt kan flytta fram en betalning eller två.

/AI
Citera
2024-02-27, 21:24
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Ring! CSN är mycket medgörliga. Tror till och med att du digitalt kan flytta fram en betalning eller två.

/AI
Varför ringa? Ja, det kan göras digitalt - se mitt inlägg 4 tummsr innan ditt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in