Jag har svårt att förstå hur man kan reagera så starkt på en konflikt mellan 2 religioner på andra sidan jorden som man själv inte tillhör.
Får känslan av att Aaron hade stora psykiska problem. Autism? Har han några sociala medier?
Vet inte vilken sida som är värst men hela människans historia är ju fylld av hemskheter, så har det varit i alla tider och kommer alltid vara. Varför ska man ta livet av sig för det?
Om han nu stöttade hamas så varför inte åka och strida med dom? Dö för sin sak, istället för att brinna på en trottoar?
Många, många i runtomkring i världen tycker att det enorma övervåld och lidande Netanyahus regim använder är för djävulskt. Folk känner stor frustation och vanmakt när man ser detta vansinne där många oskyldiga barn dödats.
På bilder ser han ut att vara en glad person, lite sorgsen men med ett vänligt leende.
Alla utländska nyhetsmedia skriver om hans aktion utom de svenska... I varje fall hittar inte jag någonting. Det psykologiska försvaret har kopplat greppet inför NATO-övergången och Bandwaagonnationen Sverige håller tyst och visar sig duktigare än alla andra.
Thích Quảng Đức (1963), Jan Palach (1969) och Mohamed Bouazizi (2010) blev förstasidesnyheter över hela världen
Thích Quảng Đức (1963): Denna buddhistmunk satte eld på sig själv i Saigon, Sydvietnam, i protest mot den sydvietnamesiska regeringens förtryck av buddhister. Hans handling och de bilder som spreds världen över ledde till ökat internationellt tryck på Sydvietnams president Ngo Dinh Diem och bidrog till förändringar i regeringens politik mot buddhister. Det anses också ha påskyndat den politiska instabiliteten som ledde till Diems avsättning.
Jan Palach (1969): Efter den sovjetledda invasionen av Tjeckoslovakien 1968, genom vilken Pragvåren, en period av politisk liberalisering, brutalt krossades, satte Jan Palach, en tjeckoslovakisk student, eld på sig själv på Václavplatsen i Prag. Hans handling blev en katalysator för ytterligare motstånd mot ockupationen och förblev en symbol för nationellt motstånd.
Den Arabiska våren (2010-talet): Mohamed Bouazizi, en gatuförsäljare i Tunisien, satte eld på sig själv 2010 i protest mot polisens konfiskering av hans varor och de övergripande ekonomiska och politiska förhållandena i landet. Hans död blev gnistan som tände den Arabiska våren, en serie revolutioner och protester som svepte över Mellanöstern och Nordafrika, vilket ledde till regimskiften i länder som Tunisien, Egypten och Libyen.
Detta är faktiskt andra gången en amerikan tänder eld på sig själv i protest mot Israels mordattack i Gaza. Den första skedde i november men blev helt nedtystad. Men Aaron streamade sin aktion och folk la ut klippet på olika medier.
På bilder ser han ut att vara en glad person, lite sorgsen men med ett vänligt leende.
På bilder?? Du vet att folk ser ut hur som helst. Du kan inte döma nån av det. Om du sett stephen hawking utan att vet vem det var hade du vetat hur smart han är?
Du är en sån man kan lägga in läskig musik i vad som helst och släcka ljuset så är det en läskig person eller.
Intressant det där om det första fallet det visste jag inte.
Senast redigerad av dismisswall 2024-02-27 kl. 12:34.
Jag har svårt att förstå hur man kan reagera så starkt på en konflikt mellan 2 religioner på andra sidan jorden som man själv inte tillhör.
Får känslan av att Aaron hade stora psykiska problem. Autism? Har han några sociala medier?
Vet inte vilken sida som är värst men hela människans historia är ju fylld av hemskheter, så har det varit i alla tider och kommer alltid vara. Varför ska man ta livet av sig för det?
Om han nu stöttade hamas så varför inte åka och strida med dom? Dö för sin sak, istället för att brinna på en trottoar?
Ingenting är förändrat efter Aarons död.
Precis. USA deltar ju inte heller i kriget, ens indirekt som det gör med Ukraina. Känns som någon psykolog missade något rejält innan han blev antagen till armén.
Ingenting är förändrat efter Aarons död.
Den här konflikten påverkar hela planeten. Det är inte två främmande religioner ute i ingenstans som ingen har en koppling till. Världen är global och sammankopplad och människor känner empati för andra människor över landsgränser.
Hans handlingar är ett bevis på att tribalism är försvinnande hos de yngre mer sammankopplade människorna i världen och ger mig hopp om att andra ska förstå vad det är som försigår och säga stopp.
Zionisterna som folkmördar just nu försöker framkalla the End Times, tillsammans med USAs hjärntvättade evangelister och diverse andra hjärntvättade människor på planeten, som inte ens förstår vad de hejar på. Dessa hycklare som förfäras över förintelsen men som totalt skiter i folkmordet som begås just nu mot palestinier.
Och oavsett om man tror på skiten eller inte, så är inte deras bild av domedagen eller apokalypsen en period som någon människa vill leva igenom, vare sig det är skapat av Gud eller människor som tror på en viss Gud och hans berättelse.
Den här konflikten påverkar hela planeten. Det är inte två främmande religioner ute i ingenstans som ingen har en koppling till. Världen är global och sammankopplad och människor känner empati för andra människor över landsgränser.
Hans handlingar är ett bevis på att tribalism är försvinnande hos de yngre mer sammankopplade människorna i världen och ger mig hopp om att andra ska förstå vad det är som försigår och säga stopp.
Zionisterna som folkmördar just nu försöker framkalla the End Times, tillsammans med USAs hjärntvättade evangelister och diverse andra hjärntvättade människor på planeten, som inte ens förstår vad de hejar på. Dessa hycklare som förfäras över förintelsen men som totalt skiter i folkmordet som begås just nu mot palestinier.
Och oavsett om man tror på skiten eller inte, så är inte deras bild av domedagen eller apokalypsen en period som någon människa vill leva igenom, vare sig det är skapat av Gud eller människor som tror på en viss Gud och hans berättelse.
Störande om det påverkar hela planeten.
Man ska sköta sitt och skita i andra.
Störande om det påverkar hela planeten.
Man ska sköta sitt och skita i andra.
Det är lätt att säga vad man ska och inte ska göra, och jag kanske kan hålla med dig i princip och i teorin, men när vissa människor bestämmer sig för att inkräkta sig på andras friheter och rättigheter så gäller inte längre ditt argument.
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vem hejar du på?
Jag hejar inte på någon. Vi är alla människor. Jag är på fredens sida och vill att Israel som totalt dominerar området slutar folkmörda palestinierna som är i deras makt, precis som jag skulle vilja att tyskarna slutade folkmörda judar om jag visste om det när det begicks... Hamas är nyttiga idioter eller en arm av Mossad efter deras handlingar om man ska utgå från Cui bono, och de som firade Hamas anfall av Israel var för korkade för att se vad Israels reaktion skulle vara, men oavsett vad så är det palestinierna som lider nu.
Att heja på någon är för primitiva människor som är fast i ideologi och tribalism och som tror att det här handlar om fotbollslag.
Om du vill veta vad jag tror på, kolla Carl Sagans Cosmos-dokumentär.
Det är lätt att säga vad man ska och inte ska göra, och jag kanske kan hålla med dig i princip och i teorin, men när vissa människor bestämmer sig för att inkräkta sig på andras friheter och rättigheter så gäller inte längre ditt argument.
Jag hejar inte på någon. Vi är alla människor. Jag är på fredens sida och vill att Israel som totalt dominerar området slutar folkmörda palestinierna som är totalt i deras makt, precis som jag skulle vilja att tyskarna slutade folkmörda judar om jag visste om det när det begicks...
Att heja på någon är för primitiva människor som är fast i ideologi och tribalism och som tror att det här handlar om fotbollslag.
Men om det verkligen är så du uppfattar dig själv... varför klarar du inte av att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Och förstår att det finns en anledning till att detta sker. Precis som att det finns en anledning till varför det inte upphör snabbt? Det palestinska folket har en stor skuld i detta.
Precis som Ryssland bara behöver lägga ner vapen och dra sig ur Ukraina för att den konflikten ska upphöra, så räcker det med att Hamas lägger ner vapen, slutar att dagligen beskjuta Israel och att palestinierna inte skyddar dem.
Så har vi fred.
Vi kommer aldrig att ha någon fred så länge folk inte tar ansvar för sina handlingar, och utomstående tillåter folk att ursäkta sitt agerande.
Vem vill inte ha fred? (Svarar gärna "Israel" för att cementera din dubbelmoral )