2024-02-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Länka var jag skrev Melatonin istället. Sitt ute och ljug.
Läs på själv!
Det var flera sammanhängande poster med diskussion. kanske det började med någon annan.
Hur som helst är ju inte det här en konstruktiv diskussion. Bara tjafs,
Så bäst att lägga ned den nu bums.
Citera
2024-02-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det var flera sammanhängande poster med diskussion. kanske det började med någon annan.
Hur som helst är ju inte det här en konstruktiv diskussion. Bara tjafs,
Så bäst att lägga ned den nu bums.

Så är det härinne, att flera diskuterar.
Ja blir man påkommen med att skriva fel brukar det låta så, att det är tjafs.
Du får väl se över bättre vem du citerar.
Vill inte iaf att jag tillskrivs något som inte stämmer. Det är inte konstruktivt..

Det räcker och blir över med allt Z gått igenom och är inte förundrad över att hon sov utmattad hela dagarna.
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-27 kl. 00:13.
Citera
2024-02-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilletrille
Jag undrar varför inte systern som själv blivit utsatt för misshandel och tvingats dricka ättika som liten inte vittnade i rättegången? Känns som ett rätt starkt motiv till varför och att hon sett Z i ett dåligt skick så många gånger och förstått en del.
Man behöver/tvingas inte vittna mot familjemedlemmar.
Citera
2024-02-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Man behöver/tvingas inte vittna mot familjemedlemmar.

Men en syster vittnar väl?
Citera
2024-02-27, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag håller absolut med att de inte agerat efter akutläget, varken ringt ambulans eller själv kört in direkt.

Sen D ja, att han har psykopatiska drag av empatilöst råder absolut inga tvivel om. Inte heller att han har brist på impulskontroll (hot och våld och utagerande mot arbetskollegor). Sen lutar jag kanske mer åt att han är en introvert narcissisttyp med psykopatiska drag än en ren ”elak” psykopat. En väldigt egocentrisk personlighet och passivt aggressiv (ex vid tillfället med grannen).

Som jag ser det framgår det i RPU att han är begåvad över medel men när det gäller mer oklara saker har han svårt att se samband tillika tydliga svar, vilket gör att han i vissa situationer är lättmanipulerad och lämnar över på andra.

”Han vet att 1+1=2 men inte hur 1+1=3”

Det märks att han inte helt förstår situationer tex att han inte ska jobba kvar längre, dumpar flytten själv på nya svågern, hur allvarligt Z tillstånd är eller hur han ska hantera familjesituationen.

Sen har han helt lämnat över ansvaret på barnen på J, sagt upp bekantskapen med sin tidigare familj och barn (som tom i början bott hos J och D) och vanvårdar Z. Han är följsam i Js alla krav och vill förmodligen inte ha konflikt (konflikträdd?) som kan ge intima konsekvenser för honom.

Jag gissar att han är extremt trygghetssökande (något som förmodligen bottnar i anknytningsproblematik sen barndomen med frånvarande föräldrar/trauman) varför han är bekväm med att mamma J styrt och ställt allt med barnen och familjeplanering.

Han framstår mer för mig som 7:e barnet i familjen än en fadersfigur.

Han går som på autopilot med J som sitter i förarsätet och det passar de två som handen i handsken. Men när Js plan rasar, rasar även D och därmed hela familjen.

Tvivlar på att han kommer vilja sitta längre tid än vad han behöver pga J men ska bli högst intressant att följa.
Det ligger väldigt mkt i din analys av D.
Men han skulle även kunna vara en introvert "vardagspsykopat."
Dvs att han inte är en våldspsykopat.
Enlig Z så slog pappa iallafall inte.

Trots att D inte har någon sjukvårdsutbildning ger han sken av att jobba inom sjukvården. (grannarna)
Och det låter som att han är väldigt insatt och rutinerad inom sjukvård när han talar med akutpersonalen.
Han tycks ha gott självförtroende och höga tankar om sina egna meriter.
Vilket för tankarna till uppblåst självbild och narcissism.

För han klarar ju inte ens ett jobb på ett dagcenter i utegruppen. Ett jobb som det inte krävs någon direkt utbildning för.
Å andra sidan är väl alla psykopater narcissistiska.

Så jag tror även att han skulle kvala in som psykopat men ingen våldspsykopat.
Han är coollugn i alla lägen. Blir inte stressad under förhören. Ljuger klockrent utan att darra på manschetten. Han tog det sävligt och lugnt in på akuten. Tryckte ned hissen och stod och väntade. Ingen brådska i världen med sin lilla döende dotter i famnen. Det säger en hel del.
Han är lat, bekväm, iskallt likgiltig för sina tidigare vuxna barn (ingen användning av dem längre).
Har en parasiterande livsstil. Betalar inte underhåll och hyror. Drar sig inte för att fräckt utnyttja andras välvilja. (Svågern)
Det jag tycker är skrämmande är att både J och D jobbat som personliga assistenter.
Väldigt typiskt att människor med de här störningarna söker sig till arbeten där de mest svaga och sårbara finns. Och hu! J ville läsa till undersköterska. Tänk en J som jobbar natten hur hon skulle kunna förgifta en hel åldringsavdelning med ättika. Efter det här hoppas jag att de aldrig någonsin får arbete ens med att barnvaktsitta en guldhamster.

När det gäller J så är det knepigare. Hon hade massivt maskat i sin RPU. Så skulle tro att hon har flera störningar.
Borderline med narcisstiska drag? Eller narcissist? Tycker att J saknar det grandiosa.
Eller så är det grandiosa mer subtilt hos henne. Men borderline och ADHD förväxlas ibland. Tänker på hennes ADHD utredning som inte var fullständig.
Hur som helst tror jag hon har flera diagnoser. (?????)
Jag får fundera på din välskrivna analys av D.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-27 kl. 03:52.
Citera
2024-02-27, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Men en syster vittnar väl?

Citat:
I Sverige har vi något som kallas allmän vittnesplikt. Det betyder att du som sett eller hört något om ett brott, måste berätta om det.

Blir det rättegång så måste du vittna.
Men det finns undantag. Du behöver inte vittna mot någon som du är nära släkt med, till exempel din fru, man, mamma, pappa eller syskon.

https://www.aklagare.se/lattlast/du-som-ar-vittne-till-brott/
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-27 kl. 05:16.
Citera
2024-02-27, 05:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har nu lyssnar lite och läst utredningarna. Känns ganska okomplicerat. Min uppfattning är att det inte nödvändigtvis handlar om så mycket mer än eips / asp och missbruk hos J och D missbruk och asp.

En hel hög av extra symptom och ev andra diagnoser är antagligen sekundärt till deras primära p störning i kombo med missbruk.

Otroligt kyliga båda två i förhören. Konstant undflyende och ett tonfall som Inger intrycket av att det är en klädhög som diskuteras. Hala, varenda steg som beskrivs har de en förminskande förklaring till ( att de har gjort).

Empatistörningen är det centrala felet på båda dessa personer. Ptsd, missbruk, ångest, vad vet jag, allt är en piss i Mississippi i jämförelse med den totala bristen på värme , mental och emotionell empati, mänsklighet.

Daniels svar på varför Zoey berättar som hon gör ” jag har känt Zoey i 7 år, när hon pratar så är det inte henne prat, hon är instruerad vad hon ska säga”. För det första, jag har känt Zoey i 7 år, vem fan beskriver sin relation till sin dotter så? Enligt mig speglar det hans inre process att distansera sig från henne som person, som dotter. Han känner inte vid att det är hans barn. Och det hon säger är inte hennes tankar , för han har kontroll på vad hon tycker tänker och förstår, och han bestämmer att hon resonerar som en treåring. Hon är inte en egen individ. Om inte han har sagt åt henne vad hon ska tänka och säga, så har någon annan gjort det.

Farliga människor för alla i deras närhet. Svårt att tänka mig att människor utanför den sfären behöver vara oroliga i allmänhet, men patienter tex som de kan komma i kontakt med dem via deras yrken är klart i farozonen.

Må dom brinna i helvetet.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2024-02-27 kl. 05:36.
Citera
2024-02-27, 06:39
Medlem
Man får inte heller glömma att pappan känner sin dotter så väl att han inte märker att har läkta benbrott. Hur kan man missa något sådant är för mig fullständigt obegripligt.
Citera
2024-02-27, 06:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Överläkare Lars i rättegång: ( ungefär) jag kanske inte borde säga det här men, men jag minns att jag sa till min kollega efter att ha talat med pappan; om ondska har ett mänskligt ansikte så har jag sett det nu.

https://open.spotify.com/episode/4ABNUSmpBUKLQLm50wb3Ak?si=v4ABZgL0Q7eVBQJW_Y_pUg

Den bekanta Erik som intervjuas måste vara den sundaste personen i hela släktträdet.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2024-02-27 kl. 07:41.
Citera
2024-02-27, 07:06
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det ligger väldigt mkt i din analys av D.
Men han skulle även kunna vara en introvert "vardagspsykopat."
Dvs att han inte är en våldspsykopat.
Enlig Z så slog pappa iallafall inte.

Trots att D inte har någon sjukvårdsutbildning ger han sken av att jobba inom sjukvården. (grannarna)
Och det låter som att han är väldigt insatt och rutinerad inom sjukvård när han talar med akutpersonalen.
Han tycks ha gott självförtroende och höga tankar om sina egna meriter.
Vilket för tankarna till uppblåst självbild och narcissism.

För han klarar ju inte ens ett jobb på ett dagcenter i utegruppen. Ett jobb som det inte krävs någon direkt utbildning för.
Å andra sidan är väl alla psykopater narcissistiska.

Så jag tror även att han skulle kvala in som psykopat men ingen våldspsykopat.
Han är coollugn i alla lägen. Blir inte stressad under förhören. Ljuger klockrent utan att darra på manschetten. Han tog det sävligt och lugnt in på akuten. Tryckte ned hissen och stod och väntade. Ingen brådska i världen med sin lilla döende dotter i famnen. Det säger en hel del.
Han är lat, bekväm, iskallt likgiltig för sina tidigare vuxna barn (ingen användning av dem längre).
Har en parasiterande livsstil. Betalar inte underhåll och hyror. Drar sig inte för att fräckt utnyttja andras välvilja. (Svågern)
”Introvert vardagspsykopat” tycker jag är en träffande beskrivning.
Psykopati är som de flesta personlighetsdrag en glidande skala och såväl andra personlighetsdrag som omgivningen påverkar vilket beteende personen uppvisar.

D verkar ha en relativt hög grad av impulskontroll och då behöver det inte bli våldshandlingar varje gång han blir arg. Vanligen tar det sig uttryck i passiv aggressivitet. Han har bevisligen en förmåga att hota och bruka våld inom sig, som går utöver det normala. I förhör har framkommit att han dragit kniv mot barnen, och det var orosanmälningar även i hans första äktenskap.

Det stämmer inte att alla psykopater är narcissister. En känd modell är den ”mörka triaden” (googla gärna) där dessa personlighetsdrag beskrivs paralllellt.
Bägge är manipulativa men drivkrafterna är olika.

Psykopaten saknar empatisk förmåga och drivs av att tillgodose sin egna behov och lustar, kosta vad det kosta vill. Hen är som ett tomt skal känslomässigt och visar bara upp känslor påklistrat som en fasad. Hen ser andra människor som redskap som antingen är användbara, ointressanta eller hinder.
Jag har följt fallet med mordet på Marina Johansson (Spekerödsmordet) och tycker att D uppvisar likheter med Fredrik S som är GM i det fallet.
En intelligent, introvert, mestadels passivt aggressiv vardagspsykopat som har kapacitet till våld framför allt mot sina barn.

Narcissisten har ett stormigt känsloliv och drivs av att ständigt få bekräftelse från sin omgivning, kosta vad det kosta vill. Hen har en kraftigt sänkt självkänsla som är ett svart hål för bekräftelse. Hen ser andra människor som en förlängning av den egna personen. Om de vägrar spela med i den rollen blir de fiender.

Citat:
Det jag tycker är skrämmande är att både J och D jobbat som personliga assistenter.
Väldigt typiskt att människor med de här störningarna söker sig till arbeten där de mest svaga och sårbara finns. Och hu! J ville läsa till undersköterska. Tänk en J som jobbar natten hur hon skulle kunna förgifta en hel åldringsavdelning med ättika. Efter det här hoppas jag att de aldrig någonsin får arbete ens med att barnvaktsitta en guldhamster.

När det gäller J så är det knepigare. Hon hade massivt maskat i sin RPU. Så skulle tro att hon har flera störningar.
Borderline med narcisstiska drag? Eller narcissist? Tycker att J saknar det grandiosa.
Eller så är det grandiosa mer subtilt hos henne. Men borderline och ADHD förväxlas ibland. Tänker på hennes ADHD utredning som inte var fullständig.
Hur som helst tror jag hon har flera diagnoser. (?????)
Jag får fundera på din välskrivna analys av D.

Ja, det tror jag också. Dessutom är hennes drogmissbruk kraftigt personlighetspåverkande. Hon uppvisar tydlig narcissism enligt min mening. Tänker på det här beteendet med att höja människor till skyarna när de lyder hennes vilja, och såga dem jäms med fotknölarna när de går emot henne.
Hon talar om för barnen vad de har upplevt och vad de ska tycka och tänka. På så vis förstör hon barnens självkänsla också.

Jag tror att Z blev hackkyckling därför att hon är annorlunda än resten av barnen och är en självständig person som vägrar anpassa sig. Såna människor hatar narcissisten. J verkar också ha en stor portion sadism.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-02-27 kl. 07:12.
Citera
2024-02-27, 07:13
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilletrille
Jag undrar varför inte systern som själv blivit utsatt för misshandel och tvingats dricka ättika som liten inte vittnade i rättegången? Känns som ett rätt starkt motiv till varför och att hon sett Z i ett dåligt skick så många gånger och förstått en del.

Hon sitter i fängelse och vittnade över länk.
Citera
2024-02-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Jag tror vi är överens om att han har någon form av personlighetsstörning.

Tror du att han är kapabel att mörda?

Diagnoser har de båda två, även en ganska tydlig pardynamik; dominant/undergiven.

Jag tror alla är kapabla att mörda under rätt förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in