Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Ja jag håller absolut med att de inte agerat efter akutläget, varken ringt ambulans eller själv kört in direkt.
Sen D ja, att han har psykopatiska drag av empatilöst råder absolut inga tvivel om. Inte heller att han har brist på impulskontroll (hot och våld och utagerande mot arbetskollegor). Sen lutar jag kanske mer åt att han är en introvert narcissisttyp med psykopatiska drag än en ren ”elak” psykopat. En väldigt egocentrisk personlighet och passivt aggressiv (ex vid tillfället med grannen).
Som jag ser det framgår det i RPU att han är begåvad över medel men när det gäller mer oklara saker har han svårt att se samband tillika tydliga svar, vilket gör att han i vissa situationer är lättmanipulerad och lämnar över på andra.
”Han vet att 1+1=2 men inte hur 1+1=3”
Det märks att han inte helt förstår situationer tex att han inte ska jobba kvar längre, dumpar flytten själv på nya svågern, hur allvarligt Z tillstånd är eller hur han ska hantera familjesituationen.
Sen har han helt lämnat över ansvaret på barnen på J, sagt upp bekantskapen med sin tidigare familj och barn (som tom i början bott hos J och D) och vanvårdar Z. Han är följsam i Js alla krav och vill förmodligen inte ha konflikt (konflikträdd?) som kan ge intima konsekvenser för honom.
Jag gissar att han är extremt trygghetssökande (något som förmodligen bottnar i anknytningsproblematik sen barndomen med frånvarande föräldrar/trauman) varför han är bekväm med att mamma J styrt och ställt allt med barnen och familjeplanering.
Han framstår mer för mig som 7:e barnet i familjen än en fadersfigur.
Han går som på autopilot med J som sitter i förarsätet och det passar de två som handen i handsken. Men när Js plan rasar, rasar även D och därmed hela familjen.
Tvivlar på att han kommer vilja sitta längre tid än vad han behöver pga J men ska bli högst intressant att följa.
Det ligger väldigt mkt i din analys av D.
Men han skulle även kunna vara en introvert "vardagspsykopat."
Dvs att han inte är en våldspsykopat.
Enlig Z så slog pappa iallafall inte.
Trots att D inte har någon sjukvårdsutbildning ger han sken av att jobba inom sjukvården. (grannarna)
Och det låter som att han är väldigt insatt och rutinerad inom sjukvård när han talar med akutpersonalen.
Han tycks ha gott självförtroende och höga tankar om sina egna meriter.
Vilket för tankarna till uppblåst självbild och narcissism.
För han klarar ju inte ens ett jobb på ett dagcenter i utegruppen. Ett jobb som det inte krävs någon direkt utbildning för.
Å andra sidan är väl alla psykopater narcissistiska.
Så jag tror även att han skulle kvala in som psykopat men ingen våldspsykopat.
Han är coollugn i alla lägen. Blir inte stressad under förhören. Ljuger klockrent utan att darra på manschetten. Han tog det sävligt och lugnt in på akuten. Tryckte ned hissen och stod och väntade. Ingen brådska i världen med sin lilla döende dotter i famnen. Det säger en hel del.
Han är lat, bekväm, iskallt likgiltig för sina tidigare vuxna barn (ingen användning av dem längre).
Har en parasiterande livsstil. Betalar inte underhåll och hyror. Drar sig inte för att fräckt utnyttja andras välvilja. (Svågern)
Det jag tycker är skrämmande är att både J och D jobbat som personliga assistenter.
Väldigt typiskt att människor med de här störningarna söker sig till arbeten där de mest svaga och sårbara finns. Och hu!

J ville läsa till undersköterska. Tänk en J som jobbar natten hur hon skulle kunna förgifta en hel åldringsavdelning med ättika. Efter det här hoppas jag att de aldrig någonsin får arbete ens med att barnvaktsitta en guldhamster.
När det gäller J så är det knepigare. Hon hade massivt maskat i sin RPU. Så skulle tro att hon har flera störningar.
Borderline med narcisstiska drag? Eller narcissist? Tycker att J saknar det grandiosa.
Eller så är det grandiosa mer subtilt hos henne. Men borderline och ADHD förväxlas ibland. Tänker på hennes ADHD utredning som inte var fullständig.
Hur som helst tror jag hon har flera diagnoser. (?????)
Jag får fundera på din välskrivna analys av D.