2024-02-26, 23:01
Medlem
raskenss avatar
Undrar om det är den första ryska attacken på svenska Archer?

https://x.com/UkraineNewsLive/status/1762174717052473407?s=20

Den verkar ha klarat sig iaf.
Citera
2024-02-26, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Jag är SD och och har gjort lumpen och flera rep möten på 80 talet jag är en fullt utbildad soldat.

Jag är inte säker på att NATO är bra eller att skicka 30 miljarder till Ukraina från Sverige är lösningen på problemet med kriget?

Ukraina har ALDRIG varit ett bra land eller lämpligt för demokrati och jag har svårt att se dom i EU.
Rumänien var bättre än dom 2018. Tar vi in Ukraina i I EU så kommer vi att få större problem än vi har idag med länder som Slovakien eller Ungern som är riktiga skit länder.

Jag var 29 år när Sovjet försvann 1992 det är inte så länge sedan? Vissa regimer i Europa gillar och saknar Sovjet. Att få in ohyra i en bra familj skapar problem.

Ett land som älskar Ryssland är Serbien och dom är ganska lika Ukraina. Dom kommer ALDRIG med i EU
Vad jag vill ha sagt, varför spenderar vi alla dessa miljarder på ett land som var helt obetydligt för 2 år sedan?

Ukrainas folk var redan på väg till ett bättre liv före Ryssland anfallde dom var på väg at migrera deras land var skit.
Citera
2024-02-26, 23:05
Medlem
Citat:
Vad jag vill ha sagt, varför spenderar vi alla dessa miljarder på ett land som var helt obetydligt för 2 år sedan?

För att Sovjet/Ryssland är sämre. Mycket sämre. De har inte hotat/anfallet oss i 500 år t.ex.
Citera
2024-02-26, 23:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Du är fullt utbildad soldat och fattar inte vitsen med att stoppa ett expanderande imperium? Du måste skoja på riktigt.

Förstår du den här: det hade varit enklare att stoppa Adolf Hitler när han tog Sudetlandet än efter Polen.
Citera
2024-02-26, 23:09
Medlem
Citat:
Jag är SD och och har gjort lumpen och flera rep möten på 80 talet jag är en fullt utbildad soldat.

Jag är inte säker på att NATO är bra eller att skicka 30 miljarder till Ukraina från Sverige är lösningen på problemet med kriget?

Ukraina har ALDRIG varit ett bra land eller lämpligt för demokrati och jag har svårt att se dom i EU.
Rumänien var bättre än dom 2018. Tar vi in Ukraina i I EU så kommer vi att få större problem än vi har idag med länder som Slovakien eller Ungern som är riktiga skit länder.

Jag var 29 år när Sovjet försvann 1992 det är inte så länge sedan? Vissa regimer i Europa gillar och saknar Sovjet. Att få in ohyra i en bra familj skapar problem.

Ett land som älskar Ryssland är Serbien och dom är ganska lika Ukraina. Dom kommer ALDRIG med i EU

Framåtandan i Ukraina förändrades helt efter de hållit i EM tillsammans med Polen. Jag känner åtminstone 6 riktiga ryssar som flyttade till Kiev runt den perioden och nu strider för Ukraina. Relationen till släkten i hemlandet har dock skurit sig helt vid det här laget. Serbien försöker äta kakan och behålla den samtidigt och det är därför deras EU-process går så segt. Samtalade med en svenskserbiska på semestern som varit stationerad i Belgrad länge för EUs räkning. Hon nämnde att det är hopplöst att få dem att fatta ibland. Ena stunden så är de all in för att sedan fortsätta med att bråka om helt meningslösa saker i Kosovo. Stoltheten är för stark på balkan enligt henne men att det sakta går åt rätt håll.
Citera
2024-02-26, 23:09
Avslutad
Jag brydde mig inte när Ryssland invaderade Ukraina dom var inget land som vi tänkte på lika ointressena som Vitryssland eller Tajikistan
Citera
2024-02-26, 23:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Sovjet/Ryssland har ju länge agnat sig åt en kostsam ofokuserad satsning på laser som aldrig har lett till något.

vad än ryssarna satsat på så har det ju alltid lett till en halvmesyr som ligger 20år efter väst i utvecklingen. Tror det är en tidsfråga nu innan lasertekniken blir så pass robust och mobil att det kommer att explodera och bli lika stort pardigmskifte som drönarna blev för ett år sen. Det kan gå fort när väl tekniken blir mogen.

EMP vapen är också nånting som kan komma när som helst. Att kunna ha nånting mobilt som faktiskt kan slå ut elektronik med en elektromagnetisk puls kommer, frågan är bara när.
Citera
2024-02-26, 23:14
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar om det är den första ryska attacken på svenska Archer?

https://x.com/UkraineNewsLive/status/1762174717052473407?s=20

Den verkar ha klarat sig iaf.

Hur menar du att den klarat sig?

Archer är känd för sin "Shoot n scoot" vilket gör den svårbekämpad.
Hur lyckades ryssen sikta in sig, är Ukraina tvingade att köra artilleriet närmre fronten nu?
Citera
2024-02-26, 23:14
Avslutad
Plockar vi in Ukraina som är i krig i Eus samarbete så kostar det mer än det smakar.

Jag håller med Trump alla som vill ha ett bra försvar ska betala 2% av sin BNP och det är en billig försäkring
Citera
2024-02-26, 23:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur menar du att den klarat sig?

Archer är känd för sin "Shoot n scoot" vilket gör den svårbekämpad.
Hur lyckades ryssen sikta in sig, är Ukraina tvingade att köra artilleriet närmre fronten nu?

Wilderäng skriver detta:

besättningen är okej, och skadorna är inte värre än att den kan repareras. Lancet har ofta kasst resultat i sina träffar, typ kanske har några däck blivit förstörda eller liknande. Leif har antagligen kontakter i ärendet.

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-extrema-ryska-forluster-fortsatt-rysk-framryckning-oster-om-avdiivka/

Ja, kan ju va att dom går närmare fronten nu och chansar lite.
Citera
2024-02-26, 23:19
Medlem
Citat:
vad än ryssarna satsat på så har det ju alltid lett till en halvmesyr som ligger 20år efter väst i utvecklingen. Tror det är en tidsfråga nu innan lasertekniken blir så pass robust och mobil att det kommer att explodera och bli lika stort pardigmskifte som drönarna blev för ett år sen. Det kan gå fort när väl tekniken blir mogen.

EMP vapen är också nånting som kan komma när som helst. Att kunna ha nånting mobilt som faktiskt kan slå ut elektronik med en elektromagnetisk puls kommer, frågan är bara när.

De har ju sina stridsvagnar som de monterade svindyra ädelstenar på som skulle skjuta någon typ av laser under kalla kriget. Kristallerna försvann som mycket annat.

https://tankhistoria.com/experimental/1k17-compression/
Senast redigerad av Kukilon 2024-02-26 kl. 23:21.
Citera
2024-02-26, 23:21
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Wilderäng skriver detta:

besättningen är okej, och skadorna är inte värre än att den kan repareras. Lancet har ofta kasst resultat i sina träffar, typ kanske har några däck blivit förstörda eller liknande. Leif har antagligen kontakter i ärendet.

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-extrema-ryska-forluster-fortsatt-rysk-framryckning-oster-om-avdiivka/

Ja, kan ju va att dom går närmare fronten nu och chansar lite.

Vad Wilderäng anser ger jag inte mycket för.
Fordonet bör vara anpassat för en direktträff i magasinet, men att det finns något kvar att reparera ställer jag mig frågande till.

Var det samma människa som försökte intala oss att kärnvapen inte var så farliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in