2024-02-26, 14:51
Medlem
Kan man höra något om Z egna förhör?
Citera
2024-02-26, 14:57
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinneDionne
Vad spelar det för roll? Det är sjukt oavsett, allting.
24% är betydligt mer skadligt och frätande än 12% och skulle kunna förklara mängden som hon fick. Dubbel dos mot 12% som kanske pappan använde på sina barn.
Citera
2024-02-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är uteslutet att det är en olycka enligt min mening. Föräldrarna har inte agerat koherent som de skulle ha gjort om det hade varit en olycka. Eftersom mamman hade kunskap om effekterna av ättiksförgiftning så borde hon ju varit extra orolig och snabb att agera om det hade varit en olycka.

Angående Ds ansvar så tror jag inte alls att han är lättmanipulerad.
Han är antagligen psykopat om man läser RPUn noga. Han har intelligens klart över genomsnittet. Han har en parasiterande livsstil. Han har en historia av hot och våld mot sina egna barn. Han saknar empati.
Att han spelar lite trög och loj är bara en fasad som passar honom utmärkt.

Eftersom hans fru har narcissistiska drag är det smart att spela med när det passar honom. När han får kritik så rinner det förmodligen av honom.
När J och barnen inte länge är användbara för honom tror jag inte han kommer att lägga en enda minut på dem.

Amen på det! Håller med till 100%
Psykopat. Inte ens J har fattat vem hon beblandat sig med. What goes around conde around, eller vad det heter…
Citera
2024-02-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Kan man höra något om Z egna förhör?

Här: https://www.tv4play.se/video/22137ed4593544e0ce86/attiksfallet-flickan-och-forhoren

Missvisande att de visar en ambulans i inslaget, samtidigt där de säger att hon kom in på julaftonsmorgon.
De kunde sagt som det var att pappan körde henne själv in.
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-26 kl. 15:22.
Citera
2024-02-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Här: https://www.tv4play.se/video/22137ed4593544e0ce86/attiksfallet-flickan-och-forhoren

Missvisande att de visar en ambulans i inslaget, samtidigt som de säger att hon kom in på julaftonsmorgon.
De kunde sagt som det var att pappan körde henne själv in.

Tack! Vem är den blonda kvinnan som sitter med henne i förhören? Är de jourhems mamman?
Citera
2024-02-26, 15:24
Medlem
Citat:
Tack! Vem är den blonda kvinnan som sitter med henne i förhören? Är de jourhems mamman?

Såg nu förhörsledare
Citera
2024-02-26, 15:31
Medlem
Tror ni flickan får stanna i sitt jourhem?
Citera
2024-02-26, 15:40
Medlem
Saxat ur artikeln:
Citat:
Läkare om ättiksfallet: Empatilöst

En av dem pekar på ett möjligt ekonomiskt motiv och ”instrumentell empatilöshet”

Det kan inte uteslutas att strävan efter bidrag och samhällsinsatser legat bakom gärningarna, skriver en läkare vid Rättsmedicinalverket i ett utlåtande om mamman.

”Genom att taktiskt ha plågat ett barn — hållit det fängslat och bundet, utsatt det för svält och nedkylning, tvingat det att bära nedsölad blöja och svälja syra — i syfte att för egen del anskaffa berättigade förmåner har XX gett prov på en instrumentell empatilöshet”, skriver läkaren.
https://www.sydsvenskan.se/2024-02-22/lakare-om-attiksfallet-empatilost
Senast redigerad av Riley.B 2024-02-26 kl. 15:49.
Citera
2024-02-26, 15:43
Medlem
Citat:
Tror ni flickan får stanna i sitt jourhem?

Hon är inte i jourhem utan familjehem, vilket är mer stadigvarande.
Citera
2024-02-26, 16:04
Medlem
Attityds avatar
Del ur artikel från Göteborgs Posten;

Lunds tingsrätt har redan kommit fram till att det finns övertygande bevisning för att föräldrarna är helt eller delvis skyldiga till en rad brott mot dottern. Bland annat gällande den livsfarliga nedkylningen och att hon fått i sig stora mängder ättika.

De anses också helt eller delvis skyldiga i åtalspunkterna som gäller att hon fått för lite att äta och hållits inlåst och dessutom haft stora brännskador och armfrakturer utan att få läkarvård.

Åklagare Ingegerd Jigin, som vill se dem dömda till mer än tio års fängelse, säger att även hon och polisutredarna har funderat mycket över motivet.

Det finns flera tänkbara motiv, men vi vet inte varför. Det är den stora frågan hur ett barn i en syskonskara kan bli utsatt så som jag påstår att hon blivit. Det kan vara pengar, det kan vara att man själv inte ska jobba, det kan vara ännu gruvligare motiv, som jag också har sagt i pläderingen.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/lakare-om-attiksfallet-empatilost.321eccb4-d1a4-5ba0-8c2c-2b5b79dc4527
Citera
2024-02-26, 16:08
Medlem
Ds äldre barn måste vara svikna för livet och gissningsvis så särbehandlade att de valde att flytta från D och J.

Alla kommer ihåg hur sonen säger i FUP att eftersom pappa kommer läsa det här förhöret vill jag hälsa att han är en ”horunge till pappa”.

Och D själv skyller på att han gav upp vårdnaden pga slippa bråk och konflikter. Frågan är med vem? J gissar jag på precis som när det blev konflikt mellan J och hans mamma så bröts även den kontakten.

Du sonen, om du läser här inne, och det är till någon nytta, finns det nu på papper: i RPU bedöms D ha bristfällig föräldraförmåga.

Sen ibland kan det vara lättare att få ner sina tankar och känslor i skrift. Jag tror du får många år att skriva hur du känner och tycker om honom i fängelset.

Fundera över det och gör det för din egen frids skull, du är så värd det!
Citera
2024-02-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Som vissa i tråden tidigare var inne på låter efterföljande SMS konversationen mellan de två föräldrarna lite riggad, nästan som av ett tillagt och bevisande händelseförlopp.

En anledning kan vara att J gjort detta utan Ds vetskap och övertygar honom om att det är Z själv som druckit ur glaset han ställt fram med ättikan. En annan teori har varit att de vet att mobilerna kommer gås igenom.

Att både ättika och annan sadism ursprungligen kommer från J är det nog ingen tvekan om. Hon vet absolut konsekvensen av vad ättikan gjorde med hennes systers organ och livslånga lidande (uppenbart ljuger hon i smset).

Undrar däremot om D visste om ättiksförgiftningen av systern? Tror själv inte det.

Jag är inte överbevisad att det är en olycka. Det kan vara något externt som pressat på ex skolans utredning el dyl och fått det hela att kulminera för J.

Hon kan gjort honom medskyldig utan att han ens reflekterat över det. Enligt RPUn kan han inte ”läsa mellan raderna” det gör honom även lättmanipulerad.
Systern J*safin om sin pappas ättika

Då sa han att
han skulle se till att det gick att svälja, så han tog mig till toaletten där det fanns en dunk med
ättika. Han lyfte dunken och hällde det i min mun. Det rann ut ur min mun, över hela mig och
mina kläder. Jag kräktes och kräktes. Då höll han för min mun och näsa så att jag skulle
svälja det igen. Det gjorde så ont i min mun. Min mun gick sönder på insidan och det gjorde
ont ner i matstrupen. Det kändes som jag höll på att kvävas och som att det fanns en ballong i
min hals. Det gör fortfarande ont när jag sväljer. Jag har fått ärr i min mun. Jag har haft ont
varje gång jag ätit i hela mitt liv. Som vuxen fick jag opererat bort min magsäck på Aleris i
Malmö. Det kallas gastrick sleeve, men min magsäck var så skadad att de tog bort hela min
magsäck. Jag har haft svårt att svälja och att äta och under vissa perioder har jag bara ätit som
typ choklad, för det har varit lätt att svälja.

Varje gång som pappa sen gick mot toaletten, så sprang jag till själv för jag ville inte in

på toaletten. En av gångerna när han skulle dra mig till toaletten så rev jag mig på ett spik i
dörrkarmen så det började blöda på smalbenet. Så då slapp jag toaletten, han blev arg för jag
blödde ner på mattan . När jag sen var hos pappa ville jag inte gå på
toan, så jag höll mig så länge jag kunde och vägrade duscha när jag var där.

Det fetade: Tycker att det låter lite luddigt. Systern J*safin säger inte rent ut att det berodde på ättikan att de fick operera bort matsäcken. Hon berättar om ett tillfälle när pappan bestraffade henne med ättika. Sedan undvek hon toaletten där pappan förvarade ättikan.

Är det konstaterat att det berodde på ättikan att hon fick operera bort magsäcken i vuxen ålder pga ättiksskada? Om systern blivit ättiksförgiftad som barn hade hon nog hamnat under sjukvård långt tidigare. Det framgår bara att hon fick svårt att svälja och äta efter.

Jag tror inte J tänkte en tanke då på att mobilerna skulle bli genomsökta. För då hade hon nog verkligen skärpt till sig. Tycker att hon låter precis som den empatistörda varelse hon är.
(Hoppas Skånes Änglar har funnit FUP i början av tråden så att de kan läsa igenom mobilkonverationerna mellan J & D. Så att de kan lära känna den riktiga JI. Och den riktiga DI.)

Däremot tror jag som du att hon kanske manipulerar D om ättikan.

Att J använt ättika då och då på Z är kanske för att Z ska få samma problem med maten som systern J*safin. Dvs svårt att svälja. Det kände ju J till om sin systers problem iallafall.

Rättelse: Skrev tidigare att det var systern C*rnelia som Z visat fingrarna för. Det var för J*safi. Och jag hade blandat ihop lite andra saker också med systrarna. Man ska inte lita på sitt minne!

EDIT: Och J googlade giftinformationen 03.17. Antagligen eftersom Zas symtom blev värre än väntat.
Det hade J inte gjort om hon vetat hur farligt ättika verkligen var. Systern J*safin blev ju inte så påverkad av ättikan som Z.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in