2024-02-26, 16:07
Medlem
Ett övergångsställe är till för gående som vill korsa en körbana. Fordonsförare har vid obevakade övergångsställen väjningsplikt mot gående. Inga konstigheter så här långt.

Eftersom trafiken är ett samspel mellan gående och fordon är det viktigt att alla parter respekterar varandra för att trafiken skall flyta på. Jag respekterar gående när dessa genom sitt uppträde ger intryck av avsikt att passera över övergångsställe i min färdväg genom att stanna mitt fordon snarare än att köra över/döda de gående. Jag förväntar mig i gengäld att den gående enligt bästa förmåga tar sig över övergångsstället så att fordonstrafiken så snabbt som möjligt kan börja rulla igen. Det är till exempel inte okej om den gående sätter sig ner på övergångsstället och fikar. Om gående sitter och fikar på övergångsstället blir det nämligen svårt för biltrafiken att flyta på.

Om man väljer att fika på ett övergångsställe gör man detta på bekostnad av bilförarnas tid, eller hur? Och det är väl inte okej att i ett sammanhang som bygger på att olika parter samspelar, dvs trafiken, agera på ett sätt som gör att andra förlorar tid? Ändå är det exakt så folk som sneddar vid övergångsställen agerar.

Det snabbaste sättet att ta sig över ett övergångsställe är i rät linje från körbanans ena sida till den andra, dvs så som de så kallade zebralinjerna är placerade. Åtskilliga gångtrafikanter väljer dock att snedda över körbanan, dvs de avviker från zebramarkeringen. Dessa funktionsvarierade personer uppehåller sig därmed längre tid än nödvändigt i körbanan och slösar bort biltrafikanternas tid.

Hur skall vi komma tillrätta med gångtrafikanter som anser att deras tid är mer värd än bilisternas tid? Skall man konfrontera? Tuta? Börja köra och tvinga bort tidstjuvarna från körbanan?

Väjningsplikten gäller enbart på själva övergångsstället.
Citera
2024-02-26, 16:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ett övergångsställe är till för gående som vill korsa en körbana. Fordonsförare har vid obevakade övergångsställen väjningsplikt mot gående. Inga konstigheter så här långt.

Eftersom trafiken är ett samspel mellan gående och fordon är det viktigt att alla parter respekterar varandra för att trafiken skall flyta på. Jag respekterar gående när dessa genom sitt uppträde ger intryck av avsikt att passera över övergångsställe i min färdväg genom att stanna mitt fordon snarare än att köra över/döda de gående. Jag förväntar mig i gengäld att den gående enligt bästa förmåga tar sig över övergångsstället så att fordonstrafiken så snabbt som möjligt kan börja rulla igen. Det är till exempel inte okej om den gående sätter sig ner på övergångsstället och fikar. Om gående sitter och fikar på övergångsstället blir det nämligen svårt för biltrafiken att flyta på.

Om man väljer att fika på ett övergångsställe gör man detta på bekostnad av bilförarnas tid, eller hur? Och det är väl inte okej att i ett sammanhang som bygger på att olika parter samspelar, dvs trafiken, agera på ett sätt som gör att andra förlorar tid? Ändå är det exakt så folk som sneddar vid övergångsställen agerar.

Det snabbaste sättet att ta sig över ett övergångsställe är i rät linje från körbanans ena sida till den andra, dvs så som de så kallade zebralinjerna är placerade. Åtskilliga gångtrafikanter väljer dock att snedda över körbanan, dvs de avviker från zebramarkeringen. Dessa funktionsvarierade personer uppehåller sig därmed längre tid än nödvändigt i körbanan och slösar bort biltrafikanternas tid.

Hur skall vi komma tillrätta med gångtrafikanter som anser att deras tid är mer värd än bilisternas tid? Skall man konfrontera? Tuta? Börja köra och tvinga bort tidstjuvarna från körbanan?

För att göra en "Lars Ekborg":
- Det är bara att köra över dem!
Citera
2024-02-26, 16:13
Medlem
CoZeCos avatar
I en perfekt värld skulle man bara kunna gasa, de är ju inte på ett övergångsställe, vore synd på bilen bara
Citera
2024-02-26, 16:17
Medlem
Citat:

Nej, man gillar läget helt enkelt. Har man inte bättre impulskontroll än så bör man kontakta trafikstyrelsen och be dem makulera körkortet.

Citat:

Ja, men samtidigt så finns ju vägtrafikförordningens huvudregel. Det är nog rätt svårt att få rätt om du råkar köra på en gångtraffikant i direkt anslutning till ett övergångsställe. Jag skulle inte bli förvånad om det till och med skulle betraktas som att man inte iaktar väjningsplikten.
Citera
2024-02-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, man gillar läget helt enkelt. Har man inte bättre impulskontroll än så bör man kontakta trafikstyrelsen och be dem makulera körkortet.

1. Anser du att det är felaktigt att snedda vid övergångsställen? Om inte, varför är sneddarens tid mer värd än väntande bilisters?

2. Om ja på 1, vad anser du bör göras för att ändra sneddares beteende?

Den här tråden är ett exempel på informationsåtgärd. Kanske läser en övergångssneddare tråden och börjar reflektera över sitt förkastliga uppträdande.
Citera
2024-02-26, 17:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
1. Anser du att det är felaktigt att snedda vid övergångsställen? Om inte, varför är sneddarens tid mer värd än väntande bilisters?

2. Om ja på 1, vad anser du bör göras för att ändra sneddares beteende?

Den här tråden är ett exempel på informationsåtgärd. Kanske läser en övergångssneddare tråden och börjar reflektera över sitt förkastliga uppträdande.

1. Ja, det är fel, men herreminje, det handlar om någon sekund. Det är bara funktionsvarierade som inte klarar av att vänta den lilla extra tiden utan att stressa upp sig. Dessutom - du ska planera din körning och anpassa hastigheten i god tid så i de flesta fall är det inget problem kvar när du sakta glider fram mot zebran.

2. Ingenting. De som är så stressade i trafiken att de tycker att detta är ett problem ska inte ens ha körkort.
Citera
2024-02-26, 19:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om jag av någon anledning anser att jag behöver tjäna tid så har jag inga problem med att snedda över en väg/gata. Om någon har problem med detta får väl personen använda tutan?

Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
I en perfekt värld skulle man bara kunna gasa, de är ju inte på ett övergångsställe, vore synd på bilen bara

Att med vilje köra på en gångtrafikant är knappast att rekommendera då det inte är lagligt att medvetet skada eller döda människor.
Citera
2024-02-26, 20:37
Medlem
Jag lovar att gå över i rät linje om alla bilister lovar att inte snedda i kurvor.
Citera
2024-02-26, 21:33
Medlem
anarquistens avatar
Det räknas väl som övergångsställe från 10m före zebraränderna till 10m efter, så det är klart man sneddar över
Citera
2024-02-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om jag av någon anledning anser att jag behöver tjäna tid så har jag inga problem med att snedda över en väg/gata. Om någon har problem med detta får väl personen använda tutan?

Varför är din tid viktigare än min? Du inser väl att om egoismen skall bli en faktor i trafiken kommer bilar inte stanna och släppa över dig vid övergångsställen och du kommer då förlora mer tid än du tjänar på att snedda vid övergångsställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Jag lovar att gå över i rät linje om alla bilister lovar att inte snedda i kurvor.

Om bilar som sneddar i kurvor är i vägen för mötande trafik ser jag relevansen av ditt argument, annars inte. Du kan naturligtvis gena vid övergångsställen precis hur mycket du vill så länge du inte är i vägen för eller hindrar övrig trafik.

Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Det räknas väl som övergångsställe från 10m före zebraränderna till 10m efter, så det är klart man sneddar över

Nej, så klart inte. Men även om så hade varit fallet återkommer vi till att ditt agerande sker på bekostnad av andra i trafiken. Varför tycker du det är okej att du skall stoppa upp trafiken mer än nödvändigt när du passerar över körbanan?
Citera
2024-02-26, 22:00
Medlem
Citat:

Jag sneddar ibland när bilisten redan har stannat för att hen förstår att jag avser att gå över - för att bespara dennes tid. Efter att ha fått ögonkontakt med bilisten. Det är väl ett bra exempel på samspel?

Ibland när jag cyklar mot ett övergångsställe som är cykelpassage stannar bilisterna redan innan jag når fram för att de förstår att jag tänker ta mig över. Då cyklar jag trots att trafikreglerna kräver att man leder cykeln över övergångsstället. Efter att ha fått ögonkontakt. För att spara både bilistens och min tid. Men det känns lite fel, misstänker att polisen kan sätta dit mig om de kommer på mig och är på dåligt humör. Tror dock inte att så många bilister har koll på att det bara är vid s.k. cykelöverfart som cyklisten får cykla och inte behöver leda cykeln - inte vid cykelpassage.
Senast redigerad av guru1966 2024-02-26 kl. 22:10.
Citera
2024-02-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag sneddar ibland när bilisten redan har stannat för att hen förstår att jag avser att gå över - för att bespara dennes tid. Det är väl ett bra exempel på samspel?

Jag förstår inte riktigt hur du sneddar på ett sätt som minskar din tid på körbanan men om du lyckas passera körbanan på ett snabbare sätt än att gå rakt över zebramarkeringen kan du väl rita en bild och posta i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in