2024-02-25, 23:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?
Varför ger du inga källor? Du ljuger alltså helt öppet. Detta handlar givetvis om NATO och militärpersonal kopplad till amerikanska Försvaret, inget annat. Exakt samma avtal har både Norge och Danmark. Varför är det bara problem om Sverige ingår detta avtal men inte att Norge och Danmark haft avtalet i 70 år?
Citera
2024-02-25, 23:33
Medlem
Det hade kanske varit bättre att gå med i CSTO (den ryska militäralliansen med Armenien, Belarus och några -stanländer). Eftersom Ryssland är det enda egentliga hotet mot oss hade det på ett fiffigt sätt undvikit konflikt därifrån.
Citera
2024-02-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så en amerikansk soldats brorsa kan alltså komma hit och våldta och mörda och sedan åka hem igen utan konsekvenser?

Finns det inte en del skräckhistorier om amerikanska soldater som våldtar flickor/kvinnor i Japan bland annat? Kanske det är sådant som Sverige får börja vänja sig vid. INGET riksdagsparti verkar se till Sveriges bästa. Om man fortfarande tror att SD är något annat än kontrollerad opposition så är man nog bortom räddning.
Citera
2024-02-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jänkarna har något som kallas för Judge Advocate General och en intern rättsskipning som torde vara väl så tuff som något som svenskt rättsväsende kan prestera.

Inklusive dödsstraff om de gör något som motiverar den påföljden.

Jag är full trygg med att den personal som skickas utomlands på det här sättet dels inte är uppenbart kriminella personer dels är föremål för både disciplinåtgärder och straff vid misskötsel och brottsligt beteende.

Se vad det gäller övriga omständigheter Guillou kommer dragande med: Jänkarna förpliktar sig att bidra till svensk säkerhet med både amerikanska liv och amerikanska pengar. Klart som fan de ser till att friskriva sig från vad lokala potentater kan hitta på.

Det bästa hade varit om vi aldrig gjort oss av med våra förmågor från kalla kriget. Men nu står vi där med arslet bart och måste ta vad vi får.

Det kan vi tacka de sista trettio årens genomruttna politikergeneration för.

Det bästa hade varit om vi hållit oss neutrala och fria i stället för att fläka upp röven åt ena eller andra hållet.

Amerikanska trupper är ökända runt om i världen för att de fullkomligt blåskiter i värdlandets lagar, regler och bestämmelser. De bråkar, våldtar och begår allehanda andra olika brott som antingen sopas under mattan, ignoreras, eller i värsta fall så blir GM omplacerad någon annan stans så att denne ska slippa lokalt åtal. Värdlandet kan klaga bäst fan de vill... de har inte längre några lagar som biter.
Citera
2024-02-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Och jag som trodde att SD var emot ”globalisterna”…

De sitter i regering med liberala partier… globalism är en gren av liberalismen. Men ja vi som röstade på dem får ju ta oss en tankeställare nu när de lägger sig platta om och om igen för partier som vill göda den lilla klicken rika på oss vanligt folks bekostnad. Misstänker att SD kommer störtdyka i valet nästa år. Ett spektakulärt magplask som smäller så hela simhallen hoppar till
Citera
2024-02-25, 23:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ja nu har de lågbegåvade krigshetsarna fått som de vill.
De drar nu sitt strå till stacken när det gäller att sälja ut landet Sverige.

Den kuvade, lågbegåvade svensken tycker enbart det är skönt när andra får ta ansvaret och bestämma åt dem.

Det "gamla" Sverige var alldeles för bra.
Och tyvärr skapades en generation som inte hade förmågan att känna stolthet och ansvar över sitt land.

De gav bort landet, det var enklast så..

I ett hypotetiskt scenario där Nato hamnar i en konflikt med Ryssland så tror jag man är bra naiv om man tror att Sverige inte skulle påverkas om vi helt stod utanför Nato och USA's skydd.
Med amerikansk närvaro på svensk mark, och med ett kommande Natomedlemskap så ökar det möjligheterna att skydda både Sverige och våra grannländer vid ett tidigare skede.

Med Sverige utanför krånglar detta till sig, och Ryssland skulle utan tvekan se den svaga punkten i Östersjön och utnyttja denna.
Om man tror att det bara är att rusta upp sitt eget försvar så tror man fel. En sådan process tar mycket lång tid, och skulle kosta minst det dubbla som vi idag läger på försvar.
Citera
2024-02-26, 00:00
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag avskyr i normala fall Guillou och har dessutom börjat misstänka att han på senare år börjar bli rejält gaggig.

Men, den här gången lyfter jag på hatten för honom, hans krönika den här gången är helt enkelt lysande. Det verkar som om Sverige har skrivit på ett USA-standarddokument-1.0-kapitulationsöverrenskommelse - helt utan orsak.

Han tolkar och han tolkar medvetet galet för klick. Krävs någon som granskar utan intresse av pengar och politiskt spel för att dra en så hård dom.
Citera
2024-02-26, 00:03
Medlem
Det var USA och 68-vänstern som lade ned vårt kärnvapenprogram och med det vår självförsvarsförmåga. Sveriges vasallskap har planerats i mer än 50 år.
Citera
2024-02-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Fy fan säger jag bara! Och här har svenska folket tydligen ingenting att säga till om? Både NATO och framför allt det här borde vi fått folkomrösta om, snacka om att regeringen har gått bakom ryggen på oss. Man kan till och med säga att de har huggit oss i ryggen med det här avtalet.

Tack för länken, mycket skrämmande läsning.
Du fick rösta i riksdagsvalet. En icke bindande folkomröstning i en sakfråga hade inte gjort någon skillnad.
Citera
2024-02-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Men det är ju solklart att Sveriges riksdag kommer att klubba genom det här. Man skriver inte under ett sådant här avtal utan att först ha förvissat sig om att man har riksdagen bakom sig. Riksdagsbeslutet sedan är ju bara en formalitet.
Enda inlägget som jag håller med dig om. Självklart så kommer det att röstas igenom. Om det gör så att russofiler och liknande patrask börjar tjuta så är detta det bästa som hänt sedan skivat bröd.
Citera
2024-02-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?

Vi har inga patriotiska politiker längre Jag hade aldrig skrivit under det där avtalet. Jag hade dessutom slagit mynt om detta och klätt av andra politiker som vill göra det.

Hade Jimmie Åkesson kallat till presskonferens och sagt att "Över min döda kropp att jag som svensk patriot skriver under det här brevet." Så hade han vunnit 10+% i nästa val.

JU mer du älskar ditt land, desto mer röster så är det bara.
Citera
2024-02-26, 01:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
I ett hypotetiskt scenario där Nato hamnar i en konflikt med Ryssland så tror jag man är bra naiv om man tror att Sverige inte skulle påverkas om vi helt stod utanför Nato och USA's skydd.
Med amerikansk närvaro på svensk mark, och med ett kommande Natomedlemskap så ökar det möjligheterna att skydda både Sverige och våra grannländer vid ett tidigare skede.

Med Sverige utanför krånglar detta till sig, och Ryssland skulle utan tvekan se den svaga punkten i Östersjön och utnyttja denna.
Om man tror att det bara är att rusta upp sitt eget försvar så tror man fel. En sådan process tar mycket lång tid, och skulle kosta minst det dubbla som vi idag läger på försvar.
Sanningen är ju att om det blir krig mellan USA (Nato...) och Ryssland, torde den enda anledningen vara än mer provokation från USA.
Och då kommer det smälla utav helvete, vilket innebär att minst 75% av de s.k."svenska männen" skiter på sig.

De resterande försätts då i beredskap.

Men detta krig kommer att styras av helt andra vapen än AK4 och närstrid.

Här talar vi om högst högteknologiska ballistiska robotar med lång räckvidd.
Räcker inte detta kommer kärnvapen att användas.

De 25% som är i förhöjd beredskap kan bara titta på.

Det här kriget kommer med största sannolikhet betyda att även Sverige blir soprent!

Att Sverige och gotland är "strategiskt viktigt" spelar ingen roll.

Detta krig kommer vara över på mindre än en vecka.

Världen har kommit så långt i vapenutveckling, vilket innebär att skulle det bli ett verkligt skarpt läge, där en konflikt dragits till sin spets, kommer kriget vara av en helt annan kaliber än vad vi tidigare skådat.

Skulle inte förvåna mig om denn lille Pål Johnson med natovurmare sitter i en bunker och tokrunkar då drömmen gick i uppfyllelse innan ridån gick ner...
Senast redigerad av hanenhen 2024-02-26 kl. 01:31. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in