2024-02-25, 17:17
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Finnarna? Haha…nä.

Dailymail i det där inlägget (som verkar ha försvunnit) som Tuor hänvisade till är inget annat än rent skitsnack med tanke på att den är två år gammal. Finland är numera en del av NATO, likaså inom kort även Sverige.

Det soldatsed jag avlade för över 20 år sedan gäller fortfarande. Skulle den facistiska russki-ivan angripa Finland så är jag beredd att åka över oavsett om jag så måste gå från Tyskland till fots.

Den soldatseden har jag förlängt att även gälla för av Sverige: det land som jag föddes och växte upp i trots att jag inte var medborgare förrän i vuxen ålder.

Och för att koppla denna lilla tirad till ämnet:
Det enda russki-ivan gör med sin artilleriövermakt är att bomba civila mål. Hade de riktat vapnen mot frontlinjen istället hade det troligtvis sett annorlunda ut än den för tillfället mer eller mindre frysta frontlinjen. Genom att bomba civila, visar moskoviten sin avsikt: folkmord.
Citera
2024-02-25, 17:23
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
En ukrainsk parlamentsledamot har uttalat att Kharkiv, Ukrainas näst största stad, riskerar att falla snart om inte finansiellt stöd tillkommer. Det skulle i så fall ske efter Kupyansk, vilket innebär att det fortfarande är en bit kvar. Det verkar dock som en strategi att lägga skulden för alla motgångar på republikanerna, med hoppet som den sista tillflykten. Hon hoppas på långdistansmissiler och F-16 plan , sista halmstrån blir att be om nukleär artilleri.

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1761658988385460401?s=46

Långdistansmissiler ja, men F-16 är onödiga eftersom ryssar har inte luftherrarvälde över Ukraina på grund av deras starka luftvärn.
Om vi jämför med USA-s invasion av Irak där de hade luftherrarvälde och fällde en massa bomber över Irak,
de ryska bombplanen vågar inte göra det.
Därför hör vi aldrig om att ryska bombplan fäller bomber över Ukraina och på samma sätt skulle F-16 riskera att bli nedskjutna.
Senast redigerad av rex144 2024-02-25 kl. 17:26.
Citera
2024-02-25, 17:33
Medlem
Lawlines avatar
För någon vecka sen pratades om att man skakat fram 300 000 122mm granater och 500 000 155mm granater det som fattades var pengar vilket jag tror löste sig. Senaste veckan så skulle det finns 120 000 122mm granater i Rumänien som Tyskland skulle förmedla till Ukraina. Totalt 920 000 granater så det är bäst att rySSnaZZarna hukar i sina avföringsgropar
Senast redigerad av Lawline 2024-02-25 kl. 17:41.
Citera
2024-02-25, 17:55
Medlem
Behöver man förstå varför eller kan man strunta i det.
Jag menar när Ryssland gick in i Luhansk, som hade gjort sig fri från Ukraina genom folkomröstning. Redan 2014.
Bör man som informerad människa veta det och ta den kunskapen som bas när man diskuterar eller kan man bara syssla i sina egna önskvindlingar och skriva vad som helst.
Om man räknar bakåt - till 1980 - så var det skamligt att påstå sig veta något (som man inte visste) och ta ställning i olika konflikter, eftersom det då var lätt för andra människor ta reda på fakta och att man själv bara tar fakta från nattmössan.

Visst Ukraina förlorar - det har de gjort hela tiden. De två vinsterna var när ryssarna måste evakuera en stad för att de inte hade tillräckligt med soldater för att försvara det och sen fanns en plats vid floden som inte gick att försvara. Ryssarna hade tagit den men såg den som för kostsam och de evakuerade staden, på potonbroar på natten.
På morgonen såg Ukrainarna (som var högt belägna) att ryssarna var borta och nu kunde de resa sin flagga - vilket de gjorde och sedan försvann de tillbaka till sina platser. För staden är omöjlig att försvara.

Nu närmar sig ryssarna den första staden Karkov och är på väg att ta tillbaka den. Då är en av vinsterna för Ukraina omintetgjord. Då har de bara en kvar.
Citera
2024-02-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Polen markerade krigets 2-årsdag genom att dumpa ett lass gödsel utanför Rysslands ambassad i Warszawa😉

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPW7a4/bajsattack-mot-ryska-ambassaden

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om de nu bara gjorde något åt Ryssarna som organiserar polska bönder för att stoppa transporter till Ukraina så skulle det vara bättre.

En polsk bonde agerar mot Ryssland, medan 10 tusen polska bönder agerar mot Ukraina.
Det är visserligen inte Ukrainas fel att EU har sådana hutlösa skatter och avgifter på t.ex. drivmedel och konstgödsel, vilket Ukraina inte har.
Man kan själv tänka hur svenska åkerier skulle reagera, ifall det kom utländska lastbilar med ett dieselpris på 5 kr litern som körde i Sverige!

Stora rubriker i svensk media om en polacks aktion, inte alls förvånande!
Senast redigerad av Hultabultan 2024-02-25 kl. 18:13.
Citera
2024-02-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
För någon vecka sen pratades om att man skakat fram 300 000 122mm granater och 500 000 155mm granater det som fattades var pengar vilket jag tror löste sig. Senaste veckan så skulle det finns 120 000 122mm granater i Rumänien som Tyskland skulle förmedla till Ukraina. Totalt 920 000 granater så det är bäst att rySSnaZZarna hukar i sina avföringsgropar

Stämmer, Sydkorea och Sydafrika har 500k 155mm och 300k 120(122?)mm granater som kan skickas snabbt, en del är nog redan på väg. Sen har Turkiet mer än 1 miljon 155 mm som de kan sälja men Frankrike, Grekland och Cypern säger nej till de Turkiska granaterna.

Det finns granater att få tag i men tidigare konflikter sätter stopp.
Citera
2024-02-25, 18:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Så, nu börjar alltså Ukraina få slut på soldater. Finns det någon mening med att fortsätta skicka vapen och ammunition när Ukraina förmodligen inte kan hålla ut året ut?

Eller är Europa och USA medvetna om detta och bara försöker göra det så kostsamt som möjligt för Ryssland?

Enligt Zelensky har 31 000 Ukrainare dött i kriget, förmodar att det är inklusive civila?
Så att ett land med över 40 miljoner invånare får slut på soldater är felaktigt om du inte tror att Zelensky står och ljuger.

Enligt presidenten har 31 000 ukrainare dött i striderna.

– Det rör sig inte om 300 000 eller 150 000, eller vad än (Rysslands president Vladimir) Putin eller hans lögnaktiga närmaste säger
Citera
2024-02-25, 18:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Detta jag läste ..

https://www.dagensps.se/varlden/ryssland-rekordrikt-pa-sin-olja/

Jag ser samma sak som du. Men är det rimligt/troligt?
1. Försäljningen i allmänhet är lägre än tidigare.
2. Indien kan inte kompensera volymmässigt för bortfallet från andra marknader. Bl a kan man inte transportera samma mängd olja på båt, på det avståndet, som tidigare gick i pipeline till Europa.
3. Indien köper till stora rabatter.
4. Ett pristak är satt.

Slutligen undrar jag över alla dessa siffror som presenteras.
Skulle jag om jag vore Ryssland, öppet redovisa sina siffror?
Skulle Indien köpa olja över pristaket?

Jag vet att du inte kan svara på alla dessa frågor. Men jag ifrågasätter starkt om man tjänar mer än någonsin?
Citera
2024-02-25, 18:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Så, nu börjar alltså Ukraina få slut på soldater. Finns det någon mening med att fortsätta skicka vapen och ammunition när Ukraina förmodligen inte kan hålla ut året ut?

Eller är Europa och USA medvetna om detta och bara försöker göra det så kostsamt som möjligt för Ryssland?

Och du kan belägga detta med en källa?
Eller är du en posthora.
Citera
2024-02-25, 18:18
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Enligt Zelensky har 31 000 Ukrainare dött i kriget, förmodar att det är inklusive civila?
Så att ett land med över 40 miljoner invånare får slut på soldater är felaktigt om du inte tror att Zelensky står och ljuger.

– Det rör sig inte om 300 000 eller 150 000, eller vad än (Rysslands president Vladimir) Putin eller hans lögnaktiga närmaste säger

Du kan väl som vanligt länka till uttalandet?
Vore märkligt att han säger det nu, när det tidigare pratats om högre siffror.
Citera
2024-02-25, 18:21
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Ryssarna har tydligen fått nästan slut på fungerande stridsflyg nu, hur löser de detta? Ser inget vidare bra ut för Ryssland nu....
Citera
2024-02-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Det är nog exklusive civila. Washington post skriver 31 000 troops.

Saxat från artiklen
"Zelensky says 31,000 Ukrainian troops have been killed since invasion"

Länk till artikeln
https://www.washingtonpost.com/world/2024/02/25/ukraine-war-casualties-zelensky-russia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in