2024-02-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Det är fler och fler i Europa som är pessimistiska till att Ukraina kommer att ta tillbaka sitt land från Ryssland.

https://www.dn.se/varlden/fortsatt-starkt-stod-for-ukraina-i-sverige-men-fler-tror-att-ryssland-vinner-kriget/

Om du är smart så fattar du någon gång att inse dina fel och sluta spamma tråden. Jag skrev faktiskt att Azovbataljonen skapades 2014 medans du syftade på att den skapades 2022. Dina läs- och skrivsvårigheter är inte mitt problem.

Det är din tolkning att jag beskrev att den skapades 2022 jag har aldrig skrivit årtal.

Utan jag beskrev att milisen skapades efter den Rysska ockupationen för att skydda den Ukrainska befolkningen.
Vilket ligger helt i linje med vad du länkat till och att den startades 2014.

Får jag då tolka att du anser att ockupationen startades 2022??
Vilket jag påtalat flertal tillfällen utan att du verkar kunna förstå skriven text.

Lär dig läsa innan du spammar tråden, och har du fortfarande svårt att tolka den ganska enkla texten så ta hjälp av en vuxen.

Försök att läsa rätt om du nu kan det, och ta hjälp av en vuxen om det blir för besvärligt för dig.
Citera
2024-02-24, 16:27
Medlem
Rapporteras idag om att Ryssland tagit full kontroll över Lastochkyne och Sjeverne väster om Avdiivka, samt att man brutit igenom helt vid Robotyne och intagit halva byn.

Återstår att se hur långt Ryssland hinner trycka på innan man stöter på hårt motstånd och uppbyggda defensiva linjer igen.
Senast redigerad av onibaba 2024-02-24 kl. 16:30.
Citera
2024-02-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Rapporteras idag om att Ryssland tagit full kontroll över Lastochkyne och Sjeverne väster om Avdiivka, samt att man brutit igenom helt vid Robotyne och intagit halva byn.

Återstår att se hur långt Ryssland hinner trycka på innan man stöter på hårt motstånd och uppbyggda defensiva linjer igen.
Var har du läst denna information?

Läste ett inlägg här (tror jag) om detta som skedde vid Avdivka var ett så kallat genombrott där ukrainas arme dras tillbaka i en okontrollerad reträtt, så bör en smart arme dra nytta av det och omgående gå bra mycket längre in genom fronten. Att det skulle gå enklare att göra det.
Men detta skall tydligen inte ryssarna ha gjort utan initialt "fryst läget" väster om Avdivka. Analysen var då att ryssarna var antingen utmattade eller helt enkelt korkade befäl. Det var Iof för någon/några dagar sedan.

De källor jag skummar är: ISW, Youtube, Deepstatemap/LiveUmap och några poddar om geopolitik
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-02-24 kl. 18:16. Anledning: Komplettering
Citera
2024-02-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Var har du läst denna information?

Läste ett inlägg här (tror jag) om detta som skedde vid Avdivka var ett så kallat genombrott där ukrainas arme dras tillbaka i en okontrollerad reträtt, så bör en smart arme dra nytta av det och omgående gå bra mycket längre in genom fronten. Att det skulle gå enklare att göra det.
Men detta skall tydligen inte ryssarna ha gjort utan initialt "fryst läget" väster om Avdivka. Analysen var då att ryssarna var antingen utmattade eller helt enkelt korkade befäl. Det var Iof för någon/några dagar sedan.

De källor jag skummar är: ISW, Youtube, Deepstatemap/LiveUmap och några poddar om geopolitik

Informationen gällande situationen väster om Avdiivka kommer från både pro-ryska samt pro-ukrainska telegram kanaler, mer specifikt @rezervsvo samt @stanislav_osman. Info om Robotyne kommer från Suryiakmaps på twitter.

Överlag så brukar pro-ukrainska källor så som ISW, deepstate/liveuamap ta ett par dagar på sig innan man bekräftar och uppdaterar info om situationen vid fronten när det kommer till Ryska avancemang. Youtube och poddar skippar jag helt då dessa för det mesta svamlar och jagar klick.

Kan rekommendera r/UkraineRussiaReport på reddit, där postas det både pro-ukrainska och pro-ryska nyheter/uppdateringar rätt så flitigt, utan någon censur eller cirkle jerk. Modereringen är också bra och man tillåter åsikter från båda hållen sålänge de inte innehåller personliga påhopp.

Varnar dock att det definitivt finns en större majoritet pro-ryska användare i den subredditen, men det förklaras enkelt med att man censureras/bannas i andra subreddits gällande kriget så fort man postar något ryssvänligt, därav söker sig många just dit.
Senast redigerad av onibaba 2024-02-24 kl. 19:13.
Citera
2024-02-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Informationen gällande situationen väster om Avdiivka kommer från både pro-ryska samt pro-ukrainska telegram kanaler, mer specifikt @rezervsvo samt @stanislav_osman. Info om Robotyne kommer från Suryiakmaps på twitter.

Överlag så brukar pro-ukrainska källor så som ISW, deepstate/liveuamap ta ett par dagar på sig innan man bekräftar och uppdaterar info om situationen vid fronten när det kommer till Ryska avancemang. Youtube och poddar skippar jag helt då dessa för det mesta svamlar och jagar klick.

Kan rekommendera r/UkraineRussiaReport på reddit, där postas det både pro-ukrainska och pro-ryska nyheter/uppdateringar rätt så flitigt, utan någon censur eller cirkle jerk. Modereringen är också bra och man tillåter åsikter från båda hållen sålänge de inte innehåller personliga påhopp.

Varnar dock att det definitivt finns en större majoritet pro-ryska användare i den subredditen, men det förklaras enkelt med att man censureras/bannas i andra subreddits gällande kriget så fort man postar något ryssvänligt, därav söker sig många just dit.
Tack så mycket för tipsen. Har inte alls kikat på Reddit, skall kika in.
Kollar även på Telegram ibland men det är ganska svårt att följa info sporadiskt där. Telegram översättningsfunktion imponerar dock.
Citera
2024-02-25, 00:01
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är väl ändå uppenbart för de flesta att Ukraina har låtit sig utnyttjas som redskap för USA:s ambitioner att försvaga Ryssland.

Det är det jag också tycker, att det egentligen är amerikanerna som bedriver krig mot Ryssland, genom proxy, och på det sättet undviker en direktkonfrontation. Men det är ju inte precis första gången dessa supermakter gör på det här viset.

Citat:
Tittar man sedan på vad denna konflikt lett till för Europa i ekonomiska termer så är det någonting mycket illavarslande, vilket i och för sig i jämförelse vad konflikten betyder för Ukraina är en bagatell. Trots alla tecken på att utvecklingen i Ukraina skulle leda till en väpnad konflikt, så var man från natostaterna helt kallsinnig till att träffa en överenskommelse rörande gemensam säkerhet med Ryssland.

Precis vad jag sagt, att Europa blir fattigt av kriget.

Fredssamtalen innan och en bit efter krigets uppkomst motarbetades av USA/Nato, och det kan ju få utgöra en tankeställare till varför?

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är din tolkning att jag beskrev att den skapades 2022 jag har aldrig skrivit årtal.

Får jag då tolka att du anser att ockupationen startades 2022??
Vilket jag påtalat flertal tillfällen utan att du verkar kunna förstå skriven text.

Försök att läsa rätt om du nu kan det, och ta hjälp av en vuxen om det blir för besvärligt för dig.

Nej, utan du skrev att Azov skapades 2022, medan jag påpekade att den skapade 2014 . Skyll inte på mig att du inte kan läsa mina inlägg korrekt.
Citera
2024-02-25, 02:02
Medlem
Citat:
Det är det jag också tycker, att det egentligen är amerikanerna som bedriver krig mot Ryssland, genom proxy, och på det sättet undviker en direktkonfrontation. Men det är ju inte precis första gången dessa supermakter gör på det här viset.

Precis vad jag sagt, att Europa blir fattigt av kriget.

Fredssamtalen innan och en bit efter krigets uppkomst motarbetades av USA/Nato, och det kan ju få utgöra en tankeställare till varför?

Nej, utan du skrev att Azov skapades 2022, medan jag påpekade att den skapade 2014 . Skyll inte på mig att du inte kan läsa mina inlägg korrekt.

Uppenbarligen så saknar du helt möjlighet att analysera en text?

Jag skrev att den paramilitära milisen skapades efter ockupationen för att skydda civilbefolkningen, vilket du tolkade som att jag syftade på 2022. Vilket alla som har koll på konflikten inte är korrekt utan det skedde 2014.

Jag har citerat mina inlägg till dig, men du fortsätter bara med ditt felaktiga påstående.
Citera
2024-02-25, 03:36
Medlem
E-Mac.s avatar
Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, säger att det har varit för mycket optimism för Ukraina. Stidsmoralen sjunker bland deras soldater.

https://omni.se/t/ukraina/38981387be6826cc0e1f521e5c40565aa16065ee

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Jag skrev att den paramilitära milisen skapades efter ockupationen för att skydda civilbefolkningen, vilket du tolkade som att jag syftade på 2022. Vilket alla som har koll på konflikten inte är korrekt utan det skedde 2014.

Jag har citerat mina inlägg till dig, men du fortsätter bara med ditt felaktiga påstående.

Nej det är bara trams. Dina läs- och skrivsvårigheter har jag jag redan sagt att du får ta itu med själv.
Citera
2024-02-25, 03:47
Medlem
Citat:
Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, säger att det har varit för mycket optimism för Ukraina. Stidsmoralen sjunker bland deras soldater.

https://omni.se/t/ukraina/38981387be6826cc0e1f521e5c40565aa16065ee

Nej det är bara trams. Dina läs- och skrivsvårigheter har jag jag redan sagt att du får ta itu med själv.

Uppenbarligen förstår du faktiskt inte de inlägg du citerar.

Att du inte tar hjälp med din bristande läsförståelse är ditt problem.
Citera
2024-02-25, 10:08
Medlem
Det cirkulerar allt fler rykten (obekräftade) på nätet senaste veckan om att det pågår någon form av hemliga kontakter mellan USA och Ryssland som handlar om vapenvila osv.
Är det fler här som har snappat upp detta?
Ja jag vet att Seymour Hersch redan för ganska längesedan flaggat för detta men då var det ingen som trodde på detta. Hersch påstår att det var Zaluzny som var länken till Gerasimov.
Vilka skulle kunna föra dessa hemliga samtal idag?
https://seymourhersh.substack.com/p/the-president-vs-the-general
https://seymourhersh.substack.com/p/general-to-general
Citera
2024-02-25, 10:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det cirkulerar allt fler rykten (obekräftade) på nätet senaste veckan om att det pågår någon form av hemliga kontakter mellan USA och Ryssland som handlar om vapenvila osv.
Är det fler här som har snappat upp detta?
Ja jag vet att Seymour Hersch redan för ganska längesedan flaggat för detta men då var det ingen som trodde på detta. Hersch påstår att det var Zaluzny som var länken till Gerasimov.
Vilka skulle kunna föra dessa hemliga samtal idag?
https://seymourhersh.substack.com/p/the-president-vs-the-general
https://seymourhersh.substack.com/p/general-to-general

Hersh, var inte det dåren som rapporterade att det var USA som sprängde NordStream?
Citera
2024-02-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hersh, var inte det dåren som rapporterade att det var USA som sprängde NordStream?
Dåren hade rätt.
Man brukar säga att dårar och barn säger sanningen.
Kejsaren är naken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in