Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Var har du läst denna information?
Läste ett inlägg här (tror jag) om detta som skedde vid Avdivka var ett så kallat genombrott där ukrainas arme dras tillbaka i en okontrollerad reträtt, så bör en smart arme dra nytta av det och omgående gå bra mycket längre in genom fronten. Att det skulle gå enklare att göra det.
Men detta skall tydligen inte ryssarna ha gjort utan initialt "fryst läget" väster om Avdivka. Analysen var då att ryssarna var antingen utmattade eller helt enkelt korkade befäl. Det var Iof för någon/några dagar sedan.
De källor jag skummar är: ISW, Youtube, Deepstatemap/LiveUmap och några poddar om geopolitik
Informationen gällande situationen väster om Avdiivka kommer från både pro-ryska samt pro-ukrainska telegram kanaler, mer specifikt @rezervsvo samt @stanislav_osman. Info om Robotyne kommer från Suryiakmaps på twitter.
Överlag så brukar pro-ukrainska källor så som ISW, deepstate/liveuamap ta ett par dagar på sig innan man bekräftar och uppdaterar info om situationen vid fronten när det kommer till Ryska avancemang. Youtube och poddar skippar jag helt då dessa för det mesta svamlar och jagar klick.
Kan rekommendera r/UkraineRussiaReport på reddit, där postas det både pro-ukrainska och pro-ryska nyheter/uppdateringar rätt så flitigt, utan någon censur eller cirkle jerk. Modereringen är också bra och man tillåter åsikter från båda hållen sålänge de inte innehåller personliga påhopp.
Varnar dock att det definitivt finns en större majoritet pro-ryska användare i den subredditen, men det förklaras enkelt med att man censureras/bannas i andra subreddits gällande kriget så fort man postar något ryssvänligt, därav söker sig många just dit.