Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Och Sverige har också ett litet hål med 0 offensiva stjärnor födda 1999 och 2000.
Men man har i alla fall garenterat en kedja i Bratt-Elias Pettersson- Raymond som kommer vara under 30 år och någonstans mellan stjärnor och superstjärnor för world cup 2028
Finlands garanterade offensiva stomme under 30 år kommer vara Kakko-Lundell/Kotten- Tolvannen. Det är ju sämre än Tjeckien 2026 med Necas-Zacha-Pasternak
Tycker det är värt att notera att det också skett en rätt drastisk scenförändring på väldigt kort tid. Backa tre år och man kunde kanske säga att Sverige hade bredden och Finland spetsen. Men förra säsongen och denna har Svenskarna verkligen tagit jättekliv medan finnarna snarare backat.
Pettersson, Nylander, Bratt, Dahlin, Ullmark som exempel är spelare som gjort sig relevanta på ett helt annat sätt än de var tidigare. Samtliga har tagit steg uppåt i hierarkin. I Finland skulle jag säga att Rantanen är den som tydligast flyttat fram sin position, Hintz får också hänga med där.
Sverige har snart 4 spelare där klubbarna sett sånt värde i dem att de erbjudits kontrakt på 10+ miljoner (sen vet alla i själ och hjärta att Hedman också skulle förtjäna de pengarna).
På det stora hela har Sverige blivit bättre på allt. Vi har ett gäng stjärnbackar, offensiven ser hetare ut än på mycket länge, Lundqvist har fått värdiga efterträdare på målvaktsposten.
Den enda positionen jag ser en risk för försämring på är backsidan när tidiga 90-talister som Hedman, Karlsson, OEL m.fl lägger av eller blir för gamla. Dahlin i all ära men finns risk att han blir ensam i sin kaliber om ett tag. Men just nu har vi riktigt bra backar födda i mitten på 90-talet som lär hålla ett tag till som Lindholm, Forsling, M.Pettersson, Larsson, Andersson. Så går ingen direkt nöd.
Men runt Dahlins egen ålder blir jag mer osäker. Inget vidare utfall på de hypade 01-backarna än så länge. Finns dock killar som Edvinsson man får hålla tummarna för.
Men utöver det lilla orosmolnet så vettetusan när man skulle sett både sån bredd och spets på offensiv talang både i ligan och påväg in.
Så just idag ligger vi
klart före finnarna. Var betydligt jämnare både offensivt och på målvaktsposition för bara ett par säsonger sedan.
Edit: Har av snällhet valt att inte prata speciellt mycket om spelarna som verkar ha stagnerat eller blivit rentav sämre. Inte heller så mycket om dem som verkar hålla sin "normala" nivå och varken blivit direkt bättre eller sämre de senaste åren som t.ex Barkov & Zibanejad som såklart är jättebra spelare.
Hade varit kul att gå in på detaljnivå och beta av spelare för spelare och utvecklingskurva. Men har inte tid att sitta i 10+ timmar med det för att få till något seriöst som fångar hela bilden.
Edit2: Leo Carlsson har på ett tidigt skede visat att han på riktigt har potential att bli en superstjärna. Men det såg Laine också ut att kunna bli tidigt i nhl-karriären så jag vill vara lite försiktig med att dra slutsatser om spelare under 20-21.