2024-02-24, 17:47
Medlem
Grattis till TS som har fått ett recept som fungerar.

Men det där med att man måste gå 100% på viktnedgång fungerar inte ändå. Det går inte att ha som nyhetslöfte att man aldrig får äta något sött eller aldrig kränga en chipspåse. Sådant där SKAPAR värre ätstörning än vad man redan har. Titta på hur normalviktiga äter och hur de tänker kring mat, och kopiera vad de gör. Svälter de sig och äter aldrig en chipspåse? Nope.

Viktnedgång är ett maraton och inte 100 meter sprint. Men ändå har alla inställningen att de ska vara Usain Bolt när det är ett maraton de ska springa. Det går inte och är helt omöjligt. Sådant här tar tid, och fettet som sitter på kroppen är ett resultat av mentala processer. Det är dessa som behöver förändras, långsamt och på sikt. Man gör inte det i panik och bara för att det är ett nyår.

Om man ska klättra uppför en stege, då kan man inte försöka hoppa upp på högsta pinnen. Ta det ett steg i taget. Det gäller faktiskt det mesta i livet.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-02-24 kl. 17:52.
Citera
2024-02-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-apollon
TS. Hur ser dina alkoholvanor ut, har de ändrat sig samtidigt om du ändrat ätvanor pga Ozempic?

Jag dricker normalt sätt väldigt lite - kanske en öl på fredag kväll till matlagningen. Med det sagt har jag inte märkt någon förändring i hur jag reagerar på alkohol, förra lördagen drack jag två glas vin och kände ingen skillnad mot hur det var utan Ozempic.
Citera
2024-02-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Grattis till TS som har fått ett recept som fungerar.

Men det där med att man måste gå 100% på viktnedgång fungerar inte ändå. Det går inte att ha som nyhetslöfte att man aldrig får äta något sött eller aldrig kränga en chipspåse. Sådant där SKAPAR värre ätstörning än vad man redan har. Titta på hur normalviktiga äter och hur de tänker kring mat, och kopiera vad de gör. Svälter de sig och äter aldrig en chipspåse? Nope.

Viktnedgång är ett maraton och inte 100 meter sprint. Men ändå har alla inställningen att de ska vara Usain Bolt när det är ett maraton de ska springa. Det går inte och är helt omöjligt. Sådant här tar tid, och fettet som sitter på kroppen är ett resultat av mentala processer. Det är dessa som behöver förändras, långsamt och på sikt. Man gör inte det i panik och bara för att det är ett nyår.

Om man ska klättra uppför en stege, då kan man inte försöka hoppa upp på högsta pinnen. Ta det ett steg i taget. Det gäller faktiskt det mesta i livet.

Jag håller med om att det är en långsiktig och långsam förändring som krävs. Min känsla är att med hjälp av semaglutid blir det inte en sådan enorm kamp mot dåliga matvanor hela tiden, utan man kan gå över till ett normalt förhållande till mat utan att tvingas vara mentalt stark hela tiden.

Om man ätit normalt i ett halvår är det det som är det nya normala, och då har man förhoppningsvis ställt om sina vanor till stor del.
Citera
2024-02-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
TS, hur känns det att veta att människor med diabetes inte kan få tillgång till sin medicin för att du är oansvarig med ditt kaloriintag men vägrar stå för det?

Hur mycket av kostnaderna för ditt matmissbruk står vi skattebetalare för? Jag ber till gud att den här idiotin inte går på högkostnadsskyddet.

Typ 2 diabetets är i princip en vällevnadssjukdom för dem som inte drabbas först när de är åldringar. Förr kallades Tp 2 för åldersdiabetes, eftersom det nästan bara drabbade gamla. Numera äter, dricker och soffsitter sig massor av yngre människor till diabetes typ 2. Det handlar alltså om lika goda kålsupare, även om undantag givetvis finns.

Obesa människor löper hög risk att drabbas av typ 2 diabetes, även vad gäller andra sjukdomar är risken väldigt mycket högre mycket än för icke-obesa. Det handlar t ex om cancer, högt blodtryck och andra hjärt/kärlproblem, samt alla de problem som drabbar rörelseapparaten. I förtid utslitna knän och höftleder och ryggrad t ex. Obesa har fler och längre sjukskrivningsperioder än icke-feta. Att hjälpa feta att gå ner i vikt är en enorm vinstaffär för skattebetalarna.

Det är synd om de diabetiker som nästan dör om de inte får Ozempic. Samtidigt har de väldig tur som fick diabetes samtidigt som Ozempic uppfanns. Hade de fått sin diabetes för 3-4 år sedan hade de fått dö istället eftersom Ozempic inte fanns då. Nu har de i alla fall en chans.
Citera
2024-02-24, 18:09
Medlem
53....so whats avatar
Ja du TS, 3 kg på 23 dar verkar väl ligga inom månatliga variationer hos de flesta människor, även om man har en stadig vikt år efter år. Det sa du ju själv så jobba lite mer på motivationen.
Och med tanke på placeboeffekten, ändrat matintag och/eller ökad motion så kan de 3 kilona knappt imponera på någon. Skulle nog anse att det borde vart mer...

Reagerade mer på din läkare. Skrev han ut 3 olik läkemedel i olika styrkor som du skulle exprimentera med?
Han kom fram till att han skriver ut både Ozempic, Wegovy och Rybelsus från både låga till höga doser för att jag säkert ska kunna få tag på det från något apotek
Verkar inte seriöst. Dessutom om flera gör likadant damsuger man ju marknaden på ett läkemedel som de är ont om.
Missunnar dig inte medicinen, det är tillverkarleden som måste ställa om.
Citera
2024-02-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Min känsla är att med hjälp av semaglutid blir det inte en sådan enorm kamp mot dåliga matvanor hela tiden, utan man kan gå över till ett normalt förhållande till mat utan att tvingas vara mentalt stark hela tiden.

Ja det där med mentalt stark är ett uttryck som inte känns rätt egentligen. Därför att man ska inte behöva vara mentalt stark när det kommer till mat. Det blir liksom två ytterligheter som kämpar mot varandra. Du har matsuget som attackerar från ena hållet, och försöket att motstå det från andra hållet. Men då gör de bara varandra starkare. Jag syftar alltså på den mentala biten. Om man använder liknelsen av två brottare som bägge vill besegra varandra, då ser man att ju mer de kämpar och ju längre åren går desto starkare blir motparten.

Så om man kämpar mot det som man vill besegra, då blir det som man vill besegra starkare. I min erfarenhet så kan man inte bekämpa mentala processer på det viset. Man behöver identifiera vad något är, och hur det kom att bli till. Det handlar om att inse känslomässiga laddningar av ett visst beteende och tänkande, och avladda dem.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-02-24 kl. 18:15.
Citera
2024-02-24, 18:17
Medlem
Retardcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Ja du TS, 3 kg på 23 dar verkar väl ligga inom månatliga variationer hos de flesta människor, även om man har en stadig vikt år efter år. Det sa du ju själv så jobba lite mer på motivationen.
Och med tanke på placeboeffekten, ändrat matintag och/eller ökad motion så kan de 3 kilona knappt imponera på någon. Skulle nog anse att det borde vart mer...

Reagerade mer på din läkare. Skrev han ut 3 olik läkemedel i olika styrkor som du skulle exprimentera med?
Han kom fram till att han skriver ut både Ozempic, Wegovy och Rybelsus från både låga till höga doser för att jag säkert ska kunna få tag på det från något apotek
Verkar inte seriöst. Dessutom om flera gör likadant damsuger man ju marknaden på ett läkemedel som de är ont om.
Det är en nätdoktor. hur seriöst kan det bli?
Citera
2024-02-24, 18:19
Medlem
Citat:
Visst kan det handla om placebo lite grann, men jag själv är nöjd med 3 kg på 23 dagar. Jag vill gå ner ungefär 15 kg till, kan jag göra det på lite drygt 100 dagar till är det helt perfekt för mig.

Citat:

Det handlar inte om att experimentera med olika mediciner - dessa tre har exakt samma aktiva substans, semaglutid. Ozempic och Wegovy administreras subkutant med spruta, Rybelsus i pillerform. Och att den skrevs ut i olika styrkor är också en sanning med modifikation - även om man får en penna med 1,0 mg inställt så börjar man med en dos på 0,25 mg genom att vrida ett visst antal klick på pennan.
Citera
2024-02-24, 18:24
Medlem
Retardcarrots avatar
Citat:
Visst kan det handla om placebo lite grann, men jag själv är nöjd med 3 kg på 23 dagar. Jag vill gå ner ungefär 15 kg till, kan jag göra det på lite drygt 100 dagar till är det helt perfekt för mig.

Det handlar inte om att experimentera med olika mediciner - dessa tre har exakt samma aktiva substans, semaglutid. Ozempic och Wegovy administreras subkutant med spruta, Rybelsus i pillerform. Och att den skrevs ut i olika styrkor är också en sanning med modifikation - även om man får en penna med 1,0 mg inställt så börjar man med en dos på 0,25 mg genom att vrida ett visst antal klick på pennan.
men blir inte 0,25 *4 =1mg?
Citera
2024-02-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retardcarrot
men blir inte 0,25 *4 =1mg?

Jo, men för att få ut 1,0 mg ur pennan som är förinställd på det vrider du på doseringen tills du nått fram till 1,0 mg - det kräver runt 76 klick. Om du bara vrider 1/4 av det - 19 klick - så får du 0,25 mg ur en 1-milligramspenna.

Du kan alltså använda en penna gjord för högre doseringar trots att du fått recept på en lägre dos.
Citera
2024-02-24, 18:45
Medlem
Retardcarrots avatar
Citat:
Jo, men för att få ut 1,0 mg ur pennan som är förinställd på det vrider du på doseringen tills du nått fram till 1,0 mg - det kräver runt 76 klick. Om du bara vrider 1/4 av det - 19 klick - så får du 0,25 mg ur en 1-milligramspenna.

Du kan alltså använda en penna gjord för högre doseringar trots att du fått recept på en lägre dos.
Nej, jag menar att den räcker i 4 veckor ?
Citera
2024-02-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retardcarrot
Nej, jag menar att den räcker i 4 veckor ?

Den gör det om du går på en dos på 1,0 mg per vecka. Jag går på 0,5 mg just nu - så en sådan penna skulle räcka åtta veckor för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in