2024-02-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Du får se till att fixa till ditt levnadssätt under tiden du minskar vikten.

En viktnedgång brukar ju ofta följas av en kraftig viktökning när man klarat målet och tappar all motivation. Bättre att du ändrat ditt levnadssätt vilket medför en lägre vikt (självklart okej att pressa lite extra under en kortare tid för snabbare minskning).

Tanken är absolut att förändra levnadssättet för gott. Det är relativt lätt med semaglutid då jag blir mätt fort och inte känner sug efter sötsaker.

Sedan är målet att behålla målvikten tillräckligt länge för att vikttermostaten ska ställa om sig till den nya vikten. Jag är väldigt motiverad att både gå ner i vikt och hålla mig där efteråt.
Citera
2024-02-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Tack så jävla mycket för att du använder ozempic så att vi diabetiker som verkligen behöver det inte kan få tag på det….

Idiot

Jupp. Min gamla mor har fått gå över på Rybulsus nu... fan vad jag fnattat runt efter det jävla ozempic.

Så finns det idioter som lyxbantar....

Förbannad blir man.
Citera
2024-02-24, 15:23
Medlem
TS, hur känns det att veta att människor med diabetes inte kan få tillgång till sin medicin för att du är oansvarig med ditt kaloriintag men vägrar stå för det?

Hur mycket av kostnaderna för ditt matmissbruk står vi skattebetalare för? Jag ber till gud att den här idiotin inte går på högkostnadsskyddet.
Citera
2024-02-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jupp. Min gamla mor har fått gå över på Rybulsus nu... fan vad jag fnattat runt efter det jävla ozempic.

Förbannad blir man.

Samma för min pappa. Han var nära att stryka med i somras, en faktor var att hans ozempic inte gick att få tag på längre på grund av folk som TS. Jag fattar inte att de här människorna kan leva med att ta läkemedel från folk som är sjuka för att de vill vara smala men inte kan låta bli godis, jag hade skämts som en hund.
Citera
2024-02-24, 16:24
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Jag är en 47 år gammal man, 176 cm lång. Har i större delen av mitt vuxna liv haft en övervikt som pendlat upp och ner, men alltid lyckats få ner vikten om jag verkligen försökt. Det senaste året har dock vikten gått upp så att jag för första gången någonsin hamnat över 30 i BMI vilket var en varningsklocka för mig.

2024-01-14
Jag väger 96,5 kg vilket motsvarar ett BMI på 31,2. Det högsta jag någonsin hamnat på, och jag bestämmer mig för att göra något åt saken. Äter lite bättre, tränar lite grann (mest roddmaskin). Går ner 2 kg på två veckor på egen hand. Det är dock väldigt svårt att motstå frestelser, för mig är det godis/chips/sötsaker och läsk på kvällen som är det svåraste att hålla mig ifrån.

2024-01-27, lördag
Efter att läst in mig på för- och nackdelarna bestämde jag mig för att pröva semaglutid. Jag ville inte köpa från någon konstig nätsida och betala med Swish eller kryptovaluta, så jag valde en nätdoktor istället (Dr Vikt).

Jag valde att betala för deras 6-månaderspaket (299 kr/månad) och gick igenom ett frågeformulär samt skickade in foto på mig själv. Kvittot kom direkt via mejl (från Distansdoktorn Sverige AB intressant nog).

De bokade in mig för blodprovstagning på ett lab nära mig som jag kunde välja själv. Jag gillar att man direkt kan börja chatta med en läkare i appen eller via hemsidan. Mycket bra responstid, i alla fall från min läkare.

2024-01-29, måndag
Tidigt på morgonen gick jag till labbet för att lämna blodprov.

2024-01-31, onsdag
Läkaren från Dr Vikt ringde upp mig för konsulation vid lunchtid. Han kom fram till att han skriver ut både Ozempic, Wegovy och Rybelsus från både låga till höga doser för att jag säkert ska kunna få tag på det från något apotek. Jag ska dock börja på 0,25 mg/vecka.

Jag kollar på fass.se och ser att det finns Ozempic 1,0 mg tillgängligt på ett apotek två mil från mig, så jag hoppar i bilen och kör dit. Inga problem att få ut Ozempic på receptet, de frågar om jag har diabetes vilket jag inte har - detta innebär att det inte går på högkostnadsskydd. Jag betalar 1042 kr och eftersom jag köper 1,0 mg men kommer att injicera 0,25 mg kommer det att räcka i ett par månader i alla fall.

2024-02-01
Vikt: 94,5 kg
Första sprutan Ozempic (0,25 mg).

Noterar inom ett par dagar att jag inte längre är lika intresserad av mat och att jag inte kan äta så mycket innan jag blir mätt. Fokuserar på att få i mig protein i form av kött, och grönsaker. Äter inget eller ytterst lite ris/pasta/potatis.

Inga konstiga biverkningar, inget illamående eller liknande.

2024-02-08
Andra sprutan Ozempic (0,25 mg)

2024-02-15
Tredje sprutan Ozempic (0,5 mg)
I samråd med min läkare går jag upp till 0,5 mg redan tredje sprutan. Det ska gå bra eftersom jag inte upplevt några negativa biverkningar tidigare.

2024-02-22
Fjärde sprutan Ozempic (0,5 mg)

2024-02-24
Jag väger mig för första gången sedan kuren påbörjades (inte haft tillgång till våg på lång jobbresa).
Vikt: 91,5 kg
BMI: 29,9

Så hittills viktnedgång på 3,0 kg på 23 dagar, vilket jag är nöjd med. Särskilt att BMI nu är 29,9, under gränsen för klinisk fetma! Min målvikt ligger vid BMI 24,9, under gränsen för övervikt, vilket för mig motsvarar 77,0 kg. Jag hoppas nå dit den 27 juli 2024. Datumet är uträknat genom att sikta på en viktnedgång på 0,1 kg per dag med startdag då jag började med Ozempic.

Du kommer bli fet igen så snart du slutar.
Då kommer hungern tillbaka. Lär dig självdisciplin gällande din kost och träning parallellt så kanske du klarar att hålla vikten.
Citera
2024-02-24, 16:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Förbannad blir man.

Köp Novo Nordisk aktier så har du en liten tröst.

Skämt åsido. Det är patetiskt att en vuxen man har så dålig självdisciplin att han ska behöva konkurrera bort behövandes medicin. För TS behöver inte medicinen.
Jag hade förstått om han skrev att ”p.g.a. helt jävla trasiga knän så kan jag inte gå längre eller simma och jag håller på att dö av konsekvenserna av min övervikt…”

Som du skriver lyxbantar men jag tycker mer att det är svaga män som inte ens kan ta tag i sig själva. Tillbaka med Fat shaming!!
Citera
2024-02-24, 16:51
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Ozempic och Wegovy är samma medicin och har samma verksamma ämne. Att säga att man ska ta Wegovy istället för Ozempic är som att säga att man ska ta Alvedon och inte Panodil.

Obesitas är en livslång sjukdom, så räkna med behandling hela livet. De som tror att det enbart har med disciplin att göra kanske ska testa att gå ner 20% i vikt och hålla det i fem år. Sen kan vi se hur många som lyckas med det. Alternativt för bästa liknelse. Gå upp till 30-35 i BMI. Håll det i ett år och gå sen ner till BMI under 25. Återkom gärna med hur det går och hur er goda disciplin räddar er. Nästan alla med obesitas kan gå ner i vikt, men väldigt få kan hålla en normal vikt.

Det är en revolution att vi har ett läkemedel som gör viktnedgång enklare och med så få biverkningar. Men tänk på att alla gamla sanningar fortfarande gäller. Du måste äta bättre, träna och vårda din sömn. Det är väldigt välkommet att överviktiga tar tag i sin sjukdom och inte belastar samhället. Det tycker jag vi ska hylla och inte titta avundsjukt på bara för att man använder medicin.
Senast redigerad av kolmogorov-smirnov 2024-02-24 kl. 16:53.
Citera
2024-02-24, 17:07
Medlem
Sameshs avatar
Jag mådde skit av Ozempic och kommer inte att fortsätta med det, kommer ju alltfler rapporter om allvarliga biverkningar.
Citera
2024-02-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Ozempic och Wegovy är samma medicin och har samma verksamma ämne. Att säga att man ska ta Wegovy istället för Ozempic är som att säga att man ska ta Alvedon och inte Panodil.

Obesitas är en livslång sjukdom, så räkna med behandling hela livet. De som tror att det enbart har med disciplin att göra kanske ska testa att gå ner 20% i vikt och hålla det i fem år. Sen kan vi se hur många som lyckas med det. Alternativt för bästa liknelse. Gå upp till 30-35 i BMI. Håll det i ett år och gå sen ner till BMI under 25. Återkom gärna med hur det går och hur er goda disciplin räddar er. Nästan alla med obesitas kan gå ner i vikt, men väldigt få kan hålla en normal vikt.

Det är en revolution att vi har ett läkemedel som gör viktnedgång enklare och med så få biverkningar. Men tänk på att alla gamla sanningar fortfarande gäller. Du måste äta bättre, träna och vårda din sömn. Det är väldigt välkommet att överviktiga tar tag i sin sjukdom och inte belastar samhället. Det tycker jag vi ska hylla och inte titta avundsjukt på bara för att man använder medicin.

Så är det. Jag kan bara säga igen att jag tycker att det är oetiskt att ställa två patientgrupper - diabetessjuka och överviktiga - mot varandra, och säga att en grupp har rätt till en medicin men den andra ska skämmas, skylla sig själv och inte ha rätt till en medicin.

Det handlar om tillgång och efterfrågan. Tillgången är för tillfället begränsad, men efterfrågan är enorm - och växande. Om ett år eller två har förhoppningsvis tillverkningen av semaglutid hunnit ikapp vilket gör den här debatten irrelevant, och vi kan istället skatta oss lyckliga att överviktiga äntligen har en rimlig möjlighet att både gå ner i vikt och behålla den!
Citera
2024-02-24, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Hur går tankarna när du når din målvikt och sedan slutar med sprutorna - vad kommer göra att du inte trycker i dig godis, coca-cola, pizza en kväll för att unna dig? Tror du aptiten på det onyttiga kommer tillbaka?

De absolut flesta som varit med i amerikanska Biggest Loser som tappat vädligt många kilon återfår dessa när de längre inte har någon coach som är med och visar exakt vad de ska äta och hur och när de ska träna. Du kommer ju inte alls ha gjort något för att din kropp ska bli bättre - inga gympass, inga långa promenader utan det är en spruta som gör att du inte känner dig hungrig. Om inte ens de från Biggest Loser kan komma att fortsätta med en sund livsstil hur tror du att du kommer reagera på den mentala biten när sista sprutan är tagen?

Är du rädd för att bli fast i ett evigt beroende av ozempic?

Citat:
Så är det. Jag kan bara säga igen att jag tycker att det är oetiskt att ställa två patientgrupper - diabetessjuka och överviktiga - mot varandra.

Det är ju som att ställa utvecklingsstörda svenskar mot somalier, båda kräver oerhörda resurser från skattebetalarna som blir allt färre.
Citera
2024-02-24, 17:37
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Jag har absolut funderat på det du säger, och har tänkt mig att jag ska hantera det genom att jag under den här tiden på Ozempic skaffa mig ett mycket bättre och sundare förhållande till mat - framför allt godis/chips.

När jag slutar med Ozempic planerar jag att fortsätta väga mig regelbundet och träna bra. Om vikten kryper uppåt igen tänker jag ta tag i det fort, inte sticka huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

En stor skillnad mellan mig och deltagarna i Biggest Loser är att jag aldrig någonsin varit sjukt överviktig och inte kunnat röra på mig - större delen av mitt vuxna liv har jag pendlat mellan BMI på 27 och 30.

Planen är dock att i samråd med läkare eventuellt fortsätta på en underhållsdos Ozempic i kanske ett halvår efter uppnådd målvikt.

Jag hoppas givetvis att det går bra för dig men angående Biggest Loser så har ju de ett ännu större incitament att inte falla tillbaka i gamla vanor då de varit så illa ute men trots det gör det ändå. Och jämför man då med dig som inte har problem att röra sig utan, vad jag antar, kan leva ett vanligt liv redan idag bara det att du inte kan gå ned i vikt med egen kraft. Hoppas du kommer till bukt med sötsuget och matvanor när medicinen inte är med i bilden längre.
Citera
2024-02-24, 17:37
Medlem
A-apollons avatar
TS. Hur ser dina alkoholvanor ut, har de ändrat sig samtidigt om du ändrat ätvanor pga Ozempic?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in