Ursprungligen postat av
onewalker
Jag är en 47 år gammal man, 176 cm lång. Har i större delen av mitt vuxna liv haft en övervikt som pendlat upp och ner, men alltid lyckats få ner vikten om jag verkligen försökt. Det senaste året har dock vikten gått upp så att jag för första gången någonsin hamnat över 30 i BMI vilket var en varningsklocka för mig.
2024-01-14
Jag väger 96,5 kg vilket motsvarar ett BMI på 31,2. Det högsta jag någonsin hamnat på, och jag bestämmer mig för att göra något åt saken. Äter lite bättre, tränar lite grann (mest roddmaskin). Går ner 2 kg på två veckor på egen hand. Det är dock väldigt svårt att motstå frestelser, för mig är det godis/chips/sötsaker och läsk på kvällen som är det svåraste att hålla mig ifrån.
2024-01-27, lördag
Efter att läst in mig på för- och nackdelarna bestämde jag mig för att pröva semaglutid. Jag ville inte köpa från någon konstig nätsida och betala med Swish eller kryptovaluta, så jag valde en nätdoktor istället (Dr Vikt).
Jag valde att betala för deras 6-månaderspaket (299 kr/månad) och gick igenom ett frågeformulär samt skickade in foto på mig själv. Kvittot kom direkt via mejl (från Distansdoktorn Sverige AB intressant nog).
De bokade in mig för blodprovstagning på ett lab nära mig som jag kunde välja själv. Jag gillar att man direkt kan börja chatta med en läkare i appen eller via hemsidan. Mycket bra responstid, i alla fall från min läkare.
2024-01-29, måndag
Tidigt på morgonen gick jag till labbet för att lämna blodprov.
2024-01-31, onsdag
Läkaren från Dr Vikt ringde upp mig för konsulation vid lunchtid. Han kom fram till att han skriver ut både Ozempic, Wegovy och Rybelsus från både låga till höga doser för att jag säkert ska kunna få tag på det från något apotek. Jag ska dock börja på 0,25 mg/vecka.
Jag kollar på fass.se och ser att det finns Ozempic 1,0 mg tillgängligt på ett apotek två mil från mig, så jag hoppar i bilen och kör dit. Inga problem att få ut Ozempic på receptet, de frågar om jag har diabetes vilket jag inte har - detta innebär att det inte går på högkostnadsskydd. Jag betalar 1042 kr och eftersom jag köper 1,0 mg men kommer att injicera 0,25 mg kommer det att räcka i ett par månader i alla fall.
2024-02-01
Vikt: 94,5 kg
Första sprutan Ozempic (0,25 mg).
Noterar inom ett par dagar att jag inte längre är lika intresserad av mat och att jag inte kan äta så mycket innan jag blir mätt. Fokuserar på att få i mig protein i form av kött, och grönsaker. Äter inget eller ytterst lite ris/pasta/potatis.
Inga konstiga biverkningar, inget illamående eller liknande.
2024-02-08
Andra sprutan Ozempic (0,25 mg)
2024-02-15
Tredje sprutan Ozempic (0,5 mg)
I samråd med min läkare går jag upp till 0,5 mg redan tredje sprutan. Det ska gå bra eftersom jag inte upplevt några negativa biverkningar tidigare.
2024-02-22
Fjärde sprutan Ozempic (0,5 mg)
2024-02-24
Jag väger mig för första gången sedan kuren påbörjades (inte haft tillgång till våg på lång jobbresa).
Vikt: 91,5 kg
BMI: 29,9
Så hittills viktnedgång på 3,0 kg på 23 dagar, vilket jag är nöjd med. Särskilt att BMI nu är 29,9, under gränsen för klinisk fetma! Min målvikt ligger vid BMI 24,9, under gränsen för övervikt, vilket för mig motsvarar 77,0 kg. Jag hoppas nå dit den 27 juli 2024. Datumet är uträknat genom att sikta på en viktnedgång på 0,1 kg per dag med startdag då jag började med Ozempic.