2024-02-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Syre.

från wikipedia
Eldstorm är ett fenomen som kan uppstå då den stigande elden från en brandhärd bildar en uppåtsträvande skorstensliknande luftström, så att intensiva vindar sugs in mot brandhärden och när elden med syre.

En ren och skär brandgasexplosion. Inget annat.
Citera
2024-02-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De hade lätt gått o släcka ka me en brandbil på platts efter 10 minuter.
Men nej. Brandkåren parkerar ute på gatan o fifflar med annat. 20 minuter senare är kranen fortfarande nedfällning. Tar ca 1h tror jag innan de ens fått upp kranen.
Asså va händer..

Första bil är framme 10.12, dvs 5-6 minuter efter larmet går på station, och detta är vad de möter.

https://youtu.be/Hv7mGd2Jqo0?si=cYXAAAO6hlof_PmY

”Hade lätt gått och släcka” säger du… Jo visst!
Citera
2024-02-22, 07:46
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxx
Du igen! Har redan bemött din inkompetens i andra inlägg och här får du ett till för sådana som du ska inte uttala dig om saker du inte har en jävla aning om.

1) Livräddning går före allt. Det skriver du också att du förstår att brandkåren fokuserar på det, så bra. Man vet om att fler styrkor är påväg till platsen och släckning utvändigt får lämnas till efterföljande styrka/styrkor. Det är rätt prioritering och jag tror du själv hade uppskattat att vi brandmän hade gått och letat efter dig före vi går på utvändig släckning väl?

2) ”Vem som helst kunde spruta mer vatten än brandkåren” säger du. Här kommer lite matnyttig information. En släckbil innehåller 2000 liter vatten och ett Ultimatic strålrör levererar cirka 450-475 liter per minut. PER strålrör. Dunkar du fram två så drar du alltså 900-950 liter per minut. Eftersom du vet bättre än alla andra så antar jag att du kan räkna fram hur lång tid det tar att tömma tanken på bilen. Om inte så tar det cirka 2 minuter.

Brandpostnätet i denna stan är inte att räkna med där många brandposter levererar 600-1000 liter per minut. Men i din värd så tänker väl du då ”va fan är problemet”. Jo visst du KANSKE kan förse en bil med vatten. Men kort inpå så kommer fler enheter, både hävare, stegbil och fler släckbilar. Kanonerna på hävaren och stegen matar ut en bra bit över 1250 liter per minut per kanon. Börjar du förstå problemet här? Tankbilar kommer också men det är lite framkörningstid att ta i beaktning också.

Bara lägg ner ditt jävla skitsnack! Vi finns till för tredje man STÄNDIGT och vi riskerar ibland våra egna liv för att rädda andra. Men ibland räcker inte ens vi till. Ser man förloppet på Oceana så är det kört redan från början.
De va 20+ talet arbetare på plats, de hade lätt kunnat assistera brandkår att på 1m dra en slang till närmsta vattenpost. Samhällsengagemang och krisberedskap behövs.
Efter ha sett videon där brandkåren anländer inser jag att släckningen va endast en bil och kom lite för sent för att hinna så de ringde nog på Räddningstjänsten lite för sent för de skulle ha en chans.
Dock såg ja videos på hur räddningstjänsten tog de hfäyffsat chill. Generellt så är folk ganska oblivious kring andras pengar/egendom och de finns ingen provision att skapa incitament.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2024-02-22 kl. 07:49.
Citera
2024-02-22, 08:01
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Första bil är framme 10.12, dvs 5-6 minuter efter larmet går på station, och detta är vad de möter.

https://youtu.be/Hv7mGd2Jqo0?si=cYXAAAO6hlof_PmY

”Hade lätt gått och släcka” säger du… Jo visst!
Jag hade fel hur långt gånget de faktiskt va innan de va på plats. När larmet gick hade de säkert brunnit o pyrt 10 minuter. Me tanke på hur övertänd de va när larmet gick ut 10.06 och videos jag sett. Hade gått o förhindra snabb spridning till juvudbyggnaden om 3 bilar va på plats och 6 slangar

Men jag står fast vid att ibland ser man 2 snubbar plus en kille som koppla på vattnet i marken. Vid olika tilfälöen syns på film hur de går runt, och utan hjälp . Och de går när de inte har något i handen. Finns filmer. De ser inte direkt ut som de ska släcka en brand på ett hangarfartyg om du sett sanna videos.
Fattar de är tungt men just saying, hade de vart deras eget hem, en båt eller något de värdesätter.
Citera
2024-02-22, 11:53
Medlem
Citat:
En ren och skär brandgasexplosion. Inget annat.

Japp en redig brasa det där
Citera
2024-02-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag hade fel hur långt gånget de faktiskt va innan de va på plats. När larmet gick hade de säkert brunnit o pyrt 10 minuter. Me tanke på hur övertänd de va när larmet gick ut 10.06 och videos jag sett. Hade gått o förhindra snabb spridning till juvudbyggnaden om 3 bilar va på plats och 6 slangar

Men jag står fast vid att ibland ser man 2 snubbar plus en kille som koppla på vattnet i marken. Vid olika tilfälöen syns på film hur de går runt, och utan hjälp . Och de går när de inte har något i handen. Finns filmer. De ser inte direkt ut som de ska släcka en brand på ett hangarfartyg om du sett sanna videos.
Fattar de är tungt men just saying, hade de vart deras eget hem, en båt eller något de värdesätter.

Ja men det finns inte tre bilar inom den korta framkörningen som du efterfrågar om man skulle släckt det. Även då är jag tveksam.

Närmaste bil efter Gårda blir Mölndal, sen är det Frölunda. Framkörningstiden är för lång ändå. Och då har du bara två enheter som kan fokusera på brandsläckning.

Well well - vi ser på det olika men skillnaden är att jag vet vad jag pratar om. Du har rätt till din åsikt men det blir magstarkt när du klart och tydligt inte vet vad du uttalar sig om.
Citera
2024-02-22, 18:31
Medlem
drmaximusens avatar
Två artiklar fångade mitt intresse:
-dels att Wingårdh anser att Oceana ska byggas upp utan att ritas om
och
-dels att styrelsen för Liseberg anser att skattebetalarna inte ska stå för konstnaden av uppbyggnade utan man utreder frågan om försäkringsbolagen ska betala.

Nu får vi se vad utredningen visar vad gäller vem betalar vad för återställningen.
Citera
2024-02-22, 23:29
Medlem
Har inte läst alla 497800 sidor så förlåt om jag missat allt men har ändå läst väldigt många av dom och läst lite om diskussioner gällande brandceller och ”ståldörrar” i dessa gränser.. om man ser på de animerade färdigskisser (reklambilder) som finns på Oceana så verkar ”rutchkanetornet” inte vara i en egen cell…

Nu vet jag inte om detta är en separat brandcell men ni som varit i Åby-badet i Göteborg vet ju att deras sliders beträds i ett ”eget” trapphus stängt och skilt från själva bad-hangarerna… Någon som analyserat och vet mer? Är dessa i en egen såkallad brandcell?

Skulle det nu vara så att Oceana inte har separerat deras torn från resten av äventyrsdelen så finns det ju inga brandceller att isolera eller skydda där förutom de som fortfarande står intakt såsom café, omklädningsrum osv.. vilket är i mina ögon sjuukt besvärande. Visst att släcksystem inte var installerade i detta skede men seriöst, se på brandförloppet och dess acceleration?! Ett attentat eller sabotage mot ett fullsatt Oceana fullt med lekande och förvirrade barn tillsammans med detta brandförlopp… hade de kunnat utrymma alla gäster innan brandgasexplosionen?
Senast redigerad av TheIphoneLover123 2024-02-22 kl. 23:50.
Citera
2024-02-23, 10:09
Medlem
Har vi fått några nya uppgifter hur detta missöde gick till? Varför började det att brinna?
Citera
2024-02-23, 19:03
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Har vi fått några nya uppgifter hur detta missöde gick till? Varför började det att brinna?
Inga nya uppgifter. Det skulle förvåna mig om det inte är elmuffsvetsningen som du kan läsa mer om här i tråden.
Citera
2024-02-24, 18:18
Medlem
” Brandskyddet godkänt strax innan Oceanabranden”. Enligt artikel i Aftonbladet
Citera
2024-02-24, 18:31
Medlem
ColloritSoyas avatar
Fick detta som svar från WhiteWater efter min begäran av säkerhetsdatablad:
Citat:
Hello,

Thank you for your inquiry.

Are you able to provide me with a little more context on your inquiry? “Hello, I would like to know more about your surface treatments. I have been looking for the safety data sheets without success. Could you perhaps send them to me or give me a link to where they are stored?”

Do you currently have Whitewater product?

Are you looking for surface treatment specifications for Fiberglass, or Steel?

Thanks

Några ideer kring vad jag ska svara för att få vantarna på vad det är för kemikalier dom använder till kanorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in