Citat:
Ursprungligen postat av
Klaxx
Du igen! Har redan bemött din inkompetens i andra inlägg och här får du ett till för sådana som du ska inte uttala dig om saker du inte har en jävla aning om.
1) Livräddning går före allt. Det skriver du också att du förstår att brandkåren fokuserar på det, så bra. Man vet om att fler styrkor är påväg till platsen och släckning utvändigt får lämnas till efterföljande styrka/styrkor. Det är rätt prioritering och jag tror du själv hade uppskattat att vi brandmän hade gått och letat efter dig före vi går på utvändig släckning väl?
2) ”Vem som helst kunde spruta mer vatten än brandkåren” säger du. Här kommer lite matnyttig information. En släckbil innehåller 2000 liter vatten och ett Ultimatic strålrör levererar cirka 450-475 liter per minut. PER strålrör. Dunkar du fram två så drar du alltså 900-950 liter per minut. Eftersom du vet bättre än alla andra så antar jag att du kan räkna fram hur lång tid det tar att tömma tanken på bilen. Om inte så tar det cirka 2 minuter.
Brandpostnätet i denna stan är inte att räkna med där många brandposter levererar 600-1000 liter per minut. Men i din värd så tänker väl du då ”va fan är problemet”. Jo visst du KANSKE kan förse en bil med vatten. Men kort inpå så kommer fler enheter, både hävare, stegbil och fler släckbilar. Kanonerna på hävaren och stegen matar ut en bra bit över 1250 liter per minut per kanon. Börjar du förstå problemet här? Tankbilar kommer också men det är lite framkörningstid att ta i beaktning också.
Bara lägg ner ditt jävla skitsnack! Vi finns till för tredje man STÄNDIGT och vi riskerar ibland våra egna liv för att rädda andra. Men ibland räcker inte ens vi till. Ser man förloppet på Oceana så är det kört redan från början.
De va 20+ talet arbetare på plats, de hade lätt kunnat assistera brandkår att på 1m dra en slang till närmsta vattenpost. Samhällsengagemang och krisberedskap behövs.
Efter ha sett videon där brandkåren anländer inser jag att släckningen va endast en bil och kom lite för sent för att hinna så de ringde nog på Räddningstjänsten lite för sent för de skulle ha en chans.
Dock såg ja videos på hur räddningstjänsten tog de hfäyffsat chill. Generellt så är folk ganska oblivious kring andras pengar/egendom och de finns ingen provision att skapa incitament.