2024-02-21, 16:28
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Gert Wingårdh menade i nån intervju jag såg att grunden kan återanvändas. Någon som vet vad som gäller idag?

Jag tänker spontant att i princip hela badet under kupolen borde kunna gå att restaurera. Det lär ju mest vara rökskador där. Den centrala branden var i utvärtes rutschkanor och i tornet.

Röken satte fyr på taket till kupolen men knappast att hela äventyrsbadet på marknivå blev totalförstört. Det ska mycket till för att betonggjutna bassänger inte ska kunna återanvändas.
Citera
2024-02-21, 16:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ja för att släcka inne i röret så hade det behövts någon typ av släckningsutrustning på plats när dessa heta arbeten gjordes. När brandkåren ringdes så var det redan för sent.

Jag hade en tanke efteråt att man snabbt med någon slags kranbil skulle slitit/slagit bort rutschkanorna från byggnaden. Det hade kunnat räddat mycket men givetvis ganska svårt och det hade behövts funnits i närheten.

Samtidigt så är det ju lite märkligt att ingen ens verkar ha tänkt på det scenario som som sen skedde.

Bygger man inneslutna rutschkanor i ett material som brinner relativt lätt och som dessutom är oerhört svårsläckt så borde man kanske göra en analys av vad en brand i dem skulle leda till. Alla analyser torde ju ha visat på att en sån brand skulle vara omöjlig att släcka och leda till Oceanas totalförstörelse. Det som skedde var från första början av branden oundvikligt. Ingen verkar ha varit medveten om vilka enorma risker det fanns med heta arbeten på Oceanas rutschkanor.
Citera
2024-02-21, 16:46
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Samtidigt så är det ju lite märkligt att ingen ens verkar ha tänkt på det scenario som som sen skedde.

Bygger man inneslutna rutschkanor i ett material som brinner relativt lätt och som dessutom är oerhört svårsläckt så borde man kanske göra en analys av vad en brand i dem skulle leda till. Alla analyser torde ju ha visat på att en sån brand skulle vara omöjlig att släcka och leda till Oceanas totalförstörelse. Det som skedde var från första början av branden oundvikligt. Ingen verkar ha varit medveten om vilka enorma risker det fanns med heta arbeten på Oceanas rutschkanor.

Bra sagt. Vad jag förstår byggde hela konstruktionen på att man svetsade ihop plaströren. Det gick alltså inte att komma ifrån att heta arbeten skulle komma att utföras i stor skala i direkt anslutning till rören, medan inget brandskydd var installerat.

Det låter inte seriöst att det enda som stod mellan dessa heta arbeten och Oceanas totalförstörelse var några balter med en eventuellt icke befintlig brandsläckare. Som på något magiskt sätt skulle lyckas släcka en brand inne i ett slutet rör från utsidan.
Citera
2024-02-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag tänker spontant att i princip hela badet under kupolen borde kunna gå att restaurera. Det lär ju mest vara rökskador där. Den centrala branden var i utvärtes rutschkanor och i tornet.

Röken satte fyr på taket till kupolen men knappast att hela äventyrsbadet på marknivå blev totalförstört. Det ska mycket till för att betonggjutna bassänger inte ska kunna återanvändas.

Det är vad jag hört väldigt skadat där inne från tryckvågen av explosionen så det är nog inte bara att brandsanera.
Citera
2024-02-21, 17:57
Medlem
448s avatar
Pulverdimma är brutalt effektivt om dom skulle haft det , en bunt släckare - även på distans.

Många tror att pulver är vetemjöl men det är ett ganska avancerat släckmedel som tar värme från branden genom att smälta.

Skulle man haft brandvakt även klantig o sprut uppåt rörena skulle den sänkt o gett ganska stor effekt om inte total
Citera
2024-02-21, 18:21
Medlem
pawitels avatar
Vad startade branden, dvs brandorsaken??
Hittar inget i tråden?
Citera
2024-02-21, 19:03
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorginaKramer
Japp, då prövar någon mer kunnig ärendet ”officiellt”. Bland annat tar dom sig en funderare på hur Förvaltningsrätten kommer agera. Dom vill inte få onda ögat så det kan mycket väl vara så att dom släpper mer material. Hänvisa till att informationen som dom har sekretessat redan finns tillgänglig och att skadan knappast ökar om dom lämnar ut minst lika mycket till dig.
Det funkade!
Jag fick tillbudet i sin helhet idag!

Kopierat ur tillbudet:
Citat:
Vid framkomst brinner det kraftigt i vattenrutschbanor på utsidan, ca 20-30 meter utanför själva byggnaden. Det finns
inget som tyder på att byggnaden håller på att fyllas med rök via vattenrutschbanorna formade som rör. Vi anländer
med 1+4 i 2210 och en man i 1270 kommer något efter oss. Första inriktning blir att bekämpa branden från marken. Vi
har ingen höjdenhet med oss. Vi lägger ut ett slangsystem och får kontakt med personal på plats. De meddelar att det
är en person kvar i byggnaden. Jag frågar var han kan tänkas befinna sig och jag får ”tornet” som svar. Det ska finnas
stigarledning här. Jag tittar upp mot tornet och kan inte se några tecken på att det skulle vara farlig miljö i byggnaden.
Kanske kan det vara så att vederbörande bara ignorerat larmet och vi behöver bara gå in och hämta personen som
fortsatt arbeta. (Detta ser vi ofta på automatlarm).
Vi gör ett omfall med inriktning livräddning. Rd-gruppen tar med sig inbrytningssatsen, pulversläckare och
trapphusväska till trapphuset. Man har två arbetsledare med sig som guider. Trapphuset i tornet är rökfritt. Byggnaden
är svår att läsa, men vi måste in och reka för att kunna komma vidare i insatsen.
Innan rd-gruppen beger sig in i byggnaden har även Mölndal med 1+4 anlänt. De tar över strålrören på marken för
utvändig släckning.
Tidig insats
När rd-gruppen kommer upp i trapphuset och når en dörr på tredje våningen öppnar man den. Där är det rökfyllt.
Röken är stilla och man upplever ingen värme. Man gör ett närsök innanför dörren. Man går ner en halvtrappa utan att
stänga dörren. Strax därefter sker en förmodad brandgasexplosion som trycker svart tjock rök ut i trapphuset. Man
tycker även sig se lågor. Rökdykarna tar de båda byggarbetarna och beger sig skyndsamt ner för att ta sig ut. Svårt att
uppskatta hur länge vi har varit på plats men det är mellan 5 och 10 minuter.
Jag som styrkeledare står på utsidan intill byggnaden när smällen kommer. Jag förstår att något är väldigt fel och rör
mig instinktivt in under ett skärmtak beläget över en dörr som jag står vid. Det börjar trilla ner byggnadsdelar i närheten
av där jag står. Jag vågar inte titta uppåt med risken att få något i ansiktet. Jag springer ut ur ”rasområdet” och vänder
mig om mot byggnaden. Det dröjer inte länge innan jag kan räkna in mina rökdykare som kommer ut ur dörren där de
gick in. Vi rör oss bort från byggnaden för att omgruppera.
Jag kan se att de brandmän som sett allting på håll är märkbart påverkade av händelsen och flera uttrycker att man
trodde att någon skadats allvarligt eller dött. Ingen av oss som varit i den omedelbara farozonen visar tecken på att inte
fungera i rollen som brandman på plats.
Vidare insats
Jag knyter en av arbetsledarna som varit med i tornet till mig och får fram ritningar över bygganden. Vi söker andra
angreppsvägar i syfte livräddning och blir hänvisade till Mölndalsvägen. Vi beger oss ditåt vilket jag stämmer av med
IL. Där har precis Frölunda och Gårda anlänt. Vi går vidare till en entré som inget gått in i. Här är det rökfritt och
branden befinner sig långt bort. Här någonstans förstår jag att enda stället som vi ska gå in för livräddning är i tornet
där vi precis kom ut ifrån. Övriga delar av byggnaden är ”överlevnadsbara”. Insatsen glider mer och mer in på att
begränsa branden. Det är detta som vi sedan arbetar med tills vi blir avlösta ca 14:00.
Då vi ska åka hemåt sköljer känslor över en av mina nya brandmän. Jag ringer därefter VB och ber att få bli friställda
resten av passet och beställer kamratstöd. Under kamratstödet får jag känslan att alla mår bra.

Källa:
Citera
2024-02-21, 19:18
Medlem
Jordgubbes avatar
SHK kommer att utreda, då blir det riktigt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/statens-haverikommission-utreder-branden-pa-oceana
Citera
2024-02-21, 20:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Pulverdimma är brutalt effektivt om dom skulle haft det , en bunt släckare - även på distans.

Många tror att pulver är vetemjöl men det är ett ganska avancerat släckmedel som tar värme från branden genom att smälta.

Skulle man haft brandvakt även klantig o sprut uppåt rörena skulle den sänkt o gett ganska stor effekt om inte total

Fast pulver måste väl komma åt brandhärden för att funka? Problemet här var ju att rören även brann på insidan.
Citera
2024-02-21, 21:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Fast pulver måste väl komma åt brandhärden för att funka? Problemet här var ju att rören även brann på insidan.

Ganska bra röj med pulversläckare även med intrång på avstånd - en pulver släckare kostar en 600 spänn.

Ha flera
Citera
2024-02-21, 21:53
Medlem
Citat:
Alla analyser torde ju ha visat på att en sån brand skulle vara omöjlig att släcka och leda till Oceanas totalförstörelse.

Vet vi att någon gjorde någon analys mer noggrann än "Uppfyller Oceana statens krav på brandsäkerhet?"

Nu vet jag ju inte hur brandsäkerhetskraven ser ut men inomhus brukar det vara krav på brandvarnare, flammsäkra material och sprinklers för allt större än privata hem. Kan det vara så att de som designade Oceana ansåg att vattenrutchkanan var utomhus och dessutom genomspolad av vatten och att de därför kunde skita i den flamsäkra delen?
Citera
2024-02-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Bara jag som reagerar på hur SEG brandkåren i Göteborg är.

Jag hade ifsg ett öga på brandkåren I live rapporteringen för ja hade redan fördommar.

Fårstår de fokuserar på liv men vem som helst på plats hade kunnat spruta mer än brandkåren.
https://youtube.com/shorts/5kcnSrQLaDw?si=0iGpBd16O_mnBSvN

Innan de spred sig till byggnade hade ju vart nice om VEM som helst . Men tex brandkåren positionera sig när de mest brann i plasten o inte i byggnaden o spruta. Spruta uppifrån eftersom de rinner på konstruktionen.
Men ah , iiiinget händer o de spriter sig.

Inkompetens! Du kan rädda liv om du släcker så släkting ska inte lämnas som alla sista åtgärd.

Svt hade en kärring på plats som inte lyckades vinkla sin mobiltelefon i repotaget så man såg något samt filmade ner i gatan. Lyckadrs inte bytta till kameran fram på telefonen heller xD. Utsäkta men Jävla U lands boomer Göteborg!!!

Du igen! Har redan bemött din inkompetens i andra inlägg och här får du ett till för sådana som du ska inte uttala dig om saker du inte har en jävla aning om.

1) Livräddning går före allt. Det skriver du också att du förstår att brandkåren fokuserar på det, så bra. Man vet om att fler styrkor är påväg till platsen och släckning utvändigt får lämnas till efterföljande styrka/styrkor. Det är rätt prioritering och jag tror du själv hade uppskattat att vi brandmän hade gått och letat efter dig före vi går på utvändig släckning väl?

2) ”Vem som helst kunde spruta mer vatten än brandkåren” säger du. Här kommer lite matnyttig information. En släckbil innehåller 2000 liter vatten och ett Ultimatic strålrör levererar cirka 450-475 liter per minut. PER strålrör. Dunkar du fram två så drar du alltså 900-950 liter per minut. Eftersom du vet bättre än alla andra så antar jag att du kan räkna fram hur lång tid det tar att tömma tanken på bilen. Om inte så tar det cirka 2 minuter.

Brandpostnätet i denna stan är inte att räkna med där många brandposter levererar 600-1000 liter per minut. Men i din värd så tänker väl du då ”va fan är problemet”. Jo visst du KANSKE kan förse en bil med vatten. Men kort inpå så kommer fler enheter, både hävare, stegbil och fler släckbilar. Kanonerna på hävaren och stegen matar ut en bra bit över 1250 liter per minut per kanon. Börjar du förstå problemet här? Tankbilar kommer också men det är lite framkörningstid att ta i beaktning också.

Bara lägg ner ditt jävla skitsnack! Vi finns till för tredje man STÄNDIGT och vi riskerar ibland våra egna liv för att rädda andra. Men ibland räcker inte ens vi till. Ser man förloppet på Oceana så är det kört redan från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in