2024-02-24, 12:02
Medlem
Folketstempels avatar
Taylor Swift betyder antagligen mycket för en yngre generation.
För min generation, även de födda kanske på 80-talet så känner vi inte till hennes eventuella politiska makt.

Den kan finnas, men den kan även vara en inbillad bubbla som förstorats av en illusion. Ett kanske dåligt exempel kan tyckas men jag drar det ändå.

Förra EU-valet så trodde MP att de skulle få fler röster än SD ungefär. De såg större ut i de sociala medierna då tyckomaner, influensers, journalister, twittrare etc äger medieflödet och vad vi vanliga tycker visar sig först på valdagen.

MP floppade och Fridolin avgick, resten historia.

Taylor Swift-effekten är jag skeptisk till, då de som talar om den är i en annan ålder än mig och har en helt annan kunskapsnivå /perspektiv.
Inget fel med det, men de måste granskas kritiskt som allt annat...
Citera
2024-02-24, 12:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det känns lite läskigt att hon ska aktivera massa rasister.

Jag ska försöka hålla liv i tråden så du får följa Swifts politiska kamp. Själv misstänker jag att hon fortsätter fokusera på musiken och sin nya make.
Åhh, det var det du ville ha sagt, men att det ska ta så många inlägg till man når dit och med så många fans så kommer det vara mördare, våldtäktsmän, nazister och annat bland dessa fans, OCH?
Annars ett väldigt svagt argument, antar det var därför det tog så lång tid innan vi kom till kärnan.

Dock handlar tråden om Taylors eventuella politiska kraft och den är omfattande, frågan är bara hur omfattande.
För det var en rätt betydande procentuell ökning av registreringar och efter hon sade att ni bör gå och registrera er.
Och sen när valen närmar sig och när hon tar bladet från munnen och möjligtvis stödjer en person, det är då vi kommer få se om hur stor politiskt kraft hon har.
Men ska man gå på FOX och andra liknande skräpkanaler, så är hennes politiska kraft abnormt stor och med tanke på deras tantrum och bara på att gå och registrera sig.
Citera
2024-02-24, 12:41
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Så du tycker det är ett stort problem att en (1) privatperson uttrycket sin grundlagsskyddade personliga uppfattning i en sak fråga och dessutom uttrycket att åsikten i sig endast ”LITE” (slightly) i omfattning. Vilka mer åsikter anser du inte att man får uttrycka i ett demokratiskt samhälle?

Är det bara åsikter, som är ”godkända” av den, till omfånget endast, store ledaren för sekten, som får uttryckas?
Du upplever att en av förfrundsgestalterna inom BLM är en privatperson.
Du upplever dessutom att kritik mot uttalanden är åsiktsförtryck och uttryck för sekterism.

Din halmmgubberetorik imponerar inte.

Varför tycker du inte det är ett problem att swifties är rasister, enligt BLM?
Citera
2024-02-24, 12:47
Medlem
Citat:
Du upplever att en av förfrundsgestalterna inom BLM är en privatperson.
Du upplever dessutom att kritik mot uttalanden är åsiktsförtryck och uttryck för sekterism.

Din halmmgubberetorik imponerar inte.

Varför tycker du inte det är ett problem att swifties är rasister, enligt BLM?

Jag ”upplever” att hon uttalade sig som privatperson, inte som företrädare för någon organisation, oavsett vilken. Hur belägger du det motsatta?

Dessutom, hur belägger du att Taylor Swifts fans är rasister, vänligen bilägg källa.
Citera
2024-02-24, 13:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Jag ”upplever” att hon uttalade sig som privatperson, inte som företrädare för någon organisation, oavsett vilken. Hur belägger du det motsatta?

Dessutom, hur belägger du att Taylor Swifts fans är rasister, vänligen bilägg källa.
Källan till uttalandet från BLM företrädaren är redan postad. Det här har vi ältat otaliga gånger. Du verkar ha väldiga problem med att klicka på länkar. Ganska fascinerande.

Varför inte försöka diskutera själva uttalandet?
Citera
2024-02-24, 14:11
Medlem
Citat:
Källan till uttalandet från BLM företrädaren är redan postad. Det här har vi ältat otaliga gånger. Du verkar ha väldiga problem med att klicka på länkar. Ganska fascinerande.

Varför inte försöka diskutera själva uttalandet?

Nej det har du inte. Det är ingen källa för Taylor Swifts fans som grupp är rasistska för att en person uttalat, att hon känner sig LITE rasistisk. Det måste väl till och med du förstå, eller?
Citera
2024-02-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Taylor Swift betyder antagligen mycket för en yngre generation.
För min generation, även de födda kanske på 80-talet så känner vi inte till hennes eventuella politiska makt.

Den kan finnas, men den kan även vara en inbillad bubbla som förstorats av en illusion. Ett kanske dåligt exempel kan tyckas men jag drar det ändå.

Förra EU-valet så trodde MP att de skulle få fler röster än SD ungefär. De såg större ut i de sociala medierna då tyckomaner, influensers, journalister, twittrare etc äger medieflödet och vad vi vanliga tycker visar sig först på valdagen.

MP floppade och Fridolin avgick, resten historia.

Taylor Swift-effekten är jag skeptisk till, då de som talar om den är i en annan ålder än mig och har en helt annan kunskapsnivå /perspektiv.
Inget fel med det, men de måste granskas kritiskt som allt annat...
90% av alla popstjärnor har i alla tider haft det gemensamt att de är miljonärsvänster (i det här fallet miljardär) och inte begriper jota om ekonomi och politik. Ungdomar röstar oftare vänster eftersom de är känslostyrda och okunniga men att inbilla sig att det faktum att ytterligare en popstjärna säger samma sak som de övriga redan gjort tusen ggr skulle ha mer än marginell betydelse är precis så efterblivet som man lärt sig att förvänta sig av "Huggig"s trådstarter.

Vuxna människor skiter förstås fullständigt i både Swifts musik och politik.
Citera
2024-02-25, 16:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
90% av alla popstjärnor har i alla tider haft det gemensamt att de är miljonärsvänster (i det här fallet miljardär) och inte begriper jota om ekonomi och politik. Ungdomar röstar oftare vänster eftersom de är känslostyrda och okunniga men att inbilla sig att det faktum att ytterligare en popstjärna säger samma sak som de övriga redan gjort tusen ggr skulle ha mer än marginell betydelse är precis så efterblivet som man lärt sig att förvänta sig av "Huggig"s trådstarter.

Men inte du då och med tanke du inte alls skiter i henne ser vi uppenbarligen.

Och att säga gå och registrera er behövs ingen politisk kunskap för, mer än ha kännedom att det är så man gör får att sen få rösta.
Och vad är det för okunnigt att registrera sig för att rösta???
Är det inte bra att folk går och röstar?

Och vi får se senare om Taylor är okunnig om politik, för nått säger mig hon har mycket bra koll på kvinnofrågor.
Citera
2024-02-25, 16:19
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell

Mer än hälften av amerikaner är Taylor Swift fans.

Citat:
Nearly three-fourths of avid Taylor Swift fans are white, and roughly half of her supporters are millennials, live in the suburbs and are Democrats, according to a Morning Consult survey published Tuesday, giving demographic insight into the Swifties, one of the most dedicated fan bases in the industry.

Some 53% of U.S. adults said they were fans of Swift, and 16% identified themselves as “avid” fans of the star.

Of avid fans, just 44% identified themselves as “Swifties,” the name given to members of Swift’s fanbase. Among avid fans, 74% are white, compared to 13% who are Black, 9% who are Asian and 4% who are members of other races.

Some 45% of avid fans are millennials, people between the ages of 27 and 42, while 23% are baby boomers, 21% are Gen Xers and just 11% are members of Gen Z—those 26 and under.

A slim majority, 55%, of avid Swift fans are Democrats, compared to 23% who are politically independent and 23% who are Republicans.

Her fanbase is evenly split across genders: 48% is male, and 52% is female, according to the survey.

https://www.forbes.com/sites/marisadellatto/2023/03/14/more-than-half-of-us-adults-say-theyre-taylor-swift-fans-survey-finds/

Inte så konstigt att Trump och hans MAGA anhängare känner en stor oro kring hur Swift's fans kan tänkas rösta. Inte minst pga abortfrågan och jämställdhet. Men också det faktum att hon inte direkt visat sig vara ett fan av Trump....minst sagt.
Citera
2024-02-25, 16:22
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark

https://www.forbes.com/sites/marisadellatto/2023/03/14/more-than-half-of-us-adults-say-theyre-taylor-swift-fans-survey-finds/

Inte så konstigt att Trump och hans MAGA anhängare känner en stor oro kring hur Swift's fans kan tänkas rösta. Inte minst pga abortfrågan och jämställdhet. Men också det faktum att hon inte direkt visat sig vara ett fan av Trump....minst sagt.
Har hon ens gjort något politiskt uttalande de senaste tre åren? Det här är ju bara ett desperat halmstrå.
Citera
2024-02-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark

Vad jag vet har hon företrätt båda två. Trump gjorde henne otroligt rik. Men nu har hon varken sagt bu eller bä utan bara uppmanat folk att rösta. Jag tror inte att hon vill ta ställning utan ha alla åskådare/fan hon kan få.
Citera
2024-02-25, 16:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad jag vet har hon företrätt båda två. Trump gjorde henne otroligt rik. Men nu har hon varken sagt bu eller bä utan bara uppmanat folk att rösta. Jag tror inte att hon vill ta ställning utan ha alla åskådare/fan hon kan få.

Hon har inte företrätt Trump. Däremot har hon stött Biden tidigare.
Taylor Swift's politiska åsikter är helt motsatsen till vad Trump och MAGA står för.
Så om hon säger gå ut rösta så förstår alla väljarna vem hon egentligen syftar på utan att behöva nämna några namn.

Tiden får utvisa om hon säger nåt under valkampanjen i år. Men med tanke på hur viktig abortfrågan och kvinnors rättigheter blivit nu den senaste tiden så skulle jag bli förvånad om hon inte säger någonting alls. Extrem-högern är så pass långt ifrån dessa frågor som det bara går. Och värre blir det.

Men som sagt. Tiden får utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in