2024-02-24, 11:18
Medlem
nonameds avatar
Vad är det stora skillnad på trauma utlöst schizofreni och "vanlig" schizofreni förutom att trauma schizofreni inte är en kemisk obalans i huvudet. Någon som är insatt?
Citera
2024-02-24, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Vad är det stora skillnad på trauma utlöst schizofreni och "vanlig" schizofreni förutom att trauma schizofreni inte är en kemisk obalans i huvudet. Någon som är insatt?

Min vän blev drabbad senare i åldern. Jag hade svårt att se skillnad i beteende på personer med samma diagnos när jag besökte honom på sjukhus.

Men jag är ingen expert.
Citera
2024-02-24, 11:37
Medlem
nonameds avatar
Trauma utlös är ju inte genetiskt eller obalans i hjärnan. Undrade lite om behandlingen är den samma?
Citera
2024-02-24, 11:38
Avslutad
Nu gissar jag lika mycket som du att traumautlöst schizofreni nog är samma som "vanlig" schizofren men utlöst av trauma istället för något annat. Ganska självklart egentligen så kanske ingen gissning.
Citera
2024-02-24, 11:40
Medlem
Citat:

Är inte allt schizofreni? Man ska väl ha nån slags medfödd sårbarhet/ärftlighet och sedan kan schizofreni debutera pga händelser/stressorer. En händelse kan vara bruk av narkotika, en annan att mord/självmord bland nära anhöriga osv.
Citera
2024-02-24, 11:41
Medlem
Citat:
Trauma utlös är ju inte genetiskt eller obalans i hjärnan. Undrade lite om behandlingen är den samma?

Är nog i grunden samma. Ska finnas en genetisk sårbarhet för just schizofreni.
Citera
2024-02-24, 11:43
Medlem
Citat:

"Varför vissa personer insjuknar i schizofreni är fortfarande oklart. Man vet dock att den största riskfaktorn är ärftlighet. Forskning visar att flera gener bidrar till att öka risken för att insjukna i schizofreni. Förutom generna påverkas risken att insjukna i sjukdomen av olika miljöfaktorer. Schizofreni kan även utlösas om man drabbas av stora påfrestningar i livet.1"

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/schizofreni/
Citera
2024-02-24, 11:46
Medlem
nonameds avatar
Om man upplever saker som har hänt så kanske det inte är schizofreni?
Citera
2024-02-24, 11:47
Medlem
"Jag vet inte var psykoser kommer ifrån"

Nån bok med träffande titel. Mycket är nog ännu en gåta.

https://www.boktugg.se/bok/9789197851732/
Citera
2024-02-24, 11:48
Medlem
Citat:
Om man upplever saker som har hänt så kanske det inte är schizofreni?

Vad menar du?
Citera
2024-02-24, 11:52
Medlem
Jag tror du blandar ihop schizofreni med psykos. Man kan ha psykoser utlösta av stress som då går över efter en stund.
Schizofreni är en diagnos som i princip betyder kronisk psykos eller återkommande psykoser.
Får du diagnosen schizofreni spelar det ingen roll om din första psykosutlöstes av stress eller droger eller inget alls.
Citera
2024-02-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppen
"Jag vet inte var psykoser kommer ifrån"

Nån bok med träffande titel. Mycket är nog ännu en gåta.

https://www.boktugg.se/bok/9789197851732/

Man vet väldigt lite om schizofreni, mest troligt är att det inte är en sjukdom utan kanske 10 olika med liknande symptom.
T ex äldre som får schizofreni är mest troligt någon form av demens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in