2024-02-24, 03:19
Medlem
4m4nd4s avatar
Hej och hopp!

Jag har en laptop som inte klarar av vissa saker för att windows 10 inte vill uppdateras eller uppdateras till windows 11.

Det är en ASUS X555D, eller X555DG.

När jag försöker uppdatera datorn så säger den något i stil med att jag ska kontakta tillverkaren för uppdatera BIOS. Men jag kanske är lite puckad, för hur mycket jag än googlar så förstår jag inte.

Datorn är några år gammal, men så gammal att den inte kan uppdateras borde den inte vara tycker jag.

När jag går in på ASUS sida så blir jag ganska förvirrad.

Så snälla. Kan ni hjälpa mig med detta?

Går den att uppdatera och i så fall hur gör jag?

Datorn är så sjukt bra skick så det vore så himla tråkigt om det inte går att göra något åt den!!

Snälla hjälp
Citera
2024-02-24, 04:17
Medlem
Lena-BHs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=UUXrTExXDes&t=4s
Citera
2024-02-24, 04:46
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
https://www.youtube.com/watch?v=UUXrTExXDes&t=4s

Tack. Videon stämde dock inte överens med hur det ser ut på min dator.
Citera
2024-02-24, 04:49
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4m4nd4
Tack. Videon stämde dock inte överens med hur det ser ut på min dator.

Kanske du kan be en vän om hjälp, en vän som har lite högre intelligenskvot?

Trevlig helg och lycka till. <3

Hur tänkte du att någon ska kunna förklara för dig hur man uppdaterar bios om du inte ens kan med hjälp av en video....

Edit
https://www.asus.com/support/download-center/

Fyll i och följ instruktionerna.
Senast redigerad av Lena-BH 2024-02-24 kl. 04:51.
Citera
2024-02-24, 05:08
Medlem
Citat:
Går den att uppdatera och i så fall hur gör jag?
Varför ska du uppdatera?

Hur som, mitt tips är att avvakta. Lösning kommer.

Att gå in och bråka med BIOS är inget jag rekommenderar. Vänta tills MS fixat till sitt korkade krav.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-24 kl. 05:11.
Citera
2024-02-24, 05:09
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Popcornskal mellan tänderna är jobbigt. Det tar sån tid att få bort det. Kan vi börja om där vi båda beter oss trevligt? Det är inget fel på min intelligens.

Jag har redan varit inne där. Men det har inte hjälp. Det är därför jag frågar här. Det vore trevligt att kunna starta en tråd på Flashback utan att få massa påhopp när man ber om hjälp.

Saken är den att om du inte lyckas igenom Asus-Download-Center så kommer du inte lyckas, det finns andra sätt att göra det på men som kräver mer datavana och blir krångligare för dig.

Vart fastnar du?

Om du har en nätverkskabel så koppla in den i datamaskinen och boota Bios, förmodligen kan du uppdatera direkt därifrån med ett simpelt knapptryck.
Citera
2024-02-24, 05:13
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför ska du uppdatera?

Att gå in och bråka med BIOS är inget jag rekommenderar. Vänta tills MS fixat till sitt korkade krav.

Vadå bråka med Bios?

Självklart uppdaterar man Bios om det finns en ny version.
Citera
2024-02-24, 05:15
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför ska du uppdatera?

För att det finns finns begränsningar i nuvarande windows med tillexempel program som inte går att ladda ner och versionen av windows är för gammal för att vara tillräckligt säker.
Citera
2024-02-24, 05:18
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
För att det finns finns begränsningar i nuvarande windows med tillexempel program som inte går att ladda ner och versionen av windows är för gammal för att vara tillräckligt säker.

Vad är det för program som inte går att köra i tian menar du?
Citera
2024-02-24, 05:18
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Saken är den att om du inte lyckas igenom Asus-Download-Center så kommer du inte lyckas, det finns andra sätt att göra det på men som kräver mer datavana och blir krångligare för dig.

Vart fastnar du?

Om du har en nätverkskabel så koppla in den i datamaskinen och boota Bios, förmodligen kan du uppdatera direkt därifrån med ett simpelt knapptryck.

Jag har en väldigt god datorvana, men detta tog stopp för mig. Jag fastnar vid att ladda ner den senaste versionen av BIOS till usb och när jag går in genom att trycka f2 så hittar den inte usb-minnet. Det vara så att detta usb-minne inte är optimalt.

Så om det går att göra detta utan ett USB-minne så vore det guld.
Citera
2024-02-24, 05:20
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Vad är det för program som inte går att köra i tian menar du?

Bland annat min VPN-tjänst. Samt steam fungerar inte. Det är som att MS har stoppat min version av windows 10 någonstans på mitten och vägrar uppdatera den utan att datorn behöver fixa BIOS.
Citera
2024-02-24, 05:22
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Jag har en väldigt god datorvana, men detta tog stopp för mig. Jag fastnar vid att ladda ner den senaste versionen av BIOS till usb och när jag går in genom att trycka f2 så hittar den inte usb-minnet. Det vara så att detta usb-minne inte är optimalt.

Så om det går att göra detta utan ett USB-minne så vore det guld.

Som sagt testa boota bios när du har en nätverkskabel ansluten, förmodligen kan du då uppdatera direkt från Bios, annars så får du följa den här guiden.

https://www.asus.com/support/faq/1012152/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in