2024-02-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tror att det är bäst att avvakta akademikerfyllots knivskarpa analys.

I övrigt är dessa plan oersättliga för ryssland, nog för att dom har en möjlig knapp handfull kvar av dom att sätta in men hur mycket vågar man offra?

Luftherraväldet ser fortsatt avlägset ut iaf.
Film på det nedskjutna planet. Kommenatar i tråden :”Med lite silvertejp är det snart i luften igen”

https://x.com/wartranslated/status/1761114030284984498?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2024-02-23, 20:56
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nja, att sparka ut Ryssland ur säkerhetsrådet (eller hota om att göra det) är en väldigt dålig ide tror jag.
Då skulle samtliga länder i rådet tillhöra väst eller i alla fall vara positivt inställda till väst. Detta skulle resultera i att FN skulle tappa trovärdighet och dignitet i stora delar av Asien, Sydamerika och Afrika.
FN skulle ses som en västerländsk klubb där man håller varandra om ryggen och alla som inte identifierar sig med väst skulle helt enkelt strunta i FN.

Ett Ryssland i säkerhetsrådet kan verka konstigt, men ett Ryssland utanför hade varit helt livsfarligt. Då hade jag nog på riktigt börjat oroa mig för kärnvapenkrig.

Lova att släppa sanktionerna, men att de aktiveras direkt om ryssarna gör något dumt. Låt Putin backa utan att tappa ansiktet.
Det vill man ju inte, men samtidigt så är Ryssland så jävla stort och har så stor befolkning att man inte bara kan besegra dom militärt sedan är det över. Man måste nog tyvärr bara hitta ett sätt att förhålla sig till dom, utan att för den saken skull låta de göra som dom vill.

Det är nog jäkligt svårt att hitta exakt den lösningen, att visa tydligt att "hit men inte en jävla millimeter längre" men samtidigt undvika väpnad konflikt.

Det fetade.
Förstår hur du tänker (tror jag iaf), men skulle hellre se att sanktionerna stannar kvar tills russki kan visa att de kan agera som folk och därefter minska steg för steg sanktionerna.
Citera
2024-02-23, 20:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Just in:
Har nu sett bilder på vraket och det är extremt tydligt att man ser splitterverkan från AA.
Kan inte länka, men det är säkert uppe på twitter närsomhelst.

Bra bildunderlag för proffs att spekulera kring är det i alla fall!
Citera
2024-02-23, 21:00
Medlem
Citat:
Jag tror att det är bäst att avvakta akademikerfyllots knivskarpa analys.

I övrigt är dessa plan oersättliga för ryssland, nog för att dom har en möjlig knapp handfull kvar av dom att sätta in men hur mycket vågar man offra?

Luftherraväldet ser fortsatt avlägset ut iaf.

Ukraina har gjort stora framsteg inom drönarteknologin. Dom hotar i Svarta Havet och är på gång i luften. Den avgångne ÖB:n talade om att man måste göra tekniska framsteg.
Citera
2024-02-23, 21:00
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det fetade.
Förstår hur du tänker (tror jag iaf), men skulle hellre se att sanktionerna stannar kvar tills russki kan visa att de kan agera som folk och därefter minska steg för steg sanktionerna.

Absolut, det funkar lika bra. Poängen var väl att undvika WW3, typ.
Citera
2024-02-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
En drönare som bär med sig AA och avfyrar med hjälp av data den fått från exempelvis ett GUR-team på marken är en vild teori. Kanske möjligt men det känns som att även detta är någonting som Ryssland bör kunna se på sin luftlägesbild och därmed känna till.

1. Drönare lyfter med någon form donerad Air to Air som Ukraina moddat skiten och går mot plats där man gissar att A50 kommer flyga.

2. Litet GUR-team inhämtar data som är mer exakt kring var planet är och skickar det via satellit till Ukrainsk stab.

3. Infon skickas till drönaren och kodas in i AA-missil som avfyras mot punkten.

the fuck do I know...har Ukraina gjort det här är de först i världen med det.

Jag tror mer på att man har en mod av något typ av system i kombination med bra intel om vart och när man ska dra iväg ett skott.

Jag har funderat kring vad den avgående ÖB:n sade. Att Ukraina måste ha framsteg inom militärteknologin för att uppväga Rysslands större massa. Jag tycker mig se detta när det gäller havsdrönarna (ev undervattensdrönare) och nu också i luften. Men jag spekulerar.
Citera
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Besättningen är 15 man om jag minns rätt. Avancerad och viktig kärra.

Till skillnad från vågor av kött på marken så är dessa dessutom jävligt dyra och det finns inte speciellt många.

A-50 Mainstay är ett riktigt guldmål.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det måste vara svärmar av drönare. Någon av drönarna är intelligent och kan avfyra sidewinder-robotar eller liknande.
Du tänker på Bayraktar ja eller nån typ av Bayraktar NG. Helt klart en bra teori i mina ögon. Min gamla teori om att sjödrönare borde utrustas med Stinger dammar jag av lite också!!

Kanske man kan modda på en Stinger på en Bayraktar??

Citat:
Turkey's Baykar launches new jet-powered drone, aiming for air-to-air combat

https://youtu.be/L1ugYwQ7d3M?si=hGi1PixSfT-5Brbq
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-02-23 kl. 21:10.
Citera
2024-02-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Film på det nedskjutna planet. Kommenatar i tråden :”Med lite silvertejp är det snart i luften igen”

https://x.com/wartranslated/status/1761114030284984498?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Civila kan väl knappast gå runt och fotografera vrakdelar och dela information om serienummer.

Det verkar SKUMT!

Arbetar civila emot Ryssland i Ryssland?
Citera
2024-02-23, 21:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ett bra sätt att börja på skulle kunna vara att beväpna Ukraina till tänderna. Men en del tror sig göra större personliga vinster genom att agera tvärtom tyvärr.

Är det dags att återställa Budapestavtalet?
Parterna håller inte avtalet.
Då kan vi backa tillbaka till start och börja snacka igen.
Citera
2024-02-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du tänker på Bayraktar ja eller nån typ av Bayraktar NG. Helt klart en bra teori i mina ögon. Min gamla teori om att sjödrönare borde utrustas med Stinger dammar jag av lite också!!

Kanske man kan modda på en Stinger på en Bayraktar??

https://youtu.be/L1ugYwQ7d3M?si=hGi1PixSfT-5Brbq

Allt är möjligt. Drönarkriget blir mer och mer utvecklat och det finns risk för att Sverige halkar efter men det är off topic.
Citera
2024-02-23, 21:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Besättningen är 15 man om jag minns rätt. Avancerad och viktig kärra.

Enligt Wiki hade ryssarna >7 st. A-50 Det är nog kännbar förlust
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in