Citat:
Ursprungligen postat av
bandspelaren
Det kom inte som någon överraskning för mig heller. Jag förutspådde att det inte skulle komma några efteranalyser som på nåt sätt kritiserar den linje som togs. Gäller ej bara vaccin utan hela grejen med nedstängningar, instängningar och gränsstängningar.
Nu har krutuppfinnarna fått pris, fåren har fått en undersökning som säger de är smarta. Regeringarna har fått noll kritik för sin coronapolitik. Alla styranden och myndigheter gjorde utomordentligt ifrån sig. Ovaccinerade fick en dumstrut. Men det var det värt. Jag ångrar mig inte.
Jag har inte förutspått något i detalj men allt som skett passar in i min bild av hur saker fungerar i dag.
Intressant. I den andra tråden såg ju många vaccinskeptiker den nya studien som ett första tecken på värre saker som ska komma, medan din tolkning skulle innebära att många istället ser studien som ett sätt att bekräfta vaccinet. Intressant, men många nyhetsartiklar har ju fortfarande en öppenhet för negativa upptäckter kring vaccinet när intervjuade forskare säger att fördelarna med vaccinet "fortfarande" överväger.
Tag till exempel artikeln i
NY Post:
One expert who was not involved in the study maintained that the benefits of the vaccines outweigh the risks.
“The odds of all of these adverse events is still much, much higher when infected with SARS-CoV-2 (COVID-19), so getting vaccinated is still by far the safer choice,” Jacob Glanville, CEO of biotech company Centivax, told Forbes. https://nypost.com/2024/02/20/us-news/covid-vaccines-linked-to-slight-increases-in-heart-brain-blood-disorders/
Eller tag
The Guardians rubrik igår:
Two very rare Covid vaccine side-effects detected in global study of 99 million
Results confirm how uncommon known complications are as researchers confirm benefits from vaccines still ‘vastly outweigh the risks’ https://www.theguardian.com/australia-news/2024/feb/23/two-very-rare-covid-vaccine-side-effects-detected-in-global-study-of-99-million
Men det här med att man inte vet allt än får mig också att tänka på vad du skrev i den andra tråden:
Min ena syster fick tryck över bröstet och hög puls, efter 2a sprutan tror jag. Kan det ha varit myokardit? Hon blev sen ganska dålig av coivid (omikron) också.
Hon kollade inte upp något med sjukvården eftersom hon inte förväntade sig något därifrån. (FB) Mainstream media idag: Stor studie bekräftar ökning av sjukdom efter COVID vaccin
Jag vet inte hur gammal din syster är men när det gäller myokardit och vaccinet respektive viruset så vet alla att risken för myokardit ökar vid andra sprutan. En del forskare menar att vissa unga inte bör ta ens en första spruta. En studie 2022 sa:
Weighing post-vaccination myo/pericarditis against COVID-19 hospitalization during delta, our risk-benefit analysis suggests that among 12-17-year-olds, two-dose vaccination was uniformly favourable only in nonimmune girls with a comorbidity. In boys with prior infection and no comorbidities, even one dose carried more risk than benefit according to international estimates. In the setting of omicron, one dose may be protective in nonimmune children, but dose two does not appear to confer additional benefit at a population level.
Conclusions: Our findings strongly support individualized paediatric COVID-19 vaccination strategies which weigh protection against severe disease vs. risks of vaccine-associated myo/pericarditis.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35156705/
När det gäller studien av 99 miljoner fall, som
NY Post och andra nu skrev om, och som den andra tråden handlade om, så har forskarna där också tagit upp detta:
Moreover, we observed significantly higher risks of myocarditis following the first, second and third doses of BNT162b2 and mRNA-1273 as well as pericarditis after the first and fourth dose of mRNA-1273, and third dose of ChAdOx1, in the 0–42 days risk period. The elevated rates of pericarditis following ChAdOx1 vaccination identified in this study rely on a limited number of observed counts in the meta-analysis. The wide confidence interval underscores the substantial uncertainty of characterizing pericarditis as a safety signal following ChAdOx1 vaccination. However, our study confirms findings of previously identified rare cases of myocarditis and pericarditis following first and second doses of mRNA vaccines [21], [22], [23], [34]. A large cohort study of 23.1 million residents across four Nordic countries revealed an increased risk of myocarditis among young males aged 16–24 years, based on 4–7 excess events in 28 days per 100,000 vaccinees after a second dose of BNT162b2, and between 9 and 28 per 100,000 vaccinees after a second dose of mRNA-1273 [22]. Similarly, studies from British Columbia, Canada reported cases of myocarditis to be higher among those receiving a second dose compared with a third dose, and for those who received a second dose of the mRNA-1273 vaccine compared with the BNT162b2 vaccine [35], [36]. Patone et al. [37] estimated extra myocarditis events to be between one and 10 per million persons in the month following vaccination, which was substantially lower than the 40 extra events per million persons observed following SARS-CoV-2 infection period. A systematic review by Alami et al. [38] concluded that mRNA vaccinated individuals were twice as likely to develop myocarditis/pericarditis compared with unvaccinated individuals, with a rate ratio of 2.05 (95 % CI 1.49–2.82). Given the evidence, WHO issued updated guidance regarding these safety signals and mRNA COVID-19 vaccination, and EMA provided updates to the Product Information for BNT162b2 and mRNA-1273 vaccines [21], [23]. TGA as well as the CDC continue to monitor and review data on myocarditis and pericarditis following COVID-19 vaccination [39], [40].
Riskerna för myokardit av Covid alltså 4 ggr större (40 per miljon jämfört med 10 per miljon), men då kan man ju rimligen ha en sådan risk varje gång man vaccinerar sig.
Jag har till exempel inte haft Covid (i vart fall inte ens varit förkyld senaste åren) men tagit flera boosters och alltså enbart haft myokarditrisk av vaccinet.
Och som
donald12 konstaterade: "Potential underreporting across countries may have led to an underestimation of the significance of potential safety signals."
Slutligen så betyder ju detta inte att resultaten står fast. Som
korrektamund0 påpekat kan ju vad som helst hända i framtiden när det kommer nya data.

Så konstateras det också i denna studie att:
Other potential safety signals that require further investigation were identified.
Vilket de trycker på också i slutorden, där de också påpekar att deras studie har bekräftat sådana risker man tidigare sett och att nya studier behövs:
While our study confirmed previously identified rare safety signals following COVID-19 vaccination and contributed evidence on several other important outcomes, further investigation is warranted to confirm associations and assess clinical significance. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X24001270?via%3Dihub