Nyheteridag / Sentio februari
Mätperiod 15 - 18 februari
S: 34,1 +1,7
SD: 20,4 -2,0
M: 18,2 +0,5
V: 8,7 +0,2
MP: 5,5 +1,0
KD: 4,9 -0,2
För mig är det helt ofattbart att S kan öka efter denna vecka.
Att SD minskar kan ju ha med försämringen av a-kassan att göra. SD svek sitt ju löfte där man bara för ett år sen lovade att inte försämra den. Att man skulle stå upp mot regeringen vilket visades sig vara totalt skitsnack när det väl gällde.
På mitt jobb var det två som sa upp sitt medlemskap direkt ifrån partiet. Gamla sossar innan dom blev Sverigedemokrater, tveksamt om dom går tillbaka till sossarna dock, gissar att dom kommer att rösta blankt i nästa val.
Att SD minskar kan ju ha med försämringen av a-kassan att göra. SD svek sitt ju löfte där man bara för ett år sen lovade att inte försämra den. Att man skulle stå upp mot regeringen vilket visades sig vara totalt skitsnack när det väl gällde.
På mitt jobb var det två som sa upp sitt medlemskap direkt ifrån partiet. Gamla sossar innan dom blev Sverigedemokrater, tveksamt om dom går tillbaka till sossarna dock, gissar att dom kommer att rösta blankt i nästa val.
Magda kanske kan lura dina kamrater att hon och hennes parti vill ha både förbättrad a-kassa och sträng invandring.
Nyheteridag / Sentio februari
Mätperiod 15 - 18 februari
S: 34,1 +1,7
SD: 20,4 -2,0
M: 18,2 +0,5
V: 8,7 +0,2
MP: 5,5 +1,0
KD: 4,9 -0,2
För mig är det helt ofattbart att S kan öka efter denna vecka.
Vart ska S-väljarna ta vägen?
Den här höja-straffen och förbudspolitiken som den här regeringen håller på med gör nog att många S-väljare håller sig kvar i S även om det är motvind just nu.
Jag tycker det är märkligt, nästan suspekt, att (S) inte rasar i opinionen. Det finns bara två förklaringar: antingen är undersökningen felaktig eller så är (S)-väljare immuna mot fakta.
Under vilken period genomfördes den?
Tror dom flesta svarar i början.
2 324 personer intervjuades mellan den 22 januari och den 18 februari 2024.
Siffran inom parentes är från januari månads mätning.
Citat:
Den senaste tiden har varit tuff för Socialdemokraterna och partiledaren Magdalena Andersson. Det handlar dels om hanteringen av riksdagsledamoten Jamal El-Haj och dels om kritiken mot debattören Henrik Jönsson.
Ändå tycks väljarna ha kvar sitt förtroende för partiet – i februaris väljarbarometer från GP/Novus är stödet oförändrat.
– Den här typen av affärer som Socialdemokraterna genomlidit med Jamal El-Haj och Henrik Jönsson leder till uppflammande kritik mot partiledaren, men det ger väldigt sällan stora avtryck i opinionen, säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till GP.