2024-02-23, 15:18
Medlem
stilichos avatar
Den stora majoriteten av förklaringarna i den här tråden är rent nys.

Av den enkla anledningen att detta inte är ett svenskt problem utan ett globalt. Alla länder ser sjunkande födelsetal. Rika och fattiga, vänster och höger, feminister och anti-feminster. Till och med negerländerna i Afrika som tidigare haft obotligt höga födelsetal har börjat yngla av sig mindre, särskilt de senaste åren (och, nej, Afrika har inte varit särskilt framstående när det kommer till covid-vaccinering).

Alla förklaringar som bygger på något förhållande som är specifikt för Sverige faller alltså på sin egen orimlighet. Alla förklaringar som bygger på något förhållande som är specifikt västerländskt faller också på sin egen orimlighet. Här är betydligt större processer igång. Exakt vilka dessa är kan man diskutera. Men för att diskussionen överhuvudtaget ska lätta från marken krävs det att folk höjer blicken ett antal snäpp.
Citera
2024-02-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är riktigt, öststaterna i Europa värnar fortfarande familj, samhälle, kyrkan. Men jag vet inte födelsesiffrorna där så jag vet inte om detta ökar nativiteten, jämför med feministernas helvetes-Sverige.
De är lika låga där med förvisso och väldigt mycket utflyttning av unga människor som är trötta på låga löner i cg vänskapskorruption. Men det kommer istället västerlänningar som köper upp hus och mark samt pakistanier och indier som jobbar för låga löner. Så visst pågår även förändring även där. Allt sedan vi kom med i Eu upplever jag. Hela Europa är i gungning. Vi måste vända det.
Citera
2024-02-23, 15:20
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frihet är inget som bara finns och sen var det bra så utan något man hela tiden måste kämpa för och utveckla.

Att det skulle finnas lagar som gör att folk inte vågar leva i heterosexuella relationer är bara trams. Att dra upp ett enda fall som du din fantasi tycker stödjer din tes är inte så mycket till diskussionsunderlag.

Det är inte ett enda fall, det är ett systemfel där man ofta fäller unga män på väldigt osäkra grunder för väldigt bagatellartade saker till fruktansvärda straff som lägger hela livet i ruiner. Alexander Bard har många åsikter i den här frågan, titta gärna på några av hans youtube debatter.

Naturligtvis finns det en gräns för hur långt man kan utveckla frihet utan att diskriminera någon annan. Män har också rättigheter.

Men om man aldrig vågar prata om det här så ska man inte bli förvånad över våra usla födelsetal.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag tror det är bi-resultatet av det sista som är problemet. När inte kvinnor får vara "kvinnliga" och män inte "manliga" så finns helt enkelt ingen anledning att umgås. Det är bara besvärligt med en partner och man kan lika bra vara med sina kompisar eller sin mobil. En manlig kompis har så mycket mer att ge en man än en kvinnlig kompis. Utom omtanke och kärlek.

Dvs feminismens huvudsyfte dödar samhället. Finns även andra ideologier som dödar samhället, t.ex miljöideologi eller vänsterideologi, så inget konstigt med det.

Jag vet inte vilka tjejer du umgås med men din spaning är ju aningen skev. Du skriver att tjejer är som killar men det är ingen idé att hänga med tjejer för killar är bättre? Kompis du är bög eller hänger med feminister. Det finns hundratusentals tjejiga tjejer. Men dom kanske inte vill hänga med dig för du hänger med grabbarna eller mobilen.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
De är lika låga där med förvisso och väldigt mycket utflyttning av unga människor som är trötta på låga löner i cg vänskapskorruption. Men det kommer istället västerlänningar som köper upp hus och mark samt pakistanier och indier som jobbar för låga löner. Så visst pågår även förändring även där. Allt sedan vi kom med i Eu upplever jag. Hela Europa är i gungning. Vi måste vända det.
OM det är internet som är huvudorsaken så finns ju inget hopp. Om inte politikerna börjar se på intnernet som på knark och förbjuder det pga folkhälsan.
Citera
2024-02-23, 15:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag vet inte vilka tjejer du umgås med men din spaning är ju aningen skev. Du skriver att tjejer är som killar men det är ingen idé att hänga med tjejer för killar är bättre? Kompis du är bög eller hänger med feminister. Det finns hundratusentals tjejiga tjejer. Men dom kanske inte vill hänga med dig för du hänger med grabbarna eller mobilen.
Jo det är inte svart-vitt och detta är bara en trendspaning som vi gör i tråden. Det kan bli riktigt mycket värre. I Sverige föder två 1.5 barn, i Sydkorea 0.5 barn. Dvs om 70 år har Sydkorea 25% av sin nuvarande befolkning.

Jag själv dejtar och i min ålder 55+ finns många kvinnliga kvinnor kvar. Även om man inte kan tro det när man kollar på deras profiler, många jobbar hårt att verka som män och visar bara kanot- och golf-bilder.
Citera
2024-02-23, 15:21
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Jag tror det är bi-resultatet av det sista som är problemet. När inte kvinnor får vara "kvinnliga" och män inte "manliga" så finns helt enkelt ingen anledning att umgås. Det är bara besvärligt med en partner och man kan lika bra vara med sina kompisar eller sin mobil. En manlig kompis har så mycket mer att ge en man än en kvinnlig kompis. Utom omtanke och kärlek.

Dvs feminismens huvudsyfte dödar samhället. Finns även andra ideologier som dödar samhället, t.ex miljöideologi eller vänsterideologi, så inget konstigt med det.
Du tror inte onaturliga moderna fenomen som tinder där 80% om kvinnorna tävlar om 20% av männen skapar problem också?

Jag tror förut i verkliga "irl" mötesplatser har ration varit bättre, kanske 60/40..
Citera
2024-02-23, 15:23
Medlem
Man vill ju inte ha barn med dagens kvinnor. De flesta av dom har ju redan legat med 40-50 killar innan dom fyller 20. Dålig attityd har dom också, woke, kan knappt ta hand om sig själv så att ha barn är helt ute ur bilden, man kan ju inte ens ha ett fungerande förhållande med dom. Tur att sozzarna importerar negrer och muslimer som skiter ur sig en unge om året, en investering i framtiden då dom alla kommer bli forskare och läkare!
Citera
2024-02-23, 15:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Du tror inte onaturliga moderna fenomen som tinder där 80% om kvinnorna tävlar om 20% av männen skapar problem också?

Jag tror förut i verkliga "irl" mötesplatser har ration varit bättre, kanske 60/40..
Nätdejting skulle ju kunnat vara positivt och motverka tiktok-trenden med att sluta umgås generellt. Men det verkar vara tvärtom, där kommer en annan obehaglig trend in, att man aldrig behöver låsa sig för det finns en ännu bättre partner bara ett swajp bort.

Detta försvinner nog så småningom. Det är ju inte hållbart för 80% tjejer att slåss om 20%, då blir ju 60% utan någon och tvingas sänka sina krav.

De flesta barn görs/gjordes inte via dejting, de flesta barn görs via människor som träffar varann i vanliga livet. Men inga träffar IRL, ingen partner.

Min erfarenhet av IRL före nätet är att 100% män och 100% kvinnor faktiskt kan/kunde hitta en partner. De mest udda individer jag någonsin träffat blev ett par på en danskurs och fick två barn.
Senast redigerad av Barents 2024-02-23 kl. 15:27.
Citera
2024-02-23, 15:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Ja, vad annars?

Tänkte att du menade en viss typ av utveckling. Tex den feministiska utvecklingen.

Den allmänna utvecklingen har jag inget att säga om. Går inte runt och tänker på den så mycket. Jag stör mig på vissa grejer med Sverige och jag är glad för andra grejer. Det är väl så de flesta känner.
Citera
2024-02-23, 15:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är inte ett enda fall, det är ett systemfel där man ofta fäller unga män på väldigt osäkra grunder för väldigt bagatellartade saker till fruktansvärda straff som lägger hela livet i ruiner. Alexander Bard har många åsikter i den här frågan, titta gärna på några av hans youtube debatter.

Naturligtvis finns det en gräns för hur långt man kan utveckla frihet utan att diskriminera någon annan. Män har också rättigheter.

Men om man aldrig vågar prata om det här så ska man inte bli förvånad över våra usla födelsetal.

Jag har fullt förtroende för att vårt rättsväsende inte fäller folk på ”väldigt osäkra grunder”.

Men om du menar att man tex breddat begreppet ”våldtäkt” inom juridiken så ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till slutsatsen att detta skulle få folk att inte ”våga leva i heterosexuella relationer”. Men du får gärna komma med nån forskningsrapport om detta.
Citera
2024-02-23, 15:40
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tänkte att du menade en viss typ av utveckling. Tex den feministiska utvecklingen.

Den allmänna utvecklingen har jag inget att säga om. Går inte runt och tänker på den så mycket. Jag stör mig på vissa grejer med Sverige och jag är glad för andra grejer. Det är väl så de flesta känner.
Nej du stolte svensk, gå du ut på Slöddermalm och sup dig full istället för att ha en uppfattning om utvecklingen då det gäller:
1) Energipolitiken
2) Underhållet av landets infrstruktur
3) Personalbrist och underfinansierad vård, skola och omsorg
4) Kriminaliteten
5) Klanväldet
6) Utbildad arbetskraft
7) Rättsväsendet
8) Överbeläggningen på landets anstalter
9) Ickefungerande Sis-hem
10) Assistans-/äldrebedrägerier
Senast redigerad av Maurelius 2024-02-23 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in