2024-02-23, 10:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
En bra bostad och bil så man kan lägga ut bilder av sin sociala status på sociala media
Väger tungt idag
Och då finns det inte utrymme för barn
Jo, men varifrån kommer tanken att en bra bostad och bil är viktigare än att bli kär och få barn. Så tänkte man inte på 70/80/90/00-talet.
Citera
2024-02-23, 10:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Det var alltså lättare att skaffa 7 barn på medeltiden.
Hehe fin ironi. Det har alltså inte med "lätthet" att göra. Det har med motivation och uppfinnandet av p-piller att göra.
Citera
2024-02-23, 10:52
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är internets fel. tiktok är roligare än sex och parbildning. Internet kommer att minska jordens befolkning till 100M men kanske lika bra det.

Den digitala verkligheten tar över mer och mer, det är mycket riktigt. Här kan man ha fria fantasier om allt möjligt men några barn kommer inte tillverkas. Således en värld utan framtid. En halv miljard brukar man väl tala om som kommer finnas kvar, men 100M är ingen omöjlighet det heller.
Citera
2024-02-23, 10:54
Medlem
Jag skulle säga riskerna väger mer än vinster

Individualismen behöver jag säga mer?

Feminister har gjort kvinnor till vandrande schizos att de borde vara offer och hela tiden "se upp för män" det förstör relationen mellan könen

För mycket val möjligheter både dating appar men också andra medium som gör att det är lättare att ha kontakt

påverka varandra så som alfabet maffian du har dagens unga som själv diagnostiseras går på alla sorters anti depressiva dom rubbar hormon balansen och ifrågasätter sin sexualitet fortare än Magdalena Andersson kan konsumera låd vin på en söndag morgon.

Men Jepp här står vi och kliar på huvudet och fattar ingenting som vanligt...eller vänta måste vara jämställdheten duhuhu.🥴

Jävla klowner.
Citera
2024-02-23, 10:54
Medlem
Citat:
Nej, inga samhällen eller vuxna människor behöver tvångshjälp för att klara sina familjeliv. Sluta vara så Vänster. Sluta föreslå att människor gör sig beroende av Staten. Det är motsatsen som gäller.

Min egen familj motbevisar din tes i liten skala. Jag har 5 barn. Samhället var endast inkopplat på så sätt att bra föräldrapenning och bra dagis gör att man orkar skaffa 5 barn. Men nu räcker inte längre samhällets stöd, allting har blivit för dyrt inklusive boende. Vem har längre råd att som jag skaffa en 11-rumsvilla. Men det gick på 90/00-talet.

Tydligen, eftersom patriarkala samhällen ständigt ägnade sig och ägnar sig åt "tvång av kvinna" eller hur? och så många på detta forum ständigt ramlar in på olika tvångsåtgärder riktade mot just....ta-da!
kvinnor......

Jag har redan skrivit att dålig ekonomi säkert är en av orsakerna till de dåliga siffrorna.

Det jag kommenterade är varför detta fokus på just kvinnor i frågan? Män är exakt lika ansvariga för barn som kvinnor.
Citera
2024-02-23, 10:55
Medlem
DroidBishops avatar
Med tanke på när den accelererade minskningen började så är det solklart kvaxxinet som är root cause. Det är inte ens lönt att diskutera för det är så uppenbart.

Sen har vi ju givetvis andra variabler som har varit ett problem under lång tid. Processad kolhydrat baserad mat och hormonstörande ämnen i sojabaserad mat. Sociala medier. Demonisering av familjebildning och traditionella sunda värderingar. Plast och kemikalier i ta mig satan allting.

Snack om klimatförändringar och ekonomi är ju bara löjliga

Summa sumarum: kvaxxinera er inte, ät mycket rött kött från lokala gårdar, drick inte för mycket, använd inte sociala medier, få frisk luft, sol, sömn, och rör på fläsket.

En optimistisk tanke är att de som redan lever som ovan tenderar att vara konservativa. Således kan man förvänta sig att över tid kommer den gruppen bli fler medans den mongloida vänstermobben som lever på veganmat och besprutar sig på statens order blir färre. Dom tar sig själva ur genpoolen med sin dumhet helt enkelt.
Citera
2024-02-23, 10:56
Medlem
Citat:
Nej, inga samhällen eller vuxna människor behöver tvångshjälp för att klara sina familjeliv. Sluta vara så Vänster. Sluta föreslå att människor gör sig beroende av Staten. Det är motsatsen som gäller.

Min egen familj motbevisar din tes i liten skala. Jag har 5 barn. Samhället var endast inkopplat på så sätt att bra föräldrapenning och bra dagis gör att man orkar skaffa 5 barn. Men nu räcker inte längre samhällets stöd, allting har blivit för dyrt inklusive boende. Vem har längre råd att som jag skaffa en 11-rumsvilla. Men det gick på 90/00-talet.

Tydligen, eftersom patriarkala samhällen ständigt ägnade sig och ägnar sig åt "tvång av kvinna" eller hur? och så många på detta forum ständigt ramlar in på olika tvångsåtgärder riktade mot just....ta-da!
kvinnor......

Jag har redan skrivit att dålig ekonomi säkert är en av orsakerna till de dåliga siffrorna.

Det jag kommenterade var varför detta fokus på just kvinnor i frågan? Män är exakt lika ansvariga för barn som kvinnor och min kommentar var sarkastisk, om du nu inte förstod det.
Jag vill inte att någon vuxen människa ska tvingas till omsorg om barn om de inte vill detta.
Citera
2024-02-23, 10:59
Medlem
Citat:
Jo, men varifrån kommer tanken att en bra bostad och bil är viktigare än att bli kär och få barn. Så tänkte man inte på 70/80/90/00-talet.

Du motsäger dig själv. Å ena sidan menar du att det är på grund av ekonomiska skäl som folk inte skaffar barn idag. Men sedan säger du att på 1990-talet så var barn viktigare än materiella saker.
Så då måste man ju fråga sig varför folk inte skaffar barn.
Är det för att de har för lite pengar eller är det för att de inte längre tycker det är viktigt med kärlek och barn.

I vilket fall som helst så tror jag inte att detta kommer att ändra utan att staten går inte och vidtar åtgärder. Med lagar och regler måste man gynna parförhållanden. Man måste ha hårdare abortregler och förbjuda preventivmedel. Man kan naturligtvis höja barnbidragen och ta bort moms för barn och liknande saker. Men det kommer alltid att vara en massa människor som tycker det är fel.
Citera
2024-02-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Med tanke på när den accelererade minskningen började så är det solklart kvaxxinet som är root cause. Det är inte ens lönt att diskutera för det är så uppenbart.

Sen har vi ju givetvis andra variabler som har varit ett problem under lång tid. Processad kolhydrat baserad mat och hormonstörande ämnen i sojabaserad mat. Sociala medier. Demonisering av familjebildning och traditionella sunda värderingar. Plast och kemikalier i ta mig satan allting.

Snack om klimatförändringar och ekonomi är ju bara löjliga

Summa sumarum: kvaxxinera er inte, ät mycket rött kött från lokala gårdar, drick inte för mycket, använd inte sociala medier, få frisk luft, sol, sömn, och rör på fläsket.

En optimistisk tanke är att de som redan lever som ovan tenderar att vara konservativa. Således kan man förvänta sig att över tid kommer den gruppen bli fler medans den mongloida vänstermobben som lever på veganmat och besprutar sig på statens order blir färre. Dom tar sig själva ur genpoolen med sin dumhet helt enkelt.
Verkligen "det är solklart" att det är covid vaccinet som ligger bakom och inte ex coviden i sig?
Stora delar av den fertila gruppen kvinnor jobbar inom vård, och just vården anno covidtid. var extremt överbelastad. Kvinnor jobbade alltså halvt ihjäl sig under denna tid, rätt ofta med patienter som var vaccionmotståndare , men självklart ska ju kvinnor som är halvt sönderstressade även hinna skaffa en unge när de ändå "håller på".

Och yeahhh...självklart är ju klimathotet inget problem....utan ett vaccin.

Dumbeten på detta forum, man baxnar.
Citera
2024-02-23, 11:06
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Låga födelsetal kombinerat med en konstaterad överdödlighet..
Jag påstår inte att det beror på vaxxet, men utesluter ingenting.

Alltid dessa antivaxxare, jag orkar inte!
Citera
2024-02-23, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen "det är solklart" att det är covid vaccinet som ligger bakom och inte ex coviden i sig?
Stora delar av den fertila gruppen kvinnor jobbar inom vård, och just vården anno covidtid. var extremt överbelastad. Kvinnor jobbade alltså halvt ihjäl sig under denna tid, rätt ofta med patienter som var vaccionmotståndare , men självklart ska ju kvinnor som är halvt sönderstressade även hinna skaffa en unge när de ändå "håller på".

Och yeahhh...självklart är ju klimathotet inget problem....utan ett vaccin.

Dumbeten på detta forum, man baxnar.
Är man helt jävla cp skadad så kanske det är svårt att fatta att vaccinen är en del av orsaken. Men amnars så är det ganska uppenbart.
Citera
2024-02-23, 11:09
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
En diskussion som berör oss alla, nämligen den senaste rapporten från Statistiska centralbyrån (SCB) som visar att kvinnor i Sverige nu föder färre barn än någonsin tidigare. SCB:s siffror pekar på att den summerade fruktsamheten i Sverige har sjunkit till under 1,5 barn per kvinna under 2023. Detta är en historiskt låg siffra som inte setts tidigare.

Sverige hade en liten befolkningsökning under 2023, endast 0,3 procent, vilket är den lägsta ökningen sedan 2001. En del av denna låga ökning kan förklaras av en stor administrativ utvandring, men även när detta räknas bort är befolkningsökningen låg. Under 2023 föddes det nästan 14 000 färre barn än genomsnittet för åren 2013 till 2022.

Det intressanta är att invandrade kvinnor i genomsnitt föder fler barn än kvinnor födda i Sverige, medan arbetslösa kvinnor tenderar att föda färre barn än dem som har ett arbete.

Denna trend med låga födelsetal är inte ny, men den fortsätter att betona problemen som Sverige står inför när det gäller befolkningens åldrande och de långsiktiga effekterna på samhället och ekonomin. Vad tror ni är orsakerna till denna nedgång? Är det ekonomiska orsaker, livsstilsval, eller kanske något annat? Och viktigare, vilka åtgärder kan vidtas för att vända denna trend?

https://samnytt.nu/scb-kvinnor-i-sverige-foder-rekordfa-barn

Osäker på vart tråden skulle placeras, mod får gärna flytta om den inte passar här.

Tiderna är plötsligt dåliga. Många är överbelånade och räntan har stigit snabbt. Man kan vara orolig för att bli av med jobbet eller bostaden. Kriget i närområdet och annat elände kanske gör att man håller andan.

Om detta är tillfälligt och ändras efter ett par år så är det inget ovanligt.
Senast redigerad av Sextioplus 2024-02-23 kl. 11:11. Anledning: Felskriv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in