2024-02-22, 19:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Jag blir fan inte lyckligare av att se arbetsgivaravgifter på min lönespec. Det enda jag är intresserad av är hur mycket jag får ut netto.
Citera
2024-02-22, 19:07
Medlem
Det är rimligt att alla skatter redovisas (som kan benämnas med ett flertal varianter ex vis "avgift" eller "moms").

Så JA på att det gott kan stå på lönebeskedet, endast en teknisk detalj som inte förändrar något i sak annat än att det synliggörs

Just arbetsgivaravgiften är någonting som nästan "glöms bort" i och med att den är dold. Skattetrycket i Sverige är nästan 2/3 delar av inkomsten om man räknar med att det betalas 25% ytterligare skatt (med vissa undantag, inland lägre och på bränsle extremt mycket mer) på REDAN skattad inkomst (moms) när man köper varor för sin lön.
Citera
2024-02-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked. TS baseras tydligen på en tweet som E Svantesson har gjort. Den var kanske inte helt genomtänkt.

Tidigare har det funnits ett förslag inom borgerligheten att rättspraxis för vad som är avtalad lön ska ändras så att begreppet avtalad lön är lön inklusive arbetsgivaravgift. Det verkar inte vara det hon syftar på och i så fall är detta förmodligen nonsense.

Avtalad lön syftar i Sverige i praktiken på lönen efter att ca hälften av den anställdes skatter har betalats av arbetsgivaren. Det är ett synnerligen förvirrande begrepp och kommer tydligen att förbli så.
Aldrig hört talats om att arbetsgivaravgifterna redovisas på en lönespec
Citera
2024-02-22, 19:09
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag blir fan inte lyckligare av att se arbetsgivaravgifter på min lönespec. Det enda jag är intresserad av är hur mycket jag får ut netto.

Ja men det finns människor som är samhällsintresserade.
Citera
2024-02-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du tror att AG-avgiften kommer att tillfalla dig..?
Den lägger givetvis arbetsgivaren rabarber på …

Flytta till valfritt land med ett sämre skyddsnät än vårt så får vi se hur länge du klarar dig.
Tror du arbetsgivaren får arbetsgivaravgiften??
Citera
2024-02-22, 19:22
Medlem
straightnixons avatar
Mkt bra, låt alla se tydligt på lönespecen hur mkt som staten kostar!
Citera
2024-02-22, 19:22
Medlem
Det borde ha varit en självklarhet sen den dagen arbetsgivaravgiften infördes. Då får den anställde se att staten tar ytterligare 31,42 procent i skatt som arbetsgivaren får betala.
Citera
2024-02-22, 19:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja men det finns människor som är samhällsintresserade.

Om man vill veta vad ens arbetsgivare betalar för avgifter är det väl inga problem att få ut den informationen? Varför ska vi andra som inte bryr oss få massa extra siffror på våra lönespecar?
Citera
2024-02-22, 19:38
Medlem
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Hmm. Fullr synliga i mina lönespec i alla fall. Dock kanske beroende på var man jobbar?
Citera
2024-02-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det skulle vara bra.

En sak som irriterade mig när jag jobbade utomlands var att arbetsgivaren påstod när jag började att skatten låg på 25% eller något liknande. Sen när jag fick lönespecen så stod det typ ”inkomstskatt 25%, sociala avgifter 10%, pension 5%”.

Påverkade detta lönen för dig något?

Sa företaget att du fick 10.000 i lön och att skatten var 25% och sen när du fick lönespecen:

1. Du fick ut 6000 kr (10000 - skatt 25% - sociala avgifter 10% - pension 5%)

2. Du fick ut 7500 kr (10000 - skatt 25%)

Om det var alternativ 2 - vad spelar det för roll?

Om det var alternativ 1 så blev du lurad av företaget.
Citera
2024-02-22, 19:48
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloriaMundi
Hmm. Fullr synliga i mina lönespec i alla fall. Dock kanske beroende på var man jobbar?

Så är det nog. Står det i en klump eller står tex löneavgift osv specifikt ?
Citera
2024-02-22, 19:50
Medlem
Citat:
Sjukvården absolut. Så funkar det på vissa håll ( spec dr man har ett försäkringssystem som ex holland). hos oss gör det det hos tandläkaren, även med högkostnadskyddet för läkemdel

borde göra folk tacksamma och kanske mindre okynnesåka till akuten

Precis. Tänk dig chocken när fakturan för 5 dagars IVA, lite akut operation, rehab osv damp ner efter bilolyckan. Någon miljon eller så. "Vafan får jag för pengarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in