2024-02-22, 18:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Alltså. Först sa Putin - vi har flaggat rött visavi NATO installationer i Ukraina. Om ni inte slutar med att hota med det och slutar bomba civila i Donetsk - så angriper vi!

Vilket de gjorde.

Var ljög han? Precisera! Det är så billigt och okunnigt att säga Putin ljuger - men aldrig precisera lögnerna. I Tuckers intervju med Putin så har man försökt hitta lögnen hos Putin - men han refererar bara till överenskommelser som är nerskrivna och undertecknade - eller har trovärdiga vittnen.

Medan västvärlden sysslar med lögner hela tiden. Som att Ukraina någonsin haft en chans att vinna kriget.
Den störtsta och mest flagranta lögnen är Putin sa att de inte hade för avsikt att anfalla Ukraina innan den 24 februari 2022.

Här är en annan pinsam lögn från Putin där han säger att han inte har för avsikt att annektera Krim 2008. Han fick frågan av reportern: Are Crimea and Sevastopol a target for Russia?
Putin: "Crimea is not a disputed territory, there has been no etnic conflict there.... Russia has long recognized the borders of modern-day Ucraine".

https://www.rferl.org/a/putin-crimea-ukraine/26942862.html

Konstigt att du tycker att man ska precisera lögnen och sedan gör precis samma sak själv.
Citera
2024-02-22, 18:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
God morgon ..

Visserligen har vi Baltikum och Finland mellan oss. Men ett hot mot dessa områden, då är faran hos oss inte långt borta.
Ta en östersjöfärja till andra sidan och studera de grå fartyg från Ryssland som passerar där ute. Strax bortom Gotland går de på sina rutter.
Tycker ni att faran är långt bort?

Ja den faran anser jag är låångt borta. Den ryska armens logistik & invasionsförmåga på den här sidan om Östersjön är så nära noll som den kan komma.

Men det finns annat dom kan ställa till med – vilket den svenska försvarsmakten helt borde lägga fokus på nu när försvaret återuppbyggs.
Citera
2024-02-22, 18:26
Medlem
monken1s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=idOf9VhQSlQ

Mad-Vlad svamlar om att Navalnyj var nazist..
Citera
2024-02-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Förlusterna av orcher ligger stadigt på 1000+ numera....

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 22.02.24 were approximately:

personnel ‒ about 407,240 (+1,160) persons
tanks ‒ 6523 (+7) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 12373 (+35) units,
artillery systems – 9867 (+41) units,
RSZV / MLRS – 997 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 680 (+2) units,
aircraft – 339 (+1) units,
helicopters – 325 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 7596 (+36),
cruise missiles ‒ 1903 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 25 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 12,924 (+63) units,
special equipment / special equipment ‒ 1566 (+8)

Data are being updated.

Det gör ont att medverka i en rysk offensiv, eftersom ryssland vädrar morgonluft så är man beredda att offra hur många trashankar som helst?
Citera
2024-02-22, 19:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det gör ont att medverka i en rysk offensiv, eftersom ryssland vädrar morgonluft så är man beredda att offra hur många trashankar som helst?

Det gör ont att leva i en demokrati eller en i en diktatur. Jag för min del har några hårda ord att säga om arga Maggan. Men då hon är en produkt av den tid hon har levt i så förstår jag varför hon gör som hon gör. (Inte bra)

Jag ser samtidigt på Putin på hans ålders höst och jag erkänner att det finns vissa saker jag inte förstår mig på. Varför invadera ett grannland när Ryssland redan från början var så svagt? I mitt sinne så är det här främmande, dom gamla personerna jag känner, dom som har hjälpt till med att bygga upp det vi andra står på. Dom agerade inte såhär.

Vilket får mig att tro att Putin är på sin ålders höst och han agerar allt mer irrationellt medan han närmar sig döden. Bra för han i hans sinne tror jag, dessvärre sämre för oss andra när vi ser hur den gamla diktatorn härjar på.
Citera
2024-02-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst. Det klart att man kan. Och framför allt att man kunde. Men den industriella basen i västvärlden ser lite annorlunda ut i dag än 1940. Och trots krigshetsen i vår del av världen, hur realistiskt är det att ställa om till krigsekonomi på grund av en inbördeskrigsliknande konflikt i Ukraina? Och hur vettigt är det?

USA:s krigsproduktion startades innan USA själv var i krig – helt enkelt för att förhindra att England invaderades och tas över av Tyskland.
Vi är i exakt samma situation idag – allt måste göras för att förhindra att Ryssland utökar imperiet, annekterar Ukraina och förbereder nästa imperiumexpansion.
Europa måste göra som USA, involvera stora industrikomplex som bilfabriker, och betala dem för att så snabbt som möjligt producera militär utrustning av alla slag, som USA gjorde under andra världskriget med stor framgång – då kan ryssarna vara stannade.

Och det är förstås oerhört vettigt – förutom ur en ryss synvinkel.
Citera
2024-02-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet

Var ljög han? Precisera! Det är så billigt och okunnigt att säga Putin ljuger - men aldrig precisera lögnerna.

Var ljög han??? -Skojar du eller???
Några dagar före invasionen gjorde Putin sig lustig över västs paranoia när väst oroade sig för att Ryssland kanske planerade en invasion.
Du borde börja kolla nyheter kanske . . .
Citera
2024-02-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Putins mord på Navalny är tecken på svaghet och rädsla. Storköp av iranska missiler och T-55 samt MT-LB vid fronten är ju ingen styrkedemonstration utan tecken på ren desperation. Jag tror att Putin är livrädd och pressad. Folket i Pentagon måste nog slita av sig håret när man är på väg att få ryssen på knä så skapar Trump och en liten grupp anti-amerikanska republikaner påhejade av Fox news kaos i landet inför presidentvalet.

Ja det är tydligt att den ryska försvarsindustrin inte levererar iaf.

Republikanerna ser sanslöst kortsiktiga ut under Trumps klack. Samtidigt som dom satsar allt på presidentämbetet så ser man samtidigt ut att äventyra landets framtid.
Torde vara mycket tandagnisslan bland många amerikaner.

Putler gnuggar händerna såklart men kanske är det framförallt FSB som säkrar sitt långsiktiga inflytande genom den pressade Trumpeten?
Ryssland kommer ju inte förändras mycket bara för att putler dör gissar jag.
Citera
2024-02-22, 19:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
USA:s krigsproduktion startades innan USA själv var i krig – helt enkelt för att förhindra att England invaderades och tas över av Tyskland.
Vi är i exakt samma situation idag – allt måste göras för att förhindra att Ryssland utökar imperiet, annekterar Ukraina och förbereder nästa imperiumexpansion.
Europa måste göra som USA, involvera stora industrikomplex som bilfabriker, och betala dem för att så snabbt som möjligt producera militär utrustning av alla slag, som USA gjorde under andra världskriget med stor framgång – då kan ryssarna vara stannade.

Och det är förstås oerhört vettigt – förutom ur en ryss synvinkel.

Vettigt? Beror på vilket perspektiv man anlägger. För vapenindustrin absolut. För skattebetalarna, mer tvivelaktigt. Det finns alltså ett industriellt ekonomiskt intresse i att skattemedel anslås för produktion av vapen och skrämsel smörjer systemet. Kan förstås finnas reella hot, men man bör vara på sin vakt för vart skattepengarna tar vägen. Finns all anledning att vara skeptisk mot krigshetsare.
Citera
2024-02-22, 19:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vettigt? Beror på vilket perspektiv man anlägger. För vapenindustrin absolut. För skattebetalarna, mer tvivelaktigt. Det finns alltså ett industriellt ekonomiskt intresse i att skattemedel anslås för produktion av vapen och skrämsel smörjer systemet. Kan förstås finnas reella hot, men man bör vara på sin vakt för vart skattepengarna tar vägen. Finns all anledning att vara skeptisk mot krigshetsare.

Sagt utav en som håller på Putin, som slänger 30-40 % utav budgeten på just det : vapen !

En trovärdig figur du "Arnstad"..
Citera
2024-02-22, 19:19
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det gör ont att leva i en demokrati eller en i en diktatur. Jag för min del har några hårda ord att säga om arga Maggan. Men då hon är en produkt av den tid hon har levt i så förstår jag varför hon gör som hon gör. (Inte bra)

Jag ser samtidigt på Putin på hans ålders höst och jag erkänner att det finns vissa saker jag inte förstår mig på. Varför invadera ett grannland när Ryssland redan från början var så svagt? I mitt sinne så är det här främmande, dom gamla personerna jag känner, dom som har hjälpt till med att bygga upp det vi andra står på. Dom agerade inte såhär.

Vilket får mig att tro att Putin är på sin ålders höst och han agerar allt mer irrationellt medan han närmar sig döden. Bra för han i hans sinne tror jag, dessvärre sämre för oss andra när vi ser hur den gamla diktatorn härjar på.

Det kan finnas en (av många) förklaringar, i valet 2012.
Det var det val som protesterar blev mer högljudda.
Enligt källor, blickade man framåt och konstaterade att om trenden fortsätter, kommer man tappa makten.
Något var tvunget att göras.
Ex skapa en yttre fiende.
Yttre fiender, samlar folket.
Gammalt beprövat knep.
Vad hände 2014….
Var majdan en bra grund att dra igång något som flyttade fokus?
Det diskuteras.

Jag säger att det inte går att förstå Ryssland, Putin och hans anhang.
Kan inte avgöra vem av de som är mest korkad.
Citera
2024-02-22, 19:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Enl Kyivpost röstar Tyska bundestag återigen emot att skicka Taurus missiler till Ukraina https://twitter.com/KyivPost/status/1760636002543051077

Nu har de röstat för. https://twitter.com/KyivPost/status/1760672721703522570

Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Den ryska skribenten som rapporterade att ryzzarna hade +16 000 döda i Avdiivka har hittas död med kula genom huvudet. Fick dem det att se ut som självmord?

Det ser nog inte ut som självmord för någon, men ryssarna kanske kommer säga det. Saken är att de vill att alla skall veta att de mördat honom men de vill inte erkänna det ordagrant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in