2024-02-22, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Palmeutredningen under Krister Petersson verkar ha trott på den möjligheten.

Det är också möjligt att vapensamlaren var inblandad i mordet. Bara för att någon dotter till vapensamlaren och granne till SE säger långt senare att det är omöjligt innebär inte det att det var så.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-02-22 kl. 12:39.
Citera
2024-02-22, 13:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det är också möjligt att vapensamlaren var inblandad i mordet. Bara för att någon dotter till vapensamlaren och granne till SE säger långt senare att det är omöjligt innebär inte det att det var så.

Absolut. Man ska inte lyssna för mycket på vad nära och kära säger för så där låter det alltid. Att det är omöjligt och att den och den var snäll, trevlig, skötsam, hejade alltid osv.

Men det kan inte ha gått till så att SE lånade vapnet bara för att skjuta OP. SE kände inte till biobesöket och att han skulle ha observerat paret vid biografen och under tiden hämtat ett vapen i Täby, dessutom med vapensamlarens godkännande är lite väl långsökt. Dessutom vet man väl att vapensamlaren inte var hemma då och mobiltelefon fanns ej.
Senast redigerad av quggel 2024-02-22 kl. 13:15.
Citera
2024-02-22, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Absolut. Man ska inte lyssna för mycket på vad nära och kära säger för så där låter det alltid. Att det är omöjligt och att den och den var snäll, trevlig, skötsam, hejade alltid osv.

Men det kan inte ha gått till så att SE lånade vapnet bara för att skjuta OP. SE kände inte till biobesöket och att han skulle ha observerat paret vid biografen och under tiden hämtat ett vapen i Täby, dessutom med vapensamlarens godkännande är lite väl långsökt. Dessutom vet man väl att vapensamlaren inte var hemma då och mobiltelefon fanns ej.

Vapensamlaren var bara 1,7 km från mordplatsen på mordkvällen. https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-van-var-ocksa-i-city-vid-mordet/

Det fanns telefoner 1986.

https://www.expressen.se/nyheter/vapensamlarens-dotter-var-pa-samma-bio-som-palme/ Vapensamlarens dotter på Grand.

SE visste att vapensamlaren hade en massa vapen hemma så han kanske stal en revolver?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen Skandiamannens mamma bodde nära mordplatsen.

"För att att få ihop pusslet utan Stig Engström som den flyende mannen på David Bagares Gata krävs att två olika personer med snudd på identiska handlovsväskor har sprungit på nästan exakt samma ställe nästan exakt samtidigt, menar Lars Larsson.

– Det finns naturligtvis en teoretisk chans, men jag tror inte det. Nånstans får vi ändå röra oss med sannolikheter. För mig framstår det som helt orimligt att det skulle vara någon annan. Jag är personligen övertygad om att det är gärningsmannen hon ser, säger Lars Larsson."
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-02-22 kl. 13:49.
Citera
2024-02-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Men vapensamlarens dotter var på samma biograf ...Vilken tillfällighet !
Citera
2024-02-22, 15:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han hade en mancave hemma också. Kan förvarat den där i hemlighet.

Eller som det sades innan, hon visste om det.

Jag har lite svårt för beskrivningen av SEs arbetsrum på Skandia som en "mancave". Jag inser att syftet med en mancave kan vara att slippa kärringen ett tag och få supa lite med sig själv eller kompisgänget.

Ingen har beskrivit SEs arbetsrum på Skandia som en mancave utan det har helt utan stöd i materialet blivit en "trådsanning".

Hemma hade SE eget "ritkontor" med egen telefon. Det fyllde nog funktionen som en mancave för SE. Slippa kärringen och supa till i smyg lite.

ME verkar ha rumsterat runt lite på ritkontoret i Täbyvillan och hittat maskade sk "tomflaskor" där. Därför var nog inte ritkontoret en helt optimal plats att förvara mordvapen på.

Jag vill gärna att någon länkar till källan att SEs arbetsrum på Skandia var en "mancave". Jag tror det är ett påhitt bara.
Citera
2024-02-22, 15:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vapensamlarens dotter var på samma biograf ...Vilken tillfällighet !

Hon har tillgång till pappas mordvapen och försöker med sitt vittnesmål placera sig nära mordet.
Hennes historia stämmer inte enligt den hon pekat ut som sällskap.

Hon ljuger och var på mordplatsen. Lättledda individer skulle kunna misstänka henne för mordet.
Citera
2024-02-22, 16:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det vapen som man misstänkte att SE kunde ha lånat av sin vän vapensamlaren har 6 tums pipa.

"Det nu aktuella vapnet var ett av fem möjliga vapen på listan.

I vapensamlarens registeruppgift från 1955 hade han skrivit att vapnet var avsett för ”målskjutning”.

Vapnet gick sedan 2013 också att hitta på en lista över auktionsfirmans Walter Borgs nätauktioner där vapnet marknadsfördes så här:

”REVOLVER, Amerikanskt, fabrikat: Smith&Wesson, double action, modell Highway Patrolman, kal. .357Mag, tillvnr. XXXXXX, piplängd 15,2 ställbart fast sikte, kolvsidor av trä. Mycket gott skick.”

https://www.expressen.se/nyheter/han-ager-det-misstankta-palme-vapnet-otackt/?fbclid=IwAR2FhxJvFCyzFId5B1ANm-W8RQQnSLHMw-EsdnAghAuSLwk0gcJkZwcAkt8

Kan WG fått tillbaka mordvapnet utan de olagliga kolvsidorna i elfenben av den fiktiva GM-SE? Det syns i beskrivningen att vapnet när det såldes hade kolvsidor i trä.

Om de olagliga kolvsidorna av elfenben dumpades under isen på Långtjärnen utanför Hedemora i februari 1986 var anledningen till att vapnet var illegalt undanröjt och WG kunde ta tillbaka vapnet i samlingen och andas ut.

WG hade kanske länge varit orolig för att elfenbenet i vapnet var illegalt och SE hade kanske skrävlat någon bridgekväll om att han visste allt om elfenben eftersom han var född i Indien. WG lät den elfenbenskunniga SE hjälpa honom med problemet.

SE hade träffat WG på Slottsbacken (minsann!) på mordkvällen före 20.10 och överlämnat mordvapnet till SE som lade det i sin "manbag" med fumliga fingrar och på ostadiga groggben. WG hade sedan slagit saken ur sinnet och fortsatt till restaurangen i Gamla Stan där han fortsatt kvällen.

SE upptäckte i spritdimman på väg tillbaka till Skandia att det fanns två patroner i revolvern och döpte dessa till "Hope and Glory". Ju fullare han blev desto mer sugen blev han att skjuta ihjäl någon. Lite som tjuvjakt men med två skott. Att någon skulle misstänka honom föll honom inte in.

På vägen hem hamnade han bakom ett äldre par där damen fick styra mannen genom att gå armkrok med honom. Mannen hade en sån där förhatlig ryssmössa som bara kommunister och knarklangare hade och var ett lämpligt offer eftersom han behövde stöd av damen.

SE drog mod till sig och tänkte att OP såg ut som en hopknycklad colaburk på två ben när han satte "Hope" med ett välriktat skott i ryggen på honom. "Glory" brann av i upphetsningen i riktning mot LP men var på grund av artrosen inte lika välriktat.

När SE kom hem låste han in sig i sin mancave där han med darriga händer skruvade bort de illegala elfenbenssidorna på kolven och packade ned dem tillsammans med en blå overall och en isborr i packningen till fjällen.

Ja resten är väl historia?
Citera
2024-02-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har lite svårt för beskrivningen av SEs arbetsrum på Skandia som en "mancave". Jag inser att syftet med en mancave kan vara att slippa kärringen ett tag och få supa lite med sig själv eller kompisgänget.

Ingen har beskrivit SEs arbetsrum på Skandia som en mancave utan det har helt utan stöd i materialet blivit en "trådsanning".

Hemma hade SE eget "ritkontor" med egen telefon. Det fyllde nog funktionen som en mancave för SE. Slippa kärringen och supa till i smyg lite.

ME verkar ha rumsterat runt lite på ritkontoret i Täbyvillan och hittat maskade sk "tomflaskor" där. Därför var nog inte ritkontoret en helt optimal plats att förvara mordvapen på.

Jag vill gärna att någon länkar till källan att SEs arbetsrum på Skandia var en "mancave". Jag tror det är ett påhitt bara.
Än en gång tramsar du.

Det är ingen som påstått att det är en sanning.

Du bygger upp halmdockor dagligen.

Det är en hypotes.
Citera
2024-02-22, 17:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig

Så du är inne på en konspiration för att få med SE i LÖSNINGEN?
Var det fler än WG inblandade?

KP nämnde något om palmekritiska personer i Täby på pressträffen. Är de dessa som var med i konspirationen?

Citat: "att det är omöjligt innebär inte det att det var så"
Citera
2024-02-22, 17:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Än en gång tramsar du.

Det är ingen som påstått att det är en sanning.

Du bygger upp halmdockor dagligen.

Det är en hypotes.

Var kommer hypotesen ifrån?

Ingen har vad jag vet beskrivit SEs arbetsrum på Skandia som en "mancave".
Det är väl trams om något?
Citera
2024-02-22, 17:17
Avslutad
Citat:
Så du är inne på en konspiration för att få med SE i LÖSNINGEN?
Var det fler än WG inblandade?

KP nämnde något om palmekritiska personer i Täby på pressträffen. Är de dessa som var med i konspirationen?

Citat: "att det är omöjligt innebär inte det att det var så"

Så du har lösningen då? Får man inte diskutera SE som misstänkt ens i SE-tråden för dig med flera?
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-02-22 kl. 17:25.
Citera
2024-02-22, 18:05
Medlem
quggels avatar
Citat:

Självklart vet vi inget om det. Det är bara en hypotes, men han var tämligen ensam om att ha egen nyckel till sitt arbetsrum. Så någon slags "cave" var det ju bevisligen i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in