Citat:
Jag säger inte emot men lite som jag svarade "Piggekott" nyss, står inte USA på Ukrainas sida och hjälper dem, ställer sig USA indirekt med denna icke-hjälp på Rysslands sida. Man kan jämföra med spanska inbördeskriget där den demokratiska västvärlden var "neutral" och bojkottade vapenleveranser till stöd för den valda regimen, vilket ledde till att Spanien blev ett slagfält mellan det två diktaturerna, den tyska nazismen (med stöd av den italienska fascismen) och den ryska kommunismen, vilket ledde till nästan 40 år av fascistiskt förtryck i Spanien. Hade väst satt stopp där hade Hitler kanske inte vågat starta VK2?
Ja så är det ju, då måste färre länder göra mer. Men jag tror att tillräckligt många länder kommer uppehålla stödet över tiden, över de olika valen och regeringsskiftena, för att hålla Ryssland stången. Dagens Ryssland är inte gamla Sovjet eller Nazi-Tyskland. De är industriellt, teknologiskt och befolkningsmässigt svagare. Nordiska länderna, baltländerna och Polen kommer uppehålla stödet. Även Frankrike och Storbritannien då deras valsystem gör det svårt för mer radikala partier att ta makten. Sedan några länder till beroende på hur olika val går i Europa och Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydkorea, Taiwan, Japan. Vi måste klara oss utan USA och gör vi det har vi ändrat världsordningen som Putin vill.
Och USA kommer ju sälja t.ex. artillerigranater till andra NATO-länder som skickar dem till Ukraina. Republikanska politiker från delstater med försvarsindustri kommer inte acceptera en bojkott. I överhuvud taget kommer USA försvarsindustri öppet kritisera att USA främjar sig från NATO och Europa då dyra vapenköp ofta ingås p.g.a. USAs säkerhetsgarantier. Jag hörde att orsaken att Sverige valde Patriot som var dyrast var för att USA garanterade att skicka fler robotar i ett skarp läge. Ingen kommer köpa F35 om man inte vet om man kommer få reservdelar i framtiden; samma sak Rysslands försvarsindustri (Export) lider av nu. Om man inte vet om Ryssland kommer leverera i framtiden väljer man andra. Ponera att Trump backar om F16 till Ukraina; "ni får inte vidarebefordra dem och vi kommer inte sälja reservdelar". Då dör USAs vapenexport. Bra för europeisk industri.
En annan aspekt om man går konspirationsteoretikerna lite till mötes är Petrodollarn. Om USA inflytande minskar och Euron t.ex. utmanar dollarn blir USAs enorma statsskuld ohållbar. Trump lyckades inte sänka den när han hade makten. Vågar han riskera den stora efterfrågan på dollarn som är det som gör att den håller sitt värde trots budgetunderskotten och statsskulden?