Citat:
Ursprungligen postat av
Skurrish
Jo absolut, men man får ju inte glömma att det här är två vuxna individer med ansvar för sina egna liv och nu eventuellt också ett framtida barn. Då får man tänka ett varv extra.
Socialstyrelsen kommer lägga i sig i riktigt snabbt om Fanni skulle dra ut på det, och såvida en förälder inte är direkt olämplig så kommer hon inte få ensam vårdnad serverad på ett fat det är en ganska lång process. Sen får vi såklart hoppas att oavsett utgång att barnet får en trygg uppväxt utan föräldrar med substansmissbruk eller obehandlade psykiska problem.
Nu var det några år sedan vi fick vår första, då vi fortfarande endast var sambo, men då var det helt enkelt en lapp man skickade in där vi skrev att vi ville ha gemensam vårdnad (då vi inte var gifta). Hade vi inte velat ha gemensam vårdnad så hade vi inte angett det och då hade vårdnaden hamnat på mig.
Har för mig att jag läste om att vissa fuskar med föräldradagarna på detta sätt. Genom att hävda att man har ensam vårdnad för barnet så tillfaller alla dagar, samt barnbidrag, den som har vårdnaden av barnet. När sedan dagarna är använda så ändrar man till gemensam vårdnad. Det för att slippa ha dagar som är låsta på en partner som inte vill/kan/får(?) vara föräldraledig. Det är ju såklart endast görbart om bägge vårdnadshavarna är med på det. Så vill L ha vårdnaden av barnet så får han det troligtvis det, trots eventuell dom.
Nu får folk gärna rätta mig om jag har fått det hela om bakfoten.
Att fastställa faderskap är inte detsamma som att fastställa vårdnaden. De går inte hand i hand helt enkelt.