2024-02-22, 07:46
Medlem
donald12s avatar
Förlusterna av orcher ligger stadigt på 1000+ numera....

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 22.02.24 were approximately:

personnel ‒ about 407,240 (+1,160) persons
tanks ‒ 6523 (+7) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 12373 (+35) units,
artillery systems – 9867 (+41) units,
RSZV / MLRS – 997 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 680 (+2) units,
aircraft – 339 (+1) units,
helicopters – 325 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 7596 (+36),
cruise missiles ‒ 1903 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 25 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 12,924 (+63) units,
special equipment / special equipment ‒ 1566 (+8)

Data are being updated.
Citera
2024-02-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Förlusterna av orcher ligger stadigt på 1000+ numera....

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 22.02.24 were approximately:

personnel ‒ about 407,240 (+1,160) persons
tanks ‒ 6523 (+7) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 12373 (+35) units,
artillery systems – 9867 (+41) units,
RSZV / MLRS – 997 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 680 (+2) units,
aircraft – 339 (+1) units,
helicopters – 325 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 7596 (+36),
cruise missiles ‒ 1903 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 25 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 12,924 (+63) units,
special equipment / special equipment ‒ 1566 (+8)

Data are being updated.

Stora förlster av APV artileri och manskap, färre pansarvagnar. Har de tagit slut eller inväntar man något. Men intressant att de nu verkar gå åt en del flygplan.
Så offensiven fortätter med fortsatt stora förluster, frågan är hur länge detta kan fortgå samt hur mycket stryk de Ukrainska försvararna tar?

För mig är det fortfarande svårt att ta in att en regim i dagens Europa kan ägna så mycket resurser till att försöra och döda. Det borde gå till att bygga upp länderna och ge välstånd till befolkningen i stället för att ödelägga människors liv och infrastuktur.
Citera
2024-02-22, 08:05
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag tror att du svarade på din egen fråga nu när du tänkte efter en stund.

Min tanke med artikeln (se nedan) är att de flesta européer inte är särskilt positivt inställda till ukrainakriget, precis som jag är.
Jasså...

Jo jag läste den länkade artikeln till slutet, men märk väl, de angav aldrig någon statistisk siffra utan skrev bara att svenska folket är "mera" positivt inställda till kriget (jämfört med övriga européer), och tror på en seger för Ukraina. Det säger inte något om att svenska folket är i majoritet för ett fortsatt krig i Ukraina.

Jo jag läste den länkade artikeln till slutet, men märk väl, de angav aldrig någon statistisk siffra utan skrev bara att svenska folket är "mera" positivt inställda till kriget (jämfört med övriga européer), och tror på en seger för Ukraina. Det säger inte något om att svenska folket är i majoritet för ett fortsatt krig i Ukraina.

Inte fan har du läst materialet du länkar till!!

Vad tusan menar du??
Hela artikeln är full med olika siffror/Fakta.
Är det selektiva fakta du är ute efter?
Alla undersökningar, ska alltid granskas med skepsis. Inte minst ska man ha med sig, vilket syfte har man med undersökningen eller artikeln.
För att få den bredare bilden, om du fattar...
Men inte för dig!

Din rubrik som du lyfter fram, återspeglar inte på långa vägar innehållet,
Några axplock:

Citat:
På tvåårsdagen av Rysslands invasion av Ukraina sa rapportens författare att européerna inte var på ett "heroiskt humör", eller ens optimistiska om situationen. Men, sa de, européernas engagemang för att förhindra en rysk seger hade inte förändrats.

vidare

Citat:
Utmaningen för västerländska beslutsfattare, menade de, skulle vara att framgångsrikt ta itu med dikotomin mellan sjunkande förtroende hos allmänheten om hur kriget skulle sluta och önskan att behålla stödet för att förhindra en rysk seger.

också

Citat:
Ivan Krastev, rapportens andra medförfattare, sa att den största faran var att Trump – och den ryske presidenten Vladimir Putin, som har antytt att han är öppen för förhandlingar på sina villkor – "försöker framställa Ukraina och dess uppbackare som 'det eviga kriget'-partiet, medan de gör anspråk på 'fredens mantel'".

så att

Citat:
En rysk seger "är inte fred", säger Krastev, som är ordförande för den Sofia-baserade tankesmedjan Centre for Liberal Strategies. "Om priset för att avsluta kriget förvandlar Ukraina till ett ingenmansland, kommer detta att vara ett nederlag inte bara för Kiev utan för Europa och dess säkerhet."

Kan vi enas om att din agenda är att sprida det ryska narrativet, lägg ner, fredsförhandlöingar, ge upp, inget stöd till Ukraina, nazister, facister, skydda rysk befolkning. ag kan rabbla i evighet, vad Putin säger.
Och du sitter som en j-a papegoja och kacklar med!

Du är en första klassens ryssapologet!
Citera
2024-02-22, 08:16
Medlem
Kan ingen bara ta livet av Putin. Ingen har förbrukat sin rätt att leva så många gånger som denne. Alla vet hur det känns att förlora nära och kära, denne orskar detta lidande tusentals gånger per dag, både för sitt sina eget folk och andra. Det är så sjukt att det inte går att ta in.

Blir det en liknande planta som tar över efter Putin så släck den med. Kanske får man göra parkeringsplats av hela Ryssland för att lösa det en gång för alla. Att dela upp Ryssland i mindre länder kanske skulle vara en långsiktigt hållbar lösning.
Citera
2024-02-22, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur relevant är BNP i detta fall? Tror du Italien har en militär styrka som kan mäta sig med Ryssland?

Helt klart är att västvärlden har avindustrialiserats i meningen existerande industrier och arbetskraft som snabbt skulle kunna ställas om till krigsmaterielproduktion. Det kan man förstås ändra på, men det tar flera år.

Ryssland har kanske 5% av västvärldens ekonomi och industriella kapacitet. Kamma dig och sluta ljug.

Klart att det tar tid att ställa om, men omställningen började för flera år sedan och tampas upp hela tiden.
Citera
2024-02-22, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, HIMARs effektivitet är kraftigt minskad. Det bidde ingen gamechanger, det var bara Nato-propaganda.

65 döda i en HIMARS-träff. Hygglig Nato-propaganda!
Citera
2024-02-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Kan ingen bara ta livet av Putin. Ingen har förbrukat sin rätt att leva så många gånger som denne. Alla vet hur det känns att förlora nära och kära, denne orskar detta lidande tusentals gånger per dag, både för sitt sina eget folk och andra. Det är så sjukt att det inte går att ta in.

Blir det en liknande planta som tar över efter Putin så släck den med. Kanske får man göra parkeringsplats av hela Ryssland för att lösa det en gång för alla. Att dela upp Ryssland i mindre länder kanske skulle vara en långsiktigt hållbar lösning.
ja varför i helvete ser vi inte seriösa mordförsök på denna massmördare? Det borde ske varje månad,, det Putin ställer till med är förödelse av historiska mått, han måste svlivas,,att människor stödjer denna person är sorgligt för hela mänskligheten
Citera
2024-02-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
ja varför i helvete ser vi inte seriösa mordförsök på denna massmördare? Det borde ske varje månad,, det Putin ställer till med är förödelse av historiska mått, han måste svlivas,,att människor stödjer denna person är sorgligt för hela mänskligheten
Så är det ju, men det där måste ryssarna ordna själva. Men det kanske inte är så långt dit, vad vet jag? Puttes paranoja verkar i vart fall vara i full sving.
Citera
2024-02-22, 08:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Nazismen är ett stort problem i Ukraina.
Det är allmänt känt. Den måste rensas ur.

Vilka typiskt nazistiska grejer ägnar de sig åt? Försöker de öka sitt lands yta? Förföljer de homosexuella och judar?
Citera
2024-02-22, 08:59
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1

Det lär väl vara minst sagt svårt. Sedan vet man väl inte vad som kommer istället. Det finns ju en del som påstår att Putin inte är den mest fanatiska i sällskapet.
Citera
2024-02-22, 09:01
Medlem
Area55s avatar
[quote=E-Mac.|87450246]Okej du anser det. Jag är inte lika övertygad som du. När Tucker var i Moskva och filmade så såg jag inte något helvete som du beskriver det.

T o m amerikansk media garvade åt Tuckers visit. Och du tror i dina vilda fantasier att man skulle visa upp baksidan.
Jag garvar ännu mera nu, åt dig.

Det har jag inte sett bevis på. Generellt censureras Putin mycket i västmedia.

Att detta som är fakta om Putins inställning till Ukraina som eget land, egen kultur, eget språk, inte nått dig ännu, när du sitter på ett forum som specifikt handlar om Rysslands invasion av Ukraina och totalt nekar till vad Putin själv säger??
Det är inte bara snömos det du skriver. Du har snömos mellan öronen!
Att öht nämna detta av dig....jisses vad korkad du är.

Det är nog svårt att överträffa nazityskland, skulle vara sovjetunion då.

Möjligen ett rätt av dig

Du betalar krigsnotan va? Jag avstår gärna.

Vad notan slutar på, har du ingen som helst aning om. Den stor breda, hela bilden, slutar inte här och nu.

Tror du att USA hade en aning om vad notan skulle bli, innan man gick in i Afganistan. Inte heller Ryssarna visste någotr för den delen.
Vem sitter med spåkula??
För detta geopolitiska spel pågår hela tiden. Den senaste eran, har pågått sedan 1945.
Om någon hade ställt frågan till Eisenhover/Patton, vad är kostnaden(Vilken?!! Nu vs Framtidens) att vandra vidare till Moskva. Tror du i din enfald, att de hade kunnat ställa dåtidens kostnad för insatsen, mot vad det skulle komma att kosta hela världen i lidanden för människor(hur man nu skulle kunna göra en rättvis beräkning), vapenupprustningar(kärnvapenkapprustning, stjärnornas krig) som idag lett till att Iran och Nord-Korea sitter på kärnvapen. m.m.m.m.

Du är pigg på att prata om fattigpensionärer och kostnad. Använda pengar bättre. Sanningen är att du inte fattar detta heller, för du har inte hela bilden!

Nej, jag kan inte räkna ut allt detta, heller.
Men kom inte och dra med några j-a ramsor om kostnad och fattigpensionärer. För det har du inte en enda j-a aning om, som jag precis beskrivet.

Du får stilla din nyfikenhet på annat håll, tyvärr, jag underhåller inte.

Återigen. Hur många gånger styrker du dina inlägg med fakta/källa?
Spamma med ryskt narrativ är din melodi.

Sluta skriva trams-inlägg till mig. Dina läs-och skriv svårigheter får du ta itu med själv.

Om du skriver på ett diskussionsforum och sprider div propaganda, då får du finna dig i att folk svarar, kritiserar det du skriver.
Inte vårt problem att du får för många svar.
Citera
2024-02-22, 09:03
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Men snälla du, ett avtal är och förblir ett avtal.
Håller man inte det man lovar, då finns det inga skäl till att ingå ett avtal.

Inte för en ryss eller deras anhängare.
Avtal är något som har ett bäst före datum, innan det skrivs på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in